معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۱۴- ۱۲:۰۸ - مشاهده: ۸۱

اخبار اقتصادی ترکمنستان- عشق آباد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته دوم بهمن ماه 1402 به نقل از رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان در هفته گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در هفته گذشته مجموعاً 51 مورد معامله در بورس دولتی کالا و مواد خام ترکمنستان به ثبت رسیده است .

نمایندگان تجاری از کشورهای افغانستان و دیگر کشورها با ارز خارجی کاربامید و نفت سفید خریداری کردند. علاوه بر آن، محصولات صنایع نساجی، نخ پنبه‌ای و پارچه، الیاف پنبه، الیاف احیاء شده و انواع پسماندهای پنبه ریسی و تولیدات صنعتی به بازرگانان امارات متحده عربی، ترکیه و قرقیزستان با ارز خارجی فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 22 میلیون و 105 هزار دلار بود.

ضمنا بازرگانان ترکمنی محصولاتی از قبیل ید فنی (کنسرن دولتی «ترکمن‌شیمی»)، پلی پروپیلن، قیر نفتی، روغن پایه (کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت»)، فرش دستباف، نخ پنبه‌ای و غیره را به ارزش قریب به 220 میلیون منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

منبع: https://tdh.gov.tm/tk/post/39057

افزایش حمل و نقل بار توسط ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان

رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان اعلام کردند که حجم محموله‌های حمل شده توسط کشتی‌های ناوگان دریایی تجاری این کشور در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی نوامبر سال 2023 با افزایش 21.6 درصدی نسبت به مدت مشابه آن در سال 2022 به 2.064 میلیون تن رسیده است .

این رسانه‌ها به نقل از دفتر مطبوعاتی ناوگان دریایی تجاری در خبرهای خود نوشتند که برنامه حمل و نقل بار ناوگان به میزان 129.4 درصد محقق شده است. ضمنا حجم گردش کالا در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی نوامبر سال گذشته به 867.149 میلیون تن-کیلومتر رسیده که نسبت به مدت مشابه آن در سال 2022 به میزان 19.1 درصد افزایش داشته است.

بر اساس نتایج 11 ماهه اول سال 2023 برنامه کاری برنامه ریزی شده به میزان 228.9 درصد محقق شده است. حجم محموله‌های کانتینری حمل شده برابر با 3271 واحد TEU بوده که رشد 265.9 درصدی داشته است. تردد مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته 556.4 درصد افزایش داشته و در مجموع به 8.540 میلیون مسافر-کیلومتر رسیده است. برنامه حمل و نقل مسافر نیز به میزان 245.9 درصد محقق شده است.

بنا به اعلام آمارهای ارائه شده، حجم محموله‌های حمل شده توسط کشتی‌های ناوگان دریایی تجاری ترکمنستان در بازه زمانی ماه‌های ژانویه الی اکتبر سال 2023 بیش از 23.8 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه آن در سال 2022 بوده و به 1.884 میلیون تن رسیده است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11159 

تاکید مقامات ترکمنستان بر افزایش همکاری‌های حمل و نقلی با کشورهای آسیای مرکزی

خوجه‌مراد گلدی‌مرادوف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در سخنانی با اشاره به حضورش در نشست شورای نخست وزیران کشورهای عضو اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع که در مسکو که چندی پیش برگزار شده بود ، اظهار داشت : " ترکمنستان توسعه سیستم حمل و نقلی را یکی از زمینه‌های مهم همکاری با کشورهای آسیای مرکزی می‌داند ".

به گفته وی، ترکمنستان در حال انجام فعالیت‌های لازم به منظور افزایش مستمر حجم حمل و نقل بار و مسافر است. در این راستا، ترکمنستان از ابتکار اقدامات هماهنگ با شرکاء برای ایجاد کریدورهای ترانزیتی جدید و ورود مشترک به بازار بزرگ خدمات حمل و نقلی حمایت می‌کند.

معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان همچنین خاطر نشان کرد: "پروژه‌هایی مانند ارتباط راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران فرصت‌های جدیدی را برای ارتقای سطح کیفی همکاری‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و افزایش حجم آن ایجاد می‌کند" .

https://business.com.tm/tm/post/11155

 

تبادل نظر درباره گام‌های آتی جهت الحاق ترکمنستان به سازمان تجارت جهانی

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان در سفر چندی پیش ماکسیم مدودکوف کارشناس بین‌المللی و مشاور مرکز تجارب سازمان تجارت جهانی به عشق آباد، آمادگی ترکمنستان برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مدودکوف در دیدارهای خود با نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه در ترکمنستان، اهمیت هماهنگ سازی قوانین ملی و بین المللی و مطابقت آنها با قراردادهای سازمان تجارت جهانی را مورد بحث و بررسی قرار داد. وی همچنین بهترین شیوه استفاده از عضویت در این سازمان برای کسب مقام‌های پیشرو به ویژه در حوزه اقتصاد سبز و مخابرات را مورد بررسی و تاکید قرار داد.

آقای مدودکوف در نشستی که در وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان برگزار شد شرکت کرده و رایزنی‌هایی را در خصوص تهیه یادداشت‌ تفاهم نحوه تجارت خارجی برگزار کرد و پیشنهادات مربوط به اقدامات بعدی برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را به اشتراک گذاشت. وی همچنین دوره آموزشی عمومی تحت عنوان «سازمان تجارت جهانی و علایق تجاری» را برای دانشجویان و اساتید مؤسسه دولتی اقتصاد و مدیریت ترکمنستان و مؤسسه مالی دولتی ترکمنستان برگزار نمود.

سفر آقای مدودکوف در چارچوب پروژه مشترک تحت عنوان «پلتفرم جهت اجرای اهداف توسعه پایدار، مرحله دوم» که به طور مشترک توسط وزارت اقتصاد و دارایی ترکمنستان و برنامه توسعه سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، انجام شد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/71467

 

افزایش تجارت ترکمنستان با کشورهای آسیای مرکزی

بنا به اعلام آقای خوجه‌مراد گلدی‌مرادوف معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال 2023 ، گردش مالی تجارت خارجی ترکمنستان با کشورهای آسیای مرکزی از مرز 2.6 ( دو ممیز شش ) میلیارد دلار فراتر رفته که این میزان معادل 16.5 ( شانزده و نیم ) درصد از کل گردش مالی تجارت خارجی ترکمنستان محسوب می‌گردد.

مشارالیه همچنین اظهار داشت :" در سال‌های اخیر همکاری‌های تجاری و اقتصادی ترکمنستان با کشورهای آسیای بسیار افزایش یافته و روابط تجاری و اقتصادی با این کشورها تقویت شده است. زنجیره‌های تجاری احیاء شده و بازارهای تجاری جدید ایجاد گردیده است ".

بنا به اعلام آقای گلدی‌مرادوف در سال 2022 گردش مالی تجارت خارجی ترکمنستان با کشورهای آسیای مرکزی بیش از 3.2 ( سه ممیز دو ) میلیارد دلار بوده است.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11153

تولید گاز طبیعی در استان لباب در سال گذشته

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، در سال 2023 بیش از 10.9 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی توسط اداره «استخراج گاز لباب» کنسرن دولتی «ترکمن‌گاز» تولید شد. بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی بیشتر از برنامه‌ مد نظر گرفته شده در دوره مورد گزارش تولید شده است.

به گفته بردی بردیمتوف رئیس خدمات دیسپاچینگ مرکز تولید اداره «استخراج گاز لباب»، برنامه تولید گاز طبیعی در سال 2023 تا 110.5 درصد محقق شده است. طی دوره مورد گزارش، بیش از 39.1 هزار تن میعانات گازی در اداره «استخراج گاز لباب» تولید شد.

شایان توجه است که در سال 2023 بیش از 6.4 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله گاز مالای-بختیاریک جریان یافت و برنامه مربوطه تا 158 درصد محقق شد. در سال 2024، کارشناسان این اداره قصد دارند بیش از 10.3 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کنند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11335

تولیدات کارخانه شیمیایی ترکمن‌آباد

در ده ماهه اول سال 2023، محصولاتی به ارزش 94 میلیون و 147 هزار منات در کارخانه شیمیایی صفرمراد نیازوف ترکمن‌آباد تولید شده است. این شرکت از ابتدای سال 2023 تا پایان نوامبر، حدود 247 هزار تن کود معدنی فسفردار مورد نیاز برای بخش کشاورزی در ترکمنستان تولید کرده است.

شرکت فوق الذکر همچنین مواد شیمیایی گوگردی برای محافظت از محصولات در برابر آفات در بخش کشاورزی و همچنین اکسیژن پزشکی و فنی تولید می‌کند. کارخانه شیمیایی ترکمن‌آباد که در سال 1960 احداث شد، در حال حاضر یکی از بزرگترین کارخانه‌های شیمیایی ترکمنستان است.

امروزه این کارخانه انواع محصولات شیمیایی از جمله سوپر فسفات آمونیوم، اسید سولفوریک، بهبود دهنده کود، سولفات آلومینیوم، اکسیژن، محصولات پلیمری (لوله‌های پلی اتیلن، نایلون و ...) را تولید می‌کند.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11199

 میزان تولید برق در استان داش‌آغوز ترکمنستان

بنا به اعلام رسانه‌های ارتباط جمعی ترکمنستان، طی یازده ماهه اول سال 2023 ، بیش از یک میلیارد و دویست و سی میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه دولتی داش‌آغوز تولید شده است که بیش از پیش بینی انجام شده برای این نیروگاه است..

نیروگاه داش‌آغوز با ظرفیت عظیم خود به اجرای موفق پروژه‌های مختلف دولتی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها و نوسازی سیستم انرژی این استان کمک می‌کند. همچنین این یک حلقه مهم در ساخت سیستم انتقال برق قدرت بالکان-داش‌آغوز است که یک حلقه انرژی یکپارچه را در کشور تشکیل می‌دهد.

نیروگاه دولتی داش‌آغوز بزرگترین نیروگاه پیشرفته در منطقه بوده و یک مدل جدیدیست که با تجهیزات توربین گازی شرکت مشهور آمریکایی جنرال الکتریک تجهیز شده است. این نیروگاه می‌تواند سالانه بیش از 1.5 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند. ظرفیت‌های آن مقدار لازم برای مصرف استان را فراهم می‌کند و امکان ارسال مازاد انرژی برق را به سیستم یکپارچه انرژی کشور می‌دهد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/71603

افتتاح دفتر جدید شرکت «دراگون اویل» در عشق آباد

بنا به اعلام رسانه‌های ترکمنستان به نقل از سفارت امارات متحده عربی در عشق آباد ، در آخرین روزهای سال گذشته میلادی، شرکت نفتی «Dragon Oil» دفتر جدید خود در عشق آباد ، پایتخت ترکمنستان را با حضور مقامات دو کشور، افتتاح کرد.

در مراسم فوق الذکر ، رئیس کنسرن دولتی «ترکمن‌نفت» آقای قووانچ آقاجانوف و مدیر عامل شرکت نفت دراگون اویل آقای علی رشید الجروان حضور داشته و هریک به ایراد سخنرانی پرداخته و سپس دفتر جدید دراگون اویل افتتاح شد.

همکاری ترکمنستان و «Dragon Oil» نمونه‌ای از همکاری‌های بلند مدت است. شرکت امارات متحده عربی از سال 2000 بر اساس توافقنامه اشتراک محصول در ترکمنستان فعالیت می‌کند. هدف اصلی فعالیت این شرکت تولید هیدروکربن در منطقه قراردادی چلکن در دریای خزر به واسطه توسعه میادین نفتی «Jygalybeg» و «Jeýtun» است. شرکت نفتی دراگون اویل بیش از 8 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده است.

شایان توجه است که کنسرن دولتی «ترکمن نفت» و «Dragon Oil (Türkmenistan) Ltd.» قراردادی بین دو شرکت مبنی بر تمدید قرارداد اشتراک محصول تا تاریخ یکم می 2035 منعقد نمودند. دراگون اویل در طول فعالیت خود در ترکمنستان، بهره برداری دریایی و ساخت سکوی مرکزی، تعمیرات اساسی چاه‌های موجود و همچنین احیاء و نوسازی تمامی‌بخش‌های سیستم توسعه میدان نفتی را انجام داد.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11186

 

ارزش صادرات گاز ترکمنستان به چین در دهه ماهه اول سال 2023

براساس گزارش رسانه‌های ترکمنی ، چین در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت نوامبر سال 2023 ، بالغ بر 8.82 میلیارد دلار گاز طبیعی از ترکمنستان وارد کرده است. براساس این گزارش، پس از ترکمنستان، بیشترین صادرات گاز طبیعی توسط روسیه، میانمار و قزاقستان به چین انجام می‌شود.

شایان توجه است که جمهوری خلق چین در بازه زمانی ماه‌های ژانویه لغایت اوت سال گذشته میلادی، بالغ بر 6.63 میلیارد دلار گاز طبیعی از ترکمنستان وارد کرده بود.

در حال حاضر ترکمنستان گاز طبیعی خود را از طریق سه خط لوله گاز که در مسیر ترکمنستان-ازبکستان-قزاقستان-چین قرار دارد ، به جمهوری خلق چین صادر می‌کند. این خطوط لوله ظرفیت انتقال 55 میلیارد متر مکعب گاز در سال را دارند. بیشتر گاز ارسالی از طریق این خط لوله توسط ترکمنستان و بقیه توسط قزاقستان و ازبکستان تأمین می‌شود.

منبع: https://business.com.tm/tm/post/11190

توانایی شرکت چینی برای ساخت شاخه D خط لوله گاز ترکمنستان - چین در سال 2024

شرکت «PetroChina» در نظر دارد ساخت شاخه D خط لوله گاز ترکمنستان - چین را در سال 2024 آغاز کند. این مطلب در مقاله تهیه شده توسط فردی بنام سیندی لیانگ تحلیلگر آژانس «S&P Global» گزارش شده است .

مشخص است که مذاکرات ترکمنستان و چین در مرحله فعالی قرار دارد و هر دو طرف انتظار دارند به نتایج سودمند متقابل دست یابند.

طبق مقاله خانم لیانگ، چین بیش از 40 درصد گاز طبیعی خود را از طریق دریا و از طریق خطوط لوله و گاز مایع وارد می‌کند و بیشترین تأمین گاز این خط لوله توسط خط لوله گاز آسیای مرکزی است که از ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان عبور می‌کند. این در حالی است که گاز توسط پروژه‌های تولیدی در سه کشور تولید می‌شود.

خط لوله گاز آسیای مرکزی-چین بیش از 1800 کیلومتر طول دارد و از سه شاخه A، B و C تشکیل شده و ظرفیت انتقال آن 55 میلیارد متر مکعب در سال است.

ترکمنستان بزرگترین تأمین کننده گاز خط لوله منتهی به چین است و در سال 2022، مجموعاً 34.09 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از طریق خط لوله گاز آسیای مرکزی ارسال کرده است. این میزان 54 درصد از کل واردات گاز چین از طریق خط لوله گاز را تشکیل می‌دهد.

منبع: https://turkmenportal.com/tm/blog/71703

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما