معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۴:۰۷ - مشاهده: ۸۶

اخبار اقتصادی نروژ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در هفتۀ چهارم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش هزینه‌های زندگی در نروژ

کلیشه‌ای رایج وجود دارد که خارجی‌ها از قیمت‌های بالای نروژ شکایت دارند، اما اخیرا نروژی‌ها نیز ناامیدی خود را در مورد هزینه‌های زندگی ابراز می‌کنند. افزایش هزینه زندگی در نروژ تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله قیمت کالاهای وارداتی، میانگین دستمزد بالا و سیستم مالیاتی تصاعدی است که هم بر ساکنین محلی و هم بر تازه‌واردان تأثیر گذاشته است.

https://www.thelocal.no/20231019/do-norwegians-also-complain-about-high-prices-or-is-it-only-foreigners

آینده منابع نفت و گاز در شمال اروپا

شمال اروپا، به ویژه منطقه دریای شمال که نروژ، دانمارک، بریتانیا و هلند را در بر می‌گیرد، دارای ذخایر قابل‌توجهی از نفت و گاز است. دریای شمال با حدود 2 تا 3 تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و حدود 20 میلیارد بشکه نفت، منبع حیاتی انرژی برای اروپاست و وابستگی قاره اروپا به تامین‌کنندگان خارجی را کاهش می‌دهد. این امر به ویژه با توجه به اینکه اتحادیه اروپایی بخش قابل‌توجهی از گاز و نفت خود را از مناطقی مانند روسیه و خلیج فارس وارد می‌کند، اهمیت دارد، زیرا این ذخایر محلی، منبع انرژی امن‌تر و پایدارتری را ارائه می‌دهند. علاوه بر افزایش امنیت انرژی، گاز طبیعی دریای شمال از زغال‌سنگ و نفت، پاک‌تر و سازگار‌تر با محیط‌زیست تلقی می‌شود و آن را برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار آلایندگی طبق توافق پاریس و حمایت از سیاست‌های انرژی سبز اتحادیه اروپا ارزشمند می‌سازد.

با این حال، پایداری درازمدت این ذخایر محل نگرانی است، زیرا انتظار می‌رود در دهه‌های آینده به دلیل افزایش تقاضا، این ذخایر کاهش یابد؛ لذا مدیریت موثر و پایدار منابع، همراه با همکاری بین کشورهای ساحلی در شمال اروپا، برای به حداکثر رساندن منافع اقتصادی و در عین حال حفاظت از محیط‌زیست ضروری خواهد بود. علاوه بر این، استخراج و پردازش این منابع نیازمند سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه و فناوری‌های پیشرفته است که همکاری بین این کشورها را برای موفقیت بسیار مهم‌تر می‌کند.

https://www.financial-world.org/news/news/financial/22579/the-gas-and-oil-reserves-present-in-northern-europe-the-future-of-business/

بهره‌برداری زودتر از موعد شرکت اورلن از میدان NCS

گروه اورلن تولید گاز از میدان Tommeliten A در فلات قاره نروژ را نزدیک به شش ماه زودتر از موعد مقرر آغاز کرده است. این میدان حدود 17.66 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی در سال را از طریق خط لوله بالتیک به لهستان تحویل خواهد داد. شرکت اورلن، از طریق شرکت تابعه خود (PUN)، بیش از 42 درصد از سهام واحد بهره‌برداری توملیتن را در اختیار دارد که ذخایر آن بین 120 تا 180 میلیون بشکه معادل نفت خام، تخمین زده می‌شود و در نتیجه این شرکت دارای سهم 212 میلیارد تا 318 میلیارد فوت مکعب گاز (50 تا 76 میلیون بشکه معادل نفت خام) در این میدان گازی است.

https://www.rigzone.com/news/orlen_begins_production_from_ncs_field_six_months_early-18-oct-2023-174379-article/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما