معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۹/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۹

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته چهارم آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

پیش بینی افزایش درآمد نفتی ونزوئلا

موسسه تحلیلی اقتصادی « Ecoanalítica»، پیش بینی نمود که میزان درآمد نفتی ونزوئلا در صورت استمرار سیاست رفع تحریم ها به بیش از ۱۸.۹۰۰ میلیارد دلار در سال آتی میلادی افزایش می یابد.  به گفته آسدروبال اولیوروس، رئیس موسسه یادشده، در صورت استمرار تصمیم اتخاذ شده از سوی آمریکا، میزان تولید ناخالص داخلی مرتبط با نفت خام در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب ۶ و ۸.۱% رقم خواهد خورد این در حالیست که در صورت تمدید تحریمها، میزان درآمد نفتی ونزوئلا در سال آتی میلادی به بیش از ۱۱ میلیارد دلار افزایش می یابد.

https://www.elnacional.com/economia/ecoanalitica-estima-crecimiento

شیوع ناامنی غذایی در ونزوئلا

آخرین مطالعه صورت گرفته در خصوص وضعیت امنیت غذایی در ونزوئلا از شیوع ناامنی غذایی در این کشور حکایت دارد. بر پایه تازه ترین بررسی انجام شده از سوی  موسسه تحلیل اقتصادی « Consultores2»، از هر ده خانوار در ونزوئلا، ۷ خانوار قادر به تأمین یک رژیم‌ غذایی مناسب نیست و در وضعیت ناامنی غذایی به سر می‌برد، بالغ بر ۳۸ درصد خانوارها از سطح بسیار نازلی در امنیت غذایی برخوردارند، ۳۴ درصد در رده پایین امنیت غذایی قرار دارند و تنها ۲۸ درصد از امنیت غذایی بالایی بهره مندند. این مطالعه نشان می دهد که وضعیت امنیت غذایی در ونزوئلا طی سال جاری میلادی در مقایسه با سال گذشته میلادی بهبود چندانی نیافته است به طوری که بنا بر گزارش سال گذشته نیز بالغ بر ۷۰ درصد از خانوارهای ونزوئلا با ناامنی غذایی مواجه بوده اند.

https://www.radiofeyalegrianoticias.com/7-de-cada-10-familias-estan

مخالفت ونزوئلا با تمدید تحریم های اتحادیه اروپا

دولت ونزوئلا مخالفت خویش را با تصمیم اتخاذه از سوی اتحادیه اروپا مبنی بر تمدید شش ماهه تحریم های اعمالی علیه  این کشور را اعلام داشت. وزارت امور خارجه ونزوئلا با انتشار بیانیه ای رسمی، تصمیم اتخاذ شده از سوی اتحادیه اروپا دال بر تمدید تحریم های اعمالی تا تاریخ ۱۴ می سال آتی میلادی، را تصمیم مستکبرانه و نامشروع، ناقض قانون اساسی و مقررات مندرج در منشور سازمان ملل متحد ارزیابی نمود و اعلام داشت که این تصمیم انعکاس دهنده استمرار سیاست مداخله گرانه اتحادیه اروپا در امور داخلی ونزوئلا از طریق اقدامات ناعادلانه و آسیب رسان می‌باشد و آن را از مشارکت در روندهای سیاسی ونزوئلا باز می دارد. علاوه بر این با استناد به آخرین قطعنامه صادره از سوی سازمان ملل متحد در تاریخ  ۷ نوامبر سال جاری میلادی، اقدامات قهری یکجانبه را مغایر حقوق بین الملل، جقوق بین المللی بشردوستانه، منشور سازمان ملل متحد و مقررات و اصول مرتبط با روابط مسالمت آمیز بین کشورها قلمداد نمود و با بر حذر نمودن اتحادیه اروپا از اعمال اقدامات استعمارگرایانه علیه کشورهای مستقل نظیر ونزوئلا، اعلام داشت که چنین اقداماتی بر امکان گفت و گوی سازنده و مبتنی بر احترام بین کشورها اثر منفی می نهد.

https://twitter.com/yvangil/status/1724116372374917

افزایش تولید نفت ونزوئلا بنا بر گزارش اوپک

بر پایه داده‌های مرتبط به منابع اولیه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)،  میزان تولید روزانه نفت ونزوئلا طی ماه اکتبر سال جاری میلادی با افزایشی اندک از ۷۸۶ هزار بشکه فراتر رفت. بر این اساس میزان تولید نفت ونزوئلا در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن بالغ بر ۳.۱۴ درصد معادل ۲۴ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

https://primicia.com.ve/economia/opep-produccion-petrolera-venezolana-fue

ونزوئلا همچنان در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین تورم در جهان

بر پایه آخرین رده بندی صورت گرفته از سوی استیو هانکه، اقتصاددان مطرح آمریکایی و استاد دانشگاه «جانز هاپکینز»، ونزوئلا پس از زیمبابوه از بالاترین نرخ تورم طی ماه‌های نخست سال جاری میلادی در جهان برخوردار می‌باشد. بر این اساس، میزان تورم رقم خورده در ونزوئلا طی ده ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۳۳۰ درصد می‌باشد که این رقم ونزوئلا را پس از زیمبابوه در صدر ۱۸ کشور دارای بیشترین شاخص تورمی در جهان قرار داده است.

https://twitter.com/steve_hanke/status/1724102323624943763

افزایش ارزش صادرات غیر نفتی ونزوئلا

انجمن ملی صادر کنندگان ونزوئلا از افزایش ارزش صادرات غیر نفتی این کشور طی نیمه نخست سال جاری میلادی به بیش از 3 میلیارد  خبر داد.  به گفته رامون گویو، رئیس انجمن یادشده، صادرات ونزوئلا طی شش ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ده درصد رشد یافته اند و مجلس ونزوئلا در حال تدوین لایحه ای جهت حمایت از صادرات غیرنفتی است که بر پایه آن نهادی به عنوان عهده دار اعمال سیاست های مرتبط به ترویج صادرات غیر نفتی تأسیس خواهد شد و کشورهای نظیر آمریکا، برزیل، کلمبیا، کشورهای آسیایی و اعضای اتحادیه اروپا، رومانی، هندوراس و جمهوری دومینیکن مقصد اصلی صادرات این کشور به شمار می روند.

https://www.bancaynegocios.com/presidente-de-avex-exportaciones

استمرار اعمال سیاست مداخله ارزی در ونزوئلا

اعمال سیاست مداخله ارزی در ونزوئلا به منظور ممانعت از افزایش نرخ تورم با تزریق بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار به بازار پولی همچنان ادامه دارد.  با احتساب آخرین مرحله، کل مبالغ اختصاص یافته طی سال جاری میلادی تا کنون از ۴.۰۲۹ میلیارد دلار افزایش یافته است این در حالیست که برابر اعلام خانم دلسی رودریگز، معاون اجرایی رئیس جمهور، نرخ ارز طی ماه‌های اخیر از ثبات و پایداری قابل توجهی برخوردار بوده است.

https://www.bancaynegocios.com/con-us100-millones-este-13nov-costo

پیش بینی افزایش تورم سالانه در ونزوئلا

موسسه تحیلی اقتصادی « Ecoanalítica»، افزایش میزان افزایش تورم سالانه در ونزوئلا در پایان سال جاری میلادی را بالغ بر ۲۰۰ درصد پیش بینی نمود. بر این اساس، میزان قدرت خرید مردم ونزوئلا همچنان رو به تنزل خواهد نهاد این در حالیست که انتظار می رود که میزان رشد تولید ناخالص داخلی در سال آتی میلادی در صورت استمرار اعمال مجوزهای اعطایی آمریکا دست کم بالغ بر ۱۰ درصد افزایش یابد.

https://versionfinal.com.ve/politica-dinero/inflacion-en-venezuela-cerraria

امضای موافقتنامه همکاری برزیل و ونزوئلا در زمینه شیلات

در جریان برگزاری نخستین جلسه کمیسیون دو جانبه پیگیری همکاری‌های ونزوئلا و برزیل، یادداشت تفاهمی در راستای تقویت همکاری در حوزه‌های شیلات و ماهیگیری بین دو کشور منعقد گردید. این موافقتنامه به امضای خوان کارلوس لویو، وزیر شیلات ونزوئلا و روی پریرا، رئیس سازمان ملی همکاری‌های برزیل در جریان سفر وی به کاراکاس رسید که موضوعاتی نظیر تقویت توانمندی‌های فنی در حوزه پرورش ماهی و آبزیان و اعمال الگوهای مرتبط به توسعه بخش  و تبادل تجارب پژوهشی و نیروی متخصص و فنی  را در بر می‌گیرد.

 https://mppre.gob.ve/2023/11/14/venezuela-brasil-firman-memorandum

ارائه فروش یک میلیون نفت خام ونزوئلا

شرکت ملی نفت ونزوئلا پیشنهاد فروش یک میلیون بشکه نفت خام کوروکورو از طریق یکی از واسطه‌ها را ارائه نموده است. برابر اعلام خبرگزاری رویترز  به نقل از منابع آگاه، این فروش در صورت تحقق نخستین فروش از این نوع نفت طی دو سال خواهد بود این در حالیست که از زمان تلطیف موقت تحریمهای آمریکا، شرکت ملی نفت ونزوئلا محموله‌های نفت خام و نفت کوره را از طریق شرکت‌های کمتر شناخته شده در معرض فروش قرار می دهد، پیش از این آخرین بار ونزوئلا در سال ۲۰۲۱ اقدام به فروش این نوع نفت به بازار آسیا نمود و شرکت ایتالیایی انی روزانه ۲ هزار بشکه از این نفت را ذخیره می نماید.

https://www.reuters.com/business/energy/venezuelas-pdvsa-offers-corocoro

ادامه کاهش تحریم های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا

با اعطای مجوز  شش ماهه از سوی وزارت خزانه داری این کشور برای چهار شرکت با هدف تسهیل امکان تراکنش های مالی، تحریم های ونزوئلا کاهش می یابد. این مجوز به منظور انجام سرویس و نگهداری‌های محدود در حوزه نفتی در ونزوئلا می‌باشد.

https://www.eluniversal.com/politica/168879/eeuu-alivia-de-nuevo-sanciones

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما