معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۰۹:۱۷ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته سوم مهرماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.
  • سفر دبیر کل سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی به ونزوئلا

خوان کارلوس سالاسار، دبیر کل جدید سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در راستای شرکت در جلسه کمیته اجرایی آمریکای لاتین وارد ونزوئلا گردید. وی را در این سفر نمایندگان سازمان بین المللی در آمریکای لاتین همراهی می نمایندکه در سمیناری در خصوص محیط زیست با هماهنگی وزارت ترابری ونزوئلا شرکت می نماید این در حالیست که ونزوئلا در حال گسترش پروازهای بین المللی در پی رکودی پنج ساله می‌باشد.

https://www.eluniversal.com/venezuela/165876/llega-a-venezuela-el-secretario

  • پیش بینی رشد اقتصادی ونزوئلا از سوی صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول افزایش تولید ناخالص داخلی ونزوئلا  طی سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را پیش بینی نمود. برابر آخرین پیش بینی صورت گرفته از سوی نهاد بین المللی، میزان رشد تولید ناخالص داخلی ونزوئلا در سال های جاری و آتی به ترتیب ۴  و ۴.۵ درصد رقم خواهد خورد.

https://www.bancaynegocios.com/fmi-calcula-avance-pib-venezuela-4-2023

  • پایداری بازار فروش خودروهای نو در ونزوئلا

آمار و ارقام منتشره از سوی اتاق ملی خودروی ونزوئلا از پایداری بازار فروش خودرو در این کشور طی سال جاری میلادی حکایت دارند. بر پایه آخرین گزارش منتشره، میزان فروش خودروهای نو در بازار این کشور طی ماه‌های نخست سال جاری میلادی در مقایسه با سه سال پیش از آن رشد یافته است به طوریکه طی  نه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بیش از ۵ هزار دستگاه خودروی نو در ونزوئلا به فروش رفته است و این رقم با عنایت به پایداری بازار، تا پایان سال جاری از ۷ هزار دستگاه فراتر می رود این در حالیست که بیشترین فروش سالیانه خودروی نو در ونزوئلا طی دو دهه اخیر در سال ۲۰۰۷ با ثبت فروش بالغ بر ۴۹۰ هزار دستگاه رقم خورد که در مقایسه با آمار کنونی بالغ بر ۹۹ درصد رکود داشته است از دیگر سو خودروهای فروخته شده طی سال جدید از محل واردات تأمین گردیده و خطوط مونتاژ شرکت های خودروسازی در ونزوئلا از حرکت بازمانده اند.

https://www.bancaynegocios.com/venta

  • افزایش نرخ ارز در ونزوئلا

طی نه ماه نخست سال جاری میلادی نرخ ارز دلار در برابر پول ملی ونزوئلا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. برابر داده‌های منتشره از سوی بانک مرکزی ونزوئلا، ارزش کنونی هر دلار در بازار رسمی هم اکنون از ۳۴ بولیوار فراتر رفته است، ارزش پول ملی ونزوئلا در مدت زمان یادشده  حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است این در حالیست که نرخ دلار در بازار غیررسمی‌به ۳۷  بولیوار افزایش یافته است و انتظار می رود که ارزش هر دلار تا پایان سال جاری میلادی از ۵۰ بولیوار فراتر رفت.

https://www.bancaynegocios.com/dolar-oficial-paralelo-bcv-intervencion-vzl

  • پیش بینی افزایش تورم در ونزوئلا از سوی صندوق بین المللی پول

برابر اعلام صندوق بین المللی پول، میزان تورم در ونزوئلا در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب ۲۵۰ و ۲۳۰ درصد افزایش می یابد. بر پایه آخرین گزارش مرتبط به پیش بینی‌های نهاد بین المللی، ونزوئلا طی سال های آتی و جاری همچنان بیشترین رشد شاخص تورم را در بین کشورهای منطقه آمریکای لاتین به خود اختصاص خواهد داد  این در حالیست که برابر اعلام بانک مرکزی ونزوئلا، میزان تورم سالانه در  این کشور از ۳۱۷.۶۳ درصد فراتر رفته است و این رقم بنا بر اعلام رصدخانه مالی ونزوئلا  بالغ بر۳۹۶ درصد  به ثبت رسیده است.

https://bitlyanews.com/principales/el-fmi-da-una-imagen-estable-de-venezuela

  • امضای توافقنامه‌های همکاری بین ونزوئلا و ایکائو

در جریان سفر دبیر کل جدید سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) به ونزوئلا، موافقتنامه‌هایی برای همکاری به امضای طرفین رسید. برابر اعلام خوان رامون ولاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا،  دو موافقتنامه منعقده در جریان برگزاری ۱۰۳ امین جلسه کمیته اجرایی کمیسیون  هواپیمایی کشوری آمریکای لاتین در کاراکاس  با حضور نمایندگان ۲۲ کشور عضوعلاوه بر ارائه خدمات مرتبط به اداره هواپیمای کشوری، مشتمل بر بروز رسانی سامانه‌های اتوماسیون و ارتقای توانمندی‌های زیرساختی کشور می‌باشد که تقویت ارتباطات هوایی ونزوئلا با سایر کشورهای آمریکای لاتین را در پی خواهد داشت.

 https://www.eluniversal.com/venezuela/166004/venezuela-suscribe-alianzas

  • اعزام دانشجویان ونزوئلا به روسیه برای تحصیل در رشته‌های نفت و گاز

وزارت نفت ونزوئلا از اعزام جمعی از دانشجویان این کشور به روسیه برای گذراندن دوره‌های تحصیلی در شته‌های مرتبط به نفت و گاز خبر داد. پدرو تیچئا، وزیر نفت و رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا با تأیید این موضوع اعلام داشت که گروه اعزامی‌برای طی دوره‌های تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه ملی نفت و گاز گوبکین  روسیه متشکل از ۴۰ نفر می‌باشند که فرزندان کارکنان فعال شرکت ملی نفت در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی می‌باشند که این اعزام بر پایه موافقتنامه منعقده بین شرکت های نفت، شرکت پتروشیمی و دانشگاه روسیه صورت می‌پذیرد.

https://www.eluniversal.com/politica/166046/estudiantes-venezolanos

  • اتاق بازرگانی ونزوئلا- آمریکا: ۸۷ درصد از صادرات ونزوئلا متاثر از مجوز شرکت نفتی شورون است

رییس اتاق بازرگانی و صنعتی  ونزوئلا- آمریکا با بیان این مطلب افزود؛ تراز تجاری شش ماهه نخست بین دو کشور ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود و این رقم در سال گذشته در همین بازه زمانی ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود، به عبارتی صادرات ونزوئلا به آمریکا،  ۱۱۰ درصد افزایش نشان می دهد و این مهم متاثر از مجوز فعالیت شرکت شورون در ونزوئلا می‌باشد.  وی تصریح کرد: صادرات نفتی معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود و این رقم معادل ۸۷ درصد کل صادرات کشور به آمریکا بود.  در خصوص واردات نفتی گفته که معادل ۱۷۰ میلیون دلار بوده و بیش از ۱ میلیارد دلار هم اقلام غیر نفتی که اغلب تجهیزات و قطعات برای  دستگاه‌های حوزه صنعتی و مواد غذایی بوده است. وی گفته که این رقم همچنان نسبت به سال ۲۰۱۲ که تراز تجاری بین دو کشور بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار بود ، رقم کوچکی است.

https://primicia.com.ve/economia/venamcham-intercambio-comercial

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما