معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۱۰:۴۷ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته اول مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات میگو اکوادور برای نخستین بار از صادرات نفت خام پیشی گرفت

طبق آمار بانک مرکزی اکوادوری، در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی، میزان صادرات میگو اکوادور به ۴ میلیارد و ۳۹۶ میلیون دلار رسیده و برای نخستین بار در تاریخ اکوادور، از میزان صادرات نفت خام این کشور (۴ میلیارد و ۸۲ میلیون دلار بدون احتساب مشتقات و فرآورده‌های نفتی) پیشی گرفته است.

مجموع صادرات اکوادور طی ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳ با ۹.۵۲٪ کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۳ به ۱۷.۷۲ میلیارد دلار نزول کرده است. این در حالی است که صادرات غیرنفتی و غیرمعدنی ۶۲٪ کل صادرات اکوادور را تشکیل داده و نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش ۲٪ را نشان می‌دهد.

منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور

ایجاد ائتلاف شرکتهای آمریکایی برای حمایت از پیوستن اکوادور به قانون نوآوری و توسعه آمریکا

هئیت نمایندگان بخش خصوصی اکوادور شامل کمیته ملی شرکتهای خصوصی، فدراسیون شرکتهای صادرکننده و اعضای اتاق بازرگانی آمریکا طی جلساتی با سناتورها و نمایندگان کنگره آمریکا ضمن رایزنی برای تصویب قانون نوآوری و توسعه مبنی بر ارایه تعرفه‌های ترجیحی یکطرفه به اکوادور، از ابتکار عمل تشکیل ائتلاف شرکتهای آمریکایی برای حمایت از پیوستن اکوادور به این قانون که شامل برخی کشورهای آمریکای مرکزی و حوزه کارائیب می‌شود، رونمایی کردند.

منبع: روزنامه ال اونیورسو،

رئیس جمهور اکوادور ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به منظور امضاء موافقتنامه تجاری به کره جنوبی سفر می‌کند

معاونت اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری اکوادور، اعلام کرد که گیرمو لاسو به همراه وزرای تولید و تجارت خارجی و امور خارجه روز ۷ اکتبر به منظور امضاء توافق تجارت آزاد با کره جنوبی به سئول سفر خواهد کرد.

طبق اعلام وزیر امور خارجه اکوادور، سند امضاء شده از سوی روسای جمهور دو کشور باید در مراجع ذیربط کره جنوبی و دیوان قانون اساسی و مجلس اکوادور به تصویب برسد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو

سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری شرکت اکوادور در زمینه تولید پوشش‌های پلاستیکی سقف

شرکت اترنیتی اکوادور (Eterniti) از سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری برای راه‌اندازی خط تولید پوشش پلاستیکی سقف از جنس پلی پروپیلن خبر داد.

این شرکت کارخانه جدید خود با ظرفیت تولید ۶۰ تا ۷۰ تن در روز را روز ۳ اکتبر در جنوب کیتو پایتخت اکوادور با حضور وزیر تولید و تجارت خارجه این کشور افتتاح کرد. طبق اعلام مدیران این شرکت، ظرفیت کارخانه تا سال ۲۰۲۴ به ۱۳۰ تن در روز ارتقاء پیدا خواهد کرد.

این شرکت با سابقه ۶۸ سال فعالیت در اکوادور، هم اکنون ۱۳۴ نفر نیروی کار و ظرفیت ۶۴ هزار تن تولید انواع پوشش سقف را دارد و برنامه تولید ۱۰۰۰ تن سقف پلی‌پروپیلن را دارد.

منبع: روزنامه ال‌اونیورسو

خط هواپیمایی اکوایر بعد از کمتر از دو سال از بازار هوایی اکوادور خارج شد

شرکت هواپیمایی اکوادوری اکواایر (EcuAir) که ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ با نخستین پرواز بین کیتو-گوایاکیل، دو شهر اصلی اکوادور، وارد بازار هوایی این کشور شده بود، پس از کمتر از دو سال فعالیت و به جای گذاشتن ۱۷ میلیون دلار زیان در سال ۲۰۲۲، دفاتر و عملیات خود را متوقف کرده و از بازار خارج شد.

این شرکت با شعار «خدمات بهتر در ازای قیمت بهتر» تا حد پوشش ۱۷٪ از سه خط پروازهای داخلی اکوادور پیش رفت ولیکن به دلیل درآمد ۱۸.۸ میلیون دلاری و هزینه‌های ۳۱.۴ میلیون دلاری در سال ۲۰۲۲ نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد.

لازم به ذکر است که در اکوادور خط هواپیمایی ملی و داخلی وجود ندارد و تقریبا تمام بازار هواپیمایی این کشور را دو شرکت منطقه‌ای آویانکا کلمبیا و لاتام شیلی پوشش می‌دهند.

منبع: روزنامه ال کومرسیو

پیش‌بینی کسری ۳.۵ میلیارد دلاری بودجه اکوادور تا پایان سال ۲۰۲۳

پابلو‌آروسمنا، وزیر اقتصاد و دارایی اکوادور میزان کسری بودجه تا پایان سال ۲۰۲۳ را ۳.۵ میلیارد دلار برآورد کرد. طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میزان درآمدهای خزانه ۱۵.۱۲ میلیارد دلار و میزان هزینه‌های کشور ۱۷.۴۶میلیارد دلار با ثبت ۲.۳۴ میلیارد دلار کسری بودجه بوده است.

این در حالی است که موسسه مطالعات توسعه‌ای و رصدخانه سیاست‌ پولی اکوادور میزان کسری بودجه ۲۰۲۳ را ۵ میلیارد دلار معادل ۴٪ تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد کرده است.

درآمدهای مالیاتی خزانه اکوادور در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳ رقم ۱۱ میلیارد دلار بوده که به معنی کاهش ۵۰۱ میلیون دلاری می‌باشد.

طبق گزارش این موسسه، با توجه به تصویب قانون حمایت از اقتصاد خانواده مبنی بر افزایش حدود هزینه‌های شخصی در اظهارنامه‌های مالیاتی، در سه ماه باقیمانده تا پایان سال این گرایش کاهشی در درآمدهای مالیاتی حفظ خواهد شد.

در چنین شرایطی دولت کوتاه آتی اکوادور که با توجه به انتخابات زودرس حدود ۱۷ ماه روی کار خواهد بود، باید علاوه بر جستجوی منابع درآمدی جدید برای پوشش کسری بودجه سالجاری میلادی، به اخذ اعتبارات خارجی جدید برای پوشش بدهی‌های دولتهای قبلی روی آورد.

طبق‌ برآوردها، دولت آتی اکوادور به ۱۰ میلیارد اعتبارات جدید نیاز خواهد داشت. این در حالی است که بودجه سال ۲۰۲۲ اکوادور حتی مازاد ۳۲۳ میلیون دلاری را ثبت کرده بود.

منبع: روزنامه پریمیسیاس اکوادور

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما