معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۶:۱۲ - مشاهده: ۵۴

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ دوم آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تراز تجاری مازاد 354 میلیون یورویی را در سپتامبر به ثبت رساند

بر اساس آمار تجارت بین المللی کالا که توسط گمرک فنلاند منتشر شد، تراز تجاری در ماه سپتامبر 354 میلیون یورو مازاد نشان داد. در ژانویه تا سپتامبر 2023، تراز تجاری 1.2 میلیارد یورو کسری انباشته بود که 8.2 میلیارد یورو کمتر از سال قبل بود.

کل مازاد تجاری به تفکیک گروه کالایی محصولات ماشین آلات و تجهیزات صنعتی و فلزات نسبت به سال قبل افزایش یافته است. مازاد تجاری محصولات صنعت جنگل مکانیکی و شیمیایی کاهش یافت. کسری برای تجهیزات حمل و نقل افزایش یافت، اما برای سنگ معدن و ضایعات فلزی، نفت خام و فرآورده‌های نفتی تصفیه شده و ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی کاهش یافت.ارزش صادرات کالاهای فنلاند در ماه سپتامبر 12.3 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت. ارزش صادرات فنلاند 6.3 میلیارد یورو بود. حجم صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.6 درصد کاهش و قیمت های صادراتی نیز 7 درصد کاهش یافت. ارزش واردات در ماه سپتامبر با 20.8 درصد کاهش به 6 میلیارد یورو رسید. قیمت واردات نسبت به سپتامبر 2022، 11.5 درصد کاهش و حجم واردات 9.9 درصد کاهش یافت. ارزش کل صادرات در ژانویه تا سپتامبر 6.7 درصد و ارزش واردات 17.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. داروهای بیولوژیکی به زودی با داروهای ارزان تر در داروخانه‌ها جایگزین می‌شوند - قیمت ها می‌تواند تا 90 درصد کاهش یابد.[2] هنگامی‌که سهم بازپرداخت Kela کاهش می یابد، بیوسیملارها پس انداز قابل توجهی را به خزانه دولت وارد می‌کنند.

نظرسنجی از کارآفرینان نشان می دهد که مشاغل کوچک و متوسط فنلاند با رکود اقتصادی روبرو هستند

نظرسنجی اخیر Entrepreneur Gallup رکود قابل توجهی را در وضعیت مالی شرکت های کوچک و متوسط (SMEs) در فنلاند نشان داده است. این نظرسنجی که در اوایل نوامبر با پاسخ‌های 1300 نماینده SME انجام شد، نشان می‌دهد که چشم‌انداز اقتصادی این کسب‌ وکارها به‌ طور قابل‌ توجهی بدتر شده و بر چشم‌انداز کارآفرینی کشور سایه انداخته است.

در این نظرسنجی، تنها 52 درصد از شرکت های کوچک و متوسط وضعیت مالی خود را بسیار خوب یا نسبتاً خوب می دانستند که نسبت به 58 درصد در ماه اوت کاهش یافته بود. بخش هایی که به شدت آسیب دیده اند شامل خرده فروشی است که در آن از هر پنج شرکت، یک شرکت وضعیت مالی خود را نسبتاً ضعیف یا بسیار ضعیف گزارش می‌کند. بخش صنعت 17 درصد و ساخت و ساز 15 درصد از مشاغل را در وضعیت چالش برانگیز مشابهی می‌بیند.

Mikael Pentikäinen ، مدیر عامل فدراسیون شرکت های فنلاند، بر نگرانی رو به رشد در میان کارآفرینان تاکید کرد. "بسیاری از کارآفرینان نگران هستند زیرا وضعیت اقتصادی همچنان رو به وخامت است. این اضطراب سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد و در نهایت بر اشتغال تأثیر می‌گذارد،"

پنتیکاینن همچنین بر نیاز به اقدامات سیاست داخلی، از جمله اصلاحات مالی و نوسازی بازار کار، همانطور که دولت وعده داده است، تاکید کرد. این نظرسنجی چشم‌انداز آینده تیره‌تری را در مقایسه با آگوست نشان می‌دهد، با کاهش تعداد کسب‌وکارهایی که انتظار بهبود دارند و افزایش آنهایی که پیش‌بینی کاهش دارند.

این وضعیت با تورم تشدید شده است و 62 درصد از پاسخ دهندگان را با افزایش هزینه‌ها تحت تاثیر قرار داده است.افزایش نرخ بهره به ویژه بر بخش های صنعتی و ساختمانی تأثیر گذاشته است. علاوه بر این، جنگ جاری در اوکراین همچنان بر مشاغل تأثیر می‌گذارد، به طوری که 41 درصد از افزایش هزینه‌های انرژی و 34 درصد کاهش سفارشات را به دلیل عدم اطمینان گزارش کرده اند.

این گزارش تصویری هشیارکننده از بخش SME فنلاند ترسیم می‌کند و بر ضرورت اقدامات حمایتی و اصلاحات برای تقویت این مشاغل که برای اقتصاد ملی حیاتی هستند تأکید می‌کند.

بخش بهداشت و خدمات اجتماعی بیشترین کمبود نیروی کار را دارد

بر اساس آمار فشارسنج نیروی کار پاییز 2023 که توسط وزارت امور اقتصادی و اشتغال منتشر شد، بخش بهداشت و خدمات اجتماعی با بیشترین کمبود نیروی کار مواجه است، جایی که به کارگران ماهر برای مراقبت از افراد مسن نیاز است.

پاییز امسال، فشارسنج نیروی کار تجدیدنظر شده بر چشم انداز آینده صنعت فناوری و بخش های رفاه اجتماعی، سلامت و رفاه متمرکز شد. با توجه به فشارسنج، کمبود نیروی کار به ویژه در بخش بهداشت و خدمات اجتماعی وجود دارد، جایی که مهارت های دیجیتال و زبان نیز کم است. کمبود مزمن نیروی کار در بخش خدمات بهداشتی و اجتماعی به زودی بهبود نخواهد یافت. به ویژه، پیش بینی می‌شود کمبود پرستار و پرستار عملی در آینده نزدیک ادامه یابد.

 کاهش قابل توجه در صنعت ساخت و ساز، کوچک شدن دفترهای سفارش در تولید، افزایش قیمت مواد اولیه و سایر عواملی که باعث عدم اطمینان می‌شود، صنعت فناوری را تحت فشار قرار می دهد. با این حال، تخمین‌ها نشان می‌دهد که جای خالی باز در بخش فناوری در آینده نیز پر نخواهد شد.

اقتصاد منطقه یورو احتمالا تا پایان سال ضعیف باقی خواهد ماند

به گزارش شینهوا، کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) در پارلمان اروپا گفت: فعالیت اقتصادی در منطقه یورو در سه ماهه اخیر راکد بوده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ضعیف باقی بماند. لاگارد انقباض جزئی تولید ناخالص داخلی واقعی منطقه یورو (GDP) در سه ماهه سوم را به ترکیبی از عوامل، از جمله "تأثیر گسترده نرخ‌های بهره بالاتر، تقاضای ضعیف خارجی و محرک محو شدن بازگشایی‌ها و اقتصاد پس از همه گیری نسبت داد."

در مورد تورم، لاگارد اذعان داشت که دستمزدها همچنان نقش محوری در پیشبرد تورم داخلی ایفا خواهند کرد. اگرچه او انتظار داشت که تضعیف فشارهای تورمی ادامه یابد، "چشم انداز میان مدت تورم همچنان با عدم اطمینان قابل توجهی احاطه شده است".

در مورد سیاست پولی، لاگارد تأیید کرد که نرخ‌های سیاست آتی بانک مرکزی اروپا تا زمانی که لازم باشد در سطوح محدودکننده کافی تعیین می‌شود. تا به هدف خود برای کاهش تورم به 2 درصد دست یابد. "سطح و مدت زمان مناسب محدودیت همچنان به روشی وابسته به داده‌ها تعیین می‌شود و چشم انداز تورم، پویایی تورم زمینه ای و قدرت انتقال سیاست پولی ارزیابی می‌شود."

لاگارد خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اروپا ثبات قیمت ها را تضمین و از گذار سبز اقتصاد منطقه یورو نیز حمایت خواهد کرد.

خشکسالی و باران‌های پاییزی باعث کاهش برداشت غلات و سیب زمینی می‌شود

 بر اساس آمار اولیه منتشر شده توسط موسسه منابع طبیعی فنلاند (لوک)، عملکرد چندین محصول برداشت شده از مزارع فنلاند در سال جاری به میزان قابل توجهی کاهش یافت.برداشت جو تقریبا یک سوم، برداشت سیب زمینی یک ششم، برداشت گندم یک دهم و برداشت لوبیا و زیره نصف کمتر از میانگین در ده سال گذشته بود.خشکی در اوایل تابستان و شرایط مرطوب در اواخر تابستان باعث کاهش عملکرد و کیفیت محصول شد.برداشت سیب زمینی کمی‌کمتر از 500000 تن بود. همه سیب زمینی‌ها از مزارع مرطوب برداشت نشده اند، زیرا تخمین زده می‌شود که یک پنجم سیب زمینی برداشت نشده باشد. آمارها نشان می دهد که قبلاً برداشت سیب زمینی در سال های 1923، 1981، 1987 و 2012 تنها کمتر از 500000 تن بوده است. بیشترین محصول سیب زمینی در دهه 1940 تا 1960 با محصول سالانه تقریباً دو میلیارد کیلوگرم در بالاترین حد خود برداشت شد.

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم 0.9 درصد کاهش یافت[7]

بر اساس آمار فنلاند، حجم تولید ناخالص داخلی فنلاند (GDP) در ژوئیه تا سپتامبر 2023 نسبت به سه ماهه قبل 0.9 درصد کاهش یافته است.تولید ناخالص داخلی تعدیل شده برای روزهای کاری 1.2 درصد کمتر از یک سال پیش بود. در ژوئیه تا سپتامبر 2023، حجم صادرات نسبت به سه ماهه قبل 1.8 درصد کاهش یافت.حجم واردات 3.2 درصد کاهش یافت.در ژوئیه تا سپتامبر 2023، مصرف خصوصی 0.6 درصد از سطح آوریل تا ژوئن کاهش یافت.مخارج مصرفی دولت در سه ماهه سوم سال 2023 از سطح ماه آوریل تا ژوئن 2.7 درصد کاهش یافت. تشکیل سرمایه ثابت ناخالص یا سرمایه گذاری‌ها در ژوئیه تا سپتامبر 2023، 1.5 درصد نسبت به سه ماهه قبل کاهش یافته است. سرمایه گذاری‌های خصوصی و دولتی هر دو کاهش یافت.

آتریا صادرات مرغ به چین را تحسین می‌کند[8]

به گزارش شین هوا، شرکت آتریا، تولیدکننده پیشرو گوشت فنلاندی، از توافق فنلاند و چین در مورد الزامات قرنطینه و دامپزشکی برای گوشت طیور، که فرصت‌هایی را برای صادرات مرغ فنلاندی به چین ایجاد کرد، استقبال کرد.

در مصاحبه اخیر، مارککو هیرویاروی، معاون ارشد رئیس جمهور به شین هوا گفت که این توافق نه تنها برای آتریا، بلکه برای صنعت غذای فنلاند نیز یک فرصت فوق العاده است. هیرویاروی گفت: "بازار چین برای آتریا واقعا مهم است و ما مشتاقانه منتظر شروع صادرات گوشت مرغ از آتریا به چین در اسرع وقت هستیم" .

ساری اسایاه، وزیر کشاورزی و جنگلداری فنلاند و وانگ لینگجون، معاون اداره کل گمرک چین، در اوایل نوامبر در پکن توافقنامه‌هایی را امضا کردند که شرایط صادرات مرغ به چین و تقویت همکاری در زمینه ایمنی مواد غذایی را تشریح می‌کند.  به گفته آتریا، مصرف مرغ در فنلاند و در سطح جهان به طور پیوسته در حال افزایش است. آتریا اولین شرکت فنلاندی بود که مجوز صادرات گوشت خوک به بازار چین را در سال 2016 دریافت کرد که به یک بازار صادراتی مهم برای این شرکت تبدیل شد که در سوئد، دانمارک و استونی نیز فعالیت می‌کند. به گفته آتریا، این یکی از شرکت های پیشرو مواد غذایی در کشورهای شمال اروپا و منطقه بالتیک است.در فنلاند حدود 170 میلیون کیلوگرم گوشت در سال تولید می‌شود. محصولات به بیش از 30 کشور و منطقه در سراسر جهان صادر می‌شود.

اگر تمام پول فنلاند به طور مساوی بین همه فنلاندی‌ها توزیع شود چه اتفاقی می افتد؟[9]

اگر تمام پول فنلاند به طور مساوی بین همه فنلاندی‌ها توزیع شود چه اتفاقی می افتد؟ پاسخ بستگی به این دارد که مردم تصمیم بگیرند با پول خود چه کنند. اگر درآمد همه فنلاندی‌ها در سال گذشته به طور مساوی تقسیم می‌شد، از نوزادان تا کودکان، همه حدود 42500 یورو دریافت می‌کردند. امروزه بخشی از پول برای آینده پس انداز می‌شود. پول نیز برای استفاده عمومی جمع آوری می‌شود. به عنوان مثال، به جای اینکه هر کدام برای رفتن به مدرسه هزینه کنند، با هم پرداخت می‌شود. بنابراین بخشی از پول در حال حاضر به روش‌هایی غیر از پول توزیع می‌شود. پول در حال حاضر توزیع شده است، اگرچه نه به طور مساوی. کسانی که حقوق زیادی دریافت می‌کنند، مالیات بیشتری می‌پردازند، که سپس به کسانی که اصلاً حقوق دریافت نمی‌کنند، پول می دهد.با این حال، پول به طور مساوی توزیع نمی‌شود. ایده در اینجا تشویق مردم به کار است. برای اینکه انجام کار جذاب باشد، باید پول بیشتری از انجام آن باقی بماند تا انجام ندادن آن. اگر اینطور نبود، هیچ فردی ارزش کار کردن را نداشت و کل فنلاند فقیرتر بود. یک معلم اگر بابت آن پولی دریافت نکند، تدریس نمی‌کند، اما با انجام تکالیف همان پول را دریافت می‌کند. یک پزشک اگر همان پولی را که در خانه از فرزندانش مراقبت می‌کند، بگیرد، از بیمار مراقبت نمی‌کند.اگرچه پول از طریق مالیات برابر می‌شود، اما به نفع همه است که کاملاً یکسان نشود. در غیر این صورت، سطح کمتری وجود خواهد داشت.

بانک سرمایه گذاری اروپا از کسب و کارهای حوزه بالتیک با گذار سبز حمایت می‌کند[10]

بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و Luminor Bank AS روز دوشنبه قراردادی 115 میلیون یورویی برای کمک به شرکت های متوسط در استونی، لتونی و لیتوانی در انتقال سبز امضا کردند. این وام برای تحریک رشد در منطقه بالتیک با تمرکز بر حمایت از گذار سبز اقتصاد در نظر گرفته شده است.این منابع مالی برای سرمایه گذاری استفاده می‌شود که به کاهش انتشار کلی گازهای گلخانه ای کمک می‌کند و در عین حال به کشورهای بالتیک کمک می‌کند تا به اهداف آب و هوایی در استراتژی‌های ملی خود دست یابند.توماس اوستروس، معاون  EIB، مسئول عملیات بانک در منطقه، این سه کشور را «پویا و آینده‌ نگر» نامید. او گفت که بهبود دسترسی به پشتیبانی "ابزاری" است. برای کمک به رشد پروژه‌ها و در نهایت از " اشتغال و انسجام اجتماعی در استونی، لتونی و لیتوانی حمایت می‌کند."

تاسیسات برای ساخت بزرگترین پارک خورشیدی تالین[11]

Utilitas در حال ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی تالین با ظرفیت 9.3 مگاوات (MW) در مجتمع انرژی Väo است.این پارک متشکل از 15600 پنل خورشیدی خواهد بود و مساحتی بالغ بر 11 هکتار در محل معدن سنگ آهک Väo را پوشش می‌دهد. پنل‌های خورشیدی دو طرفه بر روی قاب ‌هایی نصب می‌شوند که در یک محور به‌ منظور پیروی از خورشید می‌چرخند و به این ترتیب مدت زمانی که پارک می‌تواند در طی آن برق تولید کند، افزایش می‌یابد. Utilitas در حال سرمایه گذاری 8 میلیون یورو در این تسهیلات است.پریت کویت، مدیر عامل گروه، گفت که Utilitas سرمایه گذاری در پروژه‌هایی را مهم می داند که محیط زیست را سبزتر می‌کند.

Utilitas بزرگترین تولید کننده انرژی‌های تجدیدپذیر و گرمایش منطقه ای استونی است.      

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما