معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۳۰- ۱۱:۱۹ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم بهمن ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

احداث سدهای آبگردان در جنگل طبیعی استان نورستان

معاون استاندار نورستان از همکاری سازمان ملل متحد در احداث سدهای آبگردان در جنگل طبیعی این استان خبر داد. مولوی فیصل مختار، معاون استاندار نورستان می‌گوید طی پنج سال آینده موازی 11 هزار هکتار جنگل و هفت هزار هکتار چراگاه مجدداً احیا می‌شود. وی افزود، برای احیاء مجدد این جنگل و علف‌زارها، گلخانه‌های پرورش درختان کوهی را در جنگل احداث کرده و همچنان بذرهای مورد نیاز برای علفزارها را در چراگاه‌ها کشت نموده است. مسئولین اداره کشاورزی استان نورستان می‌گویند متعهد به احیا و محافظت از جنگل‌ها طبیعی در این استان می‌باشند.

محمد حنیف افغان، مسئول بخش کشاورزی اداره کشاورزی و دامپروری استان نورستان می‌گوید برای محافظت از جنگل‌های طبیعی یک واحد ۳۵ نفری گماشته شده است. به گفته وی برای جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست سال گذشته حدود 180 هزار اصله درخت‌های میوه‌دار و بی میوه را کشت نموده و قرار است در سال جاری حدود 200 هزار درخت دیگر را نیز کشت کند. نورستان یک استان‌های کوهستانی است که مردمان بیشتر مشغول دامپروری هستند و جنگل‌های طبیعی و چراگاه‌ها، منابع خوبی برای پرورش دامپروری می‌باشند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i236510-احداث_بندهای_آبگردان_در_جنگلات_طبیعی_نورستان

درآمد 453 میلیون افغانی شهرداری جلال‌آباد از ابتدای سال جاری تاکنون

در سلسله کنفرانس‌هایی که توسط ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار آغاز شد، شهرداری جلال‌آباد گزارشی را از فعالیت‌های چند ماهه سال 1402 را با رسانه‌ها به اشتراک گذاشته است. روزنامه دولتی باختر در مطلبی به نقل از بختی جان مراد، سخنگوی شهرداری جلال‌آباد نوشته در سال 1402 شهرداری جلال‌آباد 585 میلیون درآمد را هدف تعیین کرده است که تاکنون از منابع مختلف 453 میلیون درآمد جمع آوری شده و احتمال می‌رود که درآمد این شهرداری ممکن است از هدف تعیین شده بیشتر شود.

بختی جان اظهار داشت، در سال 1402 شهرداری جلال‌آباد 18پروژه مختلف عمرانی به هزینه 360 میلیون افغانی در مناطق مختلف استان ننگرهار به اجرا رسانیده است. وی در مورد پروژه‌های مشترک با شهرداری جلال‌آباد گفت 52 پروژه به ارزش بیش از 5 میلیون دلار در 9 ناحیه شهرداری جلال‌آباد با همکاری یونوپس که تعدادی از آن‌ها تکمیل شده و مابقی در دست ساخت است و همچنین توسطزیرمجموعه سازمان ملل متحد تعدادی پروژه ساختمانی در جلال‌آباد و در سال 1403 سازمان‌های همکار به ارزش 7 میلیون دلار برای اجرای پروژه‌های عمرانی تعهد کرده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد خلع ید، گفت که حدود 7 جریب زمین در ساحه شهر قدیم ناحیه چهارم خلع ید شده است. منطقه امید آباد 5 جریب در ساحه کمپ در امتداد سرک 40 متری جنوب رودخانه کابل، 3 جریب در ساحه پارک در ناحیه هشتم و 15 جریب ساحات مسکونی پارک عبدالحق ماینا 3 جریب در ناحیه پنجم 25 جریب زمین به نام شهیدانو منا در دره هفتم که دولتی است مردم آن را غصب کرده و خانه ساخته‌اند و فعلاً شهرداری از آن اجاره می‌گیرد.

https://www.bakhtarnews.af/د-جلال-آباد-ښاروالۍ-روان-کال-تر-دې-دمه-۴/

تأکید سرپرست وزارت احیاء و توسعه‌ای دهات به اجرای ده‌ها پروژه عمرانی در نورستان

سرپرست وزارت احیاء و توسعه‌ای دهات می‌گوید امارت اسلامی در پی اجرا پروژه‌های توسعه‌ای در سرتاسر افغانستان به ویژه مناطق دورافتاده و محروم است. مولوی محمد یونس آخندزاده هنگام کلنگ‌زنی یک کانال آب‌رسانی در نورستان گفت که در پی اجرا پروژه‌های توسعه‌ای در نورستان هستند و این کانال با هزینه سه میلیون افغانی در جریان دو ماه و  نیم ساخته می‌شود. مولوی آخندزاده می‌گوید با ساخت این کانال صدها جریب کشتزار مجال آب‌رسانی می‌یابد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/تاکید-سرپرست-وزارت-احیا-وانکشاف-دهات-ب/

افزایش هشتاد میلیون افغانی در درآمد ریاست برشنای لغمان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته ریاست برشنای (برق) لغمان نسبت به سال گذشته هشتاد میلیون افغانی افزایش یافته است. مولوی عمرگل نایب، رئیس برشنای استان لغمان گفته درآمد ریاست برشنا، نسبت به سال گذشته ۸۰ میلیون افغانی افزایش یافته است.

نامبرده اظهار داشت در ۹ ماه اول سال گذشته ۱۴۰۱مبلغ ۱۳۷ میلیون افغانی و در ۹ماه اول سال جاری ۲۱۷ میلیون افغانی جمع‌آوری گردیده است، درآمد امسال ۸۰ میلیون افغانی افزایش یافته است. نامبرده دلیل افزایش را پرداخت مصارف برق به وقت مشخص آن و حصول نمودن پول از بدهکاران به‌ طور اقساط عنوان کرد و گفته که در طول سال جاری ترمیم امور شبکه‌های برق به طور مرتب انجام شد که با نصب ترانسفورماتورهای جدید، برق به صدها خانواده رسیده است. لازم به ذکر است که در حال حاضر حدود ۲۳۰۰۰ خانواده در لغمان از برق بهره‌مند شده‌اند و تلاش می‌شود تا برای سایر خانواده‌ها نیز برق تأمین شود.

https://www.bakhtarnews.af/dr/افزایش-هشتاد-میلیون-افغانی-درعایدات-ر/

تکمیل یک پروژه تولید برق خورشیدی به ارزش 143 میلیون افغانی در استان ننگرهار

مسئولین محلی در استان ننگرهار می‌گویند یک پروژه تولید برق آفتابی که ظرفیت تولید 1.2 مگاوات برق را دارد با هزینه 143 میلیون افغانی به بهره‌برداری رسیده است. مسئولین در مراسم افتتاح این پروژه برق‌رسانی می‌گویند این پروژه به خاطر انتقال آب و با هزینه مالی 143 میلیون افغانی ساخته شده است. به گفته مسئولین محلی این پروژه در 30 جریب زمین کانال ننگرهار با همکاری مالی بانک آسیایی تکمیل‌شده است.

مولوی باز محمد فیضان، معاون آب‌رسانی و منابع طبیعی وزارت زراعت می‌گوید که کار روی این پروژه از سه سال پیش آغازشده بود امروز تمام‌شده است. در همین حال، مولوی غلام رحمان کظیم، رئیس کانال ننگرهار می‌گوید این پروژه توانایی انتقال 500 لیتر آب را در یک ثانیه دارد. به گفته آقای کظیم، این پروژه در بخش انتقال آب سودمند است. قابل‌ذکر است که با تکمیل این پروژه، 20 هزارجریب زمین کانال ننگرهار آب‌رسانی خواهد شد.

https://www.avapress.com/fa/news/284240/تکمیل-یک-پروژه-تولید-برق-خورشیدی-ارزش-143-میلیون-افغانی-استان-ننگرهار

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما