معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۹- ۱۰:۴۸ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته اول اسفندماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

ثبت رکورد 1.8 میلیون گردشگر و افزایش صادرات طلا:

طبق اعلام بانک تانزانیا، صنعت گردشگری در سال پیش با رشد بیش از 24 درصدی به رکورد 1.8 میلیون گردشگر در سال رسید. همچنین این صنعت بالاترین رتبه را در ارزآوری با 3.3 میلیارد دلار بدست آورده و پس از آن طلا با 3 میلیارد دلار و در رتبه سوم حمل و نقل با ارزآوری به ارزش 2.4 میلیارد دلار و رشد 30 درصدی قرار دارد. محصولات صادراتی سنتی همچون محصولات کشاورزی شامل قهوه، چای، سیسال با رشد 24 درصدی به 953 میلیون دلار رسید. این 3 حوزه اقتصادی بیش­ترین نقش را در افزایش صادرات داشته ­اند. طبق گزارش بانک مرکزی، صادرات کالاها و خدمات روندی صعودی داشته و در سال 2023 با رشد بیش از 16 درصدی به ارزش نزدیک به 14 میلیارد دلاری رسیده است. در این میان ارزش خدمات 6.2 میلیارد دلار بوده که بیش­ترین سهم را در آن گردشگری داشته است. از طرف دیگر، ارزش واردات کالاها و خدمات در سال 2023 نسبت به سال 2022 که 16.6 میلیارد دلار بوده، با ثبت 16 میلیارد دلار روندی کاهش داشته است که بیش ترین تاثیر کاهشی را در آن، واردات فرآورده ­های نفتی سفید داشته است. همچنین واردات ماشین آلات، تجهیزات حمل و نقل صنعتی، خودرو و گندم افزایش داشته است. (روزنامه سیتیزن)

نقطه عطف تاریخی، شروع به تولید پیش از موعد پروژه برق آبی ژولیوس نایرره:

دکتر دوتو بایتکو، معاون نخست وزیر و وزیر انرژی، اعلام کرد که اولین توربین پروژه ژولیوس نایرره تا الان 235 مگاوات به شبکه ملی برق تزریق کرده است. این در حالیکه طبق برنامه، قرار بود شروع فعالیت این پروژه از ماه ژوئن امسال باشد. این تنها یکی از 9 توربین­های این پروژه بوده که از 22 فوریه آغاز به کار نموده و موجب کاهش 85 درصدی سهمیه بندی برق شده است. همچنین دومین توربین از ماه مارس راه اندازی خواهد شد که این امر موجب مازاد تولید 70 مگاواتی در کشور خواهد گردید. ایشان افزود: به محض شروع به تولید دومین توربین، دیگر شاهد سهمیه بندی برق نخواهیم بود و در صورت وجود قطعی برق،  تنها بخاطر نقص فنی خواهد بود. (روزنامه دیلی نیوز)

بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی و جامعه شرق آفریقا بدنبال رشد 3 برابری صنعت باغبانی:

روزهای بهتری برای باغبانی در راه است، زیرا یک بازیگر جدید در دو جامعه اقتصادی منطقه ­ای بدنبال کشف ظرفیت کامل یک صنعت چندمیلیارد دلاری برای ایجاد اشتغال و ثروت برای جوانان و زنان است. بخش­های دولتی و خصوصی بازار مشترک آفریقای شرقی و جنوبی و جامعه شرق آفریقا برای رشد 3 برابری صنعت باغبانی در یک بازه زمانی ده ساله قرار است باهم همکاری داشته باشند. در طرح مارشال که به منظور رشد سریع این صنعت تدوین شده، قرار است با زنجیره‌های ارزشی آووکادو، پیاز و سیب زمینی ایرلندی شروع شود و در آینده گوجه و کلم نیز ممکن است اضافه شود. هدف گذاری، تحقق 12 شاخص عملکردی شامل افزایش تجارت درون منطقه ای میوه و سبزیجات به 25 میلیون دلار و افزایش صادرات جهانی از 416 میلیون دلار در سال 2021 به 950 میلیون دلار تا سال 2031 است. همچنین انتظار می­ رود، حجم میوه‌ها و سبزیجات کنسرو یا فرآوری شده از 8 درصد در سال 2021 به 16 درصد تا سال 2031 افزایش یابد و زمان عرضه از زمین به بازار 50 درصد و قیمت سر زمین 25 درصد کاهش می یابد. همچنین کشاورزان و فعالان حوزه فرآوری از طریق این ساز و کار، منابع مالی مورد نیاز و کافی دریافت خواهند کرد و 5 مانع تجاری مربوط به سیاست­گذاری­ ها برداشته خواهند شد. بعلاوه محصولات باغی تازه و فرآوری شده به 500 میلیون دلار افزایش یافته و 100 هزار شغل جدید ایجاد می­شود. (روزنامه دیلی نیوز)

رقابت چین- آمریکا برای نفوذ در آفریقا از طریق پروژه ­های ریلی:

با افزایش تمرکز دو ابرقدرت بر آفریقا، تانزانیا بعنوان کشوری که دروازه ورود به بسیاری از کشورهای همسایه محسوب می­شود از موقعیت خوبی بهره­ مند است. پیشنهاد یک میلیارد دلاری چین برای احیای راه ­آهن تانزانیا- زامبیا در تقابل با تعهد آمریکا به تامین مالی پروژه جداگانه اتصال زامبیا به سواحل اقیانوس اطلسِ آنگولا از طریق کریدور لوبیتو قرار دارد. هردو ابرقدرت سرمایه­ گذاری­های راهبردی را در کریدورهای حمل و نقل مربوط به تانزانیا و آنگولا  (دارالسلام و لوبیتو) با هدف تضمین دسترسی به منابع حیاتیِ اقتصاد جهانی کرده­ اند. این منابع احتمالاً شامل مس و کبالت می­ شوند که برای انتقال انرژی و تولید قطعات الکترونیکی از جمله گوشی­های هوشمند ضروری هستند. اخیراً نیز دو شرکت ترفیگورای سنگاپور و ایوانهو ماینز کانادا قراردادهایی را برای صادرات مس از جمهوری دموکراتیک کنگو با استفاده از مسیر ریلی لوبیتو امضا کردند که به اهمیت این کریدور می­افزاید. در همین حال، آمریکا متعهد به تامین مالی ساخت کل 1300 کیلومتر خط ریلی شده است. آن­ها همچنین بدنبال گزینه ­هایی هستند تا بتوانند این مسیر ریلی را تا تانزانیا گسترش داده و یک اتصال بین قاره ­ای بین اقیانوس اطلس و هند ایجاد نمایند. این می­تواند بعنوان بخش از رقابت ژئو پلتیکی بین آمریکا و متحدانش با چین برای کسب نفوذ بیشتر در آفریقا باشد. چین نیز بطور فعالانه در بخش زیرساخت آفریقا بیشتر در قبال دریافت مواد معدنی، سرمایه­ گذاری کرده است و بنظر می­رسد که آمریکا با ابتکارات به مانند کریدور لوبیتو، رویکرد مشابه ­ای را اتخاذ کرده است. (منبع روزنامه سیتیزن)

مرکز سرمایه ­گذاری تانزانیا پروژه­ هایی با ارزش بیش از 1 تریلیون شیلینگ ثبت کرد.

مرکز سرمایه­ گذاری تانزانیا مجموع 52 پروژه با ارزش 422 میلیون دلار در ژانویه امسال ثبت نمود. این درحالی است که دوره مشابه سال گذشته که تنها 23 پروژه با ارزش 122 میلیون دلار بوده است و این به معنای رشد بیش از 50 درصد آن است. گزارش ماهانه منتشرشده این مرکز بیانگر آن است که با عملیاتی شدن همه این 52 پروژه­، انتظار می­رود  بیش از 7 هزار فرصت شغلی ایجاد گردد که نسبت به 1937 فرصت شغلی ایجاد شده در ژانویه 2023، رشد چشمگیری است. در این میان، بخش تولیدی 25 پروژه به ارزش 110 میلیون دلار و حمل و نقل با 16 پروژه به ارزش 235 میلیون دلار بیش­ترین سرمایه­ را به خود جذب کرده اند. پس از این دو، گردشگری با 3 پروژه به ارزش 30 میلیون دلار و کشاورزی با 3 پروژه به ارزش 22 میلیون دلار قرار داند. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

اجلاس سران اتحادیه آفریقا: سامیا اصلاحات اقتصادی را تبلیغ می­کند.

رئیس جمهور تانزانیا حین رونمایی از مجسمه ژولیوس نایرره در دفتر اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا، اتیوپی، با ذکر توافقنامه منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا خواست تا آن نقش حیاتی در تضمین رفاه و کرامت مردم آفریقا ایفا کند. این مراسم در حاشیه سی و هفتمین اجلاس سران کشورها و دولت­های اتحادیه آفریقا که برای بحث در مورد صلح و امنیت، سیاست­های آموزشی و مهارتی برای بیش از 1 میلیارد شهروندان کشورهای عضو سازماندهی شده بود، برگزار گردید. وی همچنین اظهار داشت که تکمیل آزادی سیاسی با تحول اقتصادی در کشورهای آفریقایی، امری مهم برای تامین آینده این قاره است. (منبع روزنامه دیلی نیوز)

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما