معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۷- ۱۴:۴۹

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ اول آذر 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تعیین حداقل مالیات برای شرکت‌های چندملیتی در مجلس نروژ

نروژ قوانین مربوط به حداقل مالیات جهانی را در پارلمان خود معرفی نمود. حداقل مالیات جهانی، بخشی از تلاش‌های بین‌المللی برای تعیین نرخ مالیات پایه برای شرکت‌های چندملیتی است و تضمین می‌کند که آنها حداقل مبلغی را صرف‌نظر از جایی که فعالیت می‌کنند، پرداخت نمایند. این حرکت در راستای دیگر ابتکارات جهانی است که با هدف جلوگیری از اجتناب از پرداخت مالیات و ایجاد یک سیستم مالیاتی بین‌المللی عادلانه‌تر صورت گرفته است.

https://news.bloombergtax.com/daily-tax-report-international/norway-submits-global-minimum-tax-legislation-to-parliament

راه‌اندازی راکتور مدولار کوچک در شهر هالدن نروژ

شهرداری‌هالدن (Halden) در نروژ، به همراه شرکت‌های Norsk Kjernekraft و Østfold Energi، یک شرکت جدید به نام Halden Kjernekraft را برای بررسی امکان‌سنجی ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای (NPP) با استفاده از فناوری راکتور مدولار کوچک (SMR) در این شهر تشکیل داده‌اند. این راه‌حل، پاسخی به کسری  16 تراوات ساعتی برق در اسلو و دو شهر دیگر تا سال 2035 می‌باشد. هالدن، با بیش از 60 سال تجربه استقرار یک راکتور تحقیقاتی، میزبانی SMRها را به عهده خواهد داشت که به عنوان یک راه‌حل بالقوه برای کمبود برق مطرح هستند. این شرکت جدید، تحقیقات و بررسی‌هایی را برای اطلاع رسانی تصمیمات توسعه آتی با توجه به نیازهای اقتصادی و انرژی منطقه انجام خواهد داد.

شهرداری‌هالدن 20 درصد از سهام این سرمایه‌گذاری را در اختیار دارد، در حالی که هر یک از دو شرکت فوق‌الذکر، 40 درصد از سهام را در اختیار دارند. هدف از این همکاری ارزیابی این است که انرژی هسته‌ای، به‌ویژه راکتورهای مدولار کوچک، تا چه حد می‌توانند در رفع نیازهای برق این شهر نقش داشته باشند.

https://www.neimagazine.com/news/newsnorway-considers-smr-for-halden-11301159

درخواست‌ها برای مشارکت در نیروگاه‌های برق فراساحلی

کنسرسیوم‌ها و شرکت‌های متعددی برای مشارکت در توسعه پروژه‌های بادی فراساحلی نروژ درخواست داده‌اند. در فلات قاره نروژ، به طور خاص درخواست برای منطقه Sørlige Nordsjø II. قابل ملاحظه است. با وجود بالا بودن هزینه‌ها، وزارت نفت و انرژی نروژ رویکرد مثبتی نسبت به علاقه شدید بازیگران اصلی به این پروژه‌ها دارد. این وزارتخانه قصد دارد پیش صلاحیت حداقل شش و حداکثر هشت متقاضی را برای این مزایده که به طور آزمایشی برای فوریه 2024 برنامه‌ریزی شده است، تایید کند. دولت نروژ قصد دارد تا سال 2040 مناطقی را برای 30 گیگاوات باد فراساحلی با Sørlige Nordsjø II و Utsira Nord اختصاص دهد. مکان اولین مناطق پروژه مزبور توسط دولت تعیین شده‌اند.

https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/seven-bid-to-pre-qualify-for-norways-first-offshore-wind-auction-78557

تاثیر مزارع بادی فراساحلی بر تولید برق توربین‌های پایین‌دست

تحقیقات دانشگاه برگن نشان می‌دهد که مزارع بادی فراساحلی می‌توانند منجر به کاهش در دسترس بودن منابع بادی پایین دستی برای سایر مزارع تا 20 درصد در شعاع 50 کیلومتری به دلیل Wake Effect شوند. این اثر، تلاطمی است که بعد از توربین بادی رخ می‌دهد و باعث کاهش تولید توربین‌های پایین‌دست می‌شود. Eirik Finserås، محقق دانشگاه برگن، خاطرنشان می‌کند که ملاحظات اقتصادی ناشی از کاهش حتی 5 درصدی ظرفیت تولید، می‌تواند بر انگیزه توسعه نیروگاه‌های بادی فراساحلی تأثیر بگذارد. این مطالعه به طور خاص توسعه برنامه‌ریزی شده مزرعه بادی دریایی نروژ واقع در نزدیکی مرز با دانمارک را بررسی می‌کند. این تحقیق نشان می‌دهد که مزارع بادی فراساحلی نروژ ممکن است بر مزارع بادی دریایی برنامه‌ریزی شده دانمارک تأثیر بگذارد و در نتیجه نیاز به چارچوب‌های نظارتی شفاف‌تر و همکاری بین‌المللی برای رسیدگی به چالش‌های مرتبط با Wake Effect و اطمینان از انتقال آرام به انرژی سبز را برجسته می‌کند.

https://www.uib.no/en/jur/165970/offshore-wind-farms-can-steal-wind-each-other

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما