معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۱۱:۳۰ - مشاهده: ۶۳

اخبار اقتصادی بولیوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی بولیوی در هفته سوم آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

به تاخیر افتادن آغاز عملیات کارخانه ی موتون تا سال 2025

وزیر معدن و متالورژی، مارسلینو کیسپه، گزارش داد که آغاز عملیات مجتمع فولاد موتون، که در شهر پورتو سوارز، در استان سانتا کروز واقع شده است، به فوریه 2025 به تعویق افتاد. پس از شروع تولید، این کارخانه 200 هزار تن فولاد تولید خواهد کرد که 200 میلیون دلار از واردات آن محصول که در حال حاضر از کشورهای آرژانتین، برزیل و پرو خریداری می‌شود، را کاهش خواهد داد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/07/retrasan-para-2025-inauguracion-del-complejo-del-mutun/

را اندازی خطوط هوایی جدید

رونالد کاسو رئیس شرکت هواپیمایی بولیوی (بوآ) اعلام نمود که هدف شرکت مذکور راه اندازی 5 خط پرواز مستقیم بین المللی جدید بوده که دو مورد از آنها به مقصد هاوانا و ونزوئلا اخیرا افتتاح شد. وی پیش بینی نمود که در هفته‌های آینده خط پرواز مستقیم به آسونسیون در پاراگوئه و سپس به سانتیاگو شیلی و بوگوتا کلمبیا، راه اندازی خواهد شد.

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/06/boa-gestiona-otras-dos-nuevas-rutas-a-santiago-y-bogota-y-ultima-detalles-para-volar-a-asuncion/

میزان تورم در 10 ماه نخست سال جاری

بر اساس گزارش موسسه ی آمار بولیوی، میانگین میزان تورم در 10 ماه نخست سال جاری 1.48 درصد بوده است. این افزایش به دلیل گران شدن قیمت مرغ و سایر مواد غذایی می‌باشد. ثبات قیمت ها یکی از بزرگترین دستاوردهایی است که دولت مدام آن را برجسته می‌کند. با این حال، خایمه دون کارشناس اقتصادی، توضیح داد که کنترل تورم، مبلغ یارانه ای حدود 2 میلیارد دلار برای کشور هزینه دارد. وی هشدار داد که حفظ این وضعیت هر بار دشوارتر شده و در آینده به وضعیت ناپایدار تبدیل خواهد شد. 

https://eldeber.com.bo/economia/inflacion-acumulada-llega-a-148-impulsada-por-incremento-de-la-carne-de-pollo-y-de-otros-cuatro-alim_346237

بولیوی جزو کشورهای واجد شرایط جهت اخذ ویزای کار آمریکا

بر اساس وب سایت رسمی خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا (USCIS) وزیر امنیت داخلی، در توافق با وزیر امور خارجه آن کشور، تصمیم گرفت که از تاریخ 9 نوامبر 2023، بولیوی را به فهرست کشورهای واجد شرایط برای شرکت در برنامه‌های ویزای کاری H-2A و H-2B اضافه نماید. در این پرتال توضیح داده شده است: «برنامه‌های ویزای H-2A و H-2B به کارفرمایان آمریکایی این امکان را می دهد که اتباع خارجی را برای مشاغل موقت کشاورزی و غیرکشاورزی به ایالات متحده بیاورند».

https://www.la-razon.com/sociedad/2023/11/08/bolivia-es-incluida-en-paises-elegibles-para-visas-laborales-de-estados-unidos/

کاهش صادرات گاز طبیعی

بر اساس داده‌های موسسه آمار بولیوی، صادرات گاز طبیعی به برزیل و آرژانتین همچنان رو به کاهش است. در هشت ماه نخست سال جاری، حجم صادرات به 5 هزار و 586 میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته با حجم 7 هزار و 206 میلیون متر معکب،  22.5 درصد کاهش یافت. بر اساس گزارشات واصله حجم تولید گاز تا ماه جولای سال جاری به 37.2 میلیون متر مکعب در روز رسید که تقریبا مشابه سال 2007 به حجم 38.1 میلیون متر مکعب در روز بوده است. دولت پیش بینی می‌کند که در میان مدت در حدود 6 تا 7 سال، تولید گاز افزایش یابد و به سطوح سال 2014  یعنی حداقل 60 میلیون متر مکعب در روز برسد. فرانکلین مولینا، وزیر مشتقات نفتی و انرژی، پیشتر توضیح داد که توسعه طرح فعال سازی مجدد بالادستی (PRU) که 42 پروژه اکتشافی را در مناطق مختلف کشور اجرا خواهد نمود، امکان دستیابی به آن هدف را با حفاری میادین و چاه‌های جدید فراهم خواهد کرد.  

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/10/los-envios-de-gas-a-mercados-externos-siguen-a-la-baja/

سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز

آرمین دورگاتن رئیس شرکت ملی نفت اعلام نمود، که شرکت مذکور و شرکت‌های نفتی فعال در بولیوی بین ماه‌های ژانویه سال 2021 تا ماه آگوست سال 2023 (دو سال و هشت ماه)، در حدود یک میلیارد و 227 میلیون دلار سرمایه گذاری نموده اند.  بر اساس گزارشات واصله از مبلغ مذکور، در حدود 423 میلیون دلار در بخش اکتشاف، 313 میلیون دلار در بخش بهره برداری، 166 میلیون دلار در بخش توزیع ،  128 میلیون دلار در بخش حمل و نقل و باقی در زمینه ی تولید سرمایه گذاری شده است.

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/09/ypfb-invirtio-us-127-millones-en-el-sector-hidrocarburos/

افتتاح کارخانه ی تولید سیمان

رئیس جمهور به مناسبت سالگرد تاسیس استان پوتوسی، کارخانه تولید سیمان را در آن استان راه اندازی نمود. ظرفیت تولید کارخانه مذکور 1 میلیون و 300 هزار تن سیمان در سال است.  ساخت این پروژه در سال 2017 آغاز شد و قرار بود در سال 2019 پایان یابد، اما در دولت خانم جئانینه آنیئز، آب و گاز مورد نیاز جهت بهره برداری از آن تامین نگردید.

https://www.la-razon.com/economia/2023/11/09/ypfb-invirtio-us-127-millones-en-el-sector-hidrocarburos/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما