معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۱۴:۳۸ - مشاهده: ۱۱۹

اخبار اقتصادی قرقیزستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی قرقیزستان در هفته دوم مهرماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد تولید ناخالص داخلی قرقیزستان در انتهای سال جاری به4 درصدخواهد رسید

به گزارش بانک ملی قرقیزستان، اقتصاد کشور در سال 2023 میلادی رشد خواهد کرد. در این گزارش اشاره می‌شود که در انتهای سال 2023 میلادی رشد تولید ناخالص داخلی کشور به حدود 4 درصد می رسد و بدون در نظر گرفتن معدن استخراج کومتور حدود 5 درصد را تشکیل می دهد. تولید در معدن طلای کومتور در سال جاری کمتر پیش بینی می‌شود.

بانک ملی کشور اعلام کرد: اقتصاد کشور در این پیشبینی بر اساس زمینه‌های کشاورزی، حوزه‌های خدمات و ساخت و ساز رشد خواهد کرد.

منبع: 24 کی جی

https://24.kg/ekonomika/274661_rost_vvp_kyirgyizstana_sostavit_okolo_4protsentov_poitogam_2023_goda/

 

حجم وام ها افزایش می یابد

به گزارش بانک ملی قرقیزستان، در ماه ژوئن سال جاری وام در ارز ملی  14،6 درصد افزایش یافت و 178،7 میلیارد صوم را تشکیل داد.

اشاره می‌شود که وام های مصرفی 27،4 درصد، وام های تجارت 15،9 درصد افزایش داشته است. وام در زمینه کشاورزی  12،5 درصد و وام مسکن  8،9 درصد رشد نموده است

در بانک ملی تایید کردند که "نرخ سود وام در ارز ملی با توجه به تداوم شرایط پولی در سطح بالا قرار دارد. نرخ سود در ارز ملی 17،4 درصد را تشکیل می دهد. نرخ سود در ارز خارجی 8،6 درصد را تشکیل می دهد."

منبع: 24 کی جی

https://24.kg/ekonomika/274522_vkyirgyizstane_rastet_kolichestvo_kreditov_vnatsionalnoy_valyute/

 

قزاقستان 1.5 میلیارد کیلووات برق به قرقیزستان در ازای تامین آب عرضه خواهد کرد

رایزن سفارت قزاقستان در قرقیزستان در شورای تجاری قرقیزستان و قزاقستان اظهار داشت کشورش به قرقیزستان 1.5 میلیارد کیلووات برق در فصل گرمای آینده عرضه خواهد کرد.

به گفته وی در 25 آگوست سال جاری در آستانه، دیدار سه جانبه ای میان روسای وزارتخانه‌های انرژی ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان برگزار شد.

بر اساس پروتکل این دیدار طرفین در چارچوب حفظ آن در مخازن آب اورتو- توکوی، کیروف و توکتوگول توافق کردند که در ازای آب، برق قرقیزستان را تامین کنند.

منبع: اکونومیست  -kilovatt-mlrd-5-1-postavit-https://economist.kg/novosti/2023/09/11/kazakhstanvodu/-na-obmien-v-kyrghyzstanu-eliektroenierghii

 

تصمیم چین مبنی بر ساخت شهر تجاری اوراسیا و پارک صنعتی لجستیک در قرقیزستان

بنا به گزارش سرویس مطبوعاتی اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری قرقیزستان، در آینده در این کشور یک شهر تجاری اوراسیا و یک پارک صنعتی لجستیک اوراسیا با کمک طرف چین ساخته خواهد شد.

در گزارش آمده است، اخیرا تمیر ساریف، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع با هیأتی از چین به سرپرستی معاون همکاری‌های بین المللی در بخش خصوصی اتاق بازرگانی آن کشور دیدار و گفتگو کرد.

طرفین ضمن بحث در مورد چشم انداز همکاری، تعدادی از پروژه‌های آینده دار از جمله ساخت شهر تجاری اوراسیا در قرقیزستان را بررسی کردند. انتظار می رود که شهر تجاری اوراسیا شامل چندین منطقه تخصصی تجاری، و همچنین یک مرکز کنفرانس و نمایشگاه، یک پارک لجستیک و یک مرکز نگهداری و واردات و صادرات محموله‌های هوایی باشد. مساحت برنامه ریزی شده برای ساخت، 3 میلیون متر مربع و کل سرمایه گذاری این پروژه 277 میلیون دلار برآورد شده است.

علاوه بر این، طرفین در مورد طرح هایی برای ساخت پارک صنعتی لجستیک اوراسیا در شهر اوش به توافق رسیدند. مساحت این پارک 2 کیلومتر مربع خواهد بود و برای اجرای آن 41 میلیون دلار سرمایه گذاری اختصاص می یابد. این پروژه‌ها با توجه به راه اندازی راه آهن چین - قرقیزستان - ازبکستان که فرصت های بزرگی برای توسعه اقتصاد لجستیک در منطقه ایجاد می‌کند، اهمیت ویژه ای کسب می نمایند.

https://kabar.kg/news/v-kyrgyzstane-postroiat-evraziiskii-torgovyi-gorod-i-logisticheskii-industrial-nyi-park/

 منبع: خبرگزاری خبر،

 

رئیس کابینه وزیران: تا سال 2030 مشکل برق در قرقیزستان حل خواهد شد

آکیلبیک جپاروف، رئیس کابینه وزیران قرقیزستان با انتشار مطلبی از طیق شبکه‌های اجتماعی بیان داشت که با گذشت هفت سال دیگر این کشور با کمبود برق مواجه نخواهد شد، زیرا نیروگاه‌های برق آبی بسیاری ساخته خواهند شد.

وی با اشاره به انتقادات زیاد از بخش انرژی که اخیرا از سوی کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود گفت که همیشه نقد را تحمل کرده و خواهد کرد. وی ضمن به یاد آوردن سال 2005 ، زمانی که به عنوان وزیر دارایی فعالیت می‌کرد و سپس ریاست وزارت اقتصاد را بر عهده داشت، نوشت: آن زمان من از منابع مختلف پول جمع آوری کردم و به کورمان بیک باقیف (رئیس جمهور وقت) پیشنهاد ساختن نیروگاه برق آبی کامبار آتا-2 را دادم. در آن سال ها، سیستم انرژی وارد مرحله بحرانی می‌شد.

وی تصریح کرد: "من پیشنهاد دادم فوراً ساخت یک نیروگاه برق آبی آغاز شود و اولین واحد نیروگاه برق آبی کمبر آتا-2 ساخته شد. این تنها نیروگاه برق آبی بود که پس از فروپاشی اتحادیه شوروی ساخته شد. به جز این نیروگاه دیگری ساخته نشد. هم اکنون تقاضا برای برق در کشور دو برابر شد و ما هنوز از نیروگاه‌های برق آبی ساخته شده در زمان اتحاد شوروی استفاده می‌کنیم.

جپاروف ادامه داد: هنگامی‌که رئیس جمهور فعلی در سال 2020 به قدرت رسید، در اولین جلسه دولت دو وظیفه اصلی را تعیین کرد: شروع فوری ساخت نیروگاه برق آبی و از سرگیری ساخت راه آهن. حالا حدود پنجاه نیروگاه برق آبی کوچک و متوسط در قرقیزستان در حال ساخت است. وی فهرستی از پروژه‌های در دست ساخت را به اشتراک گذاشت و گفت که این کار تا سال 2030 به طور کامل تکمیل می‌شود و در آن صورت کشور کمبود برق نخواهد داشت.

این سیاستمدار تاکید کرد: برخی می خواهند وضعیت را سیاسی کنند، می‌گویند دولت نمی‌تواند در زمستان به مردم برق بدهد. بله، واقعاً امسال در زمستان کمبود برق خواهیم داشت، زیرا آب در مخازن کمتر از سال پیش است. کم آبی ادامه دارد. ما که 30 سال صبر کرده ایم، می‌توانیم سه سال دیگر صبر کنیم. بیایید در برق صرفه جویی کنیم. در صورت لزوم، در زمستان روشنایی خیابان‌ها را خاموش کنیم.

او گفت که دولت فعلی در این وضعیت مقصر نیست. جاپاروف معتقد است که رهبران قبلی کشور باید حداقل یک نیروگاه برق آبی در سال می ساختند.

وی ادامه داد: ما از کشورهای دیگر مانند روسیه، ترکمنستان از طریق همسایگان خود برق وارد می‌کنیم اما در فصل زمستان خطوط انتقال برق قزاقستان و ازبکستان آنقدر قوی نیست که برق را به صورت ترانزیت به ما منتقل کند، از همین حالا باید به صرفه جویی در مصرف برق اقدام کنیم.

https://ru.sputnik.kg/20230909/energetika-mnenie-akylbek-zhaparov-1078470473.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما