معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۹:۱۰ - مشاهده: ۷۹

اخبار اقتصادی ترکیه - طرابوزان

گزیده اخبار اقتصادی شمال شرق ترکیه در هفته دوم مهرماه 1402مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

با هدف مبارزه با مواد مخدر 99 نفر در عملیات همزمان در 16 استان بازداشت شد.

علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه گزارش داد که در عملیات مواد مخدر که در 16 استان انجام شد، مقدار زیادی مواد مخدر کشف و 99 "قاچاقچی مواد مخدر" دستگیر شد. علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه در بیانیه خود در شبکه اجتماعی گفت: 99 نفر در عملیات مبارزه با مواد مخدر در استانهای استانبول، اردو، بورسا، هاکاری، زونگولداک، الازیغ، کریک کاله، موغلا، آفیون کاراحیصار، آکسارای، گیرسون، اوشاک، بالیکسیر، دنیزلی، مانیسا و بولو دستگیر شدند.

علی یرلیکایا گفته، مبارزه ما با قاچاقچیان بی وقفه ادامه خواهد داشت، ملت عزیز ما باید بدانند که ما همیشه در کنار آنها هستیم و به قاچاقچیان اجازه میدان نمی دهیم و ما مصمم هستیم که قاچاقچیان را به دست عدالت بسپاریم. ( گونه باکیش – 28 سپتامبر)

چهار رشته جدید در دانشکده کامپیوتر و علوم اطلاعات دانشگاه طرابوزان افتتاح شد.

رشته‌های جدید دانشکده علوم کامپیوتر و اطلاعات دانشگاه طرابوزان توسط شورای آموزش عالی (YÖK) تصویب شد. بر این اساس، گروه‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی هوش مصنوعی، مهندسی نرم افزار و طراحی بازی‌های دیجیتال در این دانشکده افتتاح شد. پرفسور امین عاشیق کوتلو، رئیس دانشگاه طرابوزان در این خصوص اظهار داشت که رشته‌های مورد تایید شورای آموزش عالی یک دستاورد بسیار مهم برای دانشگاه طرابوزان و منطقه است. بعد از اینکه دانشکده‌های ما در آخرین انتخاب رشته کنکور امسال به حدود صد درصد ثبت‌نام و ضریب اشغال رسیدند، رسمی‌شدن دانشکده کامپیوتر و علوم اطلاعات ما را خوشحال کرد. دانشکده کامپیوتر و علوم اطلاعات ما چهار بخش خواهد داشت. از این میان، به ویژه بخش های مهندسی بازی‌های دیجیتال و هوش مصنوعی، به بخش های بسیار مهم امروز و آینده تبدیل شده اند. ما یکی از پنج دانشگاه در ترکیه هستیم که این بخش ها را داریم. ما معتقدیم که در آینده نزدیک دانشکده کامپیوتر و علوم اطلاعات دانشگاه طرابوزان به یک برند تبدیل شود.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه زیرساخت های قوی در زمینه کدگذاری رباتیک، هوش مصنوعی، انفورماتیک و سیستم های کامپیوتری پیشرفته دارند، گفت: در حال حاضر مرکز هوش مصنوعی و کدگذاری رباتیک و دفاتر کلان داده و تبدیل دیجیتال فعال هستند و کارهای موفقی را انجام می دهند. امروزه مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌های مورد علاقه است. در این زمینه، مهندسی نرم افزار به عنوان یک شاخه پرطرفدار در سراسر جهان نسبت به دیگر رشته‌های تحصیلی متمایز است. از سوی دیگر، هوش مصنوعی در مرکز همه ابتکارات فناوری، بزرگ یا کوچک قرار دارد. طراحی بازی دیجیتال بخشی است که به ویژه در بین کودکان و جوانان محبوب خواهد بود. علاوه بر این، در سال‌های اخیر، طراحی‌های مبتنی بر مدل‌سازی و شبیه‌سازی در سراسر جهان از نظامی تا پزشکی، از آموزش تا تولید به کار گرفته شده و در همه بخش ها جایگاه گسترده ای پیدا کرده است. از سوی دیگر، برنامه مهندسی هوش مصنوعی، واقع در بخش های دانشکده کامپیوتر و علوم اطلاعات دانشگاه ما، اولین و تنها در منطقه دریای سیاه است. به همین مناسبت، به ویژه رئیس جمهور کشورمان که تأسیس و افتتاح دانشکده و گروه‌های علوم کامپیوتر و اطلاعات ما را تایید کردند، از طرف خودم و دانشگاهم از ایشان و رئیس شورای آموزش عالی و تیم کاری او و همچنین از همه کسانی که در این امر مشارکت داشته اند تشکر کنم. ( گونه باکیش – 28 سپتامبر)

 

برگزاری نشست برخی کمیته‌های حرفه ای اتاق تجارت طرابوزان با تمرکز بر حوزه گردشگری

نشست کمیته‌های حرفه ای مشترک اتاق تجارت و صنعت طرابوزان (TTSO) برگزار شد. در این جلسه اعضای کمیته تخصصی به بیان مشکلات بخش خود و راهکارهای پیشنهادی خود پرداختند. سیدا دورگون، رئیس کمیته حرفه ای بیست و پنجم در حوزه گردشگری، ضمن بیان مشکلات و مطالبات در بخش گردشگری، گفت: بزرگترین مشکل ما در گردشگری، کسب و کارهای ثبت نشده (غیر مجاز) است. علاوه بر این، باید هر از چندگاهی برای مقابله با کمپین‌های علیه طرابوزان تلاش کرد. باید در سراسر استان مقاصد جدیدی ایجاد شود، باید با دلالان مبارزه شود. هماهنگی بین دستگاه‌ها در خصوص کارهایی که باید در حوزه گردشگری انجام شود وجود ندارد، شورای گردشگری به همین منظور تشکیل شد، اما ادامه پیدا نکرد. تکدی گران در اوزونگول و افرادی که از طرف نهادهای مختلف کمک جمع آوری می‌کنند نیز باید کنترل شوند. باریش چووالجی عضو شورای بیست و چهارمین کمیته حرفه ای نیز مشکلات تجربه شده در گردشگری را بیان کرد و تاکید کرد که فعالیت های تبلیغاتی در نمایشگاه‌ها باید ادامه یابد.

ارکوت چلبی، رئیس اتاق تجارت و صنعت طرابوزان در این جلسه در خصوص مشکلات مطرح شده تاکید کرد که بزرگترین مبارزه علیه مشاغل ثبت نشده را انجام می دهند و این اقدامات را ادامه خواهند داد. وی ادامه داد: هر نوع کسب و کاری که در این بخش بدون مجوز فعالیت می‌کند، به ویژه محل اقامت، غذا و نوشیدنی، حمل و نقل که آسیب زیادی به گردشگری وارد می‌کند را اطلاع رسانی کنید. بی عدالتی ناشی از این گونه مشاغل ثبت نشده مشکلاتی را ایجاد کرده که باید به مسئولین مربوطه گزارش داده شود و همه باید همین حساسیت را داشته باشند. وجود دلال ها قیمت ها را افزایش می دهد علاوه بر این بسیاری از این دلالان گردشگران را از فرودگاه می‌گیرند و به فرودگاه می‌برند. مکان‌های ثبت نشده باید شناسایی شوند. سال اینده ممکن است فصل گردشگری پرباری باشد که از هم اکنون باید کار سال آینده را آغاز کنیم. به ویژه طرح جامع گردشگری که کل استان را پوشش می دهد، تهیه شود، ایجاد مقاصد جدید مهم است، برای کاهش تراکم در اوزونگول می‌توان ورودی وسایل نقلیه را کنترل کرد و سرویس رینگ را اجرا کرد. همانطور که قبلاً تأکید کردیم، مقاصد ویژه ای مانند اوزونگول باید با وضعیت خاصی مدیریت شوند. شورای گردشگری کار، اقدامات موفقی انجام می داد. برای احیای آن با استاندار دیدار خواهیم کرد. گردشگری طرابوزان تنها در صورتی می‌تواند پیشرفت کند که همه واحدهای مربوطه با هم همکاری کنند. ( تاکا – 28 سپتامبر)

 

بازدید مقامات استان طرابوزان از پروژه‌های در حال انجام طرابوزان

عادل کارا اسماعیل اوغلو، رئیس کمیسیون فواید عمومی، منطقه‌بندی، حمل‌ونقل و گردشگری و نماینده مجلس طرابوزان از حزب عدالت و توسعه، مراد زورلو اوغلو شهردار کلان‌شهر طرابوزان، سزگین مومجو رئیس حزب عدالت و توسعه استان طرابوزان، دکتر هاکان اوستا رئیس اداره بهداشت استان و برخی دیگر از مقامات از پروژه ساخت بیمارستان شهری و بلوار کانونی طرابوزان که با سرعت تمام در حال ساخت است، بازدید کردند.

کارااسماعیل اوغلو در مورد ساخت بیمارستان 900 تختخوابی شهر طرابوزان توضیحاتی را از مقامات دریافت کرد. در اطلاعات مربوط به بیمارستان به موارد زیر اشاره شده که در پروژه بیمارستان شهر طرابوزان که بیست و دومین بیمارستان شهری ترکیه می‌باشد، امکانات، بخش عمومی‌با 206 تخت، بخش زنان با 146 تخت، بخش انکولوژی با 161 تخت، بخش مراقبت های ویژه کودکان با 151 تخت، بخش مراقبت های ویژه بزرگسالان با 171 تخت، بخش مراقبت های ویژه نوزادان با 65 تخت، 300 کلینیک سرپایی، 36 کلینیک تخصصی معاینه بیمار و بخش مراقبت های ویژه فوریتی با 236 تخت وجود دارد. ( تاکا – 28 سپتامبر)

 

قرنطینه یک روستا در کوموشخانه به دلیل مشاهده یک نوع بیماری به نام "پوسیدگی فاسد آمریکایی در زنبورهای عسل"

"بیماری پوسیدگی فاسد آمریکایی" در زنبورهای عسل در مزرعه ای واقع در روستایی در شهر تورول استان گوموشخانه شناسایی شد. به همین خاطر روند قرنطینه در روستای محل شناسایی این بیماری آغاز شد.

بیماری پوسیدگی زنبور آمریکایی که در زنبورها دیده می‌شود در گوموشخانه شناسایی شد که به لطف تنوع گیاهی و گل های غنی در این استان، بخش زنبورداری شتاب قابل توجهی پیدا کرده است. بر اساس اخبار منتشر شده در وب سایت رسمی وزارت کشاورزی و جنگلداری، این بیماری در یک کسب و کار واقع در روستایی در شهرستان تورول در استان گوموشخانه که یک بیماری بسیار خطرناک و مسری است و باعث مرگ لارو زنبور عسل می‌شود، مشاهده شده است. عملیات تخریب و ضدعفونی در این واحد تجاری انجام شده و فرآیند قرنطینه در روستای مربوطه آغاز شده است. در روستایی که قرنطینه آغاز شده، بسیاری از زنبورهای آلوده به این بیماری سوزانده شده و از بین رفته اند. ( گونه باکیش – 29 سپتامبر)

 

پنجاه هکتار زمین در منطقه کلکیت گوموشخانه در آتش سوخت.

آتش سوزی در منطقه کلکیت گوموشخانه، قبل از رسیدن به منطقه جنگلی با مداخله به موقع تیم های مدیریت جنگل خاموش شد. این آتش سوزی به دلیل نامعلومی در منطقه کورتوپینار روستای سوکمن این شهرستان رخ داده بود.

در حالی که اهالی روستا متوجه آتش سوزی رخ داده در علفزار و منطقه بوته زار شده اند، ولی در مدت کوتاهی بر اثر وزش باد این آتش سوزی سرایت کرده و بلافاصله مردم وارد ماجرا شده و آتش را قبل از رسیدن به منطقه جنگلی خاموش می‌کنند. در این آتش سوزی تیم های مدیریت جنگل استان بایبورت، ژاندارمری و اداره آتش نشانی و مدیریت جنگل شهرداری کلکیت به محض اطلاع در منطقه حضور پیدا می‌کنند. در این آتش سوزی تقریبا 50 هکتار از اراضی و مرتع در آتش سوخته است. ( گونه باکیش – 29 سپتامبر)

 

درآمد صادرات محصولات آبزی در منطقه شرق دریای سیاه طی 8 ماه 50 درصد افزایش یافت.

درآمد حاصل از صادرات محصولات آبزی پروری از منطقه شرق دریای سیاه از اول ژانویه تا آخر آگوست 2023 با 50 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 117 میلیون و 638 هزار و 128 دلار رسید. احمد حمدی گوردغان، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان شرق دریای سیاه گفت: در مدت 8 ماه محصولات آبزی از این منطقه به 23 کشور صادر شد. گوردغان با بیان اینکه از منطقه شرق دریای سیاه 117 میلیون و 638 هزار و 128 دلار از صادرات 19 هزار و 318 تن آبزی درآمد داشته است، گفت: صادرات در 8 ماهه نخست امسال از نظر مقدار 67 درصد و از نظر ارزش 50 درصد افزایش یافته است. سال 2022 ، 78 میلیون و 356 هزار و 739 دلار معادل 11 هزار و 544 تن درآمد کسب شده است.

گوردغان گفت: بیشترین صادرات به فدراسیون روسیه با 86 میلیون و 211 هزار و 164 دلار بوده و 17 میلیون و 54 هزار و 30 دلار به ویتنام و 4 میلیون و 687 هزار و 881 دلار به بلاروس صادرات صورت گرفته که این کشورها نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. ( گونه باکیش – 29 سپتامبر)

گردشگری در طرابوزان در سال 2023

طرابوزان با تأثیر جشنواره جاده فرهنگی سوملا که در مسیر جشنواره‌های جاده فرهنگ ترکیه قرار دارد، طی 9 ماه میزبان 1 میلیون و 138 هزار و 743 بازدیدکننده بود.

عربستان سعودی در میان کشورهایی که بیشترین گردشگر را به طرابوزان می فرستند، رتبه اول را به خود اختصاص داد. پس از عربستان سعودی عمان، کویت، امارات متحده عربی و اردن قرار دارند. « ایران پس از اردن در ردیف ششم قرار دارد.»

در 9 ماه سال 3 هزار و 514 پرواز از 62 کشور به طرابوزان انجام شد. تعداد پروازهای این شهر نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد افزایش داشته است.

تعداد تسهیلات اقامتی در طرابوزان در آمارهای 9 ماهه 7 درصد افزایش یافت و به 245 رسید. ظرفیت تخت با 3 درصد افزایش به 17 هزار و 588 تخت رسید.

تامر اردوغان، مدیر فرهنگ و گردشگری طرابوزان گفت: طرابوزان با ثروت های طبیعی، تاریخی و فرهنگی هر ساله پذیرای بازدیدکنندگان بیشتری است. امسال به دلیل تاثیرگذاری جشنواره جاده فرهنگی سومله، تعداد گردشگران داخلی و خارجی افزایش چشمگیری داشت. وی گفت: طرابوزان در سال 2023 جهش قابل توجهی در گردشگری خواهد داشت.

در اینجا اعداد گردشگران بر اساس کشور آمده است:

کشوری که در 9 ماه گذشته بیشترین گردشگر را به طرابوزان اعزام کرده، عربستان با 269 هزار و 216 نفر بوده است. عمان با 58 هزار و 397 پس از عربستان سعودی و کویت با 41 هزار و 809 رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. رتبه چهارم این فهرست، امارات متحده عربی با 41 هزار و 598 بازدیدکننده و رتبه پنجم، اردن با 33 هزار و 886 بازدیدکننده است. پس از 5 کشور این فهرست به ترتیب ایران، عراق، بحرین و فدراسیون روسیه قرار دارند.

https://www.karadenizgazete.com.tr/karadeniz/trabzon/trabzona-hangi-ulkeden-kac-turist-geldi-iste-ulke-ulke-turist-sayilari/446667

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما