معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۲۱- ۱۱:۵۱

اخبار اقتصادی یونان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی یونان در هفته سوم بهمن ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

همکاری‎های اقتصادی یونان و صربستان

آقای میچوتاکیس نخست وزیر یونان روز سه شنبه 12 فوریه با آقای الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در بلگراد دیدار کرد. نخست وزیر یونان بر تقویت روابط دوجانبه تاکید و اظهار داشت که در پی برگزاری سومین شورای عالی همکاری یونان و صربستان در دسامبر 2019 در آتن و امضای بیانیه مشترک، روابط دو کشور ویژگی راهبردی پیدا کرده است. طرفین توافق کردند چهارمین اجلاس شورای عالی همکاری دو کشور در طول سال جاری برگزار شود. طی این دیدار گسترش همکاری‌های تجاری بین دو کشور با تمرکز بر بخش های انرژی و حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت. طرفین بر اهمیت مدرنیزه سازی خط ریلی تسالونیکی- بلگراد و فراتر از آن توسعه خط ریلی از بندر «پیره آس تا بوداپست» که از کشورهای بالکان عبور کند، تاکید نمودند. رئیس جمهور صربستان تاکید کرد این کشور با کمبود شرکت جهت اجرای پروژه ‎های زیرساختی مواجه است و از نخست وزیر یونان خواست شرکت‎های یونانی، ساخت پروژه‌های زیرساختی، انرژی و منابع انرژی‎های تجدید پذیر را بر عهده گیرند. نامبرده با اشاره به نمایشگاه  اکسپو 2027 که در صربستان برگزار خواهد شد، از شرکت‎های ساخت و ساز یونانی دعوت کرد در ساخت پروژه‎ هایی که برای این نمایشگاه طراحی شده است مشارکت کنند.

آقایان میچوتاکیس و ووچیچ در مجمع تجاری صربستان و یونان که در بلگراد برگزار گردید نیز شرکت نمودند. نخست وزیر یونان از وجود فرصت‎های بزرگ برای همکاری در بخش‎های مختلف منجمله ساخت و ساز، پروژه‎ های زیرساختی، انرژی و مدیریت پسماند سخن گفت. نامبرده تصریح کرد «سال 2024 فرصتی است تا جهشی در روابط اقتصادی ایجاد کنیم. ارزش مبادلات تجاری ما به 750 میلیون یورو می‎رسد اما اطمینان دارم که می‎توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم.» رئیس دولت از شرکت‎های یونانی دعوت نمود حضور خود در صربستان را گسترش داده و در تصمیم گیری‌های خود رشد اقتصادی صربستان در سالهای اخیر را مد نظر قرار دهند. (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/politics/562879972/episkepsi-mitsotaki-sti-servia-emfasi-stin-energeia-kai-stis-metafores/

 

ارزیابی مودیز در مورد میزان رشد اقتصادی یونان

موسسه مالی و اعتبار سنجی مودیز در آخرین گزارش خود ارزیابی کرده است که میزان رشد اقتصادی یونان در سال جاری بیشتر از سایر کشورهای عضو یورو خواهد بود و به 2.5 درصد خواهد رسید. این موسسه ارزیابی می‌کند که نرخ تورم در سال 2024 به 2.1 درصد خواهد رسید. به نقل از مودیز رشد اقتصادی یونان در سال 2024 نیز متکی بر سرمایه گذاری و گردشگری خواهد بود و انتظار می رود که افزایش حداقل حقوق کارمند موجب تقویت مصرف گردد.  (کاتی مرینی)

https://www.kathimerini.gr/economy/562880476/anaptyxi-2-5-fetos-vlepei-i-moody-s/

گرانی مواد غذایی نخستین دغدغه مصرف کنندگان یونانی

بر اساس گزارش پژوهشی بانک آلفا علی‎رغم کاهش نرخ تورم در یونان، نرخ تورم مواد غذایی در کشور همچنان بالا است و طبق ارزیابی‌های کارشناسی، در سال 2024 نیز در سطح بالایی حفظ خواهد شد. افزایش قیمت ها در یونان طی سه سال اخیر، بسیار فراتر از افزایش درآمد قابل تصرف مصرف کنندگان یونانی بوده موردی که باعث کاهش میزان مصرف در کشور شده است. به نقل از گزارش موسسه تحقیقات اقتصادی و صنعتی، 59 درصد مصرف کنندگان معتقدند که وضعیت اقتصادی آنها طی 12 ماه آتی بدتر خواهد شد. 60 درصد معتقدند که روند افزایش قیمت ها ادامه خواهد یافت. به نقل از گزارش NielsenIQ پیرامون چشم انداز مصرف در سال 2024، امروزه افزایش قیمت مواد غذایی دغدغه اول مصرف کنندگان یونانی است در حالیکه در گزارش سال گذشته موضوع گرانی مواد خوراکی در رتبه 13 نگرانی‌های مصرف کنندگان قرار داشت.

(کاتی مرینی)  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما