معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۳:۴۸

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته اول دی ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اقتصاد کلمبیا در آستانه ورود به یک رکود فنی

بر اساس گزارش اداره ملی آمار کلمبیا، "دانه"[1] از شاخص پویش اقتصادی کلمبیا (ISE)، اقتصاد کلمبیا در ماه اکتبر سال 2023 افت 0.41 درصدی را تجربه کرد. این رقم علاوه بر انقباض به وجود آمده در سه ماهه سوم سال، نشان می دهد که اقتصاد کلمبیا در آستانه ورود به یک رکود فنی است.

به گفته این مرکز، روند آغازین چهارمین سه ماهه سال نیز منفی بوده و در واقع این روند منفی از ماه آگوست آغاز شده است. در ماه آگوست شاخص پویش اقتصادی 0.27 درصد کاهش و در ماه سپتامبر 0.34 درصد کاهش داشته است.

"لوئیس فرناندو مخیا"، مدیر فدراسیون توسعه کلمبیا (فدسارولو) گفت، از نظر کارشناسان داده‌های رشد مربوط به ماه اکتبر به شدت منفی بوده اند. این سومین ماهی است که فعالیت های تولیدی در کلمبیا کوچک تر می‌شود و برای آخرین سه ماهه سال نیز رشد منفی پیش‌بینی می‌شود، و اگر این طور باشد، کلمبیا وارد رکود فنی خواهد شد.

اتاق فکر این مرکز، انتظار رشد 0.5 درصدی برای ماه اکتبر را پیش بینی کرده است که با توجه به آمار جدید، شاهد اختلاف 1 درصدی آن هستیم. (منبع: پرتوفولیو)

https://www.larepublica.co/economia/indice-de-seguimiento-a-la-economia-octubre-2023-3769462

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی: نیاز کلمبیا به سیاست متمرکز بر موضوع اشتغال

"سباستین نیتو"، رئیس منطقه ای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی[2]، گزارشی درباره چشم‌اندازهای اجتماعی-اقتصادی کلمبیا و منطقه ارائه داد و درباره فرصت ‌ها و تدابیری که نیاز است برای تحریک سرمایه ‌گذاری اتخاذ شود، سخن گفت. وی گفت کاهش رشد اقتصادی در سرتاسر جهان احساس شده، اما این روند در آمریکای لاتین و کارائیب می‌تواند عمیق‌تر شود.

وی افزود فقر همچنان چالش بزرگی برای آمریکای لاتین و کلمبیا است. در مورد منطقه نیز که حدود ۳۰ درصد از جمعیت کل جهان را در خود جا داده است، نشانه‌ها حاکی از وخامت وضعیت کشور ها است. در کلمبیا سیاست های اجتماعی کلان در معرض خطر قرار دارند.

برای حل این مشکل، نیاز به سیاست سرمایه‌گذاری متمرکز بر ایجاد اشتغال است. ما معتقدیم که سرمایه‌گذاری در بخش‌های پایدار با ترکیب زیادی از نیروی کار می‌تواند مشکل را حل کرده و ایجاد شغل رسمی را ترویج دهد. این یکی از سیاست‌های اصلی برای کاهش فقر است. (منبع: پرتوفولیو)

https://www.portafolio.co/economia/empleo/ocde-sugiere-que-colombia-debe-crear-una-politica-focalizada-en-empleo-594427

بانک مرکزی کلمبیا نرخ سود بانکی را به 13 درصد کاهش داد

هیئت مدیره بانک مرکزی کلمبیا، نرخ سود بانکی در کشور را به میزان آن در سال 2021 برگرداند. نرخ فعلی سود بانکی برابر 13.25 درصد بوده است که با این تصمیم میزان آن 0.25 درصد کاهش و به رقم 13 درصد خواهد رسید.

پایان فصل افزایش نرخ بهره در صورتی اتفاق می افتد، که این کشور شاهد گران ترین قیمت تمام شده پول از سال 1999 است. همانطور که بازار مالی انتظار داشت، نرخ سود بانکی تنها 25 صدم درصد کاهش یافت. این کاهش نیز همزمان با کاهش تورم اتفاق افتاده می افتد.

آخرین باری که بانک مرکزی نرخ خود را کاهش داد در جلسه سپتامبر 2020 بود که میزان آن را از 2.0 درصد به 1.75 درصد کاهش داد؛ اما از اکتبر 2021، رشد مداومی در نرخ سود آغاز کرد که تا ماه مارس امسال ادامه داشت و به 13.25 درصد رسید. ولی در جلسات بعدی تنها سعی کرد نرخ آن را ثابت نگه دارد.

(منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/tasas-de-interes-del-banco-de-la-republica-diciembre-de-2023-3770066

کاهش فعالیت حفاری نفت در کلمبیا به یک سال رسید

تعداد دستگاه‌های حفاری فعال در کلمبیا، در ماه نوامبر برابر 116 دستگاه بود که از این تعداد، 35 دستگاه مختص به حفاری و 80 دستگاه مربوط به زمینه بازسازی بودند.

اتاق کلمبیایی کالاها و خدمات نفت، گاز و انرژی (کمپترول)[3] طی بیانیه ای نسبت به رکود فعالیت های حفاری در کلمبیا هشدار داد. طبق گزارش این اتحادیه، در ماه نوامبر تعداد ۱۱۶ دستگاه حفاری در حالت فعال قرار داشتند که از این تعداد ۳۶ دستگاه آن به عملیات حفاری و 80 دستگاه نیز به عملیات بازسازی اختصاص داشتند.

در این گزارش آمده است که تعداد دستگاه‌های حفاری و در وضعیت عملیاتی، در سال گذشته برابر 152 عدد بوده که این تغییر کاهش 25.2 درصدی تعداد آن را در سال جاری می رساند. در ماه نوامبر به نسبت ماه اکتبر سال 2023 شاهد اندکی افزایش هستیم (0.9 درصد)، که البته این افزایش نیز به دلیل عملیاتی شدن چاه مرزی "ارکا نورته 1" در منطقه کارائیب است.

آمار و ارقام دستگاه‌های حفاری در کلمبیا

به طور خلاصه می‌توان به این نکته اشاره کرد که میانگین تجهیزات فعال در سال 2022 برابر ۱۲۷ دستگاه بوده، که در سال جاری به نسبت سال گذشته، تعداد ۱۶ دستگاه کمتر در حالت فعال قرار دارند. یعنی کاهش 11.4 درصدی.

تولید نفت در ماه اکتبر سال جاری برابر ۷۷۸٬۰۰۰ بشکه در روز بوده که به نسبت دوره مشابه در سال گذشته، 2.8 درصد رشد داشته است. در بحث تولید گاز نیز، این اتحادیه اعلام کرد، در طول ماه اکتبر، تولید تجاری داخلی برابر ۱٬۰۷۲ میلیون فوت مکعب بوده که این عدد به نسبت دوره مشابه در سال گذشته 12.5 درصد و به نسبت ماه گذشته سال جاری حدود 0.9 درصد افزایش داشته است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/la-actividad-de-taladros-petroleros-ya-acumula-un-ano-en-retroceso-en-colombia-3770717

کاهش 12.3 درصدی صادرات کلمبیا در ماه اکتبر، بیشترین کاهش متعلق به مواد غذایی

خریدهای داخلی در کلمبیا در بازه ژانویه تا اکتبر 2023، با 20.1 درصد کاهش به عدد ۵٬۳۷۵.۷ میلیون دلار رسید.

به گزارش اداره اداری آمار کلمبیا، "دانه"[4]، واردات کلمبیا در ماه اکتبر حدود 12.3 درصد کاهش یافته است. و در صدر مواردی که صادرات آن کاهش یافته، محصولات کشاورزی، خوراکی و نوشیدنی ‌ها قرار دارند. طبق داده‌های اخیر، خریدهای داخلی کلمبیا در ماه اکتبر سال 2022 برابر ۶٬۱۲۷.۲ میلیون دلار بوده و در اکتبر سال جاری به عدد ۵٬۳۷۵.۷ میلیون دلار تنزل پیدا کرده است.

در این ماه، بخش محصولات کشاورزی، غذا و نوشیدنی‌ها با کاهش ۲۰.۹ درصدی همراه بوده است که به بیانی این کاهش برابر ۷۳۵ میلیون دلار می‌شود. در همین حال صادرات مصنوعات نیز با کاهش 14.9 درصدی و ارزش ۳٬۸۶۷٬۵۲۰ میلیون دلاری همراه بوده است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/las-importaciones-cayeron-12-3-a-octubre-lideradas-por-el-rubro-de-combustibles-3770669

کاهش نرخ زاد و ولد در کلمبیا

بر اساس گزارش اداره اداری ملی آمار کلمبیا، "دانه"[5] از نرخ مرگ و میر در کلمبیا، میزان زاد و ولد در این کشور همچنان روند کاهشی را دارد.

طبق این گزارش، این روند کاهشی در میزان تولد در کشور از سال 2017 آغاز شده، یعنی در این سال آمار زاد و ولد در اوج خود بوده است. در سال 2016 میزان زاد و ولد برابر 647.521 نوزاد بوده و در سال 2017 به عدد 656.704 نوزاد در سال رسیده است، که در سال 2018 به عدد 649.115 نوزاد کاهش یافته و این روند کاهشی تا حال حاضر نیز ادامه داشته است.

به گفته این مرکز آماری، پس از سال 2020، سال شیوع بیماری کرونا، روند کاهشی میزان زاد و ولد بیشتر شده و در سال 2020 به عدد 629.402 نوزاد رسیده است و تاکنون شاهد کاهش سریع این روند هستیم. طبق گزارش مرکز دانه، تعداد زاد و ولد در سال 2022 برابر 573.625 نوزاد بوده است. در همین گزارش آمده که در سال 2023، بین بازه ماه‌های ژانویه و اکتبر، تعداد 428.355 نوزاد متولد شده اند و در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته، تعداد 48.756 تولد کمتر شده است. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/dane-revelo-que-los-nacimientos-en-colombia-vienen-en-caida-por-siete-anos-seguidos-3771696

دولت بدهی صندوق تثبیت سازی قیمت سوخت، به ارزش 37 بیلیون پزو را پرداخت کرد

"خوزه روبرتو آکستا"، مدیر اعتبارات عمومی در وزارت دارایی کلمبیا اعلام کرد که دولت بدهی خود به شرکت نفتی "اکوپترول"، به خاطر کسری بودجه پیش آمده در صندوق تثبیت سازی قیمت سوخت را پرداخت کرده است. این بدهی از طریق همین صندوق و با برنامه دولت از طریق افزایش قیمت سوخت، پرداخت شد. بدهی معوقه برابر 37 بیلیون پزو و متعلق به سال 2022 است.

وی اعلام کرد بدهی مربوط به سال 2023 نیز تقریبا به 21 میلیارد پزو می رسد که این بدهی به مرور و در چند مرحله طی سال 2024 پرداخت خواهد شد.

دیگر دستاوردی که این مقام دولتی به آن اشاره کرد، اختصاص 1.850 میلیون دلار به شهر بوگوتا برای تامین مالی خط دوم مترو از طریق بانک "چندجانبه" است. "این پروژه بزرگ ترین توافق در تاریخ کشور کلمبیا محسوب می‌شود، که ارزش آن به میزان 37 تریلیون پزو می رسد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/el-estado-informo-que-ya-pago-37-billones-a-ecopetrol-por-saldos-del-fepc-de-2022-3771626

قیمت کودهای کشاورزی در کلمبیا روند کاهشی دارد

بخش کشاورزی کلمبیا، یکی از فعالیت های بنیادی و استراتژیک این کشور، در بخش کودهای کشاورزی و طی سال 2022 ماه‌های سختی را پیش رو داشت، زیرا قیمت‌ها به ارزش‌های بیشینه تاریخی رسیده بودند. البته این مسئله عمدتاً به عوامل خارجی برمی‌گردد که عرضه و تقاضا را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار می دهند. با این حال، تأمین‌کنندگان توانستند نیاز خود را تأمین کنند و باعث استقرار بازار داخلی شوند.

یکی از عوامل خارجی که بر موضوع افزایش قیمت کودها تاثیر مستقیم گذاشت، درگیری نظامی‌بین روسیه و اوکراین بود که عرضه گاز طبیعی به بخش قابل توجه ای از اروپا را قطع کرد و از آنجایی که گاز ماده اساسی اوره به حساب می آید، با افزایش قیمت همراه شد.

به گزارش واحد برنامه‌ریزی روستایی و کشاورزی کلمبیا (اوپرا)[6]، پس از برقراری مجدد شبکه توزیع، شاهد کاهش قیمت‌های مواد اولیه در سطح جهانی بودیم. در مورد اوره، کاهش قیمت ها از اوایل سال 2023 تاکنون برابر 32.2 درصد و در مقایسه با سال 2022 و نقطه اوج قیمت ها، حدود 55.3 درصد بوده است.

در این گزارش آمده، که این رفتار به معنای بازگشت قیمت‌های داخلی به سطح‌های مشاهده شده در آخرین سه ‌ماهه سال 2021، قبل از شروع منازعه اوکراین است. بعلاوه این مرکز اعلام کرد حدود 15 ماه است که شاهد کاهش قیمت کودهای کشاورزی است و وجود اختلاف قیمتی در کود های موجود در بازار داخلی و خارجه، به زمان خرید آن‌ها مربوط می‌شود. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/precios-de-fertilizantes-llevan-15-meses-a-la-baja-3771590

پاورقی  ها:

[1] Dane

[2] Ocde

[3] Campetrol

[4] DANE

[5] Dane

[6] Upra

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما