معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۴

بهره برداری 30 تا 40 درصدی از ذخایر معدنی رواندا

مدیر بخش استخراج و بازرسی معادن روآندا- RMB از سرمایه گذاری تنها برای استخراجِ 30 تا 40 درصد از ذخایر معدنی این کشور خبر داد.

داده‌های مندرج در گزارش‌های معدنی جهانی نشان می‌دهد، رواندا در سال 2021 با 270 تن در سال پس از جمهوری دمکراتیک کنگو و برزیل، سومین تولید کننده «کولتان» در جهان بود. اعتقاد بر این است که معادن کولتان رواندا بهترین کولتان جهان (با کیفیت تا 60 درصد اکسید تانتالیوم - Ta2O5) مورد استفاده در شیشه، فیبر نوری و ابزارهای دیگر است که در این کشور تولید و استخراج می‌شود. داده‌ها بیانگر آن است که بیشتر ذخایر معدنی منطقه در جمهوری دموکراتیک کنگو قرار دارد، ولی برخی استدلال می‌کنند که رواندا برای بخش معدن خود به کشورهای همسایه وابسته است. با این حال، Donat Nsengumuremyi، مدیر بخش استخراج و بازرسی معادن روآندا در این رابطه می‌گوید: به دلیل جنبه‌های تاریخی کشور که استخراج معادن عمدتا توسط استعمارگران و شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، عدم آگاهی در نزد دولت و مردم در مورد وجود مواد معدنی مختلف در رواندا وجود دارد. وی افزود: ساختار زمین شناسی رواندا و کشورهای همسایه آن (اوگاندا، جمهوری دمکراتیک کنگو و بوروندی) دارای کانی‌های مشترک (کولتان، کاسیتریت، ولفرم) هستند، اما برخی از منابع و سنگ های قیمتی (لیتیوم، بریلیم و غیره) وجود دارند که به طور خاص در مقادیر بیشتر در رواندا، وجود دارد.

آقای Nsengumuremyi با اشاره به اینـکه کشـورهای دیـگر بر روی مواد معـدنی ماننـد مس و کبالت تمرکز می‌کنند، از تمرکز رواندا بر روی استخراج معادن دارای سنگ های قیمتی خبر داد، و افزود: رواندا بر ایجاد آگاهی از وجود سایر مواد معدنی و سنگ های قیمتی کمیاب که در مقادیر بیشتری در رواندا وجود دارد، تاکید دارد. وی در این رابطه توضیح داد: ما تصمیم گرفتیم بر روی این مواد معدنی تمرکز کنیم که به وفور در کشور داریم، و می‌توانیم تولید بزرگ‌تری نسبت به ج.د.کنگو داشته باشیم. به همین دلیل است که ما در حال افزایش آگاهی مردم رواندا هستیم. مدیر RMB می‌گوید که در حال حاضر هفت نوع ماده معدنی در رواندا استخراج می‌شود. وی در مورد تحقیقات اکتشافی دیگر ذخایر معدنی جدید در روآندا، گفت که هنوز اقدامی نشده است.

وضعیت کلی معادن در روآندا:

در حال حاضر 150 شرکت و تعاونی معدنی در سراسر کشور روآندا وجود دارند و بیشترین فعالیت در استان‌های جنوبی و غربی این کشور مشاهده و فعال می‌باشند. نواحی رولیندو، روتسیرو، موهانگا، کامونی و روماگانا از جمله مناطق معدنی برتر هستند، در حالی که گیساگارا و چیرهه فعالیت نسبتاً کمتری دارند. اگرچه ذخایر معدنی در هر منطقه از این کشور وجود دارد، ولی مدیر RMB می‌گوید که رواندا فاقد فناوری معدنی پیشرفته و به‌روز است، بنابراین به سرمایه‌گذاری در فناوری برای اکتشاف 100 درصد مواد معدنی خود، نیاز دارد.

در حال حاضر، بیشتر معادن، از جمله معادنی که رسانه‌های محلی از آنها بازدید می‌کنند، از ابزارهای ابتدایی در داخل تونل‌های معدن استفاده می‌کنند که نیاز به استخدام کارگران معمولی دارند و بنابراین روزانه مقادیر کمی استخراج می‌شود. در فرآیند فرآوری، مشهود است که شرکت‌های معدنی از روش منابع زمینی استفاده می‌کنند که در آن مواد معدنی به صورت دستی برای زدودن گرد و غبار از ابـزار الک استـفاده تا آب آنها را شسته و جدا کند. در مرحله پالایش، تعدادی از کارخانه‌ها به ‌ویژه در پالایش تانتالوم (کولتان) در شرکت معدن و تجارتBugesera.  کاسیتریت در Luna Smelter و پالایش طلا در پالایشگاه Gasabo Gold از فناوری مدرن استفاده می‌کنند.

آقای «نسنگومورمی» مدیر RMB، گفت: «ما در حال حاضر روی فناوری تحقیقاتی برای ثبت مقادیر واقعی سنگ‌های قیمتی تمرکز می‌کنیم، اما همچنین به سرمایه‌گذاری در استخراج و فناوری پردازش برای بهبود کیفیت و مرتب‌سازی مواد معدنی قبل از ارسال آنها به بازار، نیاز داریم.» وی می افزاید: در سه سال آینده، قصد داریم تا تحقیقات گسترده ای در مورد ذخایر معدنی جدید انجام دهیم و مواد معدنی بیشتری را کشف کنیم که در حال حاضر در بازار مواد معدنی مورد تقاضا هستند.

شایان ذکر است چندین کار اکتشاف معدنی از زمان استعمار در روآندا انجام شده بود، اما جدیدترین آنها در سال 2021 آغاز شد. یافته‌های مطالعات امکان سنجی برای تولید شیشه در رواندا در مناطق Kirambo، Masangano و Kirehe  ، گویای این واقعیت است که به اندازه کافی  ماسه سیلیکا با کیفیت خوب و سایر مواد خام  برای صنعت شیشه وجود دارد.

 

منبع: https://www.ktpress.rw/ December 1, 2023

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما