معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۶

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته سوم آذرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

تهدید آمریکا به بازنگری در کاهش تحریم های ونزوئلا

دولت آمریکا ونزوئلا را به بازنگری در تصمیم اتخاذ شده در رفع برخی تحریم های اعمالی علیه ونزوئلا تهدید نمود. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت که آمریکا با توجه به عدم پیشرفت قابل توجه نیکلاس مادورو و نمایندگانش در آزادی شهروندان آمریکایی و زندانیان سیاسی ونزوئلا، کاهش تحریم های اعمالی را مورد بازنگری و پیشرفت های حاصله را نیز مورد بررسی قرار می دهد .

https://twitter.com/StateDeptSpox/status/1730946166911615272

اعزام دانشجویان ونزوئلا به روسیه برای تحصیل در رشته‌های نفت و گاز

۴۰ نفر از دانشجویان منتخب ونزوئلا به منظور تحصیل در رشته‌های مرتبط به نفت و گاز  در دانشگاه ملی نفت و گاز گوبکین  روسیه، راهی این کشور شدند. برابر اعلام پدرو رافائل تیچئا، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا، دانشجویان اعزامی‌به عنوان فرزندان منتخب کارکنان شرکت ملی نفت ونزوئلا بر پایه توافق حاصله،در رشته‌های مهندسی خطوط، نفت، صادرات و تعمیر و نگهداری تحصیل می نمایند.

https://www.bancaynegocios.com/40-hijos-de-trabajadores-de-pdvsa-estudiaran

برگزاری دومین کنگره بین المللی ارتباطات در ونزوئلا

ونزوئلا طی روزهای ۴ و ۵ دسامبر سال جاری میلادی میزبان برگزاری دومین کنگره بین المللی ارتباطات می‌باشد. محل برگزاری این کنگره در راستای تبادل تجارب کشورهای شرکت کننده در حوزه ارتباط، دانشگاه بین المللی ارتباطات در شهر کاراکاس می‌باشد. برابر اعلام خانم تانیا دیاز، رییس دانشگاه محل برگزاری کنگره بین المللی، این رویداد به عنوان یکی از تصمیمات اتخاذ شده از سوی مجمع سائوپائولو در چهارمین سالگرد تأسیس دانشگاه بین المللی ارتباطات برگزار می‌گردد.

https://www.vtv.gob.ve/?p=799167

افزایش بی سابقه مهاجرت اتباع ونزوئلا

میزان مهاجرت اتباع ونزوئلا طی سال جاری میلادی بالغ بر ۱۱۴.۷۵ درصد افزایش یافته است. برابر آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان‌ بین‌المللی امدادرسانی آکسفام(Oxfam)، با افزایش مهاجرت شهروندان ونزوئلایی طی سال ۲۰۲۳، شمار مهاجران این کشور در خارج از کشور به بیش از ۷.۷ میلیون نفر افزایش یافته است، بالغ بر ۳.۶ میلیون نفر معادل ۶۰ درصد پناهجویان ونزوئلا در خارج از کشور، در آمریکای جنوبی به ویژه در سه کشور کلمبیا، پرو و اکوادور استقرار یافته اند و بیشتری مهاجران این کشور در خارج از کشور متحمل اقدامات تبعیض آمیز و بیگانه ستیزانه می‌باشند.

https://versionfinal.com.ve/mundo/migracion-venezolana-incremento-un-11475

افزایش واردات سوخت از سوی ونزوئلا

 در پی رفع تحریم های نفتی آمریکا، میزان واردات سوخت از سوی ونزوئلا طی ماه نوامبر سال جاری میلادی افزایش یافت. برابر اعلام گزارش منتشره از سوی خبرگزاری رویترز به نقل از داده‌های مرتبط به رد یابی نفتکش ها، واردات سوخت از سوی ونزوئلا از ماه اکتبر سال جاری میلادی افزایش یافته است و ونزوئلا طی ماه گذشته میلادی روزانه بالغ بر ۵۰ هزار بشکه نفتا و بنزین مخلوط را از شرکت آمریکایی شورون و شرکت اسپانیایی رپسول خریداری نموده است این در حالیست که صادرات روزانه نفت ونزوئلا با وجود لغو تحریم های نفتی آمریکا طی ماه نوامبر نسبت به ماه پیش از آن با کاهشی بالغ بر ۲.۳ درصد به ۶۵۱ هزار بشکه کاهش یافت، کاهش تولید نفت، مشکلات مرتبط به تأخیر در بارگیری و امتناع شرکت های کشتیرانی از همکاری با ونزوئلا و تغییر ساختار صادرات نفت ونزوئلا از مهمترین عوا مل اثر گذار در کاهش صادرات نفت ونزوئلا عنوان شده اند این در حالیست که میزان صادرات روزانه فرآورده‌های پتروشیمی در مدت یاد شده از ۴۳۴ هزار تن فراتر رفت.

https://www.bancaynegocios.com/reuters-exportaciones-petroleras

افزایش تبادلات تجاری ونزوئلا و کلمبیا

طی سه ماهه سوم سال جاری میلادی ارزش مبادلات تجاری بین ونزوئلا و کلمبیا از ۵۷۲ میلیون دلار فراتر رفت.  برابر اطاق مشترک همگرایی تجاری ونزوئلا و کلمبیا، افزایش مبادلات تجاری در مدت یاد شده نسبت به زمان مشابه سال گذشته میلادی بالغ بر ۹ درصد رقم خورده است این در حالیست که ارزش صادرات ونزوئلا به کلمبیا با افزایشی بالغ بر ۱۸ درصد از ۱۰۷ میلیون دلار فراتر رفته است و محصولاتی نظیر کود، مواد شیمیایی،  موادسوختی و روغن، آهن، فولاد، آلومینیوم  و محصولات آلومینومی اصلی ترین صادرات ونزوئلا به کلمبیا بوده است در مقابل ونزوئلا طی  سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ محصولاتی با ارزش بالغ بر ۴۵۷ دلار از کلمبیا وارد نمود.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/intercambio-comercial-entre

اجرای طرح ترکیه برای احیای زیرساخت های بهداشتی ونزوئلا

 سفارت ترکیه در ونزوئلا از اجرای برنامه ای برای توسعه زیرساخت های بهداشتی ونزوئلا با همکاری آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه خبر داد برابر اعلام آیدان اوغلو، سفیر ترکیه در  کاراکاس، در  چارچوب این طرح سه پروژه بزرگ بیمارستانی در ونزوئلا اجرا می‌گردند که با نوسازی فضاهای توانبخشی بیمارستانی به نام دومینگو لوسیانی در شهر کاراکاس آغاز گردید.

https://www.vtv.gob.ve/venezuela-turkiye-recuperacion-espacios-hospitalarios

ثبت پایین ترین نرخ تورم ماهیانه در ونزوئلا طی ۷ سال اخیر

نرخ افزایش تورم ماهیانه در ونزوئلا طی ماه نوامبر سال جاری میلادی ۱.۸ درصد رقم خورد که کمترین نرخ تورم ماهیانه ثبت شده طی ۷ سال اخیر در این کشور به شمار می رود. بر پایه تازه ترین گزارش منتشره از سوی رصد خانه امور مالی ونزوئلا، نرخ تورم طی ۱۱ ماه اخیر بیش از ۱۸۱.۶ درصد رشد یافته است و نرخ تورم سالانه از ۲۸۶ درصد فراتر رفته است. خدمات ارتباطاتی، هزینه‌های تفریحی،  خدمات عمومی،  مواد غذایی و نوشیدنی‌ها بیشترین نرخ تورم ماهیانه را طی ماه گذشته میلادی به خود اختصاص داده اند. تثبیت نرخ ارز به عنوان نتیجه استمرار و تقویت سیاست مداخله ارزی و کاهش هزینه‌های عمومی از مهمترین عوامل ثبت نرخ اندک تورم ماهیانه در ونزوئلا عنوان شده است.

https://www.bancaynegocios.com/ovf-inflacion-subio-apenas-18-en-noviembre

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما