معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۰:۴۳

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته سوم مهرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

مهاجرت ۳۰۰ هزار شهروند اکوادوری طی چهار سال اخیر؛ اپلیکیشن‌ جدید انتقال پول بین‌ آمریکا و اکوادور راه اندازی شد

طی آخرین سرشماری رسمی سازمان سرشماری و آمار اکوادور،‌ طی ۴ سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار شهروند اکوادوری مهاجرت کرده‌اند و از سوی دیگر ظرف سال ۲۰۲۳، رکورد دیپورت مهاجرین غیرقانونی از آمریکا شکسته شده است.

طبق برآوردها حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار شهروند اکوادوری در خارج از این کشور سکونت دارند که عمدتاً در جستجوی شرایط بهتر شغلی و کمک مالی به خانواده‌های خود مهاجرد کرده اند.

بر این اساس یکی از منابع ورود ارز اکوادور مبالغ ارسالی مهاجرین است که حدود ۴٪ تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۲۲ مهاجرین اکوادوری ۴ میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار به اکوادور منتقل کرده اند که معادل افزایش ۹٪ نسبت به سال ۲۰۲۱ می‌باشد.

شایان ذکر است که ۷۰٪‌ از این مبلغ از مبدا آمریکا بوده که بیشترین تعداد مهاجرین اکوادوری را پذیرا شده است.

با توجه به افزایش حجم انتقال پول از خارج به داخل اکوادور، تعداد اپلیکیشن‌ها و ساز و کارهای انتقال پول میان آمریکا و اکوادور نیز گسترش یافته است.

افزایش میزان انتقال پول از خارج به اکوادور بیانگر افزایش آمار مهاجرت شهروندان اکوادوری می‌باشد.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس

دولت اکوادور برنامه سهمیه‌بندی برق را تصویب کرد: روزانه بین ۳ تا ۴ ساعت در سراسر کشور برق قطع خواهد شد

با توجه به پایین آمدن سطح آب سدها به دلیل خشکسالی و کاهش تولید برق به ۶۰٪ ظرفیت اسمی‌کشور، وزارت انرژی اکوادور از تصویب برنامه سهمیه‌بندی و قطع برق در سراسر کشور خبر داد.

طبق اعلام وزیر انرژی اکوادور، در استانهای ساحلی و مناطق آمازونی (به دلیل گرمی هوا) مدت زمان قطعی روزانه برق ۳ ساعت و در استانهای کوهستانی از جمله استان پیچینچا (پایتخت) این مدت ۴ ساعت خواهد بود.

منبع: رسانه دیجیتالی پریمیسیاس،

شرکت نفتی‌هالیبرتون از افزایش ۳۲ درصدی سود خالص خود طی سه ماهه سوم ۲۰۲۳ خبر داد

شرکت نفتی آمریکایی‌هالیبرتون از افزایش سود خود طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ و کسب درآمد خالص ۷۱۶ میلیون دلاری خبر داد.

همچنین ارزش هر سهم این شرکت چندملیتی در بازار بورس از ۰.۷۷ دلار پیش بینی شده فراتر رفته و به ۰.۷۹ دلار رسیده است.

هالیبرتون خاطرنشان کرده که ارزش کسب و کارش در منطقه آمریکای لاتین با رشد ۵ درصدی به حدود یک میلیارد دلار رسیده که در این رشد فعالیت شرکت در برزیل، آرژانتین، اکوادور و کلمبیا نقش مهمی داشته است.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس

تصویب تعرفه ۶.۸۵ دلار برای خرید هر جعبه موز از کشاورزان اکوادوری برای سال ۲۰۲۴

پس از چندین جلسه ناموفق میان تولیدکنندگان و صادرکنندگان موز اکوادور و خاتمه مهلت مذاکرات برای تعیین حداقل قیمت خرید موز از کشاورزان طی سال ۲۰۲۴، در نهایت نمایندگان دو صنف، روی قیمت ۶.۸۵ دلار به ازای هر جعبه موزه ۴۳ پوندی (۱۹.۵) کیلیویی برای خرید محصول از کشاورزان طی سال ۲۰۲۴ توافق نمودند.

این توافق در حالی محقق شده که قیمت مورد نظر کشاورزان ۸.۰۱ دلار و نظر صادرکنندگان حفظ قیمت ۶.۵ دلاری فعلی بوده‌است.

اکوادور بزرگترین صادرکننده موز جهان است و هم‌اکنون این محصول بعد از میگو دومین صادرات غیرنفتی این کشور بشمار می‌رود.

در سال ۲۰۲۲ ارزش صادرات موز اکوادور ۳ میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار بوده و این میزان طی ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳، دو میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار بوده که معادل ۱۷.۱٪ افزایش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

مقاصد اصلی صادرات موز اکوادور در ۷ ماه نخست سال ۲۰۲۳، مجموع کشورهای اتحادیه اروپا با ۳۰.۲٪ بوده و روسیه با ۲۱.۷۸٪ به تنهایی در جایگاه دوم قرار دارد.

نگرانی  کارکنان دولتی کمبود نقدینگی دولت برای پرداخت حقوق و پاداشت پایان سال میلادی ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۲ میزان درآمد مالیاتی در ماه دسامبر ۱ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار و میزان بودجه حقوق و پاداش پایان سال رقم ۱ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار بود که در واقع ۹۵٪ از کل درآمد مالیاتی ماه دسامبر ۲۰۲۲ به پرداخت این ردیف بودجه‌ای اختصاص داده شد.

این در حالی است که طی ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۳ میزان درآمدهای مالیاتی اکوادور ۱۲ میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار بوده که ۵۷۴ میلیون دلار کمتر از بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

از سوی دیگر با توجه به تصمیم گیرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور به ادامه روند کاهش مالیات خروج ارز، احتمال کاهش بیشتر درآمدهای مالیاتی فزونی یافته است.

گیرمو لاسو پس از به دست گرفتن زمام دولت، اعلام کرد که طی چهارسال دولت خود مالیات خروج ارز را به تدریج از ۵٪ به صفر خواهد رساند که بر این اساس هم‌اکنون این مالیات به ۳.۵٪ رسیده است.

منبع: رسانه لا پریمیسیاس

کاهش تقاضا برای وام و اعتبارات بانکی به دلیل ناامنی و ابهام در خصوص آینده اقتصادی اکوادور

بنا به گزارش انجمن بانک های خصوصی اکوادور، طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۳، شبکه بانکهای خصوصی این کشور ۲۱ میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار اعتبارات بانکی به مشتریان خود اعطاء کرده‌اند که معادل ۵٪ کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۲۲ می‌باشد.

منبع:‌رسانه لاپریمیسیاس اکوادور،

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما