معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۳

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور تانزانیا در هفته چهارم آذر ماه 1402، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

نخست وزیر تانزانیا: آینده تجارت آفریقا به موفقیت طرح منطقه تجارت آزاد قاره ­ای آفریقا گره خورده است

نخست وزیر کشور تانزانیا، آقای کاسیم ماجالیوا در افتتاحیه کنفرانس نقش زنان در تجارت ابراز نمود: بلوک تجاری منطقه تجارت آزاد قاره ­ای آفریقا، کشورهایی با تاریخ مشترک و ساختارهای اقتصادی مشابه را گرد هم آورده است. در قالب این منطقه آزاد تجاری می­توان بر روی استانداردهای یکپارچه جهت حذف موانع تجاری اقدام نمود. همچنین این ساختار قاره ­ای قادر خواهد بود به توسعه جوامع محلی و ملی تا حدی کمک نماید که معتقدیم، آینده اقتصاد قاره، به موفقیت اجرای مصوبات آن وابسته است. در خصوص زنان و جوانان قاره آفریقا، چالش­های سنتی و ساختاری فراوانی وجود دارد که مانع شکوفایی­شان شده است. بنابراین در این راستا تلاش شد تا با تصویب قانون نقش زنان و جوانان در تجارت که در شرف تصویب توسط کشورهای عضو است، به این وضعیت خاتمه داده شود.

Thecitizen.co.tz

بانک CRDB تانزانیا: اکسپرس کارت (Express Card) اتباع آمریکایی در تانزانیا قابل استفاده است

از این پس آمریکایی­هایی که قصد بازدید از تانزانیا را دارند قادر خواهند بود از اکسپرس کارت در تانزانیا استفاده کنند. این امکان که توسط بانک CRDB تانزانیا برایشان فراهم شده است آنها را قادر خواهد ساخت از خدمات بانکی وسیعی مانند بهره ­گیری از ظرفیت 550 دستگاه خودپرداز این بانک در سراسر کشور تانزانیا استفاده کنند. به گفته آقای عبدالمجید انسکلا، مدیر بانک CRDB تانزانیا، ارائه خدمات به دارندگان کارت­های مذکور منجر به ورود گردشگران بیشتر به کشور خواهد شد.

Thecitizen.co.tz

وزیر صنعت و تجارت تانزانیا به عنوان رئیس شورای وزیران تجاری منطقه تجارت آزاد قاره ­ای آفریقا

دکتر آشاتو کیجاجی، وزیر صنعت و تجارت تانزانیا به مدت یکسال که از هفت دسامبر 2023 آغاز می­شود، عنوان رئیس شورای وزیران تجاری منطقه تجارت آزاد قاره ­ای آفریقا برگزیده شد. وزیر صنعت و تجارت تانزانیا که در کنفرانس زنان و جوانان منطقه تجارت آزاد قاره­ای آفریقا شرکت نموده بود در سخنانی بیان داشت که به دنبال مسیری برای جذب سرمایه و فناوری برای توانمندسازی زنان و جوانان خواهم بود تا ظرفیت تولیدی این بخش از جامعه را ارتقا دهم.

Thecitizen.co.tz

 

خط لوله نفت خام شرق آفریقا در شرف ساخت

خط لوله شرق آفریقا با ورود تجهیزات و تاسیسات موردنیاز برای لوله­ گذاری یکصد کیلومتر آن به بندر دارالسلام، در مرحله ساخت و ساز قرار گرفته است. آقای سافیل امسو، هماهنگ کننده پروژه که در شرکت توسعه نفت تانزانیا مشغول به کار است افزود: با ورود این تجهیزات به بندر دارالسلام، رسماً عملیات ساخت این طرح که دولت­های تانزانیا و اوگاندا به تکمیل و بهره ­برداری از آن متعهد هستند، آغاز شده است. لوله­ های وارد شده به کشور ابتدا می­بایست به تابورا انتقال یافته و سپس اقدام به نصب آنها شود. همچنین مطابق با پیش بینی دو کشور، امیدواریم شاهد پایان این پروژه در آغاز سال 2026 میلادی باشیم.

Thedailynews.tz

تلاش برای ارتقای سطح ذخیره سوخت در کشور

آژانس تامین نفت تانزانیا با توجه به افزایش مصرف سوخت در کشور اعلام نمود: به دنبال توسعه ظرفیت جایگاه­های ذخیره سوخت در کشور خواهیم بود. حجم ذخیره فعلی سوخت در کشور بین 200 تا 250 هزار تن است که موجب تشکیل صف طولانی از نفتکش­ها در خط ساحلی تانزانیا شده است که هم بر قیمت محصول و هم بر مقدار قابل عرضه آن تاثیر منفی می­گذارد. اراستو سایمون، مدیر اجرایی آژانس تامین نفت تانزانیا افزود: حجم واردات سوخت به کشور اکنون به مقدار 450 هزار تا 600 هزار تن افزایش یافته است بنابراین و باتوجه به لزوم توسعه ذخایر سوخت کشور، قراردادی با شرکت سازنده این مخازن در انتهای ماه جاری میلادی بسته خواهد شد

Thedailynews.tz

توصیه دولت به تولیدکنندگان سیمان: به دنبال بازارهای خارجی باشید

وزیر صنعت و تجارت تانزانیا اخیراً در جمع مدیران کارخانجات تولید سیمان حاضر شد و در گفتگوی خود، با اعلام تولید سالانه یازده میلیون تن سیمان در کشور، نیاز بازار داخلی به این محصول را قریب به هفت و نیم میلیون تن ذکر کرد. بنابراین به تولیدکنندگان سیمان توصیه نمود برای مازاد تولید خود به دنبال فرصت­های صادراتی در کشورهای همسایه باشند. وی افزود دولت تانزانیا علاقمند است که سیمان تولیدی کشور کیفیت بالایی داشته باشد تا هم به نیاز بازار داخلی پاسخ داده شود و هم در عرصه صادرات، توان رقابت با برندهای خارجی را داشته باشد.

Thedailynews.tz

 

ابتکار "طلای سبز" برای کاهش تاثیر تغییرات اقلیمی

آژانس همکاری برای توسعه بین ­المللی (کشور سوئد) با ارائه کمک مالی و حمایت از طرح افزایش ثروت (تقویت و حمایت مالی از بخش کشاورزی و کشت محصولاتی مانند آووکادو و ادویه ­جات) که در شش ناحیه تانزانیا در حال اجراست، به دنبال ایجاد مانع در مسیر تغییرات اقلیمی و کاهش تاثیرات مخرب آن بر جوامع محلی و کشاورزی تانزانیاست. تعداد کشاورزانی که از این فرصت فراهم شده استفاده کرده ­اند، از 794 نفر (سال 2022) به 1993 نفر (سال 2023) افزایش یافته ­اند.

www.dailynews.tz

تلاش تانزانیا برای استفاده حداکثری از ظرفیت COP28

از آنجا که جامعه تانزانیا بیشتر بر پایه کشاورزی محلی استوار بوده و عمده نیروی کار کشور در این حوزه مشغول به فعالیت می­باشند، دولت به دنبال بهره ­گیری از هر فرصتی برای ارتقا وضعیت معیشت و کار این بخش عظیم از جامعه است. در این راستا، نهادهای مالی بین­ المللی و کشورهای ارائه دهنده کمک­های مالی نزد دولت تانزانیا وزن بیشتری دارند تا با جلب سرمایه ­شان به ارتقای سطح تولیدات کشاورزی کمک نمایند. از این رو، مشارکت دولت تانزانیا در اجلاس اخیر تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در امارات متحده عربی بر این راهبرد استوار بود که با ارائه گزارشی از تاثیرات مخرب تغییرات اقلیمی‌بر جوامع بومی و محلی، با ارائه مشوق به سرمایه­ گذاران، نظر آنها را برای حضور در تانزانیا جلب نماید.

www.thecitizen.co.tz

افتتاح شعبه بانک توسعه کشاورزی تانزانیا در شمال این کشور

بانک توسعه کشاورزی تانزانیا با افتتاح شعبه در منطقه آروشا در شمال کشور، تعهد خود به تقویت جوامع محلی مشغول در بخش کشاورزی را به نمایش گذاشت. این بانک در صدد است با ارائه وام­های مناسب و دیگر تسهیلات به کشاورزان، دامداران و ماهی­گیران، به این بخش از اقتصاد کشور سرعت ببخشد.

www.thecitizen.co.tz

برنامه ­ریزی برای احداث فرودگاه مدرن در پمبا (زنگبار)

دولت محلی زنگبار در تلاش برای ارتقای صنعت توریسم، رشد تجارت خارجی و جلب سرمایه­ گذاری، با اختصاص 170 میلیون یورو بودجه، اقدام به برنامه­ ریزی برای ارتقای وضعیت فرودگاه جزیره پمبا نموده است.

www.thecitizen.co.tz

تلاش زنگبار برای میزبانی اجلاس سران توریسم در سال 2024

این اجلاس که برای 19 تا 20 فوریه سال آتی میلادی (2024) برنامه ­ریزی شده است، حاکی از تعهد استوار مدیران جزیره زنگبار و دولت محلی آن برای توسعه امر توریسم خواهد بود. در قالب این نشست، قرار است نقشه راه زنگبار برای توسعه صنعت گردشگری ­اش تدوین و به توافق شرکت­ کنندگان برسد.

www.dailynews.tz

برگزاری دوره آموزشی کارورزی برای دانشجویان دانشگاه دارالسلام

دانشگاه دارالسلام با کمک آژانس همکاری­های بین ­المللی ژاپن تلاش دارد با برگزاری دوره ­های آموزشی برای دانشجویان، مهارت­های مختلف نوین مانند حل مسئله، خلاقیت و نوآوری، تطابق ­پذیری با الزامات دنیای مدرن و ... را در قالب تئوریک و عملیاتی در آنها تقویت نماید. دکتر وینی انگونی، مدیر بخش نوآوری و خلاقیت دانشگاه دارالسلام با اشاره به این موضوع، تقویت مهارت­های لازم در دانشجویان را برای آینده آنها الزامی تعریف نموده و افزود: آموختن اینکه چگونه بیاندیشیم، نیازهای بازار را بشناسیم، چگونه خدمات و محصولات جدید را ارئه کنیم و ... نیازمند یادگیری همین مهارت­هاست که قرار است در دانشگاه دارالسلام در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

www.dailynews.tz

بانک توسعه آفریقا: اختصاص 41 میلیون دلار به طرح راه آهن تانزانیا-بروندی

گروه بانک توسعه آفریقایی با اختصاص 696 میلیون دلار به فاز دوم طرح راه آهن تانزانیا – بروندی، به تکمیل این طرح کمک خواهد نمود. این مبلغ به صورت 98.62 میلیون دلار کمک مالی به بروندی و اختصاص وام به مبلغ 597.79 میلیون دلار به تانزانیا خواهد بود. طرح راه آهن بروندی-تانزانیا قرار است کشور بروندی را به بندر دارالسلام متصل می­کند تا کشور بروندی با دسترسی به مسیرهای تجاری جدید در عرصه بین ­المللی، به شکوفایی بخش­های معدن و کشاورزی­ خود اقدام کند.

www.dailynews.tz

افزایش دسترسی مردم منطقه امبینگا به آب سالم و بهداشتی

آژانس عرضه آب بهداشتی روستائی تانزانیا با انتشار خبر افزایش سیزده درصدی دسترسی مردم منطقه امبینگا به آب سالم و بهداشتی افزود: طی چهار سال گذشته و با این حجم افزایش، 62 درصد از مردم این منطقه از کشور به آب لوله کشی سالم و بهداشتی دسترسی دارند.

dailynews.co.tz

ارتقای حقوق بشر در تانزانیا

دولت تانزانیا مدعی است با افزایش حضور اقشار مختلف جامعه بخصوص زنان و جوانان در عرصه­ های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور توانسته است در سالیان اخیر وجهه حقوق بشری خود را به سطحی بالاتر ارتقا دهد. در میزگردی که کمیسیون حقوق بشر و حکمرانی مطلوب تانزانیا با همکاری کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد با تمرکز بر بررسی چالش­ها و الزامات حقوق بشری تانزانیا برگزار نمود، مقامات کشور با اشاره به صورت­بندی مجدد قوانین در کشور، احترام به تحصیل زنان و مادران را یکی از نشانه ­های بارز تلاش تانزانیا در مسیر تحقق استانداردهای حقوق بشری دانستند.

dailynews.co.tz

جلسه فعالان حوزه معدن تانزانیا جهت برنامه­ ریزی برای توسعه فعالیت خود

سهامداران عمده بخش معدن تانزانیا و دیگر بخش­های مرتبط، با برگزاری یک جلسه مشترک در دودوما، پایتخت این کشور، تلاش نمودند. هدف از برگزاری این نشست، توسعه دامنه فعالیت­های معدنی در کشور ذکر شده است تا متعاقباً هم به رشد اقتصادی کشور کمک نموده و هم به افزایش سطح درآمدهای ارزی کشور یاری رسانند. جلسه مذکور با مدیریت وزیر مواد معدنی، آنتونی ماووند، تلاش نمود تا چالش­های موجود میان بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی حوزه معدنی تانزانیا را شناسایی و مرتفع نماید.

dailynews.co.tz

برنامه بانک جهانی برای دسترسی آفریقا به برق

در جریان سفر هفته قبل رئیس گروه بانک جهانی به جزیره زنگبار، آقای آجای بانگا برنامه تولید و عرضه برق در چهار کشور آفریقایی سومالی، رواندا، تانزانیا و سائوتومه و پرنسیپ را مطرح کرد که قرار است دسترسی حداقل یکصد میلیون نفر را در آفریقا به انرژی (برق)  تا سال 2030 مقدور کند که البته منطقه اجرای طرح تا آن سال، به تعداد بیست کشور گسترش پیدا خواهد نمود. نهاد توسعه بین­ المللی موسوم به IDA، مبلغ پنج میلیارد دلار از طرح را تامین مالی خواهد کرد و مابقی مبلغ از سوی شرکای تجاری و توسعه­ ای تامین خواهد شد.

www.thecitizen.co.tz

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما