معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۲۷

اخبار اقتصادی امارات عربی متحده ـ دبی

گزیده اخبار اقتصادی امارات متحده عربی- دبی در هفته چهارم بهمن‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

راه اندازی سرویس تاکسی هوایی در امارات تا سال ۲۰۲۶

خبرگزاری wam

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس کشور و نخست وزیر امارات متحده عربی و حاکم دبی، در مراسم امضای قرارداد شرکت کردند. بر اساس این توافق، دبی اولین شهر در جهان با شبکه کاملاً توسعه‌یافته «درگاه‌های عمودی» برای خدمات تاکسی هوایی دائمی تا سال ۲۰۲۶ از طریق هواپیماهای برخاست و فرود عمودی (eVTOL) خواهد بود. این توافقنامه توسط اداره راه و حمل و نقل دبی (RTA)، اداره کل هوانوردی مدنی (GCAA) و اداره هوانوردی مدنی دبی (DCAA) و زیرساخت اسکای پورت بریتانیا و هوانوردی جوبی ایالات متحده در حاشیه اجلاس سران دولت جهانی امضا شد. همچنین جوبن بیورت بنیانگذار و مدیر عامل Joby Aviation، تعهد این شرکت به تولید و اجرای خدمات تاکسی هوایی در دبی را اعلام کرد که برای راه اندازی تجاری در سال 2026 برنامه ریزی شده است. بیورت در بیانیه‌ای در اجلاس جهانی دولت‌ها (WGS) اعلام کرد که Joby Aviation برای معرفی این سرویس نوآورانه با سازمان جاده‌ها و حمل‌ونقل (RTA) در دبی قراردادی امضا کرده است. بیورت  تاکید کرد که هواپیمای Joby می‌تواند یک خلبان و چهار مسافر را با سرعت 200 مایل در ساعت حمل کند و زمان رفت و آمد از فرودگاه بین‌المللی دبی به پالم جمیرا را در یک سفر 45 دقیقه‌ای بیش از 35  دقیقه کاهش می‌دهد. Joby Aviation در ابتدا با تمرکز بر دبی، قصد دارد عملیات خود را در سراسر امارات متحده عربی و منطقه گسترده تر گسترش دهد.

گفتگوهای امارات، هند و بنگلادش در مورد روابط بازار کار

پایگاه خبری thenationalnews

در این راستا عبدالرحمن الاعور وزیر منابع انسانی و امارات با شفیقور رحمان چاودوری وزیر امور خارجه در امور رفاه مهاجران و اشتغال خارج از کشور بنگلادش  و موکتش پردیشی نماینده وزارت امور خارجه هند دیدار کرد. با توجه به نقش هند و بنگلادش به عنوان کشورهای پیشرو در اعزام نیروی کاربه امارات، در این دیدارها روابط دوجانبه، به ویژه در زمینه‌های تحرک نیروی کار، توسعه مهارت‌ها، و اتخاذ فرآیندهای فناوری برای تقویت روابط بازار کار بین همه طرف‌ها مورد بحث قرار گرفت.

این نشست در چارچوب سازوکار گفتگوی ابوظبی(ADD) انجام گرفت.هدف ADD حمایت از همکاری‌های دوجانبه و منطقه ای و همچنین به حداکثر رساندن مزایا برای کارگران، کارفرمایان و اقتصاد کشورهای اعزام کننده و پذیرنده نیروی کار است. امارات متحده عربی به عنوان میزبان دبیرخانه دائمی‌گفتگوی ابوظبی، هفتمین دوره ADD را در اواسط ماه فوریه 2024 سازماندهی کرد و نمایندگانی از 16 کشور اعزام کننده و پذیرنده کار، همراه با مقامات سازمان‌های بین المللی کلیدی، کشورهای ناظر، موسسات بخش خصوصی و جامعه مدنی و همچنین کارشناسان و محققان را گرد هم آورد.

برنامه دفتر هوش مصنوعی امارات برای تسریع پذیرش هوش مصنوعی در بخش صنعتی

پایگاه اینترنتی emirates247

دفتر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و کار از راه دور امارات و آلومینیوم جهانی امارات، یادداشت تفاهمی (MoU) برای ترویج پذیرش هوش مصنوعی در بخش صنعتی امضا کردند. این توافقنامه توسط عمر بن سلطان العلما، وزیر دولت برای هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و برنامه‌های کاربردی کار از راه دور و عبدالناصر بن کلبان، مدیر اجرایی EGA، در اجلاس جهانی دولت ها (WGS) 2024 در دبی امضا شد.العلما تأیید کرد که دیجیتالی کردن بخش‌های مختلف حیاتی با اتخاذ برنامه‌های هوش مصنوعی، سنگ بنای اساسی در ارتقای موقعیت رقابتی امارات در سطح جهانی و تسریع سرعت تحول دیجیتال در تمام بخش‌های صنعتی است. بر اساس این توافق، دفتر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال و کار از راه دور و EGA برای توسعه مشارکت های تحقیقاتی برای هوش مصنوعی، از جمله برای استفاده در توسعه آلیاژهای آلومینیوم جدید، همکاری خواهند کرد. همچنین، آنها برای ارتقای مهارت کارکنان EGA در زمینه هوش مصنوعی، به طور مشترک فرصت‌های شغلی را برای دانشجویان امارات متحده عربی ایجاد می‌کنند و با دانشگاه‌ها همکاری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که برنامه‌های درسی آنها نیازهای صنعت را برآورده می‌کند. این قرارداد از تلاش‌های این شرکت برای پیاده‌سازی راه‌حل‌های انقلاب صنعتی چهارم با استفاده از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف، از جمله بهبود زنجیره تامین، افزایش تست کیفیت خودکار و تقویت رویه‌های ایمنی در کارخانه‌هایش حمایت می‌کند.

برندگان جایزه لبه دولت در اجلاس جهانی دولت ها در دبی

پایگاه اینترنتی albayan

پلتفرم لبه دولت، تحت نظارت مرکز نوآوری دولت محمد بن راشد با موضوع "تغییر دیدگاه‌ها"، 13 نوآوری را به نمایش گذاشت که برای تقویت یک رویکرد جدید و خارج از چارچوب برای رسیدگی به چالش های حیاتی طراحی شده بودند. هدف اصلی این پلت فرم الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه از طریق تجربیات تعاملی بود. پلتفرم Edge of Government با هدف شناسایی نوآوری‌های دولتی از سراسر جهان، فرصتی برای اشتراک دانش و پیش نمایشی از ابزارهای نوآورانه و آماده برای آینده ارائه می دهد. دو برنده ششمین جایزه Edge of Government که در دومین روز ازاجلاس جهانی دولت ها(WGS) معرفی شدند، برندگان این جایزه شامل پروژه حمایت از اکوسیستم RoboRoyale ترکیه و پروژه تعادل کار در اسپانیا بودند. نوآوری‌های ارائه شده دیگر در این پلتفرم شامل برنامه‌هایی از کشورهای کانادا، گواتمالا، چین، ایالات متحده آمریکا، کنیا، انگلستان، فنلاند، اسپانیا، استرالیا، هند، فرانسه، رواندا و ترکیه بودند. مرکز محمد بن راشد برای نوآوری دولتی، ششمین دوره جایزه لبه دولت را در اجلاس امسال دولتها راه اندازی کرد، تا بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان با برخی ابتکارات کلیدی و راه حل های نوآورانه توسعه یافته توسط دولت ها آشنا شوند.

توافق صربستان و امارات برای تشویق استفاده از مدل های هوش مصنوعی

پایگاه خبری khaleejtimes

شورای تحقیقات فناوری پیشرفته ابوظبی (ATRC) یادداشت تفاهمی (MoU) با وزارت اطلاعات و مخابرات جمهوری صربستان و موسسه تحقیقات و توسعه هوش مصنوعی این کشور در حاشیه اجلاس سران دولت های جهانی 2024امضا کرد. هدف این همکاری، بهره‌برداری از تخصص فنی ATRC و شرکت‌های تابعه آن برای ادغام هوش مصنوعی (AI) در زیرساخت‌های فناوری صربستان است. بر اساس مفاد این تفاهم نامه، صربستان از پذیرش مدل های زبان بزرگ فالکون (LLM) ATRC حمایت خواهد کرد و راه‌های همکاری با ATRC را پیرامون راه حل های مبتنی بر فالکون بررسی خواهد کرد. علاوه بر این، هر دو نهاد با هم همکاری خواهند کرد تا سازمان‌های صربستان را تشویق کنند تا به بنیاد فالکون بپیوندند و در موفقیت مدل‌های منبع باز فالکون مشارکت کنند. این تفاهم نامه توسط شهاب عیسی ابوشهاب مدیر کل ATRC، میهایلو جووانوویچ وزیر اطلاعات و مخابرات جمهوری صربستان و دوبراوکو کولیبرک  مدیر موسسه تحقیقات و توسعه هوش مصنوعی صربستان امضا شد. شهاب عیسی ابوشهاب گفت: «هوش مصنوعی یک کاتالیزور قدرتمند برای نوآوری و پیشرفت است. همکاری بین ATRC، وزارت فناوری اطلاعات صربستان، و موسسه تحقیقات و توسعه هوش مصنوعی آن، نقطه عطف مهمی است زیرا ما شاهد افزایش علاقه جهانی به پذیرش Falcon هستیم. تعهد مشترک ما به مدل‌های منبع باز فالکون، رویکردی پویا و فراگیر را برای پیشرفت قابلیت‌های هوش مصنوعی در سراسر جهان تضمین می‌کند. میهایلو جووانوویچ وزیر اطلاعات و مخابرات جمهوری صربستان نیز گفت: "ما یک گام فراتر برداشته ایم و به لطف تخصص شورای تحقیقات فناوری پیشرفته امارات (ATRC) شروع به استفاده از مدل های منبع باز Falcon برای توسعه هوش مصنوعی در صربستان کرده ایم. این گام رو به جلو به ما در اجرای بیشتر پروژه‌های نوسازی در برنامه صربستان 2027 کمک می‌کند و موقعیت صربستان را به عنوان یک رهبر فناوری و دیجیتال در منطقه جنوب شرقی اروپا تقویت می‌کند.

سود 1.3 میلیارد درهمی‌گروه بنادر ابوظبی در سال 2023

پایگاه اینترنتی arabianbusiness

گروه بنادر ابوظبی نتایج مالی اولیه خود را برای سال 2023 اعلام کرد که بر اساس آن درآمدهای آن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از دو برابر شده و به 11.68 میلیارد درهم رسید که نسبت به مدت مشابه سال 2022 بیش از 58 درصد افزایش داشته است.در سه ماهه آخر سال 2023، درآمد این گروه 105 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 3.57 میلیارد درهم رسید. مجموع سود خالص در سال 2023 به 1.36 میلیارد درهم رسید که رشد سالانه 6 درصدی را نشان می دهد.

‏مهلت ۳ روزه برای حذف آگهی‌های املاک آنلاین جعلی در دبی

پایگاه خبری khaleejtimes

از کارگزاران املاک در دبی خواسته شده است که تمام املاک غیرقابل‌فروش یا غیرقابل‌اجاره را از پلتفرم‌های دیجیتال خود حذف کنند. دپارتمان زمین دبی به نمایندگان مهلت سه روزه داد تا آگهی‌های املاکی را که دیگر برای فروش یا اجاره نیستند حذف کنند. «از طریق بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده ما از پورتال‌های الکترونیکی املاک، متوجه شدیم که برخی از املاک وجود دارد که دیگر برای فروش یا اجاره در دسترس نیستند و هنوز توسط نمایندگان املاک در پورتال‌ها نمایش داده می‌شوند.» دپارتمان زمین دبی در پلتفرم رسانه اجتماعی خود اعلام کرد: «بر این اساس، تمام دفاتر املاک و مستغلات باید درگاه‌های پلتفرم دیجیتال املاک و مستغلات خود را ظرف سه روز کاری به‌روزرسانی کنند، که باید منجر به حذف تمام املاک غیرقابل دسترس برای اجاره یا فروش شود.» این خبر منتشر شد که چگونه آگهی‌های املاک جعلی از ساکنان کلاهبرداری می‌کنند و چگونه تبلیغات املاک و مستغلات یا نمایندگان آنها را گمراه می‌کنند.

این مستاجران بالقوه توسط آگهی‌هایی که خانه‌هایی را که در دسترس نبودند یا قبلاً تصرف شده بودند، فریب خورده بودند. در طی یک نظرسنجی ۶۵۹ نفر از میان بیش از ۲۰۰۰ پاسخ‌دهنده گفتند که کارگزاران عکس‌های جعلی از خانه‌های جذاب منتشر می‌کنند، اما «واقعیت بسیار متفاوت است».  مقام نظارتی دبی همچنین ۳۰ شرکت املاک و مستغلات را به دلیل عدم رعایت شرایط و ضوابط مشخص شده در آگهی‌های املاک، هر کدام ۵۰ هزار درهم جریمه کرد. تعدادی پلت‌فرم آنلاین در امارات وجود دارد که املاک را برای فروش و اجاره ارائه می‌دهند. پلت‌فرم‌های Dubizzle، Property Finder، Bayut، Asteco، Allsopp و Allsopp برخی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های فعال در امارات برای خرید و اجاره ملک هستند. این دپارتمان از همه کارگزاری‌های املاک و پورتال‌ها خواست تا یک ایمیل به licensing@rera.gov.ae با شواهدی مبنی بر حذف املاک غیرقابل‌دسترس از وب‌سایت‌هایشان ارسال کنند.

افزایش هزینه در 6 زمینه برای ساکنان امارات در سال 2024

پایگاه خبری khaleejtimes

تقریبا نیمی از ساکنان امارات متحده عربی می‌گویند که "هزینه زندگی" دلیل اصلی استرس و به دنبال آن نگرانی‌های مالی شخصی و خانوادگی است. بر اساس یک نظرسنجی، تقریبا نیمی از ساکنان امارات متحده عربی می‌گویند که "هزینه زندگی" دلیل اصلی استرس و به دنبال آن نگرانی‌های مالی شخصی و خانوادگی است. این نگرانی همچنان ادامه خواهد داشت زیرا ساکنان برای افزایش هزینه‌ها در سال جاری آماده می‌شوند. در اینجا نگاهی به مواردی که به هزینه زندگی زندگی افراد مقیم امارات در سال 2024 می افزایند آورده شده است:

اجاره بالاتر؛ اجاره بیشترین سهم را از دستمزد ساکنان می‌گیرد و به گفته کارشناسان، اجاره بها در دبی همچنان در سال 2024 افزایش خواهد یافت. تخمین زده شده است که مناطق مسکونی برتر پس از افزایش قیمت بین 23-30 درصدی در سال 2023، در سال 2024 شاهد افزایش 20 درصدی افزایش اجاره باشند. کارشناسان املاک می‌گویند این روند به دلایل متعددی از جمله افزایش اشتهای سرمایه‌گذاران، افزایش هجوم متخصصان، افزایش جمعیت و جذابیت فزاینده شهر به عنوان پناهگاهی برای ثروتمندان است.

به گفته ValuStrat، بخش املاک و مستغلات ابوظبی در مرحله توسعه و بلوغ استراتژیک در حال پیشرفت است و در سال 2024 رشد ثابتی را تجربه خواهد کرد و انتظار می رود ارزش سرمایه مسکونی بین 3 تا 5 درصد افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود اجاره‌های مسکونی در پایتخت امارات متحده عربی در طول سال 2024 افزایش اندکی را در بازارهای فرعی ویلا و آپارتمان تجربه کنند.

هزینه‌های حواله؛ ساکنانی که از طریق صرافی‌ها به کشورهای اصلی خود پول می فرستند، اکنون باید هزینه‌های خدمات بالاتری را بپردازند. مهاجرانی که از امارات پول حواله می‌کنند در سال 2024 به میزان 15 درصد بیشتر از سال قبل هزینه پرداخت می‌کنند که معادل 2.5 درهم است.برای خدمات حواله ای که از طریق شعب فیزیکی صرافی‌ها ارائه می‌شود، کارمزد افزایش می یابد. با این حال، هزینه‌های کاربران اپلیکیشن‌های موبایل برای حفظ رقابت دیجیتالی احتمالاً بدون تغییر یا حتی کاهش می‌یابد. امارات یکی از بزرگترین بازارهای حواله در جهان است که بیشتر حواله‌ها به هند، مصر، پاکستان، بنگلادش، فیلیپین و سایر کشورهای آسیایی و خاورمیانه انجام می‌شود.

عوارض جاده ای؛ رانندگانی که از جاده کلیدی دبی استفاده می‌کنند، از نوامبر 2024، هزینه بیشتری را در سالیک خرج خواهند کرد، زیرا مقامات حمل و نقل دروازه‌های جدید عوارضی در شهر را اعلام کردند.هر بار که وسیله نقلیه ای از گیت سالیک عبور می‌کند، هزینه عوارضی معادل 4 درهم به طور خودکار از حساب پیش پرداخت راننده کسر می‌شود. دو گیت عوارضی جدید تعداد کل گیت های عوارضی سالیک در دبی را از هشت به ده افزایش می دهد. هر بار که یک تاکسی از زیر دروازه سالیک عبور می‌کند، 4 درهم به کرایه نهایی اضافه می‌شود. این هزینه اضافی قطعاً بر بودجه ماهانه خانوار فشار وارد می‌کند .

پارکینگ پولی؛ هزینه پارکینگ در دبی در سال جدید بیشتر و پارکینگ های رایگان کاهش می‌باسند.خریدارانی که اکنون از پارکینگ رایگان در دبی مال استفاده میکنند به زودی باید هزینه خدمات را بپردازند. سالیک، اپراتور درب عوارض، یک سیستم بدون مانع برای خدمات پارکینگ پولی در مرکز خرید اجرا خواهد کرد که انتظار می رود تا سه ماهه سوم سال 2024 عملیاتی شود. مراکز خرید عمار هنوز هزینه ای برای بیش از 13000 جای پارک تعیین نکرده اند، اما هزینه‌ها از حساب کاربری سالیک کسر خواهد شد. یک دوربین شماره پلاک را هنگام ورود به طبقه پارکینگ می‌گیرد و زمان ورود را ضبط می‌کند. در خروجی، دوربین دوباره شماره پلاک را اسکن می‌کند و سیستم زمان پارک را محاسبه می‌کند.

طلا؛ انتظار می رود قیمت طلا در امارات در سال 2024 افزایش یابد یا در سمت بالاتر باقی بماند زیرا نرخ های بهره کاهش می یابد و منابع مالی را به سمت کالاها سوق می دهد. عدم قطعیت اقتصادی و ژئوپلیتیکی محرک های مثبتی برای طلا هستند، طلا که به دلیل توانایی آن برای باقی ماندن یک ذخیره ارزشمند ارزش، به طور گسترده به عنوان یک دارایی امن تلقی می‌شود. تحلیلگران پیش بینی کردند که درگیری در خاورمیانه، حملات دریای سرخ، جنگ روسیه و اوکراین و عدم اطمینان از انتخابات در اقتصادهای بزرگ و خریدهای بانک مرکزی به رهبری چین جذابیت شمش فلزات گرانبها را در سال 2024 افزایش خواهد داد.

استاندارد زندگی؛ انتظار می‌رود که تورم در امارات در سال 2024 افزایش یابد، البته با سرعت کمتری نسبت به سال 2023، با این حال بر اساس تحقیقات NBD امارات، انتظار می رود شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در امارات در سال جاری 3.0 درصد افزایش یابد. افزایش قیمت ها عمدتا به مسائل ژئوپلیتیک جهانی، افزایش جمعیت در کشور و چالش های زنجیره تامین نسبت داده می‌شود.

توافق دبی و هنگ کنگ برای همکاری مناطق اداری ویژه

پایگاه اینترنتی al-ain

وزارت اقتصاد و گردشگری دبی (DET) و خدمات مالی و دفتر خزانه داری دولت هنگ کنگ چین، تفاهم نامه ای را با هدف تقویت همکاری‌های مالی بین دبی و هنگ کنگ امضا کردند. این تفاهم نامه در اجلاس کمربند و جاده در هنگ کنگ توسط هادی بدری، مدیر عامل شرکت توسعه اقتصادی دبی، دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی و جوزف چان، معاون وزیر خدمات مالی و خزانه داری دولت هنگ کنگ امضا شد. هادی بدری گفت: این توافقنامه تاریخی با اولویت های خدمات مالی دولت های هر دو شهر هماهنگ است و زمینه را برای تبادل دانش اقتصادی و همکاری بین طیفی از ذینفعان فراهم می‌کند. ما بر تعهد خود برای تقویت مراکز اداری خانوادگی و ایجاد همکاری‌های پیشرفته در بازارهای سرمایه، فین تک و دارایی‌های مجازی بین دو شهر ثابت قدم هستیم. سخنگوی دولت منطقه ویژه اداری هنگ کنگ گفت: این تفاهم نامه بر تعهد منطقه اداری ویژه هنگ کنگ و دبی بر تقویت روابط و همکاری‌های گسترده تر بین دو کشور تاکید می‌کند و توسعه پایدار متقابل مالی را تسهیل می‌کند. صنایع خدماتی علاوه بر این، این تفاهم نامه به تسهیل ارتباطات سیاست، تبادل دانش و شناسایی فرصت های همکاری در زمینه‌های کلیدی صنعت خدمات مالی بین دو کشور، از جمله در دفاتر خانوادگی، فین تک، دارایی مجازی، مالی سبز و پایدار و غیره کمک خواهد کرد. هدف این مشارکت استراتژیک تسهیل همکاری‌های نوآورانه بین دبی و هنگ کنگ است که شامل فعالیت‌هایی مانند برنامه‌های توسعه مهارت، چالش‌های نوآوری، همکاری‌های تحقیقاتی و ابتکارات پایداری است. این تفاهم نامه هر دو طرف را قادر می سازد تا از تخصص نهادهای نظارتی مالی، سازمان‌ها، موسسات و نمایندگان صنعت بهره ببرند و همکاری‌ها را افزایش داده و فرصت هایی را برای تلاش های مشترک شناسایی کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما