معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۴:۲۸ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته دوم دی‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

شرکت عربی چینی SACF قصد دارد فسفات سراورتان را بهره برداری کند

هیئتی از شرکت عربی چینی( SACF ) تولید کننده کود شیمیایی طی جلسه ای با رئیس دیوان وزارت صنعت تونس راه‌های تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه کود و معادن به ویژه پروژه بهره برداری از فسفات سراورتان را بررسی کردند.

پروژه فسفات سراورتان در ولایت  کاف واقع شده است و هزینه بهره برداری آن بالغ بر 3 میلیارد دلار و هدف آن توسعه ظرفیت تولید و تبدیل فسفات است.

حجم ذخیره این معدن به 2500 میلیون تن با ظرفیت تولید حدود 5 میلیون تن در سال می رسد و پیش بینی می‌شود حدود 4000 شغل ایجاد کند.

 سایت وزارت صنعت، معدن و نیروی تونس

 

بانک تضامن به برخی از شرکت های خصوصی تونس وام اعطا می‌کند

بانک تضامن تونس تامین مالی اولین دسته از شرکت های خصوصی این کشور را آغاز کرد. این بانک در سال 2023 تامین مالی 15 شرکت خصوصی را با هزینه حدود 4 میلیون دینار در چهارچوب اجرای برنامه تامین مالی شرکت ها و با هماهنگی وزارتخانه‌های دارایی، امور اجتماعی، استخدام و آموزش حرفه ای آغاز نموده است.

این شرکت‌ها عمدتاً در زمینه‌های مختلف خدمات کشاورزی، دامپروری، صنایع غذایی و انرژی‌های تجدیدپذیر فعال هستند.

اولین مرحله پرداخت وام به 7 شرکت خصوصی در اواخر سال 2023 به مبلغ تقریباً 1.6 میلیون دینار صورت گرفت. بازپرداخت این مبالغ 7 ساله با مهلت یک ساله و سود سالیانه 5 درصد خواهد بود.

قرار است در سال 2024 سرعت اعطای وام توسط این بانک به شرکت های خصوصی افزایش یابد و برای این منظور 20 میلیون دینار در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری تونس آفریقا

 

سرمایه گذاری 10.2 میلیون دیناری در حوزه تجهیزات انرژی خورشیدی

آژانس حمایت از سرمایه‌گذاری‌های کشاورزی تونس اعلام کرد، سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات انرژی خورشیدی در بخش کشاورزی  تا پایان ماه نوامبر 2023  به 10.2 میلیون دینار، و کمک‌های بلاعوض به رقم 5 میلیون دینار رسیده اند.

این در حالی است که در مدت مشابه سال 2022 سرمایه‌گذاری  بالغ بر 8.3 میلیون دینار و کمک بلاعوض در حدود 4.3 میلیون دینار بوده است. سرمایه گذاری به منظور صرفه جویی در مصرف آب مورد نیاز برای آبیاری نیز معادل 11.5 میلیون دینار و کمک بلاعوض به ارزش 5.5 میلیون دینار بوده است.  

این آژانس همچنین اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در صنعت کشاورزی در مدت مذکور بالغ بر 1211.3 میلیون دینار بوده که در مقایسه با 1218.6 میلیون دینار در مدت مشابه سال قبل کاهش و 0.6 درصدی از نظر ارزش  داشته است.

این سرمایه گذاری‌ها امکان ایجاد 2543 فرصت شغل دائمی را در مقایسه با 3153 شغل در سال 2022 فراهم می‌کند.

سایت وزارت کشاورزی تونس

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما