معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ اول اسفند 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فرصت‌های تجاری جدید بین ایران و مجارستان

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان گفت: هر دو کشور علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌هایی مانند صنایع دارویی، بهداشت، غذا و مدیریت آب هستند. وی اعلام کرد که ایران و مجارستان توافقنامه جدیدی در زمینه کشاورزی امضا کرده‌اند که فرصت‌های تجاری را در بخش کشاورزی و غذا باز می‌کند. وی تاکید کرد: ارزش مبادلات تجاری دوجانبه در سال 2022 از مرز 50 میلیون دلار فراتر رفت و این میزان در سال گذشته نیز تقریبا به همین میزان بود. وی خاطرنشان کرد: هدف مشترک حفظ این حجم و گسترش مداوم آن در صورت امکان است. سییارتو از اجرایی شدن توافقنامه حمایت از سرمایه‌گذاری بین دو کشور استقبال کرد که موجب اطمینان حقوقی شرکت‌ها می‌شود. وی همچنین گفت که به لطف این توافق، طرفین همچنین از طریق همکاری فعال‌تر بین گمرک و مقامات مالیاتی به رفع موانع همکاری کمک خواهند کرد.

https://hungarytoday.hu/cooperation-agreement-with-iran-opens-up-new-trade-opportunities

افزایش متوسط دستمزد در ماه دسامبر

اداره مرکزی آمار مجارستان (KSH) اعلام کرد متوسط دستمزد ناخالص در مجارستان به 655,600 فورینت (1694 یورو) در ماه دسامبر رسید که به صورت سالانه  به میزان 16.4 درصد افزایش یافته است، در حالی که دستمزد خالص شامل پرداخت‌های تکمیلی به 451,300 فورینت (1,165 یورو) رسید. در کل سال 2023، متوسط دستمزد ناخالص به 571200 فورینت (1475 یورو) بالغ گردید، در حالی که دستمزد خالص به 393700 فورینت (1016 یورو) رسید. دستمزدهای ناخالص و خالص هر دو 14.2 درصد افزایش یافت، در حالی که دستمزدهای حقیقی (تورم‌زدایی شده) 2.9 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. بنا به اعلام دولت مجارستان، دستمزدهای واقعی به لطف اقدامات موفق دولت که تورم را تا پایان سال گذشته به 5.5 درصد کاهش داد، در دسامبر بیش از 10 درصد رشد کرد. افزایش قدرت خرید حقوق‌ها نیز با افزایش 15 درصدی حداقل دستمزد پایه و افزایش 10 درصدی حداقل دستمزد کارکنان ماهر از نوامبر همراه بوده است.

https://dailynewshungary.com/average-wage-rises-in-december-half-of-hungarians-still-earn-less-than-eur-1300-month/

آغاز صادرات گاز آذربایجان به مجارستان

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان اعلام کرد، جمهوری آذربایجان در ماه آوریل عرضه حدود 275 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به مجارستان را از طریق ترکیه آغاز خواهد کرد. وی گفت: ما برای تحویل 275 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به توافق رسیدیم و تحویل از اول آوریل آغاز خواهد شد. این مقام دولت مجارستان خاطرنشان کرد: تغییرات اخیر در سیاست و اقتصاد جهانی بر اهمیت راه‌های عرضه و ترانزیت منطقه‌ای و منابع انرژی تاکید می‌کند. سیارتوگفت: خط لوله ترک استریم که گاز روسیه را در امتداد خط لوله 930 کیلومتری (580 مایلی) زیر دریای سیاه به ترکیه منتقل می‌کند، به عنوان مسیر شماره یک توزیع از روسیه به مجارستان عمل می‌کند.

رتبه پنجم مجارستان از نظر پوشش ریلی در اتحادیه اروپا

بر اساس تحقیقات جدید موسسه Oeconomus، زیرساخت‌های ریلی به عنوان سنگ بنای توسعه اقتصادی و اتصال، شبیه به سیستم عروقی که بدن انسان را حفظ می‌کند، عمل می‌کند. در زمینه بهره‌وری ملی، شبکه راه‌آهن کارآمد در تسهیل تجارت، افزایش بهره‌وری و ارتقای کیفیت کلی زندگی شهروندان نقش اساسی دارد. سیستم راه‌آهن مجارستان، در حالی که با چالش‌هایی مواجه است، همچنان یک بازیگر کلیدی در شبکه حمل‌ونقل اروپایی است که به اتصال منطقه‌ای و رشد اقتصادی کمک می‌کند و اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی برای ایجاد اقتصادهای انعطاف‌پذیر و شکوفا در سراسر اروپا بسیار مهم خواهد بود. در میان 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، مجارستان با پوشش راه‌آهن خود متمایز است و دارای 7907 کیلومتر خطوط راه‌آهن عملیاتی در سال 2022 بوده که در آن زمان در رتبه پنجم اتحادیه اروپا قرار داشته است.

https://hungarytoday.hu/hungary-ranks-fifth-in-rail-coverage-in-the-eu

راهآهن پرسرعت برای اتصال بوداپست و آتن

آتن به پروژه قطار سریع‌السیر از بوداپست به جنوب می‌پیوندد. این راه‌آهن که پایتخت مجارستان را به پایتخت صربستان وصل می‌کند، در مرحله اول تا 1500 کیلومتر گسترش می‌یابد. بازسازی بخش مجارستانی این خط، گران‌ترین سرمایه‌گذاری راه‌آهن مجارستان در تمام دوران است. بخش عمده‌ای از هزینه‌های بازسازی، 85 درصد، باید از طریق وام چینی تامین شود. این راه‌آهن سریع السیر به طول 1512 کیلومتر بوداپست و آتن را به هم متصل می‌کند و کمتر از 13 ساعت طول می‌کشد تا با قطار از بوداپست به پایتخت یونان رسید.

https://dailynewshungary.com/high-speed-railway-to-link-budapest-and-athens

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما