معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۲/۰۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۲

پالایشگاه ایکیتوس وکُنچان پرو

گزیده گزارش منتشره در سایت پتروپرو و روزنامه لارپوبلیکا، مورخ ۶ فوریه ۲۰۲۴ در ارتباط با معرفی پالایشگاه ایکیتوس وکُنچان پرو به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

پالایشگاه کٌنچان[1] در سال ۱۹۶۱ توسط شرکت کُنچان شِورون[2] در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در کیلومتر ۲۶.۵ بزرگراه پانامریکانای جنوبی[3] در ناحیه لورین[4] منطقه لیما افتتاح شد. طراحی این پالایشگاه را شرکت فلور کورپورِیشِن[5] کانادا انجام داده است و از سال ۱۹۷۳ پتروپرو[6] (شرکت ملی نفت پرو) مدیریت آن را برعهده دارد.

کارکرد اصلی پالایشگاه کُنچان فرآیند، پالایش و ذخیره تولیداتی چون انواع بنزین (۸۴، ۹۰، ۹۵ و ۹۷ اکتان) ، مخلوط بنزین و سوخت زیستی الکل (Gasohol) برای موتورها، حلال ها، انواع گازوئیل ( دیزل ۲، دیزل B5 و دیزل B5 S5)، نفت های صنعتی و غیره با کیفیت برای صادرات است. از ظرفیت کافی برای ذخیره حامل های انرژی مایع برخوردار است که در لیما و نقاط مختلف کشور به فروش می رسد.

پالایشگاه کُنچان از نقشی راهبردی در مدیریت شرکت پتروپرو برخوردار است. سایت پیشرفته فروش عرضه نفت این پالایشگاه از سامانه‌های باری مناسب برای بارگیری تانکرها و تسهیلاتی برای دریافت سوخت، حلال ها و قیر است. افزون بر این در فرآیند چندین نوع از نفت و قیر دخیل است و از لحاظ فناوری در وضعیت مطلوبی در سطح ملی و بین المللی قرار دارد. واحد فروش و توزیع سوخت کُنچان مدرن ترین در سطح کشور است، دارای ظرفیت بارگیری ۲۰ تانکر به صورت همزمان برخوردار بوده، روزانه بیش از ۱۵۰ تانکر را بارگیری می‌کند و از ظرفیت توزیع ۳۵ هزار بشکه در روز برخوردار است.

سامانه اتوماسیون (TAS) شرکت در زمان واقعی داده‌های مربوط به توزیع،‌ پرداخت ها و موجودی سوخت واحد را مدیریت و کنترل می‌کند. پالایشگاه کُنچان از ظرفیت پالایش ۱۲ هزار بشکه نفت در روز برخوردار است، ۱۸ درصد نیاز بازار سوخت پرو را تامین می‌کند و مسئولیت فروش ۳۸ درصد از محصولات پتروپرو نیز با مدیریت این پالایشگاه صورت می‌گیرد.   

در بخش آزمایشگاهی نیز از فناوری پیشرفته برخوردار بوده و مجوزهای کیفی محصولات پالایشگاه نیز در این مکان صادر می‌شود. در تمامی زنجیره تولیدی پالایشگاه کُنچان تمهیدات ایمنی و زیست محیطی به دقت رعایت می‌شود.

پالایشگاه کُنچان از واحد تقطیر اولیه با ظرفیت ۱۵ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز و یک واحد تقطیر در خلا با ظرفیت روزانه ۱۰ هزار بشکه برخوردار است. هر دو واحد از طریق یک سامانه مدیریت می‌شوند که امکان بهینه سازی فرآیند پالایش و تولید محصولات با کیفیت را فراهم می آورد. ظرفیت ذخیره سازی این پالایشگاه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از حامل های انرژی مایع است و ۵۸ مخزن این پالایشگاه به مخازن با ظرفیت پایین،‌ متوسط و بالا تقسیم می‌شوند که محصولات نهایی و واسط را ذخیره می‌کنند.

نفت استخراجی توسط شبکه جدید لوله‌های نفت زیردریایی به پالایشگاه هدایت می‌شود که از زیر بزرگراه پانامریکانای جنوبی عبور می‌کند. نفت توسط پمپ هایی به طرف مخازن ذخیره هدایت می‌شود تا سپس به واحدهای فرآیندی منتقل شود.

در واحد فرآیند نفت در معرض حرارت قرار می‌گیرد تا سپس به واحد تقطیر اولیه (UDP) انتقال یابد. در این مرحله بنزین، حلال ها و گازوئیل از نفت مشتق می‌شود. پالایشگاه کُنچان از واحد تقطیر ثانویه، سامانه تصفیه محصولات،‌ آزمایشگاه،‌ واحد کنترل فرآیند، مخازن و غیره برخوردار است.

واحد تصفیه ضایعات صنعتی با حداکثر ظرفیت مجاز ضایعات مایع صنعت نفت را مورد تصفیه قرار می دهد و با رعایت تمهیدات زیست محیطی لازم به سد باطله منتقل می‌کند. پالایشگاه دارای ۱۳ کوره است که بنا بر تمهیدات اقتصادی و زیست محیطی از سال ۲۰۱۱ همگی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

 پالایشگاه کُنچان از یک اسکله با چندین شناور برای پهلو گرفتن و تسهیل بارگیری کشتی‌های با ظرفیت ۷۵ هزار تناژ وزن مرده (DWT) [7] برخوردار است.

در ۲۱ آوریل ۲۰۱۴ یک ستون جدید برج تقطیر[8] در چارچوب اجرای پروژه سرمایه گذاری‌های جاری یا همان طرح جایگزینی تجهیزات و بهبود علمکرد واحدهای فرآیندی در پالایشگاه کُنچان نصب شد که با هدف افزایش راندمان فرآیند تولید در واحد تقطیر اولیه (C-1A) راه اندازی شد و نتایج مثبتی را در پی داشت. این ستون جدید به بهینه سازی فرآیند تقطیر در تسهیل دستیابی به برش های نفتی و تولید سوخت و مشتقاتی چون بنزین، حلال ها و دیزل ۲ برای برآورده کردن تقاضای بازار لیما، پایتخت و کل کشور کمک شایانی نموده است و موجب ارتقای سطح فنی مجموعه پالایشگاهی شده است.

در طراحی ستون تقطیر بهره گیری از فناوری‌های پیشرفته مورد تایید شرکت های بین المللی در نظر گرفته شده است که شرایط بهبود طراحی کارآمد منطبق با استانداردهای بین المللی ساخت مخازن تحت فشار را فراهم آورده است. همچنین بخش فلش ستون تقطیر در خلا (C-6) نیز جایگزین گردید که شرایط افزایش عمر مفید و تضمین عملکرد این بخش را میسر ساخته است.

در ۲۲ مارس ۲۰۱۹ پتروپرو کار نصب دو مخزن ۱۲۰ هزار بشکه ای را در پالایشگاه کُنچان به اتمام رساند. این مخازن از سقف شناور با دو گنبد ژئودسیک،‌ سامانه اندازه گیری اتوماتیک سطح و دما و سامانه اطفاء حریق برخوردارند.

ملاحظات:

پالایشگاه کُنچان یک پالایشگاه توپینگ (ساده ترین انواع پالایشگاه از لحاظ فرآیندی)‌ است که بر خلاف پالایشگاه‌های تالارا[9]  (شرکت پتروپرو) و لاپومپیا[10] (شرکت رپسول) از واحد تبدیل[11] برخوردار نیست، با این وجود توانسته است به دلیل موقعیت مکانی راهبردی به عامل مهمی در تامین نیازهای انرژی پایتخت تبدیل شود.

این پالایشگاه طی دو دهه گذشته به یکی از مهمترین سایت های اختلاط[12] نفت و سوخت پرو تبدیل شده است. در حال حاضر ظرفیت فرآیندی واحد تقطیر اولیه کُنچان ۱۵ هزار و ۵۰۰ بشکه و ظرفیت واحد تقطیر در خلا این پالایشگاه ۱۰ هزار بشکه در روز است.

منابع: سایت پتروپرو و روزنامه لارپوبلیکا، ۶ فوریه ۲۰۲۴.

پاورقی‌ها:

[1] Refinería Conchán

[2] Conchán Chevron

[3] Panamericana Sur

[4] Lurí­n

[5] Fluor Corporation

[6] Petroperú S.A.

[7] Deadweight Tonnage

[8] Unit Topping

[9] Talara

[10] La Pompilla

[11] Conversion Unit

[12] Blending

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما