معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی فنلاند

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی فنلاند در هفتۀ چهارم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

موضع دولت فنلاند در خصوص یوروی دیجیتال

دولت فنلاند همچنان نگرش مثبتی نسبت به معرفی یوروی دیجیتال دارد، اما در کنار آن، از پیشنهادی حمایت می‌کند که طبق آن وضعیت پول نقد توسط قانون تعریف می‌شود. هدف از این پیشنهاد، تضمین نقش پولِ نقد یورو به عنوان یک وسیله قانونی پرداخت است؛ یعنی پول نقد باید به طور گسترده پذیرفته شود و به اندازۀ کافی در دسترس باشد. در اصل، گیرنده پرداخت نباید از پذیرش یوروی نقدی که به عنوان وسیلۀ پرداخت ارائه می‌شود، خودداری کند. به گفته دولت، این پیشنهاد موجه است و پول نقد نیز باید بتواند در جامعه دیجیتالی استفاده شود، زیرا در فنلاند نیز (مانند بقیۀ کشورها)، گروه‌های جمعیتی وجود دارند که پول نقد برای آنها مهم یا حتی تنها روش ممکن پرداخت است.

دولت فنلاند همچنین موضع خود را در مورد معرفی یوروی دیجیتال به مجلس داده است. به نظر دولت، یوروی دیجیتال باید یک وسیله پرداخت بسیار قابل اعتماد با سطح بالایی از حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های شخصی باشد. همچنین باید امکان پرداخت بدون اتصال به اینترنت وجود داشته باشد.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009934557.html

 افزایش سود بانک‌های فنلاند

بالا رفتن نرخ بهره در ماه‌های اخیر، برای افزایش سود در بخش مالی و بانکی مفید بوده است. در همین راستا، S-Bank اطلاعیۀ سود مثبت منتشر نموده و انتظار دارد سود امسال آن، 2.5 برابر مقدار سال گذشته باشد. پیش از این، این شرکت پیش‌بینی کرده بود که سود آن تقریبا 2 برابر کل سال گذشته خواهد بود. در سال 2022 این بانک حدود 44.7 میلیون یورو سود کرد. حال در 9 ماه منتهی به پایان سپتامبر، این شرکت می‌گوید 103.9 میلیون یورو سود داشته است. طبق اعلام S-Bank، افزایش نرخ بهره به این بانک کمک کرده تا درآمد بیشتری به دست آورد، اما چشم‌انداز اقتصادی برای بقیه سال نامشخص است.

در اطلاعیه‌ای دیگر، شعبه فنلاندی هندلزبانکن نیز افزایش سود خود را اعلام کرد. این بانک متعلق به سوئد اعلام کرد که در 9 ماه اول امسال، حدود 91.4 میلیون یورو درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه در سال 2022 افزایش 73 درصدی را نشان می‌دهد.

https://yle.fi/a/74-20055846

حرکت فنلاند به سمت آلایندگی صفر در تولید برق

بر اساس آمار ماهانۀ سپتامبر که توسط انجمن صنعت انرژی فنلاند (Energiateollisuus ry) منتشر شده است، انتشارات آلایندگی تولید برق فنلاند تقریبا به سمت صفر میل کرده است. این گزارش نشان داد که تنها دو درصد برق تولیدی فنلاند، از نیروگاه‌های احتراق که منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌گردد، انجام می‌شود؛ بنابراین، ماه  سپتامبر، رکورد تولید برق بدون آلایندگی بود که 98 درصد از کل برق تولید شده را تشکیل می‌داد. با در نظر گرفتن آمارها از ابتدای سال جاری، سهم انرژی پاک در تولید برق فنلاند، اندکی کمتر است و به 93.5 درصد رسیده است که به دلیل استفاده محدود از سوخت‌های فسیلی و ذغال‌سنگ نارس در ماه‌های زمستان است. در ماه سپتامبر، نیروگاه‌های هسته‌ای، بیش از 40 درصد تولید برق فنلاند را تشکیل دادند، در حالی که نیروگاه‌های بادی و آبی هر کدام تقریبا 25 درصد را به خود اختصاص دادند.

یوکا لسکلا، مدیرعامل انجمن صنعت انرژی فنلاند در این خصوص گفت: بحران انرژی به طور قابل توجهی به تلاش‌های ما برای مقابله با بحران بزرگتر، که بحران آب و هوا است، سرعت بخشیده است. برق پاک به راحتی در دسترس است و با افزایش تقاضا می‌توان آن را بیشتر کرد. از سوی دیگر، برقی‌سازی به عنوان راه حلی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش‌های دیگر از جمله حمل‌و‌نقل و صنعت مطرح  است. وی افزود: در سال گذشته، مصرف برق در فنلاند شش درصد کاهش یافت و اقدامات قابل توجهی برای حفظ انرژی به ویژه در دوره‌های گران قیمت زمستان گذشته اتخاذ شد که برخی از این اقدامات، دائمی‌شده‌اند. در همین حال، فنلاند از بهار گذشته به یک صادرکننده خالص برق تبدیل شده است. به عقیدۀ وی، افزایش خودکفایی برق را می‌توان به رشد ظرفیت انرژی هسته‌ای و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی که در سال گذشته در انرژی بادی انجام شد، نسبت داد.

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/24318-finland-achieves-almost-zero-emissions-in-electricity-production.html

کاهش سودآوری شرکت‌های فنلاندی

انتظار می‌رود سودآوری شرکت‌های فنلاندی در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر امسال به میزان قابل توجهی کاهش یابد. پیش‌بینی می‌شود گردش مالی این شرکت‌ها به میزان 10 درصد و سود عملیاتی آنها 27 درصد کاهش داشته باشد. فصل سود شرکت‌های بزرگ بورسی به زودی آغاز می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها، شرکت پالایش نفت نست و شرکت هواپیمایی فین‌ایر، بیشترین افزایش سود عملیاتی خود را داشته‌اند، در حالی که سودآوری شرکت‌های جنگلداری به وضوح تضعیف شده است.

بر اساس پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول (IMF)، رشد اقتصادی به ویژه در منطقه یورو که به شدت از جنگ اوکراین، تورم بالا و سیاست‌های پولیِ شدیدا انقباضیِ بانک‌های مرکزی آسیب دیده است، کند خواهد شد و این کند شدن رشد اقتصادی، مشکلاتی را برای همه از جمله شرکت‌های فنلاندی ایجاد می‌کند. بر اساس نظرسنجی کنفدراسیون تجارت فنلاند، اعتماد شرکت‌ها به اقتصاد تقریبا دو سال است که ضعیف شده است. نظرات مصرف کنندگان نیز تیره و تار است. طبق گزارش آمار فنلاند، در ماه سپتامبر، مصرف‌کنندگان، وضعیت فعلی اقتصاد خود را ضعیف ارزیابی کردند. همین امر در مورد انتظارات در مورد وضعیت اقتصاد فنلاند در یک سال آینده نیز صدق می‌کند.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009914872.html

تعطیلی تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها در فنلاند

در ماه آوریل تا ژوئن، بیش از 7900 شرکت فنلاندی فعالیت خود را تعطیل کردند که به لحاظ کمّی، فوق‌العاده زیاد است. در سه ماهه دوم سال جاری، بیشترین تعداد تعطیلی شرکت‌ها در بخش فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی و فنی تقریبا با تعطیلی 1300 شرکت در این بخش رخ داده است. شرکت‌های تعطیل شده در بخش تجارت (با 1131 مورد) و بخش ساختمان (با 985 مورد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین طبق گزارش آمار فنلاند، بیش از 300 ورشکستگی در ماه سپتامبر ثبت شده است که از نظر ورشکستگی، تاریک‌ترین سپتامبر در بیست و پنج سال گذشته بود و بر اساس داده‌های منتشر شده، 26 ورشکستگی بیشتر از زمان مشابه در سال قبل است. آخرین بار در ابتدای سال بیش از 300 ورشکستگی در ماه ثبت شده بود.

https://www.hs.fi/talous/art-2000009928023.html

تعدیل نیروی کار توسط نوکیا

نوکیا قصد دارد تا سال 2026 حدود یک میلیارد یورو از هزینه‌های خود را کاهش دهد. این شرکت پس از انتشار نتایج ناامید کنندۀ سه ماهه سوم سال جاری، برنامه صرفه‌جویی گسترده‌ای را با هدف کاهش هزینه‌ها و کاهش نیروی کار اعلام کرد که می‌تواند منجر به از دست دادن مشاغل زیادی شود. این شرکتِ شبکه‌های مخابراتی اعلام کرد که به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش هزینه‌ای بین 800 میلیون تا 1.2 میلیارد یورو تا سال 2026، درصدد تعدیل نیروی کار در 9 هزار تا 14 هزار موقعیت شغلی است. در پایان این برنامه کاهش هزینه، این شرکت بین 72 هزار تا 77 هزار نیروی کار خواهد داشت، در صورتی که در حال حاضر 86 هزار نفر در این شرکت شاغل هستند. حدود 447 شغل نیز در فنلاند در خطر است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی این شرکت، انتظار می‌رود که کاهش مشاغل در درجه اول بر واحدهایی که در شبکه‌های موبایل، خدمات ابری و شبکه و عملکردهای شرکتی نوکیا کار می‌کنند، تأثیر بگذارد. مشخص نیست که این کاهش شغل در نیروی کار جهانی نوکیا در کدامین کشورها اتفاق می‌افتد. این برنامه برای حمایت از هدف نوکیا برای تضمین سود حداقل 14 درصد از گردش مالی تا سال 2026 در نظر گرفته شده است. پتری اورپون، نخست‌وزیر فنلاند در واکنش به این اخبار، وعده داد که دولت از کسانی که در این شرکت شغل خود را از دست می‌دهند، حمایت خواهد کرد.

https://yle.fi/a/74-20055950

https://yle.fi/a/74-20056100

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما