معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۲

بررسی بازار کود اوره در فیلیپین

توسعه بخش کشاورزی یکی از اولویت های دولت فیلیپین است و این دولت قصد دارد با توسعه ظرفیت تولید محصولات اصلی غذایی به ویژه برنج و نیز مدیریت بهتر بخش توزیع محصولات کشاورزی قیمت این محصولات را کاهش دهد. در بخش کشاورزی اوره به طور گسترده هم به عنوان کود و هم به عنوان مکمل خوراک دام استفاده می‌شود و بر اساس آمارها این کشور سالانه حدود 2.5 میلیون تن کود مصرف می‌کند که بخش عمده آن وارداتی است. لذا بازار اوره در فیلیپین پتانسیل مطلوبی برای صادرات دارد که در این مطلب به آن پرداخته شده است.

دولت فیلیپین حساب ویژه‌ای بر روی توسعه بخش کشاورزی باز کرده به نحوی که رییس جمهور فردیناند مارکوس جونیور از ابتدای دولتش (تیر 1401) مسئولیت وزارت کشاورزی را خود بر عهده گرفته است. این دولت قصد دارد با توسعه ظرفیت تولید محصولات اصلی غذایی به ویژه برنج و نیز مدیریت بهتر بخش توزیع محصولات کشاورزی قیمت هر کیلوگر برنج را به 20 پزو(35 سنت دلار) کاهش دهد. در حال حاضر قیمت ارزانترین نوع برنج در فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی (موسوم بهKadiwa)، هر کیلو 25 پزو یا بیشتر است. البته دولت فیلیپین برای دستیابی به هدف خود، نیاز به کاهش و یا حداقل کنترل قیمت سایر نهاده‌‎های تولید برنج در بازار این کشور دارد. یکی از مهمترین این نهاده‌ها، کود شیمیایی اوره است.

در بخش کشاورزی فیلیپین، اوره به طور گسترده هم به عنوان کود و هم به عنوان مکمل خوراک دام استفاده می‌شود. محصول اوره‌ای که محتوی حدود 46 درصد نیتروژن و سطح pH خنثی باشد، مهم ترین کود نیتروژن دار موجود در بازار فیلیپین است. حدود 95 درصد از کودهای مورد استفاده در فیلیپین وارداتی است و لذا این کشور به شدت به بازار جهانی اوره وابسته است و تغییرات بازارهای جهانی به شدت بر قیمت کودهای اوره در فیلیپین اثر می‌گذارد. به طور مثال، قیمت کود اوره از ژانویه تا فوریه سال 2021 به طور قابل توجهی سه برابر شده بود که عوامل آن شامل افزایش ناگهانی تقاضای اوره و سایر کودها در هند، گسترش مزارع و افزایش تولید دام در استرالیا و ... عنوان شده بود.

دولت فیلیپین اعلام کرده که این کشور سالانه حدود 2.5 میلیون تن کود مصرف می‌کند، در حالی که تنها 150 هزار تن آن در داخل تولید می‌شود و الباقی وارداتی است. دولت تعاونی‌ها و انجمن‌های کشاورزان را تشویق کرده تا مستقیماً کودهای شیمیایی را از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بین‌المللی خریداری و به کشور وارد کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. چین و اندونزی عمده صادر کنندگان اوره به فیلیپین هستند. در جدول زیر مبادی اصلی واردات اوره فیلیپین و سهم هر کشور بر اساس داده‌های سال 2022 قابل مشاهده است.

در پیوند زیر لیستی از شرکت‌های واردکننده با قیمت های بروز شده فروش اوره در بازار فیلیپین، ارائه می‌گردد.

منابع و پیوندهای مفید:

Philippine fertilizer price outlook: A reality for farmers and fishers (da.gov.ph)

Agri chief wants farmers’ groups to directly import, sell fertilizers | Official Portal of the Department of Agriculture (da.gov.ph)

Philippines in talks with China for fertilizer imports | Philstar.com

Romualdez renews PH resolve to boost agri cooperation with Iran (politics.com.ph)

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما