معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۱

وضعیت تامین گاز ایتالیا در ابتدای سال 2024

در حال حاضر، 81 درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز ایتالیا پر شده است. همچنین در سال 2023 به لطف بهره‌برداری از ترمینال تبدیل گاز مایع به گاز شبکه در منطقه Piombino، حدود 25 درصد از مایحتاج انرژی گاز ایتالیا از منابع گاز طبیعی مایع (LNG) تامین شده است.

اسفانو ونیر (Stefano Venier)، مدیر عامل شرکت گاز ایتالیا (SNAM)، با تشریح وضعیت تامین گاز این کشور در ابتدای سال جاری تصریح کرد: برنامه ذخیره‌سازی گاز ایتالیا با سرعتی بی‌سابقه ادامه داشته و در حال حاضر، 81 درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز کشور پر شده است. وی افزود: در سال 2023 به لطف بهره‌برداری از ترمینال تبدیل گاز مایع به گاز شبکه در منطقه Piombino، حدود 25 درصد از مایحتاج انرژی گاز ایتالیا از منابع گاز طبیعی مایع (LNG) تامین شده است و پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی بهره‌برداری از ترمینال Simgapore Ravenna BW Ravenna BWT، ظرفیت تبدیل گاز مایع به گاز شبکه کشور تا نیمه اول سال 2025 به 28 میلیارد مترمکعب برسد.

ترمینال‌های مورد اشاره، هر یک قطعاتی از پازل تقویت امنیت انرژی کشور هستند که پس از شروع جنگ اوکراین، شرکت اسنام از سوی دولت ایتالیا و اتحادیه اروپا در سال 2023 مامور به احداث آنها شده است. اسنام همچنین در سال 2023 موفق شده است از طریق منابع مختلف (گاز وارداتی و گاز تولید شده) به میزان 63.4 میلیارد مترمکعب گاز به شبکه توزیع ایتالیا تزریق کند که از این میزان، حدود 61 میلیارد مترمکعب سهم مصرف داخلی کشور بوده و بیش از 2 میلیارد مترمکعب نیز صادر گردیده است.

مدیر عامل شرکت اسنام، ضمن اشاره به اینکه «در سال 2023، تداوم تثبیت امنیت انرژی، عمدتا با راه‌اندازی ترمینال Piombino و مدیریت ذخیره‌سازی و البته بدون غفلت از ابتکارات مختلف برای کربن‌زدایی انجام شده است»، در مورد مصرف گاز در ایتالیا گفت: در سال 2023 به دلیل کاهش تقاضای گاز از طرف نیروگاه‌های حرارتی، میزان مصرف 6.9 درصد در مقایسه با سال قبل از آن کاهش نشان داده است. با این وجود، مدیرعامل شرکت اسنام در مورد صادرات هشدار می‌دهد: «در شرایط فعلی صادرات باید به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، نه تنها میزان و نوع مواد صادراتی، بلکه دلایل و موقعیت زمانی در وضعیت کلی جهانی، به ویژه در بخش LNG که در حال قطبی شدن شدید می‌باشد، نیاز به تامل بیشتری دارد».

ونیر در مورد عملکرد سیستم و میزان واردات گاز اظهار داشت: ما اکنون از طریق نقطه انشعاب مرزی تارویزیو (Tarvisio) که گاز روسیه به آنجا می‌رسد، و از طریق خط لوله گاز تگ (Tag) درحدود 1.3 میلیارد مترمکعب گاز (از روسیه) وارد می‌کنیم که برابر با 2 درصد از مایحتاج گاز کشور است. در حالی که این سهم در سال 2022 برابر با 13 درصد و در سال 2021 یعنی زمانی که مسکو بزرگترین تامین کننده گاز ایتالیا بود، برابر با 33 درصد بوده است. در مقابل، میزان گازی که از جمهوری آذربایجان و از طریق خط لوله تاپ (TAP) به استان پولیای ایتالیا وارد می‌شود، در سطح بالا یعنی 9.8 میلیارد مترمکعب باقی مانده است که 14 درصد از کل حجم گاز وارداتی ایتالیا را تشکیل می‌دهد. گاز وارداتی از آذربایجان در سال 2022 برابر با 13 درصد و در سال 2021 تنها 8 درصد بوده است. ایتالیا در سال گذشته بیش از 23 میلیارد مترمکعب گاز نیز از کشور الجزایر از طریق خط لوله انتقال گاز ترانس مد (Transmed) وارد نموده است. الجزایر امروز به اولین تامین کننده گاز کشور ایتالیا تبدیل شده است و سهم این کشور در میزان کل واردات گاز ایتالیا در سال 2023 برابر با 33 درصد بوده است. این سهم در سال 2022 برابر با 29 درصد و در سال قبل از آن برابر با 25 رصد بوده است.

آنچه بیان شد تصویری از وضعیت فعلی تامین انرژی گاز در ایتالیا بود، اما شرکت اسنام همچنان در حال انجام کارهای زیربنایی مهمی از جمله ایجاد زیرساخت لازم به منظور اتصال ترمینال فراساحلی BW Singapore به شبکه ملی انتقال گاز کشور، با حدود 40 کیلومتر خط لوله جدید بین بخش‌های ساحلی (یعنی در خشکی) و فراساحلی (دریای آزاد) است. همچنین پروژه خط لوله آدریاتیک نیز در دستور کار قرار دارد که هدف آن، تقویت خط لوله انتقال گاز آدریاتیک است. این پروژه توسط کمیسیون اروپا به عنوان یک پروژه مهم مشترک شناخته شده و در میان برنامه‌های توسعه منطقه‌ای اتحادیه اروپا (RepowerEu) قرار گرفته و عملیات اجرایی آن از بهار امسال آغاز خواهد شد. ظرفیت انتقال گاز خط لوله آدریاتیک حدود 10 میلیارد مترمکعب در سال برآورد شده که برای اجرای آن نیاز به 2.5 میلیارد یورو سرمایه‌گذاری می‌باشد. این پروژه یکی از مهمترین پروژه‌های زیرساختی انتقال گاز ایتالیا در 10 سال گذشته محسوب می‌گردد. برای تکمیل این پروژه، 425 کیلومتر خط لوله جدید با ویژگی Hydrogen Ready (قادر به تضمین عبور هیدروژن) کشیده خواهد شد.

منابع:

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20240109&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

https://pagellapolitica.it/articoli/importazioni-gas-italia-2023

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما