معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۳:۳۹

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ چهارم آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش رشد اقتصادی فنلاند

بر اساس داده‌های اولیه، اقتصاد فنلاند در سه ماهه سوم سال جاری کوچکتر شده است و در خطر فرو رفتن در رکود فنی در پایان سال است. Jukka Appelqvist، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی مرکزی می‌گوید این نگرانی وجود دارد که اقتصاد فنلاند در سه ماهه جاری (چهارم) وارد رکود فنی شود. رکود فنی به طور کلی به عنوان وضعیتی تعریف می‌شود که در آن تولید ناخالص داخلی برای دو فصل متوالی (نسبت به فصل پیش از خود) کاهش می‌یابد. وی افزود: احتمالا رشد اقتصاد در پایان سال و آغاز سال آینده همچنان منفی خواهد بود و این بدان معنی است که اقتصاد فنلاند به سرعت به سمت رکود حرکت می‌کند. به گفته وی، بزرگترین چالش‌ها مربوط به ساخت‌و‌ساز مسکن داخلی و تقاضای ضعیف صادراتی است. البته بر اساس گزارش آمار فنلاند، تغییر سالانه قیمت مصرف کننده (نرخ تورم) در اکتبر به کمتر از پنج درصد کاهش یافته است که می‌تواند تقاضای مصرف کننده را احیا کند و باعث بهبود رشد اقتصادی گردد.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009989642.html

پیش‌بینی دولت فنلاند از بازار کار

بر اساس پیش‌بینی منتشر شده از سوی وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند، وضعیت آتی بازار کار فنلاند تاریک به نظر می‌رسد و بیم آن می‌رود که تعداد اخراج نیروی کار به بالاترین حد تجربه شده در طول بحران مالی سال 2009 برسد. به ویژه، روند اقتصادی در تولید و ساخت‌و‌ساز نامطلوب خواهد بود و در تقاضا برای خدمات منعکس می‌شود. بر اساس پیش‌بینی وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند، کاهش نرخ اشتغال از پاییز امسال آغاز می‌شود و بیکاری افزایش می‌یابد. تعداد اخراج‌ها در پاییز امسال به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و تعداد افرادی که به طور کامل بیکار شده‌اند، در اوایل سال نزدیک به 40 هزار نفر خواهد بود. تعداد اخراج‌ها به ویژه در بخش ساخت‌و‌ساز و همچنین در صنعت و تدارکات نیز افزایش خواهد یافت. البته با وجود وضعیت نامناسب بازار کار، بسیاری از کارفرمایان هنوز از کمبود نیروی کار ماهر رنج می‌برند و اکنون بهترین زمان ممکن برای آموزش برای بخش‌هایی است که در حال رشد هستند و به نیروی کار بیشتری نیاز دارند.

https://www.dailyfinland.fi/business/35018/Govt-forecasts-bleak-labour-market

موانع اصلی توسعه تجارت شرکت‌های فنلاندی

مطالعات موسسه تحقیقات اقتصادی فنلاند (ETLA) نشان می‌دهد که مقررات سختگیرانه و اجتناب از دریافت وام‌های بزرگ، موانع اصلی توسعه تجارت در این کشور هستند. بر اساس نتایج مطالعه‌ای که توسط موسسه تحقیقات اقتصادی فنلاند انجام شده است، احتمال کوچکتر شدن شرکت‌ها در فنلاند، بیش از احتمال بزرگ‌تر شدن آنهاست. این مطالعه که داده‌های سال‌های 2008 تا 2020 را بررسی نموده است، نشان می‌دهد که اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌های مورد مطالعه، در هر دو دوره بررسی سه و پنج ساله در یک دسته اندازه باقی ماندند. این مطالعه نشان داد شرکت‌های کوچک‌تر هنگام تلاش برای رشد، بیشتر با چالش‌های تامین مالی مواجه هستند، اما برای شرکت‌های بزرگتر، رقابت یکی از عوامل اصلی محدود کنندۀ رشد بود.

https://yle.fi/a/74-20059960

هوش مصنوعی؛ یک نیروی رشد قابل توجه برای تجارت

بر اساس نظرسنجی تجاری کنفدراسیون تجارت فنلاند (EK)، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در شرکت‌ها به عنوان یک نیروی رشد قابل توجه برای تجارت دیده می‌شود. نزدیک به نیمی از شرکت‌هایی که به این نظرسنجی پاسخ دادند، در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که رایج‌ترین کاربردهای آن، تجزیه و تحلیل داده‌ها، بهبود کار خدمات مشتری و توسعه فروش و بازاریابی است. از سوی دیگر، نزدیک به نیمی از شرکت‌های پاسخ‌دهنده، در حال برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های هوش مصنوعی هستند. استفاده از هوش مصنوعی و تجسم فرصت‌های جدید در کسب‌وکار در همه دسته‌های اندازه کسب‌وکار موفق بوده است. به گفته کنفدراسیون تجارت فنلاند، مهارت‌ها و شایستگی‌های دیجیتال در حال حاضر در سطح کافی هستند، اما نیاز شرکت‌ها به شایستگی اضافی در چند سال آینده افزایش خواهد یافت و نیاز به مهارت‌هایی در درک امکانات هوش مصنوعی و استفاده گسترده از داده‌ها برای توسعه کسب‌و‌کار وجود دارد. این نظرسنجی در ماه سپتامبر، در بین 454 شرکت عضو کنفدراسیون تجارت فنلاند از تمام صنایع انجام شده است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009987942.html

افزایش قیمت‌های حمل‌و‌نقل دریایی از ابتدای سال آینده

تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای در حمل‌و‌نقل دریایی از ابتدای سال آینده به تدریج آغاز می‌شود. پتری لاتینن، مدیرعامل حمل‌و‌نقل و لجستیک فنلاند (SHLL) می‌گوید: شروع تجارت انتشار گازهای گلخانه‌ای در دریا، هزینه حمل‌و‌نقل دریایی را در سال آینده افزایش می‌دهد. وی افزود: افزایش هزینه‌های ناشی از این تغییر و به اصطلاح اضافه بهای ETS اتحادیه اروپا که توسط شرکت‌های حمل‌و‌نقل به قیمت بار اضافه می‌شود، برای بسیاری از شرکت‌های صادراتی و وارداتی که در خارج از کشور تجارت می‌کنند، به خصوص برای شرکت‌های کوچکتر، غافلگیرکننده خواهد بود. در بسته انرژی و آب و هوا Fit for 55، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اقدامات کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مختلف در مورد حمل‌و‌نقل و لجستیک توافق کرده‌اند. در پایان سال گذشته، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت سیستم تجارت آلاینده‌های اتحادیه اروپا را سخت‌تر کند و آن را به ترافیک دریایی گسترش دهد. در حمل‌و‌نقل دریایی، 40 درصد از تجارت آلاینده‌ها در سال 2024، 70 درصد در سال 2025 و مقدار کامل در سال 2026 اجرایی خواهد شد.

لاتینن می‌گوید: برآورد دقیق از افزایش قیمت حمل‌ونقل دریایی دشوار است، زیرا شرکت‌های کشتیرانی شیوه‌های متفاوتی در نحوه پرداخت هزینه‌های تجارت آلاینده‌ها دارند. لاتینن می‌گوید قیمت حمل‌و‌نقل دریایی فنلاند در سال 2026 توسط وزارت حمل‌و‌نقل و ارتباطات (LVM) برآورد شده است که به دلیل تجارت آلاینده‌ها سالانه 500 تا 700 میلیون یورو افزایش می‌یابد. در سال آینده، زمانی که تجارت آلاینده‌ها برای 40 درصد معتبر باشد، قیمت‌ها 160 تا 200 میلیون یورو افزایش خواهد یافت.

همچنین تخصیص رایگان فعلی حق انتشار برای حمل‌و‌نقل هوایی تا پایان سال 2025 پایان می‌یابد و تجارت آلایندگی جداگانه‌ای نیز برای توزیع سوخت حمل‌و‌نقل جاده‌ای وجود خواهد داشت که از سال 2027 آغاز می‌شود. حدود 95 درصد از صادرات و واردات فنلاند از طریق دریا انجام می‌شود. انجمن حمل‌و‌نقل و لجستیک فنلاند دارای 70 شرکت عضو است که گردش مالی آنها در سال گذشته 3.1 میلیارد یورو بود. این مبلغ معادل 82 درصد از گردش مالی بخش حمل‌و‌نقل است.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009990031.html

ضرر 5.8 میلیارد یورویی فورتوم

تصمیم فورتوم (Fortum) برای سرمایه‌گذاری در سوخت‌های فسیلی، انتخابی غیربهینه بوده است. فورتوم در سال 2017 با خرید سهام شرکت آلمانی Uniper، تصور می‌کرد که فروش گاز روسیه به مصرف‌کنندگان آلمانی یک فعالیت سودآور خواهد بود، اما با توقف واردات گاز از روسیه در طول جنگ اوکراین، با مشکلات شدیدی روبرو شد. موسسه اقتصاد انرژی و تجزیه و تحلیل مالی (IEEFA) تخمین می‌زند که این معامله حدود 5.8 میلیارد یورو ضرر داشته است و از آنجایی که فورتوم اکثرا دولتی است، این بدان معناست که این معامله برای هر مالیات دهنده فنلاندی حدود 1700 یورو هزینه داشته است.

https://yle.fi/a/74-20060121

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما