معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۷:۱۱ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی عمان در هفته دوم آذرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

عمان میزبان نشست بین المللی هیدروژن سبز

تایمز عمان – وزارت انرژی و معادن عمان از تاریخ 12 لغایت 14 دسامبر 2023 میزبان سومین نشست بین المللی هیدروژن سبز در مرکز نمایشگاه‌های مسقط می‌باشد.

در این نشست شرکت های داخلی و بین المللی از جمله شرکت های هیدروم، اوکیو، اسیاد، بلومبرگ، نئوم، بی.ام.دابلیو، ولکان استیل، انی، بی.پی حضور خواهند داشت.

افزایش نیروی کار خارجی در عمان

عمان آبزرور – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد نیروی کار خارجی در عمان در ماه اکتبر 2023 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش یک ممیز 2 دهم درصدی همراه بوده است.

نیروی کار خارجی در اکتبر امسال به یک میلیون و 832 هزار و 729 نفر رسیده است. از این تعداد یک میلیون و 446 هزار و 233 نفر در شرکت های خصوصی و 43 هزار و 230 نیروی خارجی در شرکت های دولتی عمان مشغول به کار هستند.

امضای قرارداد فروش نفت عمان به ژاپن

مسقط دیلی – وزارت انرژی و معادن عمان قراردادی به منظور فروش نفت خام با شرکت ایتوچو ژاپن به امضا رسانده است. این قرارداد از سال 2024 اجرایی خواهد شد اما به حجم فروش نفت اشاره ای نشده است.

شرکت ایتوچو ژاپن از سال 1974 یکی از مشتریان خرید نفت عمان به شمار می آمده است.

افتتاح شش طرح عمرانی به ارزش بیش از 4 میلیارد ریال عمان

تایمز عمان – سازمان سرمایه گذاری عمان اعلام کرد همزمان با جشن روز ملی در این کشور 6 طرح عمرانی به ارزش 4 میلیارد و 650 میلیون ریال عمان افتتاح شده است.

این 6 پروژه شامل شرکت صنایع پتروشیمی و پالایشگاه الدقم، مرکز آب و برق الدقم، پارک نفتی راس المرکز، مزرعه پرورش میگو الخویمه، پروژه انتقال برق و هتل جی.دابلیو ماریوت می‌باشد.

خروج شرکت مها انرژی از بلوک 70 عمان

مسقط دیلی – شرکت سوئدی مها انرژی که در حوزه‌های نفت و گاز فعال می‌باشد اعلام کرد از بلوک 70 انرژی عمان خارج می‌شود و سهام 65 درصدی خود را به شرکت انرژی المفرق که هم اکنون 35 درصد از سهام این بلوک را در اختیار دارد، واگذار می‌کند.

شرکت مها انرژی اعلام کرد سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری خود را خارج خواهد کرد و شرکت المفرق از تاریخ اول دسامبر 2023 مسئول همه هزینه‌های پروژه انرژی بلوک 70 خواهد بود.

کاهش صادرات نفتی عمان در سال 2023

مسقط دیلی – صادرات نفت خام عمان در 10 ماهه نخست سال 2023 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش حدود 5 درصدی همراه بوده است.

مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان با اشاره به کاهش صادرات نفت عمان به کشورهای هند، ژاپن و کره جنوبی در سال جاری و در همین بازه زمانی افزایش صادرات به چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت عمان اعلام کرد مجموع صادرات نفت خام این کشور در 10 ماهه نخست سال جاری با کاهش 4 ممیز 9 دهم درصدی به 256 میلیون 300 هزار بشکه رسیده است.

روابط تجاری بیش از 5 میلیارد دلاری عمان و کره جنوبی

عمان آبزرور – حجم روابط تجاری عمان و کره جنوبی در سال 2022 به 5 میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است.

سفیر کره جنوبی در مسقط گفت دو کشور در راستای چشم انداز 2040 عمان و همچنین همکاری در صنایع تولید هیدروژن سبز و عدم اشاعه کربن به دنبال گسترش همکاری‌های فی مابین و افزایش حجم تعاملات تجاری می‌باشند.

اشتغال زایی هیدروژنی در عمان

عمان آبزرور – سلطنت عمان در چارچوب راهبرد اقتصادی مبتنی بر هیدروژن خود می‌تواند تا سال 2050 بین 291 تا 381 هزار شغل ایجاد کند.

شرکت گایدهاوس آلمان که یک شرکت مشاوره تجاری می‌باشد در گزارشی اعلام کرد اقتصاد مبتنی بر هیدروژن در عمان علاوه بر کمک به رشد اقتصادی این کشور، اشتغال زایی گسترده ای نیز برای عمان به دنبال خواهد داشت.

افزایش 10 درصدی حمل بار هوایی در خاورمیانه

تایمز عمان - انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی موسوم به یاتا در گزارشی اعلام کرد در ماه اکتبر 2023 میزان حمل بار توسط شرکت های هواپیمایی در منطقه خاورمیانه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 10 ممیز 9 دهم درصدی همراه بوده است.

این گزارش می افزاید در این مدت میزان حمل بار از خاورمیانه به کشورهای آسیایی 10 ممیز 3 دهم درصد و میزان حمل بار از خاورمیانه به بازارهای اروپایی 17 ممیز 1 دهم درصد افزایش داشته است.

افزایش نقدینگی در عمان

تایمز عمان – مرکز ملی آمار و اطلاعات عمان اعلام کرد میزان نقدینگی با افزایش 4 درصدی در پایان سپتامبر سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 21 میلیارد و 680 میلیون ریال گزارش شده است.

این گزارش می افزاید وجوه نقد صادر شده در همین مدت با افزایش 7 دهم درصدی به 1 میلیارد و 617 میلیون ریال رسیده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما