معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۴- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۲۷۸

کاهش قیمت مسکن در آلمان

طبق اعلام انجمن بانک‌های آلمان (VDP)، برلین با منفی 4.7 درصد، کمترین کاهش قیمت در طی یک سال را در بین شهرهای بزرگ آلمان داشته است، اما فرانکفورت، در شرایط نامناسبی قرار گرفته است و قیمت املاک و مستغلات در این شهر، نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته، 9.1 درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام انجمن بانک‌های آلمان (VDP)، قیمت املاک (هم مسکونی و هم تجاری) در آلمان همچنان در حال کاهش است. این انجمن که یکی از پنج انجمنی است که کمیتۀ صنعت بانکداری آلمان (GBIC) را تشکیل می‌دهند و مجموعه‌ای از مهم‌ترین تامین‌کنندگان مالی ساخت‌و‌ساز املاک مسکونی، تجاری و دولتی در آلمان است، این موضوع را هنگام ارائه ارقام خود برای سه ماهه سوم گزارش داد. بر اساس این گزارش، قیمت املاک مسکونی در آلمان در سه ماهه سوم سال جاری، نسبت به سه ماهۀ قبل به طور متوسط 1.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل نیز به میزان قابل توجه 6.3 درصد کاهش داشته است. لازم به ذکر است موسسه اقتصاد جهانی کیل (IFW) نیز روند مشابهی را شناسایی کرده است.

ینس تولکمیت، مدیر عامل VDP در خصوص این گزارش گفت: با در نظر گرفتن تحولات سه ماهه سوم سال 2023، بازار املاک و مستغلات در آلمان همچنان متشنج است و احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد؛ تصحیح قیمت، هنوز در همه بخش‌های دارایی‌های غیرمنقول در حال انجام است و احیای بازار، نیازمند مدت زمان زیادی است. وی افزود: ابهام در بازار املاک تجاری همچنان بالاست، اما چشم‌انداز بازار املاک مسکونی مثبت‌تر بوده و این بخش در آستانه ورود به تعادل است. بر اساس گزارش VDP، در مناطق و شهرهای مختلف، تفاوت‌هایی نیز در روند قیمت املاک وجود دارد. برای نمونه، کاهش قیمت املاک مسکونی در هفت شهر بزرگ آلمان در سه ماهه سوم سال 2023 تا حدودی کمتر از بقیۀ نقاط کشور بوده است و در مقایسه با سه ماهه قبل، قیمت‌ها در شهرهای بزرگ به طور متوسط 1.3 درصد کاهش یافته است.

برلین با منفی 4.7 درصد، کمترین کاهش قیمت در طی یک سال را در بین شهرهای بزرگ آلمان داشته است، اما فرانکفورت، در شرایط نامناسبی قرار گرفته است و قیمت املاک و مستغلات در این شهر، نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته، 9.1 درصد کاهش یافته است. کاهش در دوسلدورف، هامبورگ، کلن، مونیخ و اشتوتگارت نیز بین 5.1 تا 6.8 درصد بوده است. البته لازم به ذکر است ارقامی‌که در حال حاضر در مورد آخرین تحولات قیمت مسکن منتشر شده است، بسته به موسسه و انجمن‌های املاک به طور قابل توجهی متفاوت است و اداره آمار فدرال نیز شاخص رسمی قیمت مسکن برای سه ماهه سوم را تا 22 دسامبر منتشر نخواهد کرد.

در خصوص چشم‌انداز بازار املاک و مستغلات آلمان، شرکت مشاوره مدیریت و حسابرسی پرایس واترهاوس کوپرز (PWC) همراه با موسسه زمین شهری (ULI) در مطالعه‌ای اعلام نمودند که بحران در صنعت املاک و مستغلات با شرایط سخت تامین مالی، پیش‌بینی‌های منفی اقتصادی و افزایش فشار روبرو است. اکثریت مدیران املاک و مستغلات نیز گفته‌اند که نرخ بالای بهره، همچنان چالش مهمی‌برای بازارهای املاک و مستغلات در سال آینده (2024) خواهد بود، زیرا چشم‌انداز رشد اقتصادی در کل اروپا ضعیف خواهد بود.

منبع: گزارش «خانه‌های شهری، حتی ویلاها در آلمان ارزان‌تر می‌شود»، روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ، یازدهم نوامبر 2023.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما