معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۱۰/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۷۰

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ اول دی ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد اقتصادی منفی فنلاند

بانک مرکزی فنلاند در آخرین ارزیابی خود، پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور برای سال جاری و سال آینده را کاهش داد و توجهات را به رشد اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار جلب کرد. طبق این گزارش، اقتصاد فنلاند در سال 2023، به میزان 0.5 درصد و در سال 2024، به میزان 0.2 درصد کوچکتر خواهد شد. بانک فنلاند همچنین انتظار دارد نرخ بیکاری این کشور در سال 2023 به 7.2 درصد و در سال 2024 به 7.8 درصد افزایش یابد، اما در سال 2025 به 7.5 درصد کاهش یابد.

بانک مرکزی همچنین نگرانی خود را از بار بدهی فزاینده دولت فنلاند ابراز کرد و با توجه به اینکه علیرغم تلاش‌های سیاستی برای رسیدگی به این وضعیت، کسری بودجه عمومی افزایش خواهد یافت و بار بدهی در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی این بانک نشان می‌دهد که بدهی دولت مرکزی از 75 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023 به 81 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2026 افزایش خواهد یافت و این اولین باری است که نسبت بدهی از مرز 80 درصد عبور می‌کند.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24662-bank-of-finland-finland-to-not-see-economic-growth-in-either-2023-or-2024.html

بالاترین میزان ورشکستگی در ۲۵ سال اخیر در فنلاند

طبق داده‌های مرکز آمار فنلاند، در نوامبر 2023 در مجموع 345 پرونده ورشکستگی در این کشور آغاز شد که 112 مورد بیشتر از نوامبر سال قبل است. در مجموع 12 ماه گذشته نیز، 3293 شرکت اعلام ورشکستگی کرده‌اند که در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است. این تعداد ورشکستگی، بالاترین آمار در 25 سال گذشته است و حتی از تعداد ورشکستگی‌ها در بحران مالی سال 2009 نیز بیشتر شده است. بر اساس اعلام مرکز آمار فنلاند، تعداد ورشکستگی‌ها تقریبا در تمام صنایع این کشور در حال افزایش است.

https://www.dailyfinland.fi/business/35531/Finland-sees-highest-bankruptcies-in-25-years

تصویب بودجۀ فنلاند در پارلمان

پارلمان فنلاند، لایحه بودجه سال 2024 دولت را تصویب کرد. بودجه پیشنهادی دولت برای سال 2024 حدود 87.9 میلیارد یورو است و سطح تخصیص تقریبا 6.5 میلیارد یورو بیشتر از بودجه واقعی سال 2023 است. درآمد بودجه دولتی بدون استقراض خالص نیز تقریبا 76.4 میلیارد یورو در سال 2024 برآورد شده است. بنابراین بودجه دولتی حدود 11.4 میلیارد یورو کسری خواهد داشت که با پرداخت بدهی پوشش داده می‌شود.

https://www.dailyfinland.fi/business/35527/Parliament-approves-%E2%82%AC87.9b-budget-for-2024-with-%E2%82%AC11.4b-deficit

ارزیابی اکونومیست از اقتصاد فنلاند

در یک چرخش شدید و در عین حال مورد انتظار از نتایج اقتصادی، فنلاند در آخرین مقایسه اقتصادی اکونومیست، در رتبه‌بندی ارزیابی سلامت مالی، در انتهای جدول 35 کشور عمدتا ثروتمند در سراسر اروپا، آسیا و قاره آمریکا قرار گرفته است. تحلیل اکونومیست طیفی از شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم، گسترۀ تورم، رشد تولید ناخالص داخلی، رشد اشتغال و عملکرد بازار سهام را بررسی کرده است.

بازار سهام فنلاند در سال جاری، با کاهش 12 درصدی ارزش سهام روبرو شد. سایر معیارهای اقتصادی نیز روند مشابهی را دنبال کردند که منجر به رتبه آخر فنلاند در این مقایسه شد. اقتصاد فنلاند در طول دوره مورد ارزیابی، 0.4 درصد کوچک شد. همچنین اگر چه افزایش جزئی در نرخ اشتغال فنلاند به میزان 0.5 درصد وجود داشت، اما تحت الشعاع کاهش 12 درصدی ارزش سهام و نرخ تورم اصلی 6.6 درصدی قرار گرفت. این رتبه بندی همچنین وضعیت اقتصادی سایر کشورهای شمال اروپا و بالتیک را نشان داد. دانمارک با رتبه دوازدهم به عنوان بالاترین کشور نوردیک بود و پس از آن استونی در رتبه پانزدهم قرار گرفت. سوئد، یکی دیگر از اقتصادهای بزرگ در منطقه، خود را نزدیک به انتهای لیست در جایگاه 31 یافت. بر خلاف پیش‌بینی رکود جهانی در سال 2023، اقتصاد جهانی حدود 3 درصد رشد کرد. برخی از کشورها توانستند به طور موثر چالش‌های اقتصادی را پشت سر بگذارند، برخی دیگر مانند فنلاند با واقعیت‌های اقتصادی دلهره‌آورتری مواجه شدند.

https://www.helsinkitimes.fi/business/24657-finland-hits-rock-bottom-in-the-economist-s-economic-assessment-of-35-nations.html

واگذاری پلتفرم مدیریت دستگاه‌های نوکیا

انتظار می‌رود حدود 500 کارمند پلتفرم مدیریت دستگاه‌های نوکیا به عنوان بخشی از یک قرارداد به گروه Lumine که در حوزه مخابرات و رسانه متمرکز است، منتقل شوند. هر دو شرکت برای اطمینان از انتقال بدون مشکل و تداوم کسب و کار از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد. ارزش این معامله 185 میلیون یورو است  و انتظار می‌رود در سه ماهه اول سال 2024 و در صورت لزوم مشروط به شرایط خاص و مشورت با شورای کار یا سایر نهادهای نمایندگی کارکنان، منعقد شود.

https://www.dailyfinland.fi/business/35534/Nokia-sells-device-service-managements-to-Lumine-Group

قصد شرکت نسته برای خروج از صنعت پالایش

شرکت Neste اعلام کرده است که به تدریج پالایش نفت خام را به طور کامل کنار می‌گذارد و در نظر دارد ظرف ده سال آینده سرمایه‌گذاری تا 2.5 میلیارد یورو برای ایجاد ظرفیت تولید جدید در سوخت‌های تجدیدپذیر و مواد شیمیایی در منطقه پالایشگاه Porvoo ایجاد کند. البته به گفته متی لموس، مدیرعامل این شرکت، اکثریت برنامه سرمایه‌گذاری حدودا 2.5 میلیارد یورویی اعلام شده توسط این شرکت تا پایان این دهه و آغاز دهه 2030 محقق نخواهد شد و تغییرات، به صورت تدریجی خواهد بود. شرکت نسته قبلا (در تابستان گذشته)، اولین گام‌های این طرح را اعلام کرد، یعنی زمانی که تصمیم به ساخت یک مرکز جدید پردازش پلاستیک زباله مایع گرفت که باید در سال 2025 تکمیل شود. این تاسیسات که هزینه آن حدود 111 میلیون یورو خواهد بود و در یک سال و نیم تکمیل خواهد شد، قادر به پردازش 150 هزار تن پلاستیک زباله مایع در سال خواهد بود. نسته قصد دارد ظرفیت تولید سوخت‌های تجدیدپذیر و مواد شیمیایی بازیافت پالایشگاه پوروو را به زودی به سه میلیون تن افزایش دهد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000010072006.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما