معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

خط لوله نفت خام شرق آفریقا

همانطور که اوگاندا پروژه خط لوله نفت خام شرق آفریقا(EACOP) با بیش از 1400 کیلومتر امتداد را آغاز می‌کند، بسیاری معتقدند مهم است که پیامدهای به کارگیری فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی(AI) در این سرمایه گذاری سنجیده شود.

استقرار هوش مصنوعی برای نظارت بر زمان واقعی خط لوله، همانطور که توسط اداره نفت اوگاندا و اپراتور پروژه EACOP تایید شده است، یک گام آینده نگر است. اما این امر سوالات مرتبطی را ایجاد می‌کند که نیازمند پاسخگوئی و رسیدگی است. استفاده از هوش مصنوعی در نظارت بر خط لوله یک رویکرد ستودنی برای اطمینان از ایمنی و کاراییِ آن است. توانایی تشخیص نشت یا دستکاری در زمان واقعی، فقط جهت حفظ یکپارچگیِ عملیاتی خط لوله نیست؛ این امر در خصوص حفاظت فعال محیط زیستی و پیشگیری از تلفات، بسیار اهمیت دارد.

در همین خصوص مارتین تیفن، مدیر عامل EACOP Ltd اشاره می‌کند که با «طراحی پیشرفته» از طریق یک فیبر نوری، قرار است خطرات احتمالی به طور موثر کاهش داده شود. این فناوری به ویژه برای «روغن مومی» اوگاندا که برای حفظ جریان خود به گرمایش مداوم نیاز دارد، بسیار مهم است. با این حال، این جهش تکنولوژیکی بدون نگرانی نیست. این پروژه که حدود 4 میلیارد دلار هزینه دارد، قبلاً در مورد پیامدهای زیست محیطی و حقوق بشری مورد بررسی قرار گرفته است. اثربخشی سیستم هوش مصنوعی در حفاظت از تنوع زیستی غنی در طول مسیر خط لوله همچنان موضوعی برای نظارت دقیق است. جوزف موکاسا، متخصص محیط زیست در EACOP، بر پایبندی به دستورالعمل‌های زیست‌محیطی تأکید کرده است، اما تأثیرات زیست‌محیطی طولانی‌مدت، به‌ ویژه در مناطق حساس، مانند تالاب‌ها، همچنان یک نگرانی حیاتی است. حفظ شفافیت با جوامع محلی و گروه‌های محیطی برای ذینفعان پروژه EACOP حیاتی است. به‌روزرسانی‌های منظم و تالارهای گفتگوی باز می‌تواند اعتماد را تقویت، و امکان یک رویکرد جمعی برای نظارت بر محیط‌زیست را فراهم کند. در حالی که سیستم هوش مصنوعی خط لوله را نظارت خواهد کرد، نظارت مستقل زیست محیطی توسط نهادهای محلی و بین المللی باید برای ارائه ارزیابی‌های بی طرفانه از اثرات زیست محیطی پروژه تشویق و حمایت شود. با وجود فناوری پیشرفته،EACOP  باید برای هر گونه بحران زیست محیطیِ پیش بینی نشده، برنامه‌های واکنش اضطراری قوی داشته باشد. این شامل تیم‌های واکنش سریع و پروتکل‌های شفاف برای به حداقل رساندن آسیب در صورت نشت است. مطالعات مستمرِ اثرات زیست محیطی باید در سراسر فاز عملیاتی خط لوله انجام شود و نتایج آن برای بررسی دقیق و تدوین خط‌مشی، به صورت عمومی اطلاع رسانی شود.

سرمایه گذاری در ظرفیت محلی برای مدیریت و نظارت بر خط لوله بسیار مهم است. این شامل آموزش مهندسان محلی و دانشمندان محیط زیست در زمینه هوش مصنوعی و مدیریت خط لوله است؛ بنابراین نیرویِ کارِ آگاه برای آینده ایجاد می‌شود. همانطور که اولین بخش های لوله قرار است گذاشته شود، پروژه EACOP در تقاطع پیشرفت فناوری و مسئولیت زیست محیطی قرار دارد. در حالی که این کشور وعده انقلابی در بخش نفت و گاز منطقه را می دهد، نباید ردپای اکولوژیکی خود را از دست بدهد. تعادل بین بهره برداری از منابع طبیعی و حفظ محیط زیست برای نسل های آینده یکی از مهم ترین مسائل اوگاندا و جامعه شرق آفریقا است.

با این حال، مارتین تیفن، مدیر عامل خط لوله نفت خام آفریقای شرقی  (EACOP)اطمینان داد که طراحی و فناوری پیشرفته این خط لوله، از جمله کابل فیبر نوری که در کنار آن قرار دارد، این خطرات را به طور موثر کاهش می دهد. وی توضیح داد که طراحی خط لوله برای نفت مومی اوگاندا طراحی شده است که برای حفظ جریان نیاز به گرمایش مداوم دارد. این خط لوله که شبیه فلاسک قمقمه است، عایق بندی شده و تا دمای 50 درجه سانتیگراد گرم می‌شود تا سیالیت روغن حفظ شود.

لارنس سمپاگی، سرپرست پروژه EACOP، توضیح داد ویژگی‌های خط لوله، از جمله به کارگیریِ کابل فیبر نوری که تغییرات دما را تشخیص می‌دهد، نشان‌دهنده نشت احتمالی است. این کابل همچنین به عنوان خط انتقال داده برای دولت های اوگاندا و تانزانیا عمل خواهد کرد. این خط لوله که قرار است در عمق 1.6 تا 1.8 متری زیر زمین قرار گیرد، از روش‌های حفاری افقی برای عبور از رودخانه‌ها و حفاری مته برای عبور جاده‌ها استفاده می‌کند. جوزف موکاسا، متخصص محیط زیست در EACOP، بر پایبندی این پروژه به دستورالعمل های زیست محیطی، به ویژه هنگام عبور از تالاب ها تأکید کرد.

مدیر مسئول توسعه Midstream در اداره نفت اوگاندا  (PAU)، تاکید کرد که EACOP یکی از پیشرفته‌ترین و ایمن‌ترین خطوط لوله در جهان، با نظارت مستمرِ ماهواره‌ای، برای تشخیص هرگونه تغییر فشار، و نشان‌دهنده نشتِ احتمالی یا دستکاری، خواهد بود. اداره نفت اوگاندا اطمینان می دهد که ساخت خط لوله، یکی از چالش برانگیزترین پروژه‌های زیرساختی در تاریخ آفریقا است. مسیر خط لوله برای به حداقل رساندن اختلال در جوامع محلی و محیط زیست انتخاب شد. غرامت به ساکنان آسیب دیده در اوگاندا و تانزانیا ارائه شده است. پروژه EACOP به طور پیوسته در حال پیشرفت است و نویدبخش انقلابی در بخش نفت و گاز منطقه است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما