معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۱۴:۴۹ - مشاهده: ۹۵

اخبار اقتصادی لبنان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی لبنان در نیمه اول آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رشد صفر درصدی اقتصاد لبنان در 2022:

بر اساس گزارش اکتبر 2023 صندوق بین‌المللی پول، اقتصاد لبنان در سال 2022 رکود داشته است. در این گزارش، ضمن اشاره به رشد 3.5 درصدی اقتصاد جهانی و رشد 5.6 درصدی منطقه غرب آسیا در سال 2022، رشد اقتصاد لبنان صفر درصد اعلام شده است این درحالی است که  اقتصاد این کشور در سال 2021 رشد 10 درصدی را تجربه نمود.

طبق این گزارش، نرخ تورم در لبنان از 84.9 درصد در سال 2020 و از 154.8 درصد در سال 2021 به 171.2 درصد در سال 2022 افزایش یافته است. همچنین بر اساس این گزارش، کسری بودجه این کشور از 15.7 درصد در سال 2020 و از 17.3 درصد در سال 2021 (نسبت به تولید ناخالص داخلی) به 28.8 درصد در سال 2020 افزایش یافته است.

https://www.aljoumhouria.com/news/696147

گمانه زنی‌ها از عدم وجود گاز در بلوک اکتشافی 9 لبنان:

بر اساس گمانه زنی رویترز، پس از عملیات حفاری در بلوک 9 فراساحلی لبنان هیچ گازی پیدا نشده است. عملیات حفاری بلوک 9 لبنان توسط کنسرسیومی متشکل از توتال فرانسه، انی ایتالیا و شرکت انرژی قطر درحال انجام است. حفاری در این بلوک از اواخر اوت 2013 آغاز شد و قرار بود تا نوامبر 2013 به نتایج اولیه برسد. تاکنون مقامات لبنانی و همچنین شرکت توتال به عنوان رهبر کنسرسیوم در این خصوص اعلام نظر رسمی نکرده اند.

 https://www.skynewsarabia.com/business/1661628

رکوردزنی شاخص مدیران خرید لبنان:

انتشار آخرین گزارش شاخص مدیران خرید بلوم لبنان(PMI) ، نشان دهنده اولین بهبود در عملکرد شرکت های بخش خصوصی لبنان از اوت 2022 است که بالاترین سطح در 10 سال گذشته را به ثبت رساند.

طبق گزارش شاخص مدیران خرید لبنان که توسط استاندارد اندپورز گلوبال منتشر شد، این شاخص در ماه جاری به رکورد 50.2 واحد رسید.

بر اساس این گزارش، شاخص‌های تولید، اشتغال و سفارش‌های جدید افزایش یافت. این گزارش بهبود تقاضا را به افزایش فروش به مشتریان داخلی و بین المللی نسبت داده است.

طبق این گزارش، هرچند قیمت تولید اندکی افزایش داشته، لیکن نرخ تورم قیمت نهاده‌ها به پایین ترین سطح خود در 21 ماه گذشته کاهش یافت. زمان تحویل تامین‌کننده نیز برای اولین بار از اکتبر 2019 شاهد بهبود وضعیت بوده است. همچنین با کاهش هزینه‌ها، موجودی خرید افزایش داشته است.

بر اساس این گزارش، به دلیل نامشخص بودن شرایط اقتصادی داخلی، شرکت ها نسبت به آینده کسب و کار انتظارات منفی دارند.

https://www.skynewsarabia.com/business/1634765

تهدید اقتصادهای لبنان، مصر و اردن:

کشورهای لبنان، مصر و اردن درحالی درگیر بحران‌های اقتصادی هستند، می‌تواند وضعیت مالی و اقتصادی این کشورها را دشوارتر نموده و بحران اقتصادی موجود را افزایش دهد.

وضعیت بحرانی این سه کشور و فشارهای اقتصادی موجود در آنها، موجب شد صندوق بین‌المللی پول در گزارش سپتامبر خود هشدار دهد که ممکن است این کشورها «ثبات» خود را از دست بدهند.

بانک جهانی در گزارش خود می‌گوید: اندازه اقتصاد لبنان در بازه زمانی 2019 تا 2021 بیش از نصف کاهش یافته است. واحد پول لبنان که از سال 1997 با دلار آمریکا مرتبط شده است، قبلاً یک دلار معادل 1500 لیر لبنان بود، اما در شرایط حاضر حدود 90 هزار لیر معامله می‌شود.

در حالی که بسیاری از شرکت‌ها در دریافت و پرداخت هزینه‌ها به دلار متوسل شده‌اند، کارمندان دولتی- که هنوز به لیر حقوق می‌گیرند- شاهد سقوط قدرت خرید خود بوده‌اند و بسیاری اکنون به حواله‌های اقوام خارج از کشور خود متکی هستند.

مقامات لبنان هرچند در آوریل 2022 به توافق اولیه با صندوق بین‌المللی پول درباره دریافت بسته نجات دست یافتند، اما اکثر اصلاحات لازم برای نهایی کردن توافق را اجرا نکردند. این صندوق در گزارشی در سال جاری هشدار داد که بدون این اصلاحات، بدهی عمومی در لبنان می‌تواند به نزدیک به 550 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

https://www.skynewsarabia.com/business/1665002

پیش بینی S&P برای بخش گردشگری کشورهای عربی:

استاندارد اند پورز گلوبال (Standard & poor’s Global) انتظار دارد بخش گردشگری منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا تحت تاثیر تحولات در غزه قرار گیرد، این تاثیر بر کشورهای همسایه فلسطین اشغالی یعنی لبنان، مصر و اردن بیشتر خواهد بود.

در گزارش این آژانس آمده است که منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بیش از سایر مناطق جهان شاهد رشد بخش گردشگری بعد از کوید 19 بوده است. بر اساس برآوردهای سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، در هفت ماهه نخست سالجاری در مقایسه با سال 2019، تعداد گردشگران این منطقه بطور سالانه 20 درصد افزایش داشته است.

این آژانس با اشاره به اینکه لبنان بیشترین وابستگی به این بخش را در بین سه کشور دارد، پیش بینی کرد در پی جنگ غزه درآمدهای بخش گردشگری لبنان بین 10 تا 30 درصد نسبت به سال 2022 کاهش یابد. همچنین تولید ناخالص داخلی این کشور تا 10 درصد کاهش خواهد یافت.

این آژانس توضیح داد که پیش بینی‌هایش بر اساس مشاهدات تاریخی است، به ویژه آسیب های وارد شده به گردشگری در لبنان در طول جنگ با اسرائیل در سال 2006؛ زمانی که تعداد گردشگران این کشور تقریباً 40 درصد کاهش یافت. همچنین رویدادهای «بهار عربی» منجر به کاهش 33 درصدی و 20 درصدی تعداد گردشگران در مصر و اردن شد.

https://www.aljoumhouria.com/ar/news/697573/

عملیات کشتیرانی در بنادر لبنان بصورت عادی درحال انجام است:

مروان الیمن، رئیس سندیکای کارگزاران دریایی لبنان، در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که عملیات کشتیرانی طبق برنامه در بنادر لبنان در حال انجام است. وی تصریح کرد که جنگ در جنوب لبنان و وضعیت امنیتی منطقه و لبنان، مانع از عملیات کشتیرانی نشده و تخلیه و بارگیری در بنادر این کشور بصورت عادی و منظم درحال انجام است.

 https://www.nidaalwatan.com/article/222535

قیمت اعلام شده برای هر تن سیمان:

وزارت صنعت لبنان با صدور اطلاعیه ای قیمت فروش هر تن سیمان (درب کارخانه) را هفت میلیون لیر لبنان تعیین کرد. قیمت اعلام شده  شامل مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود. قیمت هر تن سیمان در لبنان بصورت هفتگی از سوی وزارت صنعت اعلام می‌شود. (1 دلار= 89500 لیر).

https://www.nidaalwatan.com/article/222157-1

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما