معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۵- ۱۰:۲۶ - مشاهده: ۶۰

اخبار اقتصادی ترکیه - ارزروم

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه در نیمه اول آذرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

احداث نیروگاه خورشیدی برای ناحیه دوم صنعتی ارزروم

صائم اوزآک‌آلین، رییس اتاق صنایع و بازرگانی ارزروم در ارتباط با ناحیه دوم صنعتی ارزروم گفت یک نیروگاه خورشیدی که در گام نخست ظرفیت اسمی 35 مگاوات خواهد داشت به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در ناحیه دوم صنعتی ارزروم به احداث خواهد رسید. وی همچنین افزود ظرفیت این نیروگاه خورشیدی بصورت تدریجی تا 100 مگاوات نیز قابل افزایش خواهد بود. (2023/11/30، ارزروم، لینک منبع خبر)

آمار صادرات استان‌های  ارزروم تا پایان نوامبر 2023

آمار صادرات استان‌‌های ارزروم به ایران تا پایان نوامبر 2023

صادرات گروه‌های کالایی اصلی استان‌های  ارزروم تا پایان نوامبر 2023

تاسیس پلتفرم تجارت ارزروم

پلتفرم تجارت ارزروم با هدف گرد هم آوری فعالان اقتصادی ارزروم تاسیس و چتین آکارسو به عنوان رییس موسس این پلتفرم انتخاب شد. چتین آکارسو در ارتباط با اهداف این پلتفرم گفت: «پروژه کارخانه نمونه این پلتفرم که برای افزایش کارایی و عملکرد کسب و کارها طراحی و برنامه‌ریزی شده، نقش کلیدی در تحول دیجیتال صنایع تولیدی ما خواهد داشت. به منظور پایداری موفقیت‌های به دست آمده، به توسعه پروژه‌های در دست اجرای خود ادامه داده و با پروژه‌های جدید خود راه را برای دنیای تجارت ارزروم هموار خواهیم کرد. هدف ما این است که در دوره جدید ابعاد متفاوتی به توسعه و چشم انداز ارزروم و نیز جهش‌های تولیدی و صادراتی در اقتصاد ترکیه ایجاد کنیم.

یک مرکز نمایشگاهی در سطح جهانی شایسته ارزروم به عنوان آخرین ایستگاه جاده ابریشم با دارا بودن زیرساخت‌ها و امکانات لجستیکی قوی برای ارزروم بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود. همچنین با پروژه منطقه‌ای توسعه فناوری‌‌های نوین، هدف ما تبدیل ارزروم به مرکز پیشرفت‌های علمی و فناوری از طریق ایجاد یک اکوسیستم با تمرکز بر تولیداتی دارای محوریت نوآورانه می‌باشد. هدف ما تولید برخی محصولات میانی در هوانوردی، صنایع فضایی، صنایع دفاعی، سیستم‌های ریلی، مواد کامپوزیت و سایر زمینه‌های مرتبط و دارای فناوری‌های پیشرفته در ارزروم است». (2023/12/02، ارزروم، لینک منبع خبر)

 افزایش استخراج نفت به روزانه 27 هزار بشکه در کوهستان گابار شیرناک

با افتتاح یک چاه دیگر در میدان نفتی شهید اسما چوِیک در منطقه کوهستان گابار در استان شیرناک ترکیه، استخراج نفت در این چاه نفت آغاز گردید. تا کنون در این میدان نفتی 36 چاه نفت حفر شده، تولید نفت در 22 حلقه از این چاه‌ها در حال انجام بوده و عملیات حفاری 14 حلقه از این چاه‌ها نیز همچنان ادامه دارد. ظرفیت تولید نفت در این 22 حلقه چاه در حال حاضر روزانه 27 هزار بشکه نفت اعلام شده است. عمق چاه جدید حفر شده برابر با 1.600 متر اعلام شده و همچنین بر اساس اعلام‌های صورت گرفته ظرفیت تولید نفت در این میدان نفتی تا پایان سال جاری میلادی به روزانه 35 هزار بشکه افزایش خواهد یافت. همچنین هدف نهایی در این میدان نفتی برداشت روزانه 100 هزار بشکه نفت با حفر 100 حلقه چاه تا پایان سال 2024 عنوان شده است. (2023/11/30، حکاری، لینک منبع خبر)

خبر راه اندازی قطار سریع‌السیر در شانلی‌عورفا

بکر بوزداغ، نایب‌رئیس مجلس ترکیه و نماینده شانلی‌عورفا از حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه که به منظور انجام پاره‌ای دیدارها و افتتاح برخی پروژه‌های مربوط به شهرداری شانلی‌عورفا به این شهر سفر کرده بود در سخنان خود در جریان مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها خبر راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در شانلی‌عورفا را به اطلاع عموم رساند. وی در سخنان خود گفت: «قطار سریع‌السیر از سیواس گرفته تا استانبول و کنیا و بسیاری نقاط دیگر (ترکیه) امتداد پیدا کرده است. در حال حاضر این عملیات در غازی‌آنتپ آغاز شده و به اذن خداوند در شانلی‌عورفا نیز قطار سریع‌السیر راه اندازی خواهد شد. پس از غازی‌آنتپ نوبت به شانلی‌عورفا خواهد رسید. برگزاری مناقصه اجرای پروژه قطار سریع‌السیر شانلی‌عورفا و اتصال این شهر از طریق راه آهن به جهان و اتصال جهان به این شهر نصیب این کادر (حکومت حزب عدالت و توسعه) خواهد شد». (2023/12/03، شانلی‌عورفا، لینک منبع خبر)

سرمایه‌گذاری 338 میلیون لیره‌ای در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی در قهرمان‌مرعش

عملیات اجرای دو نیروگاه خورشیدی با سرمایه‌گذاری به ارزش 338 میلیون لیره ترک و تامین کننده برق مورد نیاز نزدیک به 25 تا 30 هزار واحد مسکونی در شهرستان البستان استان قهرمان‌مرعش آغاز شد. بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته یکی این دو نیروگاه در مساحتی به وسعت 150 هزار متر مربع احداث خواهد شد. با بکارگیری 20 هزار و 874 صفحه خورشیدی در احداث این نیروگاه ظرفیت اسمی‌تولید برق در آن 12 مگاوات عنوان شده و هزینه احداث آن در حدود 127 میلیون لیره ترک عنوان شده است. اما پروژه دوم نیروگاه خورشیدی در شهرستان البستان استان قهرمان‌مرعش در مساحتی به وسعت 203 هزار متر مربع به احداث خواهد رسید. در ساخت این نیروگاه از 33 هزار و 50 صفحه خورشیدی استفاده خواهد شد و ظرفیت اسمی‌تولید برق در آن برابر 19 مگاوات عنوان شده است. همچنین هزینه پیش بینی شده برای ساخت این نیروگاه در حدود 211 میلیون لیره ترک برآورد شده است. (2023/12/02، قهرمان‌مرعش، لینک منبع خبر)

احداث کارخانه فیبر کربن در قهرمان‌مرعش

بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی استانداری غازی‌آنتپ؛ یک کارخانه تولید فیبر کربن، در شهرستان نورداغی استان غازی‌آنتپ که پس از زمین لرزه 6 فوریه مناطق جنوب ترکیه دچار تخریب شده بود احداث خواهد شد. این خبر توسط کمال چبر، استاندار غازی‌آنتپ و در نشست شورای همکاری صنایع و فناوری به اطلاع عموم رسانده شد. وی در این نشست ضمن بیان این مطلب که غازی‌آنتپ در حال حرکت در مسیر صنایع دفاعی بوده و این شهر با ویژگی‌های لازمه صنایع دفاعی سازگاری دارد گفت: «می‌بایست این سازگاری قویا عملی گردد و برای تحقق این امر عوامل محلی به شدت در تلاش هستند». (2023/11/29، غازی‌آنتپ، لینک منبع خبر)

انتخاب رییس جدید اتاق صنایع و بازرگانی قارص

قدیر بوزان، به عنوان رییس جدید اتاق صنایع و بازرگانی قارص انتخاب شد. بوزان در انتخابات ریاست هیئت مدیره اتاق صنایع و بازرگانی قارص مورخ 1 دسامبر 2023 به عنوان رییس اتاق صنایع و بازرگانی قارص انتخاب گردید. این انتخابات در پی استعفای رییس سابق اتاق صنایع و بازرگانی قارص که به منظور ثبت نام برای نامزدی شهرداری قارص از سمت خود کناره‌گیری کرده بود برگزار گردید. رییس جدید اتاق صنایع و بازرگانی قارص 39 ساله، فارغ‌التحصیل رشته معماری و دارای سابقه اجرایی در صنعت ساختمان در بسیاری از استان‌های ترکیه بوده، متاهل و دارای 2 فرزند می‌باشد. (2023/12/01، قارص، لینک منبع خبر)

همکاری ژاپن در بازسازی شهر غازی‌آنتپ

سمینار «مشکلات موجود در مسیر بازسازی شرایط زندگی پس از بلایای بزرگ» با همکاری شهرداری غازی‌آنتپ ونیز آژانس همکاری بین‌المللی ژاپن (JICA) برگزار شد. این سمینار با هدف بررسی اقدامات مشترک و همکاری‌های آتی میان شهرداری غازی‌آنتپ و آژانس همکاری بین‌‌المللی ژاپن در بازسازی این شهر پس از زمین لرزه فوریه 2023 برگزار شد. سمینار با حضور فاطمه شاهین، شهردار غازی‌آنتپ و یوکو تاناکا، رییس دفتر JICA در ترکیه برگزار گردید. (2023/12/04، غازی‌آنتپ، لینک منبع خبر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما