معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۳:۵۳ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی بلغارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلغارستان در هفتۀ دوم دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش حداقل دستمزد در بلغارستان

انتظار می‌رود حدود 800 هزار نفر از قشر آسیب‌پذیر بلغارستان، در سال 2024 به دلیل رشد خط فقر حمایت مالی بیشتری دریافت کنند. از اول ژانویه 2024، با تصمیم شورای وزیران که در ماه اکتبر گرفته شد، حداقل دستمزد به میزان 933 لوا (BGN) افزایش یافته است. بر اساس مفاد قانون کار، حداقل دستمزد کشور برای سال آینده بر اساس 50 درصد متوسط دستمزد ناخالص دو فصل آخر سال قبل تعیین می‌شود. ایوانکا شالاپاتووا، وزیر امور اجتماعی بلغارستان اعلام کرد که این افزایش، مزایای بیکاری را برای بیش از 500 هزار کارگر به همراه دارد. از اول ژانویه، حداقل درآمد بیمه برای خودبیمه شدگان نیز به 933 لوا افزایش یافته و حداکثر آن نیز 3750 لوا تعیین شده است. همچنین در سال جدید، حداقل مقرری بیکاری روزانه 18 لوا باقی می‌ماند و حداکثر آن به 107.14 لوا افزایش می‌یابد.

https://www.investor.bg/a/515-ikonomika-i-makrodanni/386874-minimalnata-rabotna-zaplata-stava-933-lv-liniyata-na-bednost-raste-do-526-lv

بلغارستان، جزو 3 کشور برتر اروپا از نظر رشد درآمد

بلغارستان، از لحاظ رشد دستمز و درآمد، جزء سه کشور برتر اروپا قرار دارد. این اظهارات توسط واسیل ولف، نماینده انجمن سرمایه‌گذاری صنعتی در بلغارستان ارائه شد. وی اظهار داشت در سال 2024، برای 2 شرکت از هر 10 شرکت، سطوح حقوق حفظ می‌شود، برای 4 شرکت دیگر افزایش می‌یابد و 4 شرکت دیگر نیز انتظار دارند که سال سخت‌تری را تجربه کنند. واسیل ولف تصریح کرد که در سال جدید، میزان رشد درآمد نسبت به دو سال گذشته، کمتر خواهد بود، زیرا نرخ تورم هم به میزان دو سال گذشته نخواهد بود. وی تأکید داشت که به رغم افزایش نسبتا مناسب دستمزدها در دو سال اخیر، بلغارستان همچنان از لحاظ سطح درآمد در کل اتحادیه اروپا در پایین‌ترین رده قرار دارد. در عین حال، نهاد KNSB نسبت به این پیش‌بینی مبنی بر تأثیر حداقل دستمزد بر درآمد مردم تردید داشت.

https://news.bg/finance/vasil-velev-balgariya-e-v-top-3-po-rast-na-dohodite-v-evropa.html

کاهش قیمت گاز در بلغارستان

در تاریخ 1 ژانویه 2024، کمیسیون تنظیم انرژی و آب بلغارستان (KEVR) قیمت هر مگاوات ساعت گاز را به میزان 77.60 لوا تصویب نمود که 11.3 درصد کاهش نسبت به ماه گذشته (دسامبر) و 56.7 درصد کاهش نسبت به قیمت تصویب شده در ژانویه 2023 دارد. در سال گذشته، کمترین قیمت گاز برای مصرف‌کنندگان بلغارستانی در ماه آگوست ثبت شد که کمتر از 60 لوا بود، اما این قیمت در ماه نوامبر با 36 درصد افزایش به بیش از 82 لوا در هر مگاوات ساعت افزایش یافت. لازم به ذکر است در حال حاضر، حدود 90 درصد از ظرفیت ذخیره‌سازی گاز در اتحادیه اروپا پر است.

https://www.investor.bg/a/518-energetika/386915-za-godina-gazat-v-balgariya-poevtinya-s-blizo-57

توسعۀ اتصال گاز بلغارستان و یونان

پروژه اتصال گاز بلغارستان-یونان به طول 182 کیلومتر با انتقال بیش از 15.5 میلیون مگاوات ساعت در سال 2023 بدون هیچ گونه اختلالی، یک سال عملیات موفق را نشان داده است. این اتصال با ظرفیت سالانه 3 میلیارد متر مکعب به طور قابل توجهی از نیازهای انرژی بلغارستان حمایت می‌کند و حدود نیمی از مصرف داخلی این کشور را تأمین می‌کند و انتقال گاز به کشورهای همسایه را تسهیل می‌کند. در یک حرکت استراتژیک، فرآیند افزایش ظرفیت اتصال دهنده به 5 میلیارد متر مکعب در سال آغاز شده است. همچنین، مشارکت بلغارستان در خط لوله گاز ترانس بالکان، اتصال انرژی اروپا را تقویت کرده و یک مسیر امن گاز طبیعی به مولداوی و اوکراین را فراهم کرده است.

https://www.novinite.com/articles/223335/Bulgaria-Greece+Gas+Interconnector+Expands%2C+Boosting+Energy+Security+in+the+Region

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما