معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۴- ۱۶:۴۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته دوم دی‌ماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

تاثیر درآمد ناشی از ارسال حواله‌های پولی اتباع دومینیکن بر اقتصاد این کشور

بر اساس گزارش منتشره در جریان میزگرد ملی مهاجرت و پناهندگان (MENAMIRD)، جمهوری دومینیکن از حجم زیادی از حواله‌های مالی ارسالی از خارج سود می‌برد که 7 درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور افزوده است . این در حالی است که حدود 19 درصد از  اتباع جمهوری دومینیکن در خارج از کشور، عمدتاً در ایالات متحده و اروپا زندگی می‌کنند، در حالی که جمعیت مهاجر در این کشور  تنها چهار درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهد.

در همین راستا، ویلیام چارپانتیر، هماهنگ کننده MENAMIRD اظهار داشت که بر اساس ارقام بانک مرکزی جمهوری دومینیکن (BC)، جریان حواله‌ها بین ژانویه تا نوامبر 2023 از 9.2 میلیارد دلار فراتر رفته است و تنها در ماه اکتبر، 827.1 میلیون دلار  از این طریق به جمهوری دومینیکن منتقل شده که نسبت به ماه مشابه در سال 2022، 1.4 درصد افزایش را نشان می دهد.

در مورد کشورهای مبدأ ارسال حواله‌های پولی ، بانک مرکزی جمهوری دو مینیکن خاطر نشان ساخته که در ماه اکتبر، 85.2 درصد از پول از ایالات متحده، جایی که جامعه دومینیکنی‌ها بزرگترین در خارج از این کشور است و سپس اسپانیا (5.5 درصد)، هائیتی (0.9 درصد) و ایتالیا (0.8 درصد) بوده است.

مهاجران دومینیکن عمدتاً در کشورهای با سطح توسعه بالا متمرکز شده اند: کمی‌بیش از 70 درصد در آمریکای شمالی و 17 درصد در اروپا. حدود 9 درصد در آمریکای لاتین و 1 درصد در آسیا یا آفریقا ساکن هستند.

https://www.plenglish.com/news/2023/12/26/about-19-percent-of-dominicans-live-abroad

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری به جمهوری دومینیکن بدلیل پذیرش 10 میلیون گردشگر در سال 2023 تبریک گفت

آقای زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری  (UNWTO) به آقایان لوئیس ابینادر، رئیس جمهور دومینیکن و آقای دیوید کولادو، وزیر جهانگردی این کشور به دلیل موفقیت این کشور و رسیدن آن به هدف جذب 10 میلیون جهانگرد در سال 2023 تبریک گفت. در ماه می، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری ، جمهوری دومینیکن را به عنوان اولین کشور در جهان که پس از بیماری کرونا به بهبود کامل بخش جهانگردی دست یافته است معرفی نمود.

https://listindiario.com/economia/20231227/secretario-general-omt-felicita-rd-alcanzar-meta-10-millones-visitantes_788659.html

جامائیکا :

افزایش نرخ بهره بانکی و تاثیرات آن بر نرخ تورم در اقتصاد جامائیکا در سال 2024

بانک جامائیکا (BOJ) اعلام کرده است که کمیته سیاست پولی آن (MPC) به اتفاق آرا با حفظ نرخ بهره بانکی در سقف 7 درصد  برای سال 2024 موافقت کرده است و پیش‌بینی می‌شود که بدین ترتیب نرخ تورم در جامائیکا از محدوده هدف خود از هم اکنون تا مارس 2025 بالاتر رود . گزارش BOJ  می‌گوید: این افزایش در درجه اول به دلیل تأثیر مستمر افزایش نرخ کرایه وسایل نقلیه عمومی مسافربری (PPV) است.  بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بدون تأثیرات افزایش کرایه PPV، برآورد می‌شود که تورم کل سالانه در این دوره به طور میانگین 5.9 درصد باشد. در ادامه این بیانیه آمده است: «در زمینه روندهای مثبت در محرک‌های اصلی تورم کل، تورم هسته نسبتاً پایدار و این انتظار که تأثیر افزایش کرایه PPV موقتی باشد، MPC  تصمیم گرفت موضع سیاست پولی خود مبنی بر حفظ نرخ بهره بانکی در سطح 7 درصد را حفظ کند.

نرخ تورم کل سالانه جامائیکا در نوامبر 2023 معادل 6.3 درصد بالاتر از 5.1 درصد در اکتبر 2023 بود اما بسیار کمتر از اوج نرخ 11.8 درصدی ثبت شده در آوریل 2022 بود.ه است

گزارش بانک مرکزی جامائیکا حاکی از آن است که تورم اصلی در این کشور کارائیب در حال مهار است که چشم‌انداز بلندمدت تورم را به خوبی پیش‌بینی می‌کند. علاوه بر این، محرک‌های اصلی تورم، مانند قیمت‌های کالاهای بین‌المللی و هزینه‌های حمل و نقل به کاهش خود ادامه دادند و با توجه به اقدامات سیاست پولی و همچنین افزایش ورود گردشگران و حواله‌های پولی ارسالی از خارج ، نرخ ارز به طور کلی ثابت باقی مانده است.

مطابق با این روندها، دلاری شدن سپرده‌ها، که نشان دهنده نسبت سپرده‌های دلاری آمریکا به کل سپرده‌ها است، به روند نزولی خود ادامه داد و به پایین ترین سطح خود از دسامبر 2011 رسید.

BOJ معتقد است : "این روند مثبت نشان دهنده بهبود اعتماد به نگه داشتن نرخ دلار جامائیکا است." در همین حال، قیمت کالاها و قیمت‌های بین‌المللی نفت کمتر از پیش‌بینی بانک بوده است که عمدتاً به دلیل تأثیر ضعیف‌تر از پیش‌بینی‌شده کاهش تولید توسط تولیدکنندگان عمده نفت است.

میانگین قیمت غلات نیز بسیار پایین‌تر از پیش‌بینی بانک بود و انتظار می‌رود در کوتاه ‌مدت کمتر از پیش‌بینی‌ها باقی بماند. تورم در اقتصاد شرکای تجاری اصلی جامائیکا نیز به کاهش ادامه داده است.

سایر ریسک‌های نزولی نیز شامل رشد ضعیف‌تر از حد انتظار جهانی است که می‌تواند کشش نزولی قوی‌تر از پیش‌بینی‌شده بر تقاضای داخلی و تورم وارداتی داشته باشد و در نتیجه سطوح پایین‌تری از تغییرات قیمت را در پی داشته باشد.

https://jamaica.loopnews.com/content/bank-jamaica-leaves-interest-rate-unchanged

توسعه همکاری‌های تجاری بین جامائیکا و کشور آفریقائی غنا

هدف اتاق های بازرگانی غنا و جامائیکا این است که در ماه  ژانویه 2024  یادداشت تفاهمی را برای تقویت روابط تجاری و بازرگانی بین دو کشور امضا کنند. طرفین تلاش می‌کنند تا دسترسی و ارتباط بین بخش خصوصی هر دو کشور را افزایش و راه را برای افزایش تجارت، سرمایه گذاری و تبادل فرهنگی هموار کنند. طرف غنایی زمینه‌هایی مانند فین‌تک، امنیت سایبری و منسوجات به همراه خدمات و صنایع دیگر غنا که می‌تواند برای اقتصاد جامائیکا مفید باشد را شناسایی کرده است، در حالی که غنا می‌تواند از خدمات جامائیکا در حوزه‌های گردشگری، احداث مزارع و نیروگاه‌های خورشیدی، کشاورزی و ماهیگیری بهره‌مند شود.

https://jamaica-gleaner.com/article/business/20240103/new-chamber-ghanjacc-scouting-members

‏‎هائیتی :

دیدگاه‌های رئیس بانک جمهوری‌هائیتی در خصوص تاثیر مهاجرت نیروهای متخصص بر اقتصاد کشور

رونالد گابریل، رئیس بانک مرکزی ( بانک جمهوری / BRH ) تایید کرد که بیش از 200 مدیر در طول سال 2023 بخش بانکداری در هائیتی را ترک کردند. وی افزود : " جنبش مهاجرت گسترده نخبگان و نیروهای متخصص هائیتی عواقب جدی بر اقتصاد دارد، زیرا آنها مبالغ پولی را با خود می‌برند که می‌تواند به صورت محلی سرمایه گذاری شود و علاوه بر این، این یک خلاء فکری در دانشگاه‌ها و موسسات ایجاد می‌کند و کشور را از متخصصان واجد شرایط محروم می سازد ". آقای گابریل توضیح داد که این فرار مغزها نه تنها به دلیل ناامنی، بلکه به دلیل جستجوی فرصت هایی در خارج از کشور، به ویژه در ایالات متحده و کانادا، که شرایط زندگی بهتری را ارائه می دهد، ایجاد شده است.

در طول این مصاحبه، آقای گابریل همچنین بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی سال گذشته تاکید کرد و در عین حال اشاره کرد که با وجود اختلالات مرتبط با بی ثباتی سیاسی، اقداماتی برای اجرای سیاست های عمومی انجام شده است. در طول سال جاری، روند بهبود در چارچوب اقتصاد کلان وجود دارد. گابریل استدلال می‌کند که ما مجبور بوده‌ایم با چالش‌هایی مانند ناامنی روبرو شویم، که عامل اصلی آسیب های بسیار قابل توجه به عملکرد فعالیت‌های اقتصادی است.

بر اساس داده‌های USCIS، بیش از 100000 اتباع هائیتی در سال 2023 از طریق "برنامه بایدن" کشور را ترک کردند و به سمت ایالات متحده رفتند. ارقام اداره گمرک نشان می دهد که بیش از 112000 شهروند هائیتی از ژانویه 2023 تحت همین برنامه از مرزهای ایالات متحده عبور کرده اند، علاوه بر این تعداد قابل توجهی از طریق برنامه الحاق خانواده ، کانادا را برای مهاجرت انتخاب کرده اند.

https://haiti.loopnews.com/content/plus-de-200-cadres-quittent-les-banques-en-2023-selon-ronald-gabriel

بارابادوس :

بارابادوس بیشترین دستمزد کارکنان شرکت ها در میان کشورهای کارائیب را می‌پردازد

نظرسنجی انجام شده در سال جاری با داده‌های جمع آوری شده از 117 شرکت در 15 کشور کارائیب نشان می دهد که کشور باربادوس دارای بیشترین درصد از شرکت هایی است که حقوق بالاتر از ارزش بازار را پرداخت می‌کنند. در مقابل، کشور سنت وینسنت و گرنادین‌ها بیشترین تعداد شرکت هایی را داشتند که کمتر از ارزش بازار به کارکنان خود پرداخت می‌کردند.

گزارش نظرسنجی حقوق کارائیب(PayPulse 2023 )که توسط انجمن متخصصان منابع انسانی کارائیب (CSHRP) انجام شده بیان می دارد که 53.3 درصد از مشاغل مورد بررسی در باربادوس دستمزدهای پرداختی به کارکنان از ارزش بازار فراتر رفته است.

بر اساس یافته‌های PayPulse 2023، آنتیگوا و باربودا با 16.7 درصد مشاغل با دستمزد بالاتر از ارزش بازار در جایگاه دوم قرار گرفته در حالی که جامائیکا با 13.3 درصد در جایگاه سوم قرار دارد .

بر اساس این نظرسنجی، در انتهای جدول، سنت وینسنت و گرنادین قرار دارد که 73.3 درصد از حقوق ها کمتر از میانگین ارزش بازار در سراسر منطقه است.

به گفته CSHRP، این نظرسنجی به عنوان جامع ترین و جاری ترین منبع در منطقه است و 30 عنوان شغلی متمایز را در 26 صنعت متنوع در 15 کشور مورد ارزیابی قرار داده است .

گزارش 2023 همچنین مبتنی بر اطلاعات به دست آمده از گزارش 2022 است که داده‌های بیش از 200 شرکت در 22 کشور کارائیب را جمع آوری می‌کند.

راشل جیمز، مدیر عامل CSHRP، در مراسم راه اندازی این نظرسنجی در 22 نوامبر، بر اهمیت داشتن داده‌های منطقه ای تاکید کرد. وی می‌گوید : «در منطقه، وقتی مقامات صحبت می‌کنند، اغلب درباره نظرسنجی‌های انجام ‌شده در ایالات متحده یا بریتانیا اشاره می‌کنند که ارتباط بسیار کمی‌با ما دارد؛ ما به داده‌های خود نیاز داریم تا داستان‌هایمان را به طور مؤثر بیان کنیم». او همچنین اعلام کرد که این نظرسنجی را به صورت سالانه برای انتشار در نوامبر هر سال انجام خواهد داد.

کیم ایساوا، مدیر کل CaribbeanJobs.com، یکی از شرکای CSHRP، تأثیر این نظرسنجی را بر کارفرمایان و جویندگان کار و اهمیت اطلاعات حقوقی در بخش ایجاد مشاغل با اهمیت برشمرد .

https://barbados.loopnews.com/content/barbados-claims-top-spot-salaries-cbean-jamaica-ranks-3rd-1

ترینیداد و توباگو:

توسعه همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری بین ترینیداد و توباگو و هندوستان

رسانه‌های محلی گزارش دادند که هند و مقامات کشور ترینیداد و توباگو در مورد وجود فضا برای همکاری بیشتر در زمینه‌های سرمایه گذاری و تجارت توافق کردند

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت تجارت و صنعت ترینیداد و توباگو، پائولا گوپی اسکون، وزیر امور خارجه ترینیداد در تماس با کمیسر عالی ( سفیر ) هند در این کشور، پارادر سینگ راجپور، پیامی دریافت کرد که طی آن امکان تشکیل شورای تجاری بین دو کشور مورد بحث قرار گرفته  و همچنین مقرر گردید نمایندگان طرفین پیشرفت های بعمل آمده برای تنظیم یک معاهده سرمایه گذاری دوجانبه با هدف تقویت روابط تجاری را تسریع بخشند . دو طرف در عین حال بر روابط نزدیک موجود بین دو کشور در حوزه‌های ورزش و فرهنگ تاکید نمودند.  وزیر امور خارجه ضمن استقبال گرم از کمیساریای عالی بر اهمیت حفظ و تعمیق روابط بین دو کشور تاکید کرد.

https://www.plenglish.com/news/2024/01/04/india-and-trinidad-and-tobago-to-strengthen-commercial-ties

سورینام :

کشور سورینام 53 میلیون دلار وام از صندوق بین المللی پول دریافت خواهد کرد

پس از پایان بررسی‌های مربوطه و در چارچوب توافق بعمل آمده ، کشور سورینام 53 میلیون دلار وام از صندوق بین المللی پول دریافت خواهد کرد. همچنین به درخواست کشور سورینام صندوق بین المللی پول افزایش مبلغ تا 63 میلیون و تمدید توافق نامه فوق الذکر تا سال 2025 را نیز به تصویب رساند. آقای کنجی اوکامورا معاون رئیس صندوق بین المللی پول از اصلاحات اقتصادی و مالی آغاز شده توسط دولت سورینام در شرایط اقتصادی و سیاسی بسیار سخت تمجید کرد.

https://caribbean.loopnews.com/content/imf-approves-new-funding-suriname

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما