معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۸

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

کاشت و برداشت زعفران در استان قندهار

مسئولین اداره کشاورزی، آبیاری و دامداری استان قندهار می‌گویند: کشت زعفران جایگزین خوبی برای کشت خشخاش در این استان است. مولوی "شمس الرحمن موسی" مسئول بخش کشاورزی اداره مذکور گفت: زعفران جایگزین خوبی برای کشت خشخاش می‌باشد و کشت زعفران در استان قندهار نتایج مثبتی داشته و در بیشتر شهرستان‌های این استان از جمله پنجوائی، دامان، ژری، میوند، دند و خاکریز تولید خوبی داشته اند.

وی افزود: در حال حاضر در استان قندهار بیش از 1200 جریب از مزارع تحت کشت زعفران قرار دارد که از یک جریب زمین، یک کیلو زعفران برداشت می‌گردد.

مولوی شمس الرحمن موسی بیان کرد: کشت زعفران بسیار با ارزش است و اکنون یک کیلوی آن از 85 تا 90 هزار افغانی قیمت دارد. وی گفت: کشاورزان استان قندهار سال جاری حدود 500 کیلو زعفران برداشت کرده اند.

حدود 3 هفته پیش اولین بار نمایشگاهی تحت نام زعفران قندهاری در شهرستان دامان این استان برگزار شده بود. دراین نمایشگاه رئیس کشاورزی، آبیاری و دامداری قندهار، شهردار قندهار، رئیس اداره اقتصاد، مقامات استانی کمیته هلند برای افغانستان و تعدادی از کشاورزان شرکت داشتند.

"محمود مظلوم" رئیس اداره کشاورزی استان قندهار طی سخنانی از مسئولین برای برگزاری این نمایشگاه قدردانی نمود.

مظلوم همچنین افزود: آب، هوا و کیفیت خاک قندهار برای کشت زعفران مناسب است و می‌توان آن را جایگزین مناسب برای کشت خشخاش نمود.

منبع: سایت اطلاع رسانی استانداری قندهار

تکمیل بازسازی 130 کیلومتر از جاده هرات- قندهار در آینده نزدیک

کار بازسازی 130 کیلومتر از شاهراه هرات – قندهار به ارزش ۴۰ میلیون افغانی از سوی وزارت فوائد عامه به شدت جریان دارد.

دفتر مطبوعاتی وزارت فوائد عامه با ارسال اطلاعیه ای به آژانس باختر اعلام کرد پروژه مذکور توسط کارمندان و ماشین آلات ریاست فوائد عامه استان هرات جریان دارد که در امتداد این جاده ۱۳ پل نیز بازسازی می‌گردد، که ۹۰ درصد تکمیل و 10 درصد باقی مانده نیز در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.

به گفته این دفتر‌، با تکمیل کار این پروژه، مشکلات راه و ترابری مردم نسبت به گذشته حل و سهولت رفت و آمد برای مردم ایجاد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری باختر

افتتاح و بهره برداری از دو شهرک صنعتی در استان هلمند

دفتر مطبوعاتی وزارت صنعت و تجارت حکومت سرپرست افغانستان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد؛ نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، در افتتاح دو شهرک صنعتی در استان هلمند، بر صنعتی شدن افغانستان تأکید کرده است.

شهرک صنعتی بست با مساحت ۱۷۵ جریب و شهرک صنعتی ملی با مساحت ۲ هزار جریب در استان ‎هلمند واقع می‌باشد.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افزود: «افتتاح شهرک‌ های صنعتی در کشور، تبدیل اقتصاد افغانستان از اقتصاد وابسته به واردات به اقتصاد صادرات محور در اولویت سیاست اقتصادی امارت اسلامی قرار دارد.»

گفتنی است، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی‌پیش از این، با سفر به استان قندهار، از کارخانه‌های تولیدی این استان از جمله کارخانه سیمان شوراندام قندهار بازدید کرده است.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

افتتاح و بهره برداری از دو مرکز بهداشتی در استان‌های هلمند و قندهار

طبق اعلام مقامات محلی طالبان در استان‌های هلمند و قندهار، دو باب مرکز بهداشتی با حمایت مالی یونیسف و سازمان بهداشت جهانی در این استان‌ها احداث شده است.

مسئولین ریاست بهداشت و درمان طالبان در استان هلمند می‌گویند: یک مرکز بهداشتی در شهرستان "گرمسیر" این استان به ارزش یک میلیون و ۴۰۰ هزار افغانی احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

در همین حال، مقامات طالبان در استان قندهار نیز گفتند: یک باب بیمارستان ۳۰ تخت خوابی به ارزش ۴۲ میلیون افغانی در شهرستان "اسپین بولدک" این استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. این بیمارستان با حمایت مالی سازمان بهداشت جهانی احداث گردیده است.

از سوی دیگر، مسئولین بهداشت طالبان در استان ارزگان می‌گویند: کار ساخت ۱۵ مرکز بهداشتی با حمایت مالی یونیسف آغاز شده است. به گفته مقامات محلی طالبان در ارزگان، ارزش این پروژه‌ها ۶۰۰ هزار دلار ذکر شده است. پیش از این‌‌ نیز نهادهای بین‌المللی در استان ‌های مختلف افغانستان مراکز بهداشتی، احداث و فعال کرده بودند.

منبع: خبرگزاری اطلس

 وزیر بهداشت طالبان: افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه است

وزیر بهداشت طالبان گفت: این کشور با کمبود پزشکان زن مواجه است. "قلندر عباد" وزیر بهداشت دولت طالبان در جریان سفر به استان ارزگان در یک نشست خبری گفت: سراسر استان‌های افغانستان با کمبود پزشک زن مواجه است.

وی افزود: این وزارتخانه در نظر دارد مشکل کمبود پزشکان زن در افغانستان را حل کند و به همین منظور 200 کارمند زن را برای برنامه ‌های فوق تخصصی معرفی کرده است.

وزیر بهداشت طالبان اضافه کرد: هیأت حاکمه در 2 سال گذشته نیز برنامه‌های زیادی در زمینه آموزش پرستاران و ماما‌های زن در افغانستان راه‌اندازی کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 آغاز کار تکمیل یک شبکه آب رسانی در شهر قندهار

کار تکمیل یک شبکه آبرسانی در شهر قندهار آغاز شد. گفته شده است که کار احداث این شبکه آب رسانی قبلاً 70 درصد پیش رفته بود، اما به دلایلی متوقف شده بود.

این شبکه آبرسانی ظرفیت تأمین آب 70 هزار خانوار در ۱۲  ناحیه شهر قندهار را خواهد داشت. قرار است وزارت مالیه، 405 میلیون افغانی جهت بهره برداری از این شبکه ی آبرسانی هزینه کند.

حاجی ملا باچا یوسف، رئیس اداره آبرسانی حوزه قندهار گفته است: تلاش برای گسترش شبکه‌های آبرسانی در این استان، ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 صادرات انار از استان قندهار به ارزش 20 میلیون دلار

مسئولین اتاق تجارت و سرمایه گزاری استان قندهار اعلام کردند: تاکنون 48 هزار و 380 تن انار این استان به ارزش حدود 20 میلیون دلار به کشورهای پاکستان، هندوستان و قزاقستان صادره شده است.

امسال انار قندهار برای اولین بار در نمایشگاه واردات چین به غرفه داران عرضه شد که خود بیانگر گسترش بازار محصولات ارگانیک افغانستان از طریق نمایشگاه واردات است.

لازم به ذکر است که صادرات انار استان قندهار در سال گذشته بالغ بر 88 هزار تن به ارزش بیش از 48 میلیون دلار بود. لذا صدور انار امسال در مقایسه با سال گذشته، با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

منبع: طلوع نیوز

 بهره برداری از 14 پروژه توسعه ای در استان غزنی

ریاست اداره آب استان غزنی، با انتشار اطلاعیه ای با اعلام این خبر افزود: این پروژه‌ها شامل 8 بند آب‌گردان کوچک، 4 کانال آبیاری و 2 دیوار جهت جلوگیری از خسارات ناشی از جاری شدن سیل می‌شوند.

بر اساس این اطلاعیه، این پروژه‌ها جمعاً با هزینه ای بالغ بر 850 هزار دلار از سوی سازمان توسعه ملل متحد و کمک های فنی شورای پناهند‌گان دانمارک(DRC) ، در شهرستان ‌های ناوه، گیلان، مُقر، آب‌ بند، گیرو و واغظ این استان، اجرا شده ‌اند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

توزیع بذراصلاح شده و کود شیمیایی برای کشاورزان استان‌های فراه و قندهار

مسئولین محلی طالبان در استان ‌های قندهار و فراه از توزیع بذر اصلاح شده و کود شیمیایی برای ۱۸ هزار کشاورز در این 2 استان خبر داده‌ اند.

ریاست کشاورزی، آبیاری و دامداری طالبان در قندهار اعلام کرد: برای ۱۶ هزار کشاورز در این استان با حمایت مالی سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، (FAO) بذرهای اصلاح شده توزیع شده است.

در همین حال، ریاست کشاورزی، آبیاری و دامداری طالبان در فراه نیز از توزیع بذر اصلاح‌ شده و کود شیمیایی به 2 هزار کشاورز در شهرستان فراه رود این استان خبر داده است. به هر کشاورز در این استان ‌ها ۵۰ کیلو بذر اصلاح‌ شده و ۱۰۰ کیلو کود شیمیایی سیاه و سفید توزیع شده است.

پیش از این نیز سازمان کشاورزی و غذایی سازمان ملل متحد در شماری از استان‌های این کشور برای ده‌ ها کشاورز بذر اصلاح شده و کود شیمیایی توزیع کرده است. در نتیجه تغییرات اقلیمی، خشکسالی و آفت ‌های مزارع، کشاورزان این کشور به ‌شدت نیازمند کمک از سوی‌ سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی هستند.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما