معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۱۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۳

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه دوم دی ماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دستیابی به پیشرفت فیزیکی 11 درصدی در پروژه آبرسانی سد باش‌کوی ارزروم

نجدت اوزدمیر، رییس منطقه 8 سازمان دولتی امور آب ترکیه در نشست صورت گرفته در ارزروم با حضور استاندار ارزروم پیرامون فعالیت‌های آبی در این استان در خصوص روند اجرای پروژه آبرسانی سد باش‌کوی شهرستان خنس استان ارزروم گفت: «بر اساس اعلام شرکت پیمانکار پروژه؛ با بهره‌برداری از این سد و با مدیریت بروز آبرسانی بیش از 2053 هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبرسانی قرار خواهد گرفت و تا کنون پیشرفت فیزیکی در پروژه آبرسانی سد به 11% رسیده است». (2024/01/17، ارزروم)

احداث نیروگاه خورشیدی توسط سازمان آب ترکیه با هدف کاهش هزینه‌های کشاورزان در الازیغ

مدیریت منطقه 9 سازمان دولتی امور آب ترکیه با هدف کاهش هزینه‌های برق مصرفی کشاورزان در آبیاری اراضی کشاورزی در استان الازیغ؛ اقدام به احداث نیروگاه خورشیدی نمود. فرآیند احداث این نیروگاه خورشیدی در سال گذشته آغاز شده و بر همین اساس فاز نخست نیروگاه خورشیدی مذکور با ظرفیت 2 مگاوات برق برای بهره‌گیری در واحد پمپاژ آب سد کبان به نزدیک به 4783 هکتار از اراضی 6 روستای همجوار احداث و به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه با هدف احداث نیروگاه خورشیدی با مجموع ظرفیت 6 مگاوات و به منظور تامین برق مورد نیاز 6 پمپ آبرسان به اراضی کشاورزی استان تعریف شده که در فاز اول آن تا کنون ظرفیت 2 مگاوات آن به بهره‌بردرای رسیده است. اجرای پروژه نیازمند صرف هزینه 40 میلیون لیره ترک بوده که تا کنون برای احداث فاز اول آن 13 میلیون لیره ترک هزینه شده است. مدیریت منطقه 9 سازمان دولتی امور آب ترکیه همچنین با بیان این مطلب که ظرفیت برق تولیدی این نیروگاه برابر با برق مورد  استفاده 1530 خانوار 4 نفره می‌باشد، عنوان داشت در حال حاضر برگزاری مناقصه فازهای آتی با ظرفیت 4 مگاوات در حال انجام بوده و با اتمام کامل پروژه به ازای هر هکتار 8300 لیره ترک در هزینه‌های کشاورزان منطقه صرفه‌جویی خواهد شد. (2024/01/11، الازیغ)

صدور مجوز محیط زیستی پروژه نیروگاه خورشیدی کورت‌آلان استان سیرت

پروژه نیروگاه خورشیدی شرکت صنایع پلاستیکی ایشیک واقع در شهرستان کورت‌الان استان سیرت موفق به دریافت مجوز محیط زیست از وزارت محیط زیست، شهرسازی و تغییرات اقلیمی ترکیه شد.می‌باشد. (2024/01/12، سیرت)

پهلوگیری کشتی با پرچم الجزایر در حاتای

کشتی گاز طبیعی مایع-LNG موسوم به «Tessala» با پرچم الجزایر که بندر Arzew این کشور را به مقصد ترکیه ترک کرده بود در دورت‌یول استان حاتای پهلو گرفت. بر اساس داده‌های بین‌المللی ردیابی کشتی، این کشتی با ظرفیت 171 هزار و 800 متر مکعب گاز مایع در تاریخ 30 دسامبر از الجزایر به مقصد ترکیه حرکت کرده که در ساعت 8، 7 ژانویه به بندر دورت‌یول استان حاتای ترکیه رسیده و در واحد شناور گازرسانی و ذخیره گاز مایع پهلو گرفته اسست. این کشتی دارای پرچم الجزایر در سال 2016 ساخته شده است. (2024/01/08، حاتای)

صدور مجوز اکتشاف نفت در 7 استان جنوبی و شرقی ترکیه

شرکت سهامی نفت ترکیه-TAPO با هدف توسعه فعالیت‌های خود در بخش انرژی موفق به دریافت مجوز اکتشاف نفت در 18 منطقه از استان‌های غازی‌آنتپ، شانلی‌عورفا، دیاربکر، حکاری، الازیغ، قهرمان‌مرعش، کیلیس، آنتالیا، چاناک‌کاله، زونگولداک، بارتین، کارابوک، کاستامونو و ادیرنه شد. این مجوز که متن آن در روزنامه رسمی ترکیه نیز به چاپ رسیده امکان فعالیت این شرکت را در 18 منطقه از استان‌های نامبرده برای مدت 5 سال میسر می‌کند. همچنین در 5 استان دیاربکر، باتمان، سیرت، تکیرداغ و کرکلارالی نیز عملیات تملک اجباری برخی از اراضی این استان‌ها آغاز خواهد شد. (2024/01/09، غازی‌آنتپ)

تولید روزانه 1400 بشکه نفت در ترکیه در منطقه مرزی ترکیه با سوریه

مصطفی دمیر، مدیریت منطقه باتمان شرکت سهامی نفت ترکیه گفت: «روزانه 1400 بشکه نفت در میادین نفتی گونی‌دینچر، کوزلوجا، چامورلو و ایکیزتپه تولید می‌کنیم». وی ضمن ارائه اطلاعاتی در ارتباط با میادین نفتی جنوب ترکیه در اولین نشست شورای هماهنگی استان ماردین در سال 2024 که به ریاست استاندار ماردین برگزار کردید و با بیان این مطلب که از 133 چاه موجود در جنوب ترکیه در مرز سوریه 81 چاه در حال حاضر فعال می‌باشند گفت در این چاه‌ها روزانه بصورت میانگین تولید 1400 بشکه نفت داریم. (2024/01/16، دیاربکر)

اعلام آمادگی ارمنستان در خصوص بازگشایی دروازه مرزی مارگارا-علیجان در اغدیر

دولت ارمنستان اعلام داشت دروازه مرزی مارگارا، متناظر با دروازه مرزی علیجان واقع در استان اغدیر ترکیه بصورت کامل بازسازی شده و آماده ارائه خدمات می‌باشد. بر اساس اخبار بدست آمده از خبرگزاری آرمن‌پرس؛ معاون شورای عواید دولتی ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران گفت این دروازه مرزی با ایجاد زیرساخت لازم و نوسازی صورت گرفته آماده فعالیت و خدمت رسانی می‌باشد. دو طرف پس از مذاکرات روند عادی سازی روابط ترکیه-ارمنستان در تاریخ 1 جولای 2022 بر سر بازگشایی این دروازه مرزی به منظور تردد اتباع کشورهای ثالث به توافق رسیده بودند. (2024/01/15، اغدیر)

اشتغال 7 هزار نفر در کارخانجات نساجی ناحیه صنعتی وان

کارخانجات نساجی احداث شده در ناحیه صنعتی وان علاوه بر صادرات تولیدات خود به کشورهای دیگر موجبات اشتغال 7 هزار نفر را در وان فراهم آورده است. احداث و بهره‌برداری از کارخانجات نساجی ناحیه صنعتی وان از سال 2017 آغاز گردیده و در حال حاضر در 15 کارخانه نساجی فعال در این ناحیه صنعتی نزدیک به 7 هزار نفر مشغول به کار می‌باشند. رییس هیئت مدیره ناحیه صنعتی وان در اینباره گفت: «در وان نزدیک به 20 کارخانه فعال در زمینه نساجی وجود دارد که 15 عدد از این‌ها در ناحیه صنعتی وان واقع شده‌اند. کارخانه‌های فعال در ناحیه صنعتی در سطح جهانی نیز فعالیت دارند. بویژه کارخانه‌های نساجی مطرحی از منطقه ازمیر تولیدات خود را در این ناحیه صنعتی انجام داده که غالبا نیز شرکت‌های صادراتی هستند». (2024/01/17، وان)

بیش از 40% سرمایه‌گذاری‌های دولتی سال 2024 در مناطق زلزله‌زده جنوب و جنوب شرق

مکرم اونلواَر، استاندار قهرمان‌مرعش، در اولین نشست شورای هماهنگی این استان در سال 2024 در ماه ژانویه گفت: «برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت در راستای انجام نزدیک به 40% سرمایه‌گذاری‌های دولتی در سال 2024 در مناطق زلزله زده جنوب و جنوب شرق ترکیه می‌باشد». وی همچنین گفت علاوه بر سرعت بخشیدن به فعالیت‌های در حال انجام به منظور اتمام طرح‌های در دست اجرا در سال 2024 لازم است تا سازمان‌های مربوطه در خرج بودجه پرداختی از سوی وزارتخانه‌ها صرفه‌جویی کنند. (2024/01/16، قهرمان‌مرعش)

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کالج Gratia Christian هنگ‌کنگ با دانشگاه اغدیر

هیئتی از کالج Gratia Christian هنگ‌کنگ در بازدید از دانشگاه اغدیر با پروفسور حقی آلما، رییس این دانشگاه دیدار و گفتگو داشت. در قالب این دیدار، هیئت میهمان ضمن بازدید از قسمت‌های مختلف دانشگاه از قبیل پارک علم و فناوری و مرکز تحقیقاتی عملیاتی آزمایشگاه‌های پژوهشی دانشگاه، در خصوص همکاری‌های آکادمیک با رییس دانشگاه اغدیر گفتگو و تبادل نظر کرده و در خصوص امکانات آموزشی این دانشگاه کسب اطلاع نمود. همچنین در حاشیه دیدار صورت گرفته یک تفاهم‌نامه همکاری نیز میان دانشگاه اغدیر و کالج مذکور به امضا رسید. در قالب این تفاهم‌نامه همکاری؛ میان دو موسسه آموزشی برنامه‌های همکاری مشترکی از قبیل تبادل دانشجو، پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و تبادل هیئت علمی‌به اجرا درخواهد آمد. (2024/01/05، اغدیر)

برگزاری نمایشگاه کار و هدایت شغلی جنوب شرقی 2024 در دانشگاه دجله دیاربکر

نمایشگاه کار و هدایت شغلی جنوب شرقی 2024-GÜDKAF24 با همکاری دانشگاه حسن کالیونجو غازی‌آنتپ، حمایت مالی هلدیتگ کالیون و هماهنگی دفتر منابع انسانی ریاست جمهوری ترکیه در دانشگاه دجله دیاربکر برگزار گردید. این نمایشگاه با هدف ایجاد فرصت‌های برابر شغلی و کارآموزی برای تمامی دانشجویان دانشگاه‌ها و ایجاد حس مفید بودن در جوانان تمامی مناطق ترکیه در تاریخ‌های 5 و 6 ژانویه 2024 برگزار گردید. (2024/01، غازی‌آنتپ)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما