معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۶

صادرات و صادرات مجدد 210 میلیارد درهمی اعضای اتاق بازرگانی دبی

بر اساس داده‌های آماری در 9 ماه ابتدای سال 2023 در مجموع 48,616 شرکت به عنوان عضو جدید این اتاق ثبت شده اند و ارزش کل صادرات و صادرات مجدد شرکت های عضو در این مدت بیش از 210 میلیارد درهم بوده است.

اتاق بازرگانی دبی، یکی از سه اتاقی که زیر چتر اتاق های دبی فعالیت می‌کند،طی گزارشی اعلام کرد رشد قابل توجهی در ثبت عضویت شرکت های جدید در طول سال 2023 به دست آورده است.بر این اساس در مجموع 48,616 شرکت در 9 ماه ابتدای سال 2023 به عنوان عضو جدید این اتاق ثبت شده اند که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 به میزان 42.9 درصد رشد داشته است. تعداد شرکت های جدید ثبت شده به عنوان عضو جدید اتاق بازرگانی دبی در مدت مشابه سال گذشته 34029 شرکت بود.

بر اساس گزارش  مذکور در مجموع ارزش صادرات و صادرات مجدد شرکت های عضو این اتاق به 210 میلیارد درهم با 544538 گواهی مبدا صادر شده در 9 ماه ابتدای 2023 رسید. این رشد بیانگر جذابیت دبی در بین شرکت ها و سرمایه گذاران و همچنین شهرت امارات به عنوان یک مقصد تجاری پیشرو در جهان را نشان می دهد.

علاوه بر این، 3209 کارنت[1] ATA برای کالاها به ارزش مجموع 3.3 میلیارد درهم در دوره نه ماهه ابتدای 2023 صادر و دریافت شد، در حالی که در 9 ماه ابتدای 2022 تعداد کارنت های ATA به میزان 2919و به ارزش حدود 1.5 میلیارد درهم بود. بنابراین ارزش کارنت های ATA دریافتی رشد قابل توجه 123.6 درصدی را نسبت به سال گذشته ثبت کرد. کارنت ATA که اغلب به عنوان "گذرنامه برای کالا" شناخته می‌شود، یک سند گمرکی بین المللی است که صادرات و واردات موقت کالاهای فاسد نشدنی بدون مالیات و معاف از مالیات را تا یک سال مجاز می‌کند.

عبدالعزیز عبدالله الغریر، رئیس اتاق‌های دبی گفت: اتاق بازرگانی دبی ضمن رشد صادرات و صادرات مجدد، در حال پیشرفت در بهبود محیط تجاری مطلوب دبی، افزایش تلاش‌های حمایتی و حمایت از اعضای خود برای پیشرفت است، ما متعهد به توانمندسازی اعضای خود برای مشارکت در دستیابی به اهداف رشد اقتصادی امارات مبتنی بر دستور کار اقتصادی دبی (D33) هستیم.

به عنوان بخشی از تلاش های مستمر خود برای حمایت از منافع جامعه تجاری، اتاق بازرگانی دبی در مجموع 94 پیش نویس قانون را با همکاری گروه‌های تجاری طی 9 ماه اول سال بررسی کرد. تعداد پرونده‌های میانجیگری دریافتی به اتاق به 103 مورد رسید.

بخش روابط تجاری اتاق در 9 ماه ابتدای سال 2023 بیش از 180 جلسه با نمایندگان گروه‌ها و شوراهای تجاری ترتیب داد که شامل 20 جلسه حمایتی با هدف شکل دادن به محیط تجاری مطلوب دبی بود. این بخش همچنین با موفقیت 41 رویداد مجمع عمومی سالانه را برای گروه‌ها و شوراهای تجاری سازماندهی کرد. بیش از 2100 شرکت کننده از 24 کارگاه آموزشی، رویدادها و وبینارهای سازماندهی شده توسط این بخش بهره مند شدند. علاوه بر این، در مجموع 103 جلسه با ذینفعان و شرکای کلیدی برای بررسی فرصت ها برای خدمت به جامعه تجاری برگزار شد.

اتاق بازرگانی دبی به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای دستیابی به اولویت استراتژیک خود در بهبود محیط تجاری در امارات، پلت فرم بخش‌های تجاری را نیز راه‌اندازی کرد که بسته‌ای نوآورانه از خدمات طراحی شده برای توانمندسازی گروه‌های تجاری و شوراهای تجاری و افزایش اثربخشی و بهره وری از فعالیت های آنها می‌باشد.

همچنین مرکز تجارت خانوادگی دبی که در ماه می‌با هدف تضمین رشد و پایداری مشاغل خانوادگی در امارت تأسیس شد، تعدادی از برنامه‌ها و ابتکارات را با موفقیت راه اندازی کرده است. در 9 ماه اغازین سال 2023، این مرکز 30 بازدید از کسب و کارهای  خانوادگی را برگزار کرد و دو برنامه گواهینامه آموزشی را برای خانواده‌های صاحب کسب و کارها و مشاوران آنها اجرا نمود. در مجموع 18 مشاور در برنامه صدور گواهینامه مشاوره کسب و کار خانواده در این دوره ثبت نام کردند. این مرکز همچنین دو جلسه را در طرح مدیریت کسب و کارهای خانوادگی با حضور 62 نماینده کسب و کار خانوادگی به پایان رساند.

اتاق بازرگانی دبی که در سال 1965 تاسیس شد در حال حاضر یکی از زیرمجموعه‌های تشکل اتاق های بازرگانی دبی است و بیشترین نقش ایت اتاق در حمایت و ساماندهی شرکت های مستقر در داخل این کشور در همه حوزه‌ها است و بسیاری از امور اداری و تجاری این شرکت ها توسط اتاق دبی انجام می‌گردد. اتاق دبی یک موسسه غیرانتفاعی و عام المنفعه است که ماموریت آن نمایندگی، حمایت و حفاظت از منافع جامعه تجاری در دبی با ایجاد یک محیط تجاری پویا، ترویج دبی به عنوان یک مرکز تجاری جهانی و حمایت از رشد تجارت در دبی است و در مجموع 46 شورای بازرگانی خاص کشور و 105 گروه تجاری خاص زیر چتر اتاق فعالیت می‌کنند.

اولویت های استراتژیک اتاق بازرگانی دبی شامل بهبود فضای کسب و کار در دبی، جذب شرکت ها و سرمایه گذاری‌های بین المللی در دبی، رهبری گسترش اعضای اتاق دبی به بازارهای خارجی، توسعه اقتصاد دیجیتال دبی، افزایش کارایی سیستم قانونگذاری و نظارتی، حفظ تعالی در کار سازمانی و خدمات به مشتریان می‌باشد.

شایان ذکر است؛

- صادرات مجدد امارات متحده عربی در نیمه اول 2023 به 341 میلیارد درهم رسید که 9.9 درصد نسبت به نیمه اول 2022 افزایش داشت. طلا، آلومینیوم، روغن، سیگار، مفتول مسی، جواهرات در صدر فهرست برجسته ترین صادرات امارات قرار دارند. همچنین صادرات طلا از امارات با 40.7 درصد افزایش در نیمه اول سال 2023 به 218.3 میلیارد درهم رسید. سهم صادرات طلا در تجارت خارجی غیرنفتی امارات در شش ماه اول 2023 رقم 17.6 درصد بود که در مقایسه مدت مشابه در سال گذشته بیش از 3 درصد رشد را نشان می دهد.

- چین بزرگترین شریک تجاری جهانی امارات متحده عربی است و پس از آن هند، ایالات متحده، عربستان سعودی و ترکیه در پنج رتبه اول قرار دارند. کشورهای عراق، سوئیس، ژاپن، هنگ کنگ و روسیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

منابع؛

https://www.dubaichamber.com

https://www.khaleejtimes.com

پاورقی:

[1] Carnets

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما