معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۱:۱۲ - مشاهده: ۱۵۷

اخبار اقتصادی عراق - کربلای معلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در نیمه دوم آبان‎ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

راه اندازی قطار مسافری تهران- کربلاء

وزارت راه و شهرسازی، از آغاز مرحله جدید فروش بلیت قطار ترکیبی تهران کربلا برای قطارهای بازه زمانی آذر ماه خبر داد.

میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نحوه سیر قطار ترکیبی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطار ترکیبی تهران کربلا روزهای شنبه از ایستگاه تهران حرکت می‌کند و مسافرین پس از عبور از مرز شلمچه، با اتوبوس از شلمچه تا بصره را طی و از آنجا مجددا با قطار تا کربلا سیر خواهند کرد.

صالحی افزود: قطار برگشت نیز از شهر کربلا صبح روزهای شنبه هر هفته به سمت بصره و از آنجا با اتوبوس به مرز شلمچه و از شلمچه تا ایستگاه نهایی تهران به وسیله قطار حرکت می‌کند.

مدیرعامل راه‌آهن در خصوص نوع قطارهای مورد استفاده نیز گفت: قطار داخل ایران برای همه مسافران 4 تخته 4 ستاره و در داخل عراق انواع اتوبوسی درجه 1، اتوبوسی وی آی پی و کوپه‌ای است.

اجرای پروژه عظیم فاضلاب کربلای معلی

دستیار مدیر فاضلاب کربلای معلی در گفت و گو با خبرگزاری نون تایید کرد: این اداره کل در حال اجرای پروژه‌های بزرگ از جمله بزرگترین ایستگاه در حال ساخت در منطقه حر منصور با ظرفیت (16) هزار متر مکعب در ساعت است. عملیات احداث پروژه از سال گذشته آغاز شده و تا کنون بیش از 60 درصد از برنامه ریزی پروژه تححق یافته است. بر اساس قراردادی با یک شرکت بین المللی سوئدی، تمام ماشین آلات، خطوط و تجهیزات از سوی این شرکت انجام می‌شود و پیش بینی می‌شود این پروژه در سال آینده (2024) افتتاح شود.

وی افزود: این یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مهم شهری است که از سال ۲۰۱۳ برای اجرای آن در تلاش بودیم، اما جنگ با گروه‌های داعش و سیاست ریاضتی دولت در آن زمان، اجرای آن را به تأخیر انداخت. (خبرگزاری نون)

افتتاح بزرگترین پروژه تولید طیور و تخم مرغ عراق در استان کربلاء

محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق و مهندس نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا بزرگترین پروژه مرغداری و تولید تخم مرغ عراق را در استان کربلاء افتتاح کردند.

به گزارش شفق نیوز، این طرح یکی از پروژه‌های مهم راهبردی عراق در زمینه تولید طیور و تخم مرغ با ظرفیت تولید تقریبی 3 میلیون تخم مرغ و همچنین تولید گوشت طیور به میزان 306 هزار تن در سال است. این واحد صنعتی قابلیت تولید 34 هزار قطعه جوجه در ساعت را خواهد داشت. (شفق نیوز)

سفر وزیر برق عراق به ایران

خبرگزاری دولتی عراق (اینا) اعلام کرد که زیاد علی فاضل در راس هیاتی رسمی در تاریخ 24 آبان ماه سالجاری به تهران سفر کرد.

این خبرگزاری افزود که هدف از این سفر بررسی همکاری دوجانبه میان عراق و ایران است. وی در این سفر با وزرای نیرو و نفت جمهری اسلامی ایران دیدار و مذاکره داشت.

وزیر برق عراق قبل از سفر خود، در گفت‌وگو با پایگاه خبری العربی الجدید گفته بود که با توجه به نیاز مبرم کشورش به گاز ایران برای تولید برق، واردات گاز ایران به قوت خود باقی خواهد ماند.

وزیر برق عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید همچنین با تایید امضای یادداشت تفاهم کشورش با ترکمنستان برای صادرات روزانه ۲۵ میلیون متر مکعب گاز  به عراق گفته است که  به دلیل فاصله جغرافیایی، انتقال گاز از طریق خطوط لوله ایران انجام می‌شود، زیرا شبکه خط لوله مستقیمی‌بین عراق و ترکمنستان وجود ندارد و اکنون در حال تعیین هزینه‌ها بر اساس معادلات قیمت بین المللی هستیم.

وی افزود: در مرحله بعدی ایجاد ساز و کار واردات گاز از ترکمنستان، ما با ایران قرارداد مبادله‌ای منعقد می‌کنیم، به نحوی که ایران از طریق آن گاز ترکمنستان را دریافت می‌کند و همان مقادیر را از طریق خطوط لوله مشترک با ما در ازای هزینه‌های توافقی در اختیار عراق قرار می‌دهد که این مقادیر ربطی به ۴۰ میلیون مترمکعبی ندارد که از ایران طبق قرارداد تهاتر با نفت سیاه وارد می‌شود.

و وزیر برق عراق در دیدار با وزیر نفت کشورمان بر تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی به‌ویژه صادرات گاز تبادل‌نظر و گفت‌وگو کردند.

وزیران نفت ایران و برق عراق در این ملاقات بر توسعه روابط دوجانبه، تبادلات در حوزه گاز و فرآورده‌های نفتی تأکید کردند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق و اجرای پروژه‌های دوجانبه از دیگر محورهای گفت‌وگوی اوجی و فاضل بود. (خبرگزاری اینا)

حضور هیاتی از اتحادیه شیلات بابل در نمایشگاه آبزیان اصفهان

هیاتی 12 نفره به ریاست دکتر ایاد طالبی رئیس اتحادیه آبزیان و شیلات عراق در استان بابل و تعدادی از مدیران ارشد وزارت کشاورزی عراق در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور، آبزیان و دامپزشکی اصفهان مشارکت کرده و ضمن بازدید از بخشهای مختلف نمایشگاه، با تعدادی از شرکتهای حاضر در نمایشگاه در خصوص همکاری تجاری در حوزه پروزش ماهی و تهیه خوراک ماهی و دام مذاکراتی داشتند.

خودکفایی استان کربلا در تولید گوجه و سبزیجات

اداره کشاورزی استان کربلا اعلام کرد که این استان در زمینه سبزیجات به خودکفایی رسیده و مازاد آن را به استان‌های دیگر عراق صادر می‌کند.

به گزارش الصباح، مدیر اداره کشاورزی کربلا با اشاره به اینکه طرح کشاورزی این فصل بر حمایت از کشاورزان متمرکز است، گفت که در این فصل در تولید سبزیجات به خودکفایی رسیدیم.

وی افزود که در این فصل در بیش از یک و نیم هکتار از اراضی محصول گوجه کاشت شده و محصولات دیگری نظیر خیار، بادمجان، سیب زمینی، کدو، پیاز، سبزیجات برگی و سایر سبزیجات کشت شده است.

مدیر اداره کشاورزی کربلا با اشاره به طرح کشاورزی این فصل برای کاشت گندم و جو گفت که انتظار می رود تولید این دو محصول در فصل جاری به بیش از 200 هزار تن در مقایسه با سال گذشته که حدود 143 هزار تن بازاریابی شده بود، برسد.

وی توضیح داد که نیاز کربلا به محصول گوجه بیش از 23 هزار تن در روز است و تولید گوجه در استان به بیش از 55 هزار تن می رسد که مازاد آن به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

پیشرفت در اجرای  پروژه «جاده توسعه» عراق

 وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که پیشنهادهای منطقه ای و بین المللی زیادی برای مشارکت در پروژه کریدور جاده توسعه فاو به اروپا دریافت کرده است.

یونس خالد جواد، مدیر شرکت عمومی راه آهن عراق در مصاحبه با روزنامه الصباح گفت که ستاد مدیریت و اجرای پروژه جاده توسعه به منظور انجام عملیات اجرایی در ساختمان شرکت راه آهن افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد که طراحی‌های اولیه برای راه آهن جاده توسعه بیش از 50 درصد پیشرفت داشته است.

وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود. خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود که در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می‌شود. این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می‌شود. وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از ده استان عراق عبور می‌کند.

مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال می رسد. وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است. (الصباح)

تجهیز ساختمان‌های دولتی عراق به سیستم انرژی خورشیدی

وزارت برق عراق با تأکید بر اجرای طرح تأمین برق همه ساختمان‌های دولتی با انرژی خورشیدی، خبر داد که برای نظارت بر عملکرد این سیستم، همه ساختمان‌ها به سامانه مشترکی متصل خواهند شد.

به گزارش روزنامه  الصباح عراق، رئیس بخش مدیریت کیفیت در وزارت برق عراق، گفت این پروژه با اختصاص 90 میلیارد دینار برای فاز اول آن، در چارچوب اهداف طرح ملی حمایت از انرژی و کاهش تصاعد گازهای کربنی انجام می‌شود.

وی اعلام کرد که وزارت برق، تجهیز 550 ساختمان دولتی از جمله 290 مدرسه در بغداد و دیگر استان‌ها، به انرژی خورشیدی را شروع کرده است.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت که تیم متخصص وزارت علوم و فناوری ساختمان‌هایی که قابلیت تبدیل انرژی برق به انرژی خورشیدی در آن‌ها وجود دارد را معین کرده است و اشاره کرد که حجم آلودگی گازهای گلخانه ای ناشی از مصرف برق کم شده است.

صادق افزود که سازمان ملل متحد در اجرای این قبیل پروژه‌ها، با ارائه مشاوره از اجرای این پروژه‌ها حمایت می‌کند. (الصباح)

صادرات گاز «ال پی جی» عراق به 11 کشور

 شرکت گاز بصره در تولید گاز مایع شده (ال پی جی) به خودکفایی رسید و توانست گاز را به 11 کشور صادر کند.

به گزارش بغداد الیوم، مدیر واحد تولید و معاون مدیرعامل شرکت گاز بصره گفت که این شرکت از ابتدای تاسیس سعی در افزایش تولید گاز برای تامین نیاز داخلی و صادرات مازاد آن داشته است.

الاسدی اشاره کرد که با افزایش تولید و وجود این اسکله، تاکنون بیش از 296 محموله گاز صادر شده است و عراق که خود یک روز واردکننده این گاز بود اکنون آن را به 11 کشور صادر می‌کند.

وی توضیح داد که شرکت گاز بصره از سال 2021 اقدام به صادرات گاز نیمه برودتی کرده تا حجم صادرات و درآمد ناشی از آن بیشتر باشد و سپس میعانات گازی را نیز صادر کرده به گونه ای که صادرات آن به 215 محموله یعنی یک میلیون و 200 طن از سال 2016 تا به امروز رسیده است.

مدیر واحد تولید شرکت گاز بصره با اشاره به افزایش چهار برابری تولید گاز از زمان آغاز به کار شرکت در سال 2013، گفت که تولید امروز به 950 میلیون فوت مکعب رسیده است. (بغداد الیوم)

پیش بینی تولید 6 میلیون و 500 هزار تن گندم در عراق

وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که تولید گندم در فصل کنونی در صورت گسترش مساحت زیر کشت به 6 میلیون و 500 هزار تن برسد.

به گزارش الصباح، وزیر منابع آبی عراق گفت وزارت منابع آبی اقداماتی برای حفظ ذخایر آبی و مقابله با کم آبی طی فصل تابستان سال آینده از طریق استفاده از روش های جدید آبیاری مبتنی بر آبیاری نقطه ای و ثابت محوری با هدف کاهش مصرف آب در کشاورزی اتخاذ کرده است.

وی به طرح وزارت منابع آبی با هماهنگی با وزارت کشاورزی عراق برای کاشت یک میلیون و 500 هزار دونم با استفاده از آب های سطحی و چهار میلیون دونم با استفاده از آب های زیرزمینی اشاره کرد.

وزیر منابع آبی عراق با اشاره به خشکسالی واضح در فصل زمستان دو سال قبل، گفت که بارش باران طی فصل زمستان سال گذشته و سال جاری، به تقویت ذخایر آبی دریاچه‌ها و سدها کمک کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما