معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۴- ۱۲:۴۲ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته دوم آذر‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

سرمایه گذاری 79 میلیون دلاری برای تعمیر و بهینه سازی پالایشگاه نفتی "تخا" در اروگوئه

آلخاندرو استیپاسینیک رئیس اداره ملی نفت، الکل و سیمان اروگوئه (موسوم به آنکاپ) گفت: کل سرمایه ای که در طول وقفه عملکرد پالایشگاه نفتی "تخا" جهت تعمیر و بهینه سازی آن در نظر گرفته شده 79 میلیون دلار است. وی توضیح داد: قراردادهایی که میان آنکاپ و شرکت های خصوصی بدین منظور منعقد شده بالغ بر 67 میلیون دلار می‌باشد. در عین حال 5 میلیون دلار نیز بصورت جداگانه برای خرید تجهیزات از کشورهای چین، آمریکا، انگلستان، بلژیک، ایتالیا، برزیل، آرژانتین و ژاپن اختصاص یافته است. 7 میلیون دلار مابقی نیز برای پرداخت اضافه کاری پرسنل آنکاپ در نظر گرفته شده است، چرا که پرداخت دستمزدها و اضافه کاری پرسنل برغم تعطیلی پالایشگاه از جمله موضوعاتی بود که طی ماههای گذشته منجر به بروز اختلافات شدید میان دولت و سندیکاها شده بود. استیپاسینیک تاکید کرد: با انجام تعمیرات در پالایشگاه، می‌توان نسبت به بهره وری بیشتر و بالا بردن عمر متوسط پالایشگاه به مدت 20 تا 30 سال اطمینان خاطر بدست آورد. پیش بینی می‌شود امور عمرانی در پالایشگاه {برای تعویض کلاهک کراکینگ در قلب پالایشگاه} که سپتامبر سال جاری آغاز شده است، تا اواخر مارس سال آینده به طول بیانجامد. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/los-numeros-detras-del-desafio-tecnologico-que-significa-la-parada-tecnica-de-la-refineria-de-ancap

تاکید وزیر اقتصاد اروگوئه بر فرصت بوجود آمده جهت جذب سرمایه گذاری از چین  

آثوسئنا آربلچه وزیر اقتصاد و دارایی اروگوئه گفت: سفر اخیر هیأتی رسمی از اروگوئه به چین که منجر به دستیابی به ائتلافی راهبردی با آن کشور شد، فرصت خوبی را برای جذب سرمایه گذاری در داخل کشور فراهم می آورد. آربلچه که خود از جمله اعضای هیأت اعزامی‌به چین بود در مصاحبه ای، یکی از نتایج سفر مذکور را دستیابی به "اطمینان متقابل" با آن کشور بزرگ آسیایی دانست و خاطرنشان کرد: موافقتنامه‌های متعددی با طرف چینی به امضا رسید که امکان تعمیق همکاری‌ها در حیطه‌های مختلف از جمله مسائل تجاری را محیا می نمایند و به علاوه نوید بخش انعقاد توافق تجارت آزاد با آن کشور نیز هستند. شایان ذکر است، طی دیدار چهار روزه هیات اروگوئه ای به ریاست لوئیس لاکاژه پو از چین در اواخر آبانماه سال جاری، 24 سند همکاری میان دو کشور در زمینه‌های مختلف به امضا رسید. (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

https://www.ambito.com/uruguay/arbeleche-busca-atraer-mas-inversiones-china-n5884191

افزایش 15 درصدی ذبح  دام گوسفندی در کشتارگاه‌های اروگوئه از ابتدای سال 2023

به گزارش موسسه ملی گوشت اروگوئه، ذبح گوسفند از ابتدای ژانویه تا نوامبر سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 به میزان 15 درصد در کشور افزایش یافت. با این وجود طی این مدت، درآمدزایی ناشی از صادرات گوشت گوسفندی به بازارهای خارجی کاهشی به میزان 24 درصد را به ثبت رساند. آلفردو فروس رئیس دبیرخانه پشم اروگوئه (SUL) در مصاحبه ای، کاهش درآمدزایی را ناشی از روند افزایشی عرضه گوشت گوسفندی در بازارهای جهانی از سوی کشورهای رقیب از جمله استرالیا عنوان نمود. وی در عین حال با اشاره به فروش قابل ملاحظه پشم (با میکرون‌های مختلف) برغم کاهش بهای صادراتی محصول مذکور گفت: پشم اروگوئه در سال جاری بطور متوسط به ازای هر کیلو بین 7 تا 7.5 دلار مورد معامله قرار گرفت. وی در عین حال با ابراز امیدواری نسبت به رونق بازار صادراتی دام زنده پس از سفر اخیر هیأتی به ریاست رئیس جمهور لاکاژه پو به چین، خاطرنشان کرد: چین  اصلی ترین بازار صادراتی محصولات گوسفندی اروگوئه به حساب می آید. (نشریه رویستا ورده- اروگوئه)

https://revistaverde.com.uy/ganaderia/gran-faena-de-ovinos-pero-a-precios-bajos-no-hay-liquidacion-de-stock-senalo-el-presidente-del-sul/

کاهش مختصر بهای سوخت در ماه دسامبر 2023 در اروگوئه

وزارت صنعت، انرژی و معدن اروگوئه از کاهش بهای سوخت از ابتدای دسامبر سال جاری در سراسر کشور خبر داد و اعلام کرد: با توجه به کاهش نرخ برابری واردات بر اساس بهای مرجع نفت برنت (PPI)، از روز جمعه اول دسامبر، از بهای بنزین سوپر- 95 دو پزو کاسته خواهد شد و هر لیتر بنزین به بهای 75.54 پزو در جایگاههای سوخت رسان به مشتریان عرضه می‌شود. بهای گازوئیل 50 اس نیز با کاهش 2 پزویی، به قیمت 57.39 دلار در هر لیتر به فروش خواهد رسید. بهای گاز کپسول تغییر نکرده و همچنان به بهای 76.75 پزو در هر کیلو {حدود 954 پزو برای کپسول های سیزده کیلوگرمی} عرضه خواهند شد. [نرخ تبدیل ارز دلار آمریکا به پزوی اروگوئه حدود 39 پزو است] (پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/gobierno-anuncia-baja-del-precio-combustibles-diciembre

افزایش 8 درصدی صادرات اروگوئه در نوامبر 2023

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21) ثبت سفارش برای صادرات اقلام مختلف تجاری در نوامبر سال جاری به 962 میلیون دلار بالغ شد و در مقایسه با نوامبر سال 2022 افزایشی به میزان 8 درصد را به ثبت رساند. صادرات اروگوئه با احتساب مناطق آزاد تجاری طی یازده ماه سال (ژانویه تا نوامبر 2023) 14 درصد کاهش یافت و در مجموع به 10418 میلیون دلار بالغ شد. گوشت گاوی با 242 میلیون دلار در فهرست نخست کالاهای صادراتی اروگوئه در ماه نوامبر بود که در مقایسه با نوامبر سال گذشته افزایش 25 درصدی را به ثبت رساند. سلولز با 141 میلیون دلار و محصولات لبنی با 79 میلیون دلار در ردیف های دوم و سوم قرار گرفتند. برزیل در ماه نوامبر نخستین مقصد صادراتی اروگوئه بود و در مجموع 162 میلیون دلار از صادرات اروگوئه (19 درصد) را به خود اختصاص داد. صادرات به بازار برزیل در مقایسه با نوامبر 2022 به میزان 26 درصد افزایش یافت. چین با 151 میلیون دلار دومین مقصد صادراتی اروگوئه بود. اتحادیه اروپا، آمریکا و آرژانتین نیز به ترتیب سومین، چهارمین و پنجمین مقاصد صادراتی اروگوئه بودند. (پورتال موسسه اروگوئه 21)

https://www.uruguayxxi.gub.uy/

عدم امیدواری نسبت به انعقاد توافق تجارت آزاد میان مرکوسور و اتحادیه اروپا (پورتال خبری امبیتو- اروگوئه)

بدنبال گفت و گوهای لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل و سانتیاگو کافیئرو وزیر خارجه آرژانتین با  مسئولان اروپایی در حاشیه اجلاس کوپ 28 در دبی، امیدواری‌ها برای دستیابی به توافق تجارت آزاد میان مرکوسور و اتحادیه اروپا عملاً نقش بر آب شد. ناامیدی پس از آن بوجود آمد که بنابر اظهارات شماری از مسئولان هم در اروپا و هم در آمریکای لاتین، انتظار می رفت که در اجلاس سران مرکوسور (هفتم دسامبر) در ریو دو ژانروی برزیل، نهایی سازی مذاکرات معوق درباره موافقتنامه مذکور (که حدود 25 سال از شروع مذاکرات آن می‌گذرد) در دستور کار سران مرکوسور قرار گیرد. لولا داسیلوا در دبی به خبرنگاران گفت که در نشست با امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه قصد داشت که وی را برای تغییر موضعش درقبال موافقتنامه مذکور قانع نماید، ولی ماکرون همچنان مخالف موافقتنامه تجاری میان دو بلوک مذکور است. ماکرون معتقد است که این توافق از مدتها قبل مورد مذاکره قرار گرفته و برای هیچ کس منفعتی ندارد، چرا که موضوعات آب و هوایی و زیست محیطی را مدنظر قرار نمی دهد و به علاوه با آنچه که لولا در برزیل و ما در اروپا انجام می دهیم مغایریت دارد.

افزایش نرخ تورم سالانه در اروگوئه به 5 درصد در ماه نوامبر 2023  (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بهای مصرف در اروگوئه در ماه نوامبر سال جاری 0.34 درصد افزایش یافت و در دوازه ماه منتهی به نوامبر بر روی 4.96 درصد قرار گرفت. اگرچه تورم یک ساله در اروگوئه از 4.3 درصد (در ماه اکتبر) به  4.96 درصد (در ماه نوامبر) افزایش یافت، اما همچنان در محدوده هدف گذاری دولت، بین 3 تا 6 درصد قرار دارد. بررسی آمارهای نشان می دهد که تورم تجمیعی از ابتدای سال میلادی جاری (یازده ماهه) 5.22  درصد است. از جمله اقلام و خدماتی که در افزایش تورم در ماه نوامبر موثر بودند می‌توان به افزایش بهای مبلمان و وسایل خانگی (1.2%)، خدمات نظافت خانه (2.7%)، حمل و نقل (0.92%) و بلیط هواپیما (13.54%) اشاره کرد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما