معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۱- ۱۵:۵۲ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی قبرس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی قبرس در هفته سوم آذرماه 1402 ، مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

رئیس جدید اتاق بازرگانی و صنایع قبرس( KEBE ): هم افزایی برای کسب و کار با نیت خوب

استاوروس استاورو، رئیس اتاق بازرگانی لارناکا به عنوان رئیس جدید اتاق بازرگانیو صنایع قبرس انتخاب شد. آقای استاورو پس از یک دوره شش ساله جانشین کریستودولوس آگاستینیوتس در اتاق می‌شود. شورای جدید KEBE متشکل از استاوروس استاورو، رئیس، زنون آپوستولو، معاون بازرگانی، کاستاس زورپاس، معاون صنعت، آگوستینوس پاپاتوماس، معاون خدمات، کوستاس گالاتاریوتیس، معاون گردشگری و آندریاس دیمیتریادیس، معاون امور مالی است. استاورو چالشهای پیش روی اتاق را متعدد دانست و اظهار داشت برای غلبه بر مشکلات بهترین استراتژی، هم افزایی و همکاری همه مراجع فعال در عرصه اقتصادی و تجارت میباشد.

منبع: فیلنیوز

رشد قیمت مسکن، تجربه دوباره رشد قیمتها همانند سال 2010

بازار مسکن در حال حاضر به سرعت فاصله خود را با بالاترین سطح 11 سال پیش طی می‌کند، اگرچه این بالاترین رکورد در تاریخ نمیباشد. شاخص قیمت مسکن در سه ماهه دوم سال 2023 به 89.4 واحد رسید، نزدیک به سطح 91.2 واحدیِ 2012 . بالاترین نقطه در سه ماهه سوم سال 2008 با 107.3 واحد ثبت شده است. این روند در زمانی اتفاق می‌افتد که نرخ‌های بهره از ژوئن 2022 به شدت افزایش یافته است و انتظار می‌رود برای مدت طولانی بالا باقی بماند و به عنوان فشار بر تقاضای وام مسکن عمل کند. مشخص است که شاخص قیمت آپارتمان برای کل کشور که توسط بانک مرکزی تهیه شده و مبنای مرجع 100 برای سه ماهه دوم سال 2023 در نظر گرفته شده بود، به 100.3 واحد ارتقاء پیدا کرده. چنانچه این روند ادامه پیدا کند، انتظار میرود که در سال 2024 رکورد ها به سطح سال 2008 که در این زمینه رکوردار است، برسد.

البته پویایی قیمت آپارتمان در هر استان متفاوت است. شاخص قیمت در لیماسول در سه ماهه دوم سال 2023 بر اساس شاخص بانک مرکزی 120.5 واحد بود که بالاترین شاخص بر اساس داده‌های موجود است. در استان نیکوزیا، شاخص قیمت آپارتمان در سه ماهه دوم سال 2023، 91.1 واحد بود و هنوز با 100 واحد در سال 2010 فاصله دارد. در لارناکا شاخص قیمت آپارتمان در سه ماهه دوم سال جاری 89.8 واحد، در پافوس 90.3 واحد و در استان فاماگوستا 72.9 واحد بوده است.

منبع: فیلنیوز

رشد ثابت 0.6 درصدی گردش مالی سالانه صنعتی

 آخرین داده‌های شاخص گردش مالی صنعتی برای سپتامبر 2023 نسبت به ارقام ثبت شده در سپتامبر 2022، افزایش سالانه 0.6 درصدی را نشان می دهد و به 206.6 واحد (مبنای 100=2015) رسیده است. بر اساس گزارش سرویس آماری قبرس در بازه زمانی گسترده تر از ژانویه تا سپتامبر 2023، این شاخص در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش قابل توجه 6.7 درصدی را ثبت کرده است.

شاخص گردش مالی صنعتی سپتامبر 2023 در بخش تولید به 188.8 واحد افزایش یافت و نسبت به ماه مشابه در سال 2022 افزایش 5.2 درصدی را ثبت کرده است. در بخش معدن و استخراج نیز شاخص گردش مالی صنعتی روند مثبتی را شاهد بوده و در سپتامبر 2023 نسبت به ماه مشابه سال قبل 4.7 درصد افزایش را نشان میدهد. با این حال، بخش تامین برق با کاهش 10.7 درصدی با افت محسوس مواجه شده است. به طور مشابه، بخش تامین آب و بازیافت مواد نیز با کاهش 4 درصدی با رکود مواجه شد.

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

رئیس جمهور با مسئولان شرکت IPTO یونان در مورد یورو آسیا دیدار می‌کند

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهور قبرس، با اپراتور مستقل انتقال برق یونان (IPTO) دیدار خواهد کرد تا در مورد مسائل مربوط به طرح اینترکانکتور یورو آسیا، پروژه اتصال برق قبرس، یونان و اسرائیل ( رژیم صهیونیستی ) از طریق کابل زیر دریا، گفتگو کند.

لتمبیوتیس، سخنگوی دولت، با اعلام این خبر گفت: " وزیر انرژی آقای رئیس جمهور را در این دیدار همراهی خواهد کرد. اپراتور مستقل انتقال برق یونان (IPTO) با امضاء قرارداد 2 میلیارد دلاری یوروآسیا بعنوان مجری این طرح منصوب شده است. این پروژه نمادین، انزوای انرژی قبرس را برطرف و بزرگراه انرژی جدیدی را در شرق مدیترانه باز می‌کند."

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

اردوغان در مذاکرات یونان، خواستار همکاری با قبرس در زمینه انرژی شد

کنستانتینوس لتمبیوتیس، سخنگوی دولت اعلام کرد: " رئیس جمهور نیکوس کریستودولیدس پس از دیدار نخست وزیر یونان با رجب طیب اردوغان، با گیریاگوس میستوتاکیس گفتگو خواهد کرد. میتسوتاکیس و کریستودولیدس در ارتباط دائمی هستند و این دو پس از دیدار میتسوتاکیس با اردوغان، با یکدیگر صحبت خواهند کرد.

لتمبیوتیس در پاسخ به این سوال که آیا مشکل قبرس جزو موضوعات مورد بحث یونان و ترکیه خواهد بود، گفت: مشکل قبرس همیشه در دستور کار دولت یونان قرار داشته است.

اردوغان  پیش از سفر خود به آتن در مصاحبه با روزنامه Kathimerini ، هنگام بحث درباره هیدروکربن‌ها در شرق مدیترانه از قبرس نام برد. وی در این مصاحبه پیشنهاد بهره برداری مشترک از منابع انرژی در منطقه دریایی قبرس را تا رسیدن به یک راه حل جامع در این جزیره تکرار کرد.

منبع: قبرس میل

 قبرس در انجام غربالگری میلیاردها سرمایه خارجی شکست خورد

بر اساس گزارش دیوان محاسبات اروپا (ECA) ، اگرچه قبرس میلیاردها سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی اتحادیه اروپا (FDI) را در اختیار دارد، اما در بررسی وجوهی که بین سال‌های 2020 تا 2022 دریافت کرده است، هیچ مکانیزم غربالگری را انجام نداده است. این گزارش با برجسته کردن نقاط ضعف سراسر بلوک در غربالگری و گزارش سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی، اشاره کرده است که شش کشور 92 درصد از کل بررسی‌های ثبت‌شده را انجام داده‌اند و 12 کشور از جمله قبرس، اصلا غربالگری انجام نداده اند.

قبرس در واقع به عنوان یکی از شش کشوری شناخته شده است که مکانیسم غربالگری ندارد. بررسی سرمایه‌گذاری خارجی بالقوه مضر در اتحادیه اروپا از نقاط کوری رنج می‌برد که اثربخشی و کارایی را هنگام شناسایی، ارزیابی و کاهش خطرات امنیتی و نظم عمومی در کل اتحادیه اروپا به خطر می‌اندازد.

منبع: قبرس میل

وزیر امور خارجه در مورد طرح کریدور دریایی با وزیر خارجه بریتانیا گفتگو کرد

کنستانتینوس کومبوس، وزیر امور خارجه، با گرانت شاپس، وزیر دفاع انگلستان که به قبرس سفر کرده، دیدار کرد. کومبوس در پستی در شبکه اجتماعی X گفت که آنها یک نشست سازنده داشتند که بر روی تحولات خاورمیانه و ابتکار قبرس برای ایجاد کریدور دریایی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه تمرکز داشت.

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

قبرس و شورون در به روز رسانی طرح میدان گازی "آفرودیت" پیشرفت کرده اند

بنا به گفته لتمبیوتیس، سخنگوی دولت، شرکت شورون و دولت قبرس در حال به‌روزرسانی طرح توسعه و تولید موجود برای میدان گازی «آفرودیت» در منطقه انحصاری اقتصادی قبرس (EEZ) هستند و توافقی بین شورون و جمهوری قبرس در مورد مراحل بعدی بوجود آمده است.

وی همچنین با بیان اینکه در جریان رویدادها اطلاعیه‌های بیشتری خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: آنچه در این لحظه ضروری است، ادامه به روز رسانی برنامه توسعه و تولید کنونی است که هر دو طرف از طریق همگرایی‌های مندرج در توافقنامه (  convergences outlined in the agreement )، در حال انجام آن هستند.

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال 2023 به 5.8 درصد رسید

بر اساس نتایج نظرسنجی نیروی کار که توسط سرویس آمار منتشر شد، بیکاری در سه ماهه سوم سال جاری 5.8 درصد بوده است که در مقایسه با 6.8 درصد سه ماهه مشابه سال 2022 حاکی از کاهش آن میباشد. بر اساس این داده‌ها، نیروی کار در سه ماهه سوم سال 2023 بالغ بر 494622 نفر یا 65.5 درصد از جمعیت (مردان 70.6 درصد، زنان 60.9 درصد) میباشد، این تعداد در سه ماهه مشابه سال قبل، 486492 نفر (65.4 درصد) بوده است. تعداد افراد شاغل 466117 نفر و نرخ اشتغال 61.7 درصد (مرد 66.5 درصد، زن 57.4 درصد) است، در مقایسه باسه ماهه مشابه سال 2022، که این تعداد 453625 نفر (61 درصد) بوده است. تعداد بیکاران در سه ماهه سوم سالجاری، 28504 نفر و نرخ بیکاری 5.8 درصد نیروی کار (مرد 5.8 درصد، زن 5.8 درصد) میباشد، در مقایسه با  سه ماهه مشابه سال 2022 که این تعدا 32868 نفر (6.8 درصد) بوده است.

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

سفر هیئت اتاق بازرگانی قبرس به اتریش برای تقویت روابط تجاری

هیئت تجاری قبرس با هدف تقویت بیشتر روابط اقتصادی، تجاری بین دو کشور از وین بازدید و در 6 دسامبر در مجمع تجاری قبرس - اتریش شرکت نمود. در بیانیه مطبوعاتی اتاق بازرگانی و صنایع قبرس، CCCI، آمده است که این بازدید توسط اتاق بازرگانی و صنعت قبرس (CCCI) با همکاری وزارت انرژی، بازرگانی و صنعت و انجمن بازرگانی قبرس - اتریش سازماندهی شده است.

اوتوناس تئودولو، نایب رئیس CCCI در این مجمع سخنرانی کرد و بر جذابیت قبرس به عنوان یک مقصد سرمایه گذاری تاکید و به ویژه به ارائه خدمات و گردشگری کشورش اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری قبرس (CNA)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما