معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۵:۱۳ - مشاهده: ۱۸۱

اخبار اقتصادی غرب افغانستان – هرات

اهم اخبار و تحولات اقتصادی غرب افغانستان در نیمه اول آذر ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ریاست اداره زراعت هرات برای کشت آنغوزه تلاش می‌کند

به گزارش خبرگزاری وطن24 (6آذر)، ریاست اداره زراعت هرات تفاهم نامه‌ای با شرکت زراعتی و باغداری «راتب رامز لمتید» با هدف رشد و تقویت کاشت گیاه آنغوزه در این استان به امضا رساند. بعد از زعفران گیاه آنغوزه می‌تواند محصول مناسبی برای رونق کشاورزی هرات باشد. گیاه آنغوزه از جمله گیاهان دارویی می‌باشد که ظرفیت اقتصادی بالایی مانند زعفران دارد.

احیاء جنگل های پسته بادغیس آغاز شد

به گزارش خبرگزاری وطن24 (5آذر)، رئیس اداره زراعت بادغیس از آغاز احیای جنگلات پسته بادغیس خبر داد و گفت: در حدود 10 هکتار زمین طی دو سال آینده در شهرستان آبکمری این استان، درختان پسته غرس و احیاء خواهند شد. هم اکنون علی‌رغم نابودی بخش اعظمی از جنگل های پسته در بادغیس، حدود 90 هزار هکتار جنگلات طبیعی پسته وجود دارد. استان بادغیس بزرگترین تولید کننده پسته در افغانستان است.

فرودگاه شهر قلعه نو مرکز استان بادغیس آماده پروازهای داخلی می‌شود

به گزارش خبرگزاری وطن24 (2آذر)، امام‌الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان گفت: فرودگاه شهر قلعه‌نو استان بادغیس آماده پرواز‌های داخلی می‌باشد. این میدان هوایی بعد از تکمیل و نصب تمامی تجهیزات فنی، آغاز به فعالیت نموده است. فرودگاه بادغیس در سال 1374 ساخته شده است.

ترانزیت کالا از خراسان جنوبی به افغانستان 110 درصد رشد داشته است

به گزارش خبرگزاری افق (8آذر)، مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی ایران گفت: میزان ترانزیت به افغانستان در هشت ماه اخیر از طریق گمرک رسمی ماهیرود به لحاظ تعداد کامیون 110درصد و از لحاظ وزنی 88 درصد رشد داشته است. به گفته محمد کوهگرد مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی ایران، کالاهای کشورهای ترکیه، امارات، روسیه، اندونزی و ویتنام وارد افغانستان شده و عمده این کالاها شامل آرد، لوازم یدکی ماشین، ادویه هندی است.

تاجرانی که سرمایه‌های خود را از خارج به افغانستان برگردانند 5 سال از مالیات معاف هستند

به گزارش خبرگزاری افق (15آذر)، سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: سرمایه گذارانی که به کشور بر می‌گردند پنج سال معافیت مالیاتی خواهند داشت و از تسهیلات اعطای زمین در شهرک های صنعتی بهره مند خواهند شد.

بانک مرکزی افغانستان از افزایش سقف برداشت از حساب بانکی خبر داد

به گزارش خبرگزاری افق (9آذر)، بانک مرکزی افغانستان تحت مدیریت هیئت سرپرستی در اطلاعیه ای اعلام نمود: دارندگان حساب‌های انفرادی می‌توانند هر هفته هزار دلار آمریکایی یا ۷۰ هزار افغانی، از حساب بانکی‌ خود پول برداشت کنند. یک‌بار در ماه مبلغ سه هزار دلار یا  ۲۵۰ هزار افغانی، از حساب‌های‌شان پول دریافت کنند. بانک افغانستان گفته است که دارندگان حساب شرکت‌های خصوصی و دولتی نیز می‌توانند ماهانه یک بار پنج درصد پول واریز شده خود را دریافت کنند که این مبلغ نمی‌تواند بیش از ۱۰۰ هزار دلار آمریکایی باشد.

پیش از این، مشتریان انفرادی بانک‌ها در افغانستان اجازه برداشت ۶۰۰ دلار یا ۵۰ هزار افغانی در هفته و دو هزار دلار یا ۲۰۰ هزار افغانی در ماه از حساب‌های‌‌ خود داشتند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما