معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۱/۰۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۶

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش‌بینی کمیسیون اروپایی در خصوص اقتصاد مجارستان در سال 2024

میهای وارگا، وزیر دارایی مجارستان که در نشست شورای وزرای اقتصاد دارایی اتحادیه اروپایی در بلژیک شرکت کرده بود، اعلام داشت: کشورهای عضو اتحادیه بر رقابت‌پذیری و تلاش برای قرار دادن اروپا در مسیر رشد تاکید دارند. وی افزود: براساس آخرین ارزیابی کمیسیون اروپایی، مجارستان در سال جاری با رشد 2.4 درصدی می‌تواند بالاتر از متوسط نرخ اقتصاد‌های اتحادیه اروپا قرار گیرد. وی پیش‌بینی کمیسیون اروپایی مبنی بر رشد 2.4 درصدی اقتصاد مجارستان در سال 2024 را خبر خوبی دانست، اما افزود: دولت مجارستان حتی توقع دارد رشد اقتصادی این کشور به 3.6 درصد برسد.

https://dailynewshungary.com

پایین‌ترین نرخ تورم در میان کشورهای ویشی گراد

بر اساس داده‌های جدید یورواستات، تورم در پنج کشور اروپایی در ماه دسامبر سال گذشته بالاتر از مجارستان بوده است. در آخرین روزهای سال 2023، اداره مرکزی آمار مجارستان (KSH) افزایش 5.5 درصدی قیمت مصرف کننده در مجارستان را ثبت کرد. همچنین مجارستان درمیان 4 کشور عضو ویشی‌گراد، کمترین تورم را داشته است و جمهوری چک با 7.6 درصد، اسلواکی با 6.6 درصد و لهستان با 6.2 درصد، نرخ تورم بالاتری را در سال گذشته تجربه کرده‌اند.

https://hungarytoday.hu/inflation-lowest-in-hungary-among-visegrad-countries

رشد نرخ اشتغال علیرغم چالش‌های اقتصادی در مجارستان

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار مجارستان (KSH)، 4.7 میلیون نفر در ماه نوامبر 2023 در این کشور شاغل بوده‌اند که نشان دهنده افزایش 18 هزار نفری در طول یک سال می‌باشد. طبق این آمار در مقایسه با داده‌های مربوط به پیش از سال 2010، نرخ بیکاری مجارستان به نصف رسیده که نشان می‌دهد مجارستان در میان پایین‌ترین نرخ‌های اتحادیه اروپا قرار دارد. در حال حاضر در مجارستان تعداد جویندگان کار ثبت شده به پایین‌ترین حد تاریخی خود رسیده است.

https://hungarytoday.hu/job-growth-achieved-despite-economic-challenges

نشانه بازیابی تولید صنعتی در مجارستان

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار مجارستان (KSH)، جنگ و تحریم‌ها آسیب‌های قابل توجهی به اقتصاد این کشور وارد ساخته که کاهش 5.8 درصدی تولید صنعتی در نوامبر 2023 را به همراه داشته است، اما انتظار می‌رود اقدامات دولت و بهبود اقتصاد جهانی در ماه‌های آینده تولید صنعتی در مجارستان را احیا کند. عواملی مانند بهبود تقاضای داخلی، افزایش دستمزدهای واقعی، افزایش حداقل دستمزد پیش‌بینی‌شده، کاهش تورم و تأثیر مثبت سیاست‌های نرخ بهره می‌توانند باعث این چرخش شوند. لازم به ذکر است دولت مجارستان قصد دارد در سال 2024 به رشد 4 درصدی تولید ناخالص داخلی دست یابد.

https://hungarytoday.hu/signals-of-recovery-in-hungarian-industrial-production

افزایش مجدد قیمت اجاره خانه در مجارستان

قیمت اجاره بهای خانه در سال جاری در مجارستان به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان انتظار می‌رود در سال 2024 بار دیگر به طور قابل توجهی قیمت اجاره خانه افزایش یابد. این افزایش در سال گذشته نیز قابل توجه بوده است، به طوری که قیمت اجاره بها خانه در شهر بوداپست بین دسامبر 2022 و دسامبر 2023، حدود 19 درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود در سال 2024، این افزایش قیمت به 10 درصد برسد.

https://dailynewshungary.com/rental-prices-to-increase-significantly-this-year-in-hungary

افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی مجارستان

مجارستان در سال 2023 رکورد جدیدی در زمینه انرژی خورشیدی داشته و ظرفیت کلی خود را به بیش از 5.6 گیگاوات رسانده است. بر اساس ارقام جدید منتشر شده توسط دولت مجارستان، این کشور در سال گذشته میلادی 1.6 گیگاوات انرژی خورشیدی تولید و ذخیره کرده است. افزایش سال گذشته یک رکورد سالانه برای مجارستان و بیش از یک و نیم برابر افزایش ظرفیت ثبت شده در سال 2022 است.

مجارستان از نظر ظرفیت انرژی خورشیدی در مقیاس بزرگ رشد داشته است و بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور اکنون به شبکه متصل شده است. این در حالی است که تعداد نیروگاه‌های کوچک و خانگی از 250 هزار خانه مسکونی فراتر رفته که شامل خانه‌هایی است که پس از سال 2010 ساخته شده‌اند.

https://www.pv-magazine.com/2024/01/15/hungarys-2023-solar-capacity-additions-hit-1-6-gw

افزایش دستمزد معلمان مدارس و مهدکودک‌ها

گرگلی گولیاش، رئیس دفتر نخست‌وزیر مجارستان گفت که معلمان مدارس و مهدکودک‌ها افزایش دستمزد برنامه‌ریزی شده 32.2 درصدی را دریافت خواهند کرد. وی افزود: دستمزد کارکنان مدارس حرفه‌ای نیز از خزانه دولت افزایش می‌یابد. براساس این افزایش‌ها که از اول ژانویه اعمال می‌شود، دستمزد معلمان به 71.8 درصد از میانگین دستمزد دارندگان مدرک می‌رسد. گولیاش در مصاحبه‌ای در پایان دسامبر گذشته گفته بود دولت در تلاش است تا از افزایش 32 درصدی حقوق معلمان در اول ژانویه اطمینان حاصل کند.

https://abouthungary.hu/news-in-brief/gulyas-school-and-kindergarten-teachers-will-receive-planned-32-2-wage-hike

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما