معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۴- ۱۰:۵۲ - مشاهده: ۶۵

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته دوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اکوادور و کره جنوبی موافقتنامه تجارت آزاد امضاء‌نمودند

وزرای تجارت خارجه اکوادور و کره جنوبی در سئول موافقتنامه تجارت آزاد بین دو کشور را امضاء (پاراف) کردند که بر اساس آن نزدیک به ۹۹٪ از کالاهای اکوادوری بصورت آنی و به تدریج از تعرفه‌گمرکی معاف خواهد شد.

گیرمو لاسو، رئیس جمهور اکوادور که به دلیل بحران داخلی ناشی از قتل ۶ زندانی متهم در پرونده ترور کاندیدای سابق ریاست جمهوری سفر خود به کره جنوبی را کنسل کرده بود، با انتشار پیامی‌توئیتری ابراز نمود که با امضاء این توافق، دربهای یک بازار ۵۱ میلیون نفری به روی تجار اکوادوری گشوده خواهد شد.

این سند تجاری باید به تایید مراجع قانونی دو کشور از جمله دیوان قانون اساسی و مجلس اکوادور برسد.

منبع: رسانه دیجیتالی پریمیسیاس

صندوق بین‌المللی پول پیش‌یبنی خود از رشد اقتصادی اکوادور در سال ۲۰۲۳ را کاهش داد

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود موسوم به چشم‌انداز اقتصادی جهان، پیش‌بینی میزان رشد اقتصادی اکوادور در سال ۲۰۲۳ را از برآورد قبلی مبنی بر رشد ۲.۹٪ به ۱.۴۵ کاهش داد.

همچنین پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی در مورد رشد اقتصادی اکوادور در سال ۲۰۲۴ نیز از ۲.۸٪ به ۱.۸٪ کاهش یافته است.

البته طبق پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول میانگین رشد اقتصادی کل منطقه آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۳ با یک صدم درصد افزایش به ۲.۳٪ بهبود یافته که مهمترین عامل آن رشد اقتصادی برزیل و مکزیک در این منطقه می‌باشد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو

کاهش ۹٪ صادرات اکوادور در ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۳

طبق گزارش بانک مرکزی اکوادور، طی ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میزان صادرات این کشور ۲۰ میلیارد و ۳۴۷ میلیون دلار ثبت شده که به معنی ۹٪ کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

عامل اصلی این کاهش، سقوط ۳۲٪ ارزش صادرات نفتی اکوادور طی بازه زمانی مذکور به دلیل افت ۲۹٪ قیمت نفت بوده است.

در بخش صادرات غیرنفتی،‌ ارزش صادرات میگو به عنوان کالای صادراتی اصلی اکوادور ۳٪ کاهش داشته است. این در حالی است که حجم صادرات این محصول ۱۴٪ افزایش داشته و عامل کاهش ارزش صادرات آن، افت ۱۵٪ قیمت جهانی میگو بوده است.

 منبع: رسانه لاپریمیسیاس اکوادور،

جلسه ناکام تولید‌گنندگان و صادرکنندگان موز اکوادوری برای تعیین حداقل قیمت خرید هر جعبه موز از کشاورزان برای سال ۲۰۲۴

نخستین جلسه تولیدکنندگان و صادرکنندگان موز اکوادور برای تعیین حداقل قیمت خرید موز از کشاورزان طی سال ۲۰۲۴ بدون توافق میان طرفین برگزار شد.

قیمت مورد نظر کشاورزان ۸.۰۱ دلار برای هر جعبه موز ۱۹.۵ کیلویی و نظر صادرکنندگان حفظ قیمت ۶.۵ دلاری فعلی است.

البته کشاورزان برای پذیرش قیمت ۷.۵ دلاری نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که با مخالفت صادرکنندگان به دلیل غیررقابتی بودن این قیمت برای صادرات همراه بوده است.

در صورت عدم توافق طرفین، وزارت کشاورزی می‌تواند راساً قیمت سال آتی را مشخص نماید.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور

اکوادور در بخش تولید برق اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد

با توجه به پایین آمدن سطح آب سدها به دلیل خشکسالی و کاهش تولید برق به ۶۸٪ ظرفیت اسمی‌کشور، وزارت انرژی اکوادور در بخش تولید برق وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

وزارت انرژی اکوادور همچنین از احتمال سهمیه‌بندی و قطعی برنامه‌ریزی شده برق خبر داده است.

همزمان با این وضعیت، وزارت انرژی کلمبیا نیز شرایط صادرات برق به اکوادور را به دلیل مواجه بودن با مشکلات مشابه تغییر داده و اعلام کرده که فقط برق تولیدی از منابع فسیلی قابل صادرات به اکوادور خواهد بود.

این در حالی است که ممکن است قیمت هر کیلو وات ساعت صادرات برق کلمبیا از ۲۵ سنت کنونی به حدود ۵۰ سنت افزایش یابد.

این هزینه برای اکوادور که با مشکلات اقتصادی مواجه است بسیار سنگین خواهد بود. شایان ذکر است هزینه تولید هر کیلووات ساعت انرژی برقابی برای اکوادور بین ۵ تا ۶ سنت تمام می‌شود.

منبع: رسانه دیجیتالی پریمیسیاس

افزایش تولید نفت در میدان نفتی ساچا به رکورد ۷۶ هزار بشکه در روز

شرکت ملی نفت اکوادور موسوم به پترواکوادور، از افزایش تولید نفت در میدان ساچا، یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین میادین نفتی این کشور به رکورد ۷۶۰۰۵ بشکه خبر داده است.

رینالدو آرمیخو، رئیس پترواکوادور این موفقیت را نتیجه حفر چاه‌های جدید، احیای‌ چاه‌های قدیمی و تقویت تسهیلات سرچاهی اعلام کرد.

میدان نفتی ساچا واقع در استان آمازونی اوریانا اکوادور، با میزان ذخیر ۳۵۰ میلیون بشکه نفت  API 24.9 و تعداد ۲۵۴ چاه فعال، سابقه ۵۰ سال تولید نفت را دارد.

میزان تولید نفت اکوادور در تاریخ حاضر ۴۰۶ هزار و ۲۱۰ بشکه می‌باشد که با میزان تولید نفت این کشور پیش از سال ۲۰۲۱ که حدود ۴۹۰ هزار بشکه بوده، فاصله زیادی دارد.

دانیل نوبوآ یکی از اهداف دولت ۱۷ ماهه آتی خود را افزایش تولید نفت به میزان ۲۰٪ اعلام کرده است.

منبع: رسانه لاپریمیسیاس

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما