معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۱۵:۱۲ - مشاهده: ۸۹

اخبار اقتصادی اسلوونی

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی اسلوونی در نیمۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

چالش بهره‌وری در توسعه اقتصادی اسلوونی

پنجمین گزارش سالانه بهره‌وری موسسه توسعه و تحلیل اقتصاد کلان دولت اسلوونی (IMAD) حاکی از آن است که این کشور در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت کرده و در موقعیت خوبی برای توسعه سریع قرار دارد، اما در زمینه بهره‌وری، نتایج به دست آمده هنوز قابل توجه نیستند. بر اساس این گزارش، اسلوونی سال‌هاست که در زمینۀ توسعه، هم از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی و هم از نظر بهره‌وری، از میانگین اتحادیه اروپا عقب‌تر است و این کشور نه تنها نتوانسته این شکاف را کاهش دهد، بلکه اکنون این شکاف حتی کمی‌بیشتر از سال 2008 است. اسلوونی در سال گذشته به 89 درصد از میانگین اتحادیه اروپا بر حسب تولید ناخالص داخلی سرانه و 82 درصد از میانگین تولید ناخالص داخلی به ازای هر نیروی کار رسید، با این حال، در زمینۀ نوآوری در اتحادیه اروپا، این شکاف به حدود 30 درصد افزایش یافته است.

https://sloveniatimes.com/40054/think-tank-urges-more-ambition-to-boost-economys-productivity/

جایگاه اعتباری اسلوونی از نگاه آژانس‌های اعتبارسنجی بین‌المللی

آژانس‌های اعتبارسنجی اس اند پی (S&P) و دی بی آر اس مورنینگ استار (DBRS Morningstar) رتبه اعتباری اسلوونی را اعلام کردند. آژانس S&P رتبه اسلوونی را AA- با چشم انداز پایدار و آژانس DBRS Morningstar رتبه A (بالا) با چشم‌انداز باثبات برای اسلوونی تعیین کرده‌اند. به گفته این آژانس‌ها، موقعیت خوب اسلوونی به طور کلی تحت تأثیر اقتصاد توسعه یافته، مدیریت کارآمد بدهی، چارچوب مالی سنجیده و عضویت در نهادهای اروپایی است. هرچند سیل‌های فاجعه‌بار امسال یک چالش اضافی برای اقتصاد و دارایی‌های عمومی اسلوونی است، اما این آژانس‌ها انتظار دارند که با کاهش هزینه‌های بازسازی خسارت سیل در سال‌های آینده، وضعیت مالی عمومی دوباره بهبود یابد.

https://www.gov.si/novice/2023-12-09-agenciji-s-and-p-in-dbrs-morningstar-potrdili-bonitetno-oceno-slovenije/

پیش‌بینی افزایش رشد اقتصادی و کاهش تورم اسلوونی در سال 2024

بانک مرکزی اسلوونی در آخرین پیش‌بینی خود در ماه ژوئن، رشد اقتصادی اسلوونی را از 0.8 درصد در ماه دسامبر سال جاری به 2 درصد افزایش داده بود، ولی اکنون آنرا به 1.3 درصد کاهش داد. بانک مرکزی اسلوونی پیش‌بینی رشد اقتصادی اسلوونی برای سال 2025 را نیز با 0.1 درصد افزایش 2.3 درصد اعلام کرد. همچنین انتظار می‌رود رشد اقتصادی اسلوونی در سال 2026 میلادی 2.5 درصد باشد که یک درصد بیشتر از پیش‌بینی رشد اقتصادی برای منطقه یورو می‌باشد.

بانک مرکزی اسلوونی اعلام کرد انتظار می‌رود متوسط تورم در سال جاری 7.2 درصد و در سال آینده 3 درصد باشد. تورم سال 2025 میلادی نیز 3.1 درصد پیش‌بینی شده است. همچنین کسری بودجه در سال جاری معادل 3.7 درصد و در سال آینده زیر 3 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی شده است. همچنین بر اساس این گزارش، سهم بدهی دولت از تولید ناخالص داخلی اسلوونی از حدود 70 درصد در سال جاری به 67 درصد خواهد رسید.

https://www.rtvslo.si/gospodarstvo/banka-slovenije-za-letos-napovedala-nizjo-gospodarsko-rast-a-tudi-nizjo-inflacijo-za-prihodnje-leto/692283/

آغاز پروژه 400 میلیونی دلاری شرکت دارویی لک برای تولید بیوسیملارها

شرکت داروسازی Lek که بخشی از گروه ژنریک سوئیسی ساندوز (Sandoz) است، یک پروژه سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از 400 میلیون دلار برای ساخت یک مرکز جدید تولید با فناوری پیشرفته برای بیوسیملارها در لنداوا در شمال شرق اسلوونی را آغاز کرد. این مرکز قرار است تا سال 2026 عملیاتی شود و حدود 300 شغل جدید به 800 شغل موجود در کارخانه تولید محصولات دارویی این شرکت اضافه کند.

رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی با اشاره به اینکه شرکت ساندوز یک سرمایه گذاری 90 میلیون دلاری نیز در سایت لیوبلیانا برای ایجاد یک مرکز توسعه اختصاصی داروهای بیولوژیک تا سال 2026 در دستورکار خود دارد گفت که این سرمایه‌گذاری، سوئیس را به دومین سرمایه‌گذار خارجی بزرگ در اسلوونی پس از اتریش تبدیل خواهد کرد. لازم به ذکر است شرکت دارویی لک پنجمین کارفرمای بزرگ در اسلوونی است.

https://sloveniatimes.com/40063/lek-breaks-ground-on-biosimilars-production-centre-in-lendava/

تصویب لایحه بازسازی مناطق سیل‌زده و مقابله با بلایای طبیعی

پارلمان اسلوونی در 13 دسامبر لایحه‌ای را در مورد بازسازی و توسعه پس از سیل به منظور تسریع بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل ویرانگر ماه اوت و بهبود تاب‌آوری در برابر بلایای طبیعی در دراز مدت تصویب کرد. برای کمک به تأمین مالی خسارات ناشی از این سیل، این لایحه افزایش مالیات بر درآمد شرکت‌ها را با 3 درصد افزایش به 22 درصد رسانده و و مالیات 0.2 درصدی بر کل دارایی‌های بانک‌ها برای یک دوره 5 ساله از سال 2024 تا 2028 اعمال می‌کند. همچنین منابع دیگری همچون کمک اتحادیه اروپا و کمک‌های مالی دیگر نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

https://sloveniatimes.com/40072/post-flood-reconstruction-bill-passed

تغییر سیستم قیمت‌گذاری برق مصرفی در اسلوونی

اسلوونی در حال آماده شدن برای معرفی یک سیستم پیچیده جدید برای دریافت هزینه‌های شبکه برق است که در آن هزینه مصرف‌کنندگان، بیشتر از روش فعلی، به زمان و میزان مصرف برق بستگی خواهد داشت. آژانس انرژی می‌گوید که این اصلاحات بخشی از انتقال سبز است و استفاده کارآمدتر از شبکه را ارتقا می‌دهد. این سیستم جدید پس از دو بار تاخیر در اجرای آن، در جولای 2024 اجرایی می‌شود. این مرحله با یک دوره انتقالی دو ساله که برای برخی از عناصر جدید اعمال می‌شود، به مرحله اجرا در خواهد آمد. بدین ترتیب، نرخ برق و تعرفه صورت‌حساب (که مجموعا حدود یک سوم قبض برق را تشکیل می‌دهد)، بر اساس زمان روز و فصل متفاوت است و زمانی که شبکه در شلوغ‌ترین حالت خود قرار دارد، بیشترین مقدار و زمانی که کمترین شلوغی را داشته باشد، کمترین مقدار را خواهد داشت.

چهار دسته زمانی با نرخ‌های تعرفه‌های مختلف در طول سال و پنج دسته در یک روز وجود خواهد داشت. هزینه استفاده از شبکه در هر دسته زمانی به بار روی شبکه بستگی دارد. گران‌ترین رده زمانی 1 خواهد بود که فقط در فصل اوج، بین نوامبر و فوریه برقرار خواهد بود، در حالی که ارزان‌ترین، رده زمانی 5، فقط در فصل خارج از فصل اعمال می‌شود. گرانترین دسته هرگز در تعطیلات رسمی اعمال نخواهد شد. تعرفه‌های جدید در واقع به طور متوسط 5 درصد از هزینه‌های سالانه خانواده را کاهش می‌دهد، ولی کسب‌وکارها با افزایش هزینه‌های خود مواجه می‌شوند. پیش‌بینی شده است مصرف برق اسلوونی تا سال 2050 به میزان 52 درصد افزایش می‌یابد.

https://sloveniatimes.com/40076/new-network-charging-system-to-support-green-transition

کاهش 10 درصدی تولید برق نیروگاه هسته‌ای کرشکو

نیروگاه هسته‌ای کرشکو در سال جاری تقریبا 10 درصد کمتر از برنامه‌ریزی اولیه برق تولید خواهد کرد. این کاهش تولید، ناشی از تعطیلی طولانی مدت شش هفته‌ای در پاییز برای تعمیر نشتی لوله در سیستم اولیه این نیروگاه است. این نیروگاه به عنوان یک اقدام احتیاطی در 6 اکتبر پس از شناسایی نشت لوله تعطیل شد و پس از تعمیرات، در 17 نوامبر دوباره به شبکه وصل شد.

گورازد فایفر، مدیرعامل این نیروگاه در 19 دسامبر به خبرنگاران گفت: به دلیل تعطیلی برنامه ریزی نشده، تولید پیش‌بینی شده در سال جاری به 5.33 تراوات ساعت (TWh) کاهش یافته است که 11 درصد کمتر از برنامه اولیه است. وی گفت که هزینه مستقیم تعمیرات برنامه ریزی نشده 13.8 میلیون یورو بوده است. وی ارزیابی کرد که این عملیات در کوتاه ترین زمان و و با بالاترین استانداردها تکمیل شده است. داده‌های وب‌سایت نیروگاه نشان می‌دهد که این نیروگاه تا ساعت ۲ بعدازظهر ۱۹ دسامبر امسال ۵.۳۷ تراوات ساعت برق تولید کرده است. این نیروگاه که در سال 1983 راه اندازی شد، در ژانویه مجوز زیست‌محیطی برای افزایش طول عمر خود به مدت 20 سال تا سال 2043 را دریافت کرد.

https://sloveniatimes.com/40091/krsko-n-plant-output-cut-by-10-due-to-shutdown

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما