معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۳:۴۱ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول دی‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دولت شیلی برنامه اقدام هیدروژن سبز را برای مشاوره عمومی ارایه داد:

دولت شیلی برنامه اقدام هیدروژن سبز را برای مشاوره عمومی و اخذ نظرات مردم و کارشناسان در روز جمعه 22 دسامبر 2023 ارایه داد.

تارنمای مربوطه که مردم و کارشناسان می‌توانند در آن، نظرات خود را مطرح کنند تا پایان روز 13 فوریه 2024 فعال خواهد بود.

برنامه اقدام هیدروژن سبز   2030-2023  به دنبال ترویج این صنعت پایدار در سطح ملی از طریق اقدامات هماهنگ بین وزارتخانه‌های مختلف، سازمان‌های مرتبط و بخش خصوصی است.

با ارایه برنامه اقدام به افکار عمومی، اکنون سند اولیه به منظور جمع آوری ملاحظات شهروندان رسما وارد فرآیند رایزنی عمومی‌شده است.

نظرات ابراز شده توسط وزارت نیرو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و وزارت نیرو اصلاحاتی را که مناسب می داند انجام داده و نسخه نهایی برنامه اقدام را در سه ماهه اول سال 2024 ارائه خواهد شد.

اصلاحات پیش نویس اولیه این برنامه در جلسات شورای بین‌وزارتی کمیته توسعه صنعت هیدروژن سبز به وزیر نیرو به بحث گذاشته خواهد شد.

انتل با اسپیس ایکس امریکا قرارداد امضا کرد:

شرکت مخابراتی انتل شیلی با شرکت اسپیس ایکس امریکا قراردادی را امضا نموده که طبق آن سینگال های ماهواره ای استارلینک را دریافت کند.

این سرویس، مشتریان انتل در شیلی را قادر خواهد کرد که از خدمات استارلینک استفاده کرده و نیازی به آنتن نباشد . اتصال ماهواره ای برای مشتریان شیلیایی از پایان سال 2024 ارایه خواهد شد.

تاسیس شرکت مشترک میان شرکت ملی مس و شرکت شیمی و معدن شیلی:

شرکت ملی مس و شرکت شیمی و معدن شیلی ( بخش خصوصی) برای تاسیس شرکت مشترکی از اول ژانویه 2025   جهت بهره برداری از منابع لیتوم در نمکزار آتاکاما به توافق رسیدند.

بیش از 50 درصد سهام این شرکت مشترک متعلق به دولت شیلی خواهد بود.

این شرکت نظارت بر بهره برداری از منابع لیتیوم طبق قراردادهای موجود تا سال 2030 را بر عهده خواهد داشت و از ژانویه سال 2031 تا سال 2060،  امتیاز بهره برداری از منابع لیتیوم نمکزار آتاکاما را خواهد داشت.

در این رابطه آقای بوریچ رئیس جمهور تاکید کرد: " این توافق نقطه عطفی بی سابقه در صنعت معدن شیلی و یک پیشرفت ملموس برای دستیابی به توسعه عادلانه و پایدار است که همه ما آرزوی آن را داریم. 

 حصول این توافق آسان نبود زیرا کسانی بودند که صدای خود را بلند کردند و قاطعانه خواستار بهره برداری از لیتیوم توسط بخش خصوصی بودند و نقش دولت را فقط به جمع آوری مالیات محدود می دانستند. اما اعتقاد من به عنوان رئیس جمهور این است که شیلی باید مدل توسعه کشور را تغییر داده و مدرن نماید.

بنابراین، برای بهره برداری از ظرفیت های توسعه کشور،  تکرار فرمول های گذشته کافی نیست، ما به دولتی نیاز داریم که در اکتشاف، تولید و تولید محصولات لیتیومی‌با ارزش افزوده مشارکت کند".  بدین ترتیب شرکت ملی مس به یکی از بزرگترین شرکتهای مس و لیتیوم جهان تبدیل می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما