معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۴:۵۸ - مشاهده: ۷۲

اخبار اقتصادی تونس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری تونس در هفته چهارم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

کمک مالی 150 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به تونس

وزارت امور خارجه تونس و کمیساریای اتحادیه اروپا از کمک مالی 150 میلیون یورویی این اتحادیه  به تونس  خبر دادند.

در بیانیه وزارت امور خارجه تونس آمده است: اتحادیه اروپا و تونس بر سر یک برنامه حمایتی به ارزش 150 میلیون یورو به منظور حمایت از تلاش های دولت تونس برای ارتقای توسعه اقتصادی، به ویژه از طریق بهبود مدیریت مالی عمومی، حمایت از فضای کسب و کار و تقویت سرمایه گذاری توافق کردند.

این حمایت اروپایی در چهارچوب یادداشت تفاهم مشارکت استراتژیک تونس و اتحادیه اروپا است که در 16 ژوئیه 2023 در تونس امضا شد.

با توجه به این که تونس حدود 80 درصد تولید ناخالص داخلی خود را برای بازپرداخت بدهی اختصاص می‌دهد، برای تامین مالی خرید محصولات یارانه‌ای مانند شیر، آرد و برنج که از کمبود مزمن آن رنج می‌برد، نیاز فوری به نقدینگی دارد.

خبرگزاری فرانس24

راه اندازی صندوق تحقیق و توسعه وزارت صنعت تونس با اعتبار 1.5 میلیون یورویی

وزارت صنعت، معدن و نیروی تونس از راه اندازی صندوق تحقیق، توسعه و نوآوری خبر داد که برای حمایت از نوسازی صنعت تونس و برنامه رشد کیفی برای اشتغال ایجاد شده است.

ارزش بودجه اختصاص داده شده به این صندوق از سوی وزارت صنعت تونس، اتحادیه اروپا و وزارت همکاری اقتصادی و توسعه فدرال آلمان، 1.5 میلیون یورو است.

راه اندازی رسمی این طرح 11 ژانویه 2024 خواهد بود و40 نهاد کوچک و متوسط از اعتباری تا سقف 100 هزار دینار بهره مند خواهند شد.  

وزارت صنعت در چهارچوب همکاری بین بخش دولتی و بخش خصوصی، یک شرکت خصوصی را به عنوان ساختار اداری و انجمن قطب های تکنولوژی تونس را به عنوان پشتیبان فنی برای مدیریت این صندوق تعیین کرد.

ناظر آلمانی این طرح نیز هدف از این صندوق را حمایت از پروژه‌های مشارکتی برای تحقیق، توسعه و نوآوری با رویکرد شناسایی بیشتر و حمایت مالی مؤسسات بالقوه در حوزه‌های اولویت دار یعنی نوآوری، دیجیتالی شدن و پایداری محیطی عنوان کرد.

سایت وزارت صنعت تونس

رکورد جدید درآمدهای گردشگری تونس

وزارت گردشگری تونس اعلام کرد این کشور در سال 2023 پذیرای 8.8 میلیون گردشگر بود که نسبت به سال قبل 49.3 درصد افزایش داشت.  

این تعداد از رکورد ثبت شده در سال 2019 قبل از شیوع کووید نیز فراتر رفته است.

مدیر مطالعات و همکاری‌های بین‌المللی دیوان ملی گردشگری در این رابطه خاطرنشان کرد: تا 10 دسامبر 2023، تونس با پذیرش 8.8 میلیون گردشگر در مقایسه با مدت مشابه در سال 2019، که پذیرای 8.7 میلیون نفر بوده است به هدف احیای گردشگری خود رسیده است.

درآمد تونس  از گردشگری تا 10 دسامبر 2023 بالغ بر 2 میلیارد یورو بوده است.

الجزایری‌ها در صدر فهرست گردشگران با 2.7 میلیون نفر، سپس لیبیایی‌ها با 2.1 میلیون و پس از آن فرانسوی‌ها با 974 هزار گردشگر قرار دارند.

به گفته بانک جهانی، این بهبود به تونس اجازه داد تا کسری بودجه خود را به وسیله ورود ارز تا حدی کاهش دهد.

خبرگزاری تونس آفریقا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما