معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۲

اخبار اقتصادی لبنان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی لبنان در نیمه اول آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

صادرات سنگ ایران به لبنان:

صادرات سنگ از ایران به لبنان از طریق حمل دریایی آغاز شد. در اولین محموله ، 1500 تن انواع سنگ ساختمانی از استان اصفهان به مقصد بیروت بارگیری شده است. بارگیری این محوله بصورت آزمایشی بود که قرار است بصورت دائمی انجام شود.

لازم به ذکر است  میزان واردات لبنان در سنگ های ساختمانی طبیعی (کد 6102) در سال 2022، بیش از 40 میلیون دلار بوده است که سهم ایران از واردات این کشور، 0.5 درصد بوده است. کشورهای مصر، هند، سوریه، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه، شش صادرکننده اول سنگ های طبیعی ساختمانی به لبنان در سال 2022 بودند.

همچنین میزان صادرات ایران در سنگ های ساختمانی طبیعی (کد 6102) در سال 2022، حدود 135 میلیون دلار بوده است. عراق، ترکمنستان، امارات، کویت، آذربایجان و ترکیه، شش مقصد اول صادراتی ایران در سال 2022 این محصول بوده اند.

ترانزیت کالا از عراق و سوریه به لبنان:

بر اساس اعلام رایزنی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در بیروت، درحال حاضر ترانزیت کالا از ایران به مقصد لبنان از طریق زمینی و با عبور از عراق و سوریه برقرار است. شرکت های مختلف حمل و نقل در این زمینه فعال هستند. طبق اعلام یکی از این شرکت ها، هزینه‌های حمل از مرزهای مهران، خسروی و شلمچه تا مرز لبنان بشرح زیر می‌باشند:

1- از مرز مهران: ۲۱۰۰ دلار

2- از مرز خسروی: ۲۳۰۰ دلار

3-زاز مرز شلمچه: ۲۵۵۰ دلار

افزایش شاخص مدیران خرید لبنان به بالاترین سطح در چهار ماه گذشته:

شاخص مدیران خرید لبنان (PMI) ، در نوامبر 2023 به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسید که با افزایش شاخص سفارشات صادراتی جدید به 50.8 واحد (بالاترین میزان در 8 سال گذشته) و افزایش شاخص های اشتغال و هزینه‌های کارکنان همراه بود که نشان دهنده بهبود در بازار کار لبنان است.

دکتر علی بلبل، اقتصاددان ارشد و مدیر تحقیقات اقتصادی در BLOM Business Bank، درباره نتایج این شاخص گفت: «شاخص PMI لبنان از 48.9 واحد در اکتبر 2023 به 49.5 واحد در نوامبر 2023 رسید. افزایش شاخص نشان دهنده کاهش نگرانی‌های امنیتی است زیرا لبنان از مشارکت مستقیم در جنگ در نوار غزه اجتناب کرده است. علاوه بر این، اگرچه سفارش‌های جدید در داخل کشور اندکی کاهش یافت، اما شاهد افزایش شاخص سفارش‌های جدید صادراتی به 50.8 واحد، برجسته‌ترین و بالاترین میزان در 8 سال گذشته هستیم.

وی افزود: آنچه که جالب توجه است، افزایش شاخص‌های اشتغال و هزینه کارکنان می‌باشد که نشان‌دهنده بهبود در بازار کار است.

طبق نتابج این گزارش، انتظارات برای فعالیت تجاری در ماه نوامبر 2023 با توجه به نشانه‌هایی از بهبود در برخی از بخش های اقتصاد افزایش یافت که در رسیدن شاخص تولید به بالاترین سطح خود در سه ماه اخیر مشهود است. 

https://www.aljoumhouria.com/ar/news/702944/

افزایش حق بیمه کشتی‌های تجاری

حملات اخیر به کشتی‌های تجاری رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، حق بیمه کشتی‌هایی را که از تنگه باب المندب عبور می‌کنند را افزایش داده است. باب المندب از تنگه‌های بسیار مهم جهان است  که بیش از 12 درصد تجارت از جهانی از آن عبور می‌کند.

اگرچه افزایش حق بیمه کشتی‌ها قابل توجه نیست، اما نشانه ای از تهدید فزاینده برای کشتیرانی تجاری در این آبراه مهم است.

روزانه کالاهایی به ارزش میلیاردها دلار از نفت خام گرفته تا گندم، دستگاه‌های الکترونیکی و ... از طریق باب المندب و دریای سرخ جابجا می‌شوند.

عمده تجارت کشورهای اروپایی، شمال آفریقا و شرق مدیترانه شامل لبنان، ترکیه، سوریه، اردن و رژیم صهیونیستی با شرق جهان بخصوص قدرتهای اقتصادی مانند چین، ژاپن، کره و ... از طریق باب المندب و دریای سرخ انجام می‌شود.

https://www.aljoumhouria.com/ar/news/703049/

پیش بینی  افزایش گردشگر ورودی به لبنان در تعطیلات پایان سال:

علیرغم جنگ غزه و پیامدهای منفی آن بر لبنان، بخش گردشگری همچنان امیدوار است که در فصل تعطیلات این کشور شاهد افزایش گردشگران خارجی باشد.

با وجود پیش بینی موسسه استاندارد اند پورز گلوبال از تحت تاثیر قرار گرفتن بخش گردشگری منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جنگ غزه به ویژه کشورهای همسایه سرزمینهای اشغالی مانند لبنان، مصر و اردن، گویا بخش گردشگری لبنان در مقایسه با سایر کشورهای هم مرز با رژیم صهیونیستی کمتر متاثر شده است.

رئیس سندیکای صاحبان دفاتر سفر و جهانگردی لبنان در این خصوص گفت: ترافیک ورودی به لبنان بین 1 تا 22 دسامبر تشدید خواهد شد، چراکه شرکت‌های هواپیمایی پروازهای برنامه‌ریزی ‌شده‌ای را به‌ویژه از منطقه خلیج فارس ترتیب داده اند که بر این اساس شاهد رزرو و خرید زودهنگام بیشتر بلیت‌های این پروازهای برنامه ریزی شده هستیم.

به گفته رئیس سندیکا، انتظار داریم در ایام تعطیلات پایان سال، همانند تعطیلات تابستان امسال، تعداد پروازهای وروی به لبنان به حدود 130 پرواز نزدیک بشود.

این مقام سندیکا تائید کرد که در تابستان با وجود بحران و تنش ها و چالش های مالی و اقتصادی، شاهد رونق گردشگری بودیم، ازاین رو امیدواریم که دوباره شاهد رونق این بخش در لبنان باشیم.

شایان ذکر است در تابستان سال جاری، گردشگران ورودی به لبنان از مرز یک و نیم میلیون نفر گذشت که این تعداد بیش از 4 میلیارد دلار برای اقتصاد لبنان آورده داشت.

https://lebanoneconomy.net/

پیشنهاد قطر برای هدیه سه نیروگاه تولید برق به لبنان:

سعد بن شریدا الکعبی وزیر دولت قطر در امور انرژی گفت: قطر آماده است تا با مشارکت شرکت توتال انرژی فرانسه، سه نیروگاه انرژی با ظرفیت تولید 500 مگاوات به لبنان هدیه کند.

الکعبی گفت که این نیروگاه‌ها به صورت اهدایی و با شرایط ویژه خواهد بود. برای این منظور، دولت لبنان می‌بایست زمین‌های لازم را برای اجرای این پروژه فراهم کند. محل اجرای این نیروگاه‌ها بر اساس اولویت ها و نیازهای لبنان خواهند بود.

شایان ذکر است لبنان طی سال های اخیر بشدت از کمبود برق رنج می‌برد بگونه ای که دولت لبنان در هر شبانه روز فقط قادر به تامین حداکثر 4 ساعت برق برای شهروندان است.

http://www.businessnews.com.lb/cms/Story/StoryDetails.aspx?ItemID=11235

افزایش بازدیدکنندگان و فروش نمایشگاه سوق ارضی:

طبق اعلام موسسه جهاد سازندگی حزب الله لبنان، در نمایشگاه «سوق ارضی» امسال که از تاریخ 2 لغایت 12 نوامبر در بیروت برگزار شد، میزان فروش نسبت به سال 2022، حدود 52 درصد و نسبت به سال 2019، حدود 160 درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد بازدیدکنندگان این نمایشگاه امسال به حدود 280 هزار نفر رسید که نسبت به سال 2020، بیش از 12 درصد و نسبت به سال 2019، حدود 160 درصد افزایش داشته است.

شایان ذکر است امسال دهمین دوره این نمایشگاه برگزار شد. نمایشگاه «سوق ارضی»، ابتکار موفقی از سوی جهاد سازندگی حزب الله است که هر ساله در راستای توانمند سازی اقتصادی خانواده‌های کم برخوردار لبنانی برگزار می‌شود و عمدتاً بر تولیدات کشاورزی، مواد غذایی و صنایع دستی تمرکز دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما