معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۲۱- ۰۸:۰۸ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی ساحل عاج، کامرون و گابن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای ساحل عاج، کامرون و گابن در هفته سوم دی ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشورها به شرح زیر می‌باشد:

 ساحل عاج

  بازگشت 157 مهاجر ساحل عاجی به کشور

دولت ساحل عاج با همکاری سازمان بین المللی مهاجرت شب چهارشنبه 9 ژانویه 2024،  157 مهاجر ساحل عاجی مستقر در نیجر را به کشور خود بازگرداند. گفتنی است پس از ورود به کشور تمهیداتی برای آسایش این مهاجران در نظر گرفته شده است. به گفته مقامات مسئول در امور مهاجرتی مراقبت های پزشکی و روان درمانی و همچنین حمایت مالی 160هزار فرانک سیفا برای هر مهاجر تخصیص داده خواهد شد.گفتنی است اکثر مهاجران مزبور جوانان 25 ساله ای هستند که قصد داشتند پس از عبور از صحرای نیجر و لیبی از طریق دریای مدیترانه خود را به اروپا برسانند.

 

حمایت دولت قطر از برگزاری جام ملت های آفریقا در ساحل عاج

به مناسبت برگزاری سی و چهارمین دوره جام ملت های آفریقا در ساحل عاج، روز جمعه، 12 ژانویه وزارت امور خارجه ساحل عاج، آقای مبارک حسین، سفیر  قطر در ساحل عاج در پایان دیدار خود با  آقای لیوون آدوم، وزیر امور خارجه ساحل عاج، 28 عدد خودروی مدل فولکس واگن و نیسان را به ارزش یک میلیون دلار به مقامات این کشور هدیه داد. این اقدام قطر با هدف حمایت از دولت ساحل عاج برای موفقیت در برگزاری این رویداد جهانی صورت گرفته است.

 

حمایت فعالان اقتصادی لبنان از برگزاری مسابقات جام ملتهای آفریقا

به نقل از منابع خبری محلی، روز پنجشنبه، 11 ژانویه 2024 گروهی از فعالان اقتصادی لبنانی مقیم ساحل عاج در حضور کاردار سفارت لبنان و رئیس اتاق تجارت و صنعت لبنانی‌ها در ساحل عاج  با هدف همکاری در تامین امنیت مسابقات جام ملت های آفریقا، تجهیزات امنیتی به ارزش 116 میلیون فرانک سیفا معادل 170 هزار یورو به وزیر کشور و امنیت ساحل عاج اعطاء نمودند.

 

کامرون

پرداخت عوارض مالیات خروج از کشور

بر اساس قانون جدید مالیاتی وزارت دارایی کامرون از یکم ژانویه 2024، افرادی که مایل به خروج از کامرون هستند، برای هرگونه درخواست روادید از نمایندگی‌های دیپلماتیک یا کنسولی سفارتخانه‌های مستقر در کامرون موظف به ارائه گواهی انطباق مالیاتی جهت دریافت روادید می‌باشد. این قانون مزبور کودکان و دانش آموزان و همچنین بیمارانی که برای معالجه قصد خروج از کشور دارند، را در بر نمی‌گیرد. لازم به ذکر است قانون مزبور در اطلاعیه روز 29 دسامبر 2023 از سوی وزارات دارایی کامرون صادر گردیده است.

 

گابن

عزم گابن برای ملی نمودن شرکت نفتی اسالا انرژی

ملی کردن شرکت های فعال در حوزه انرژی یکی از مهم ترین محورهای سخنان رئیس جمهور گابن در آغاز سال جدید میلادی 2024 بود. در همین راستا، وزارت انرژی گابن نیز اخیرا برای ملی کردن مجدد شرکت نفتی بنام "اسالا انرژی" تلاش می نماید. گفتنی است هدف این تصمیم تقویت کنترل بر بخش های استراتژیک اقتصاد ملی متمرکز می‌باشد و برای تحقق این هدف دولت گابن می‌بایست هزار میلیارد فرانک سیفا را تامین مالی نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما