معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفته دوم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 0.2 درصدی قیمت‌ها در ایتالیا در سپتامبر 2023

براساس گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا، قیمت‌ها در این کشور در ماه سپتامبر 2023 به میزان 0.2 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافتند و نسبت به سال گذشته نیز 5.3 درصد بیشتر شدند که نشان دهنده کاهشی جزئی نسبت به نرخ تورم 5.4 درصدی در ماه آگوست می‌باشد. بر اساس این گزارش، کاهش قیمت مواد غذایی، به ویژه سبزیجات، عامل اصلی کاهش نرخ تورم بوده است. همچنین قیمت مواد غذایی در سپتامبر 8.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت که نسبت به افزایش 9.1 درصدی در ماه آگوست کاهش جزئی نرخ تورم مواد غذایی را نشان می‌دهد. قیمت خدمات نیز در سپتامبر 2023 افزایش یافته است. قیمت خدمات در ماه سپتامبر 4.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که نسبت به تغییر 3.6 درصدی در ماه آگوست، افزایش جزئی را نشان می‌دهد. کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که نرخ تورم در ایتالیا در ماه‌های آینده همچنان کاهشی باشد، اما این نرخ در کوتاه‌مدت به سطح قبل از همه‌گیری کرونا باز نخواهد گشت.

https://www.ilsole24ore.com/art/inflazione-istat-stima-settembre-02percento-mese-53percento-anno-AFkBeX2

افزایش صادرات ایتالیا به کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در ماه آگوست

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایتالیا، صادرات ایتالیا به خارج از اتحادیه اروپا در ماه آگوست 2023 با 8.8 درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 21.7 میلیارد یورو رسید. بخشی از این افزایش ناشی از فروش یک‌باره کشتی‌های تفریحی به ایالات متحده آمریکا بوده است. با این حال، حتی پس از حذف معامله کشتی‌های تفریحی، صادرات ایتالیا در ماه آگوست همچنان 2.7 درصد افزایش یافته است. افزایش صادرات ایتالیا به خارج از اتحادیه اروپا عمدتا ناشی از افزایش فروش محصولات صنعتی از جمله ماشین‌آلات، تجهیزات و مواد غذایی بوده است.

در سوی دیگر، واردات ایتالیا از خارج از اتحادیه اروپا در ماه آگوست 2023 با 32.7 درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل به 18.6 میلیارد یورو رسید. این کاهش عمدتا ناشی از کاهش قیمت انرژی و کاهش واردات انرژی از روسیه بوده است. بدین ترتیب، تراز تجاری ایتالیا در ماه آگوست، 3.1 میلیارد یورو مازاد داشته است.

https://www.ilsole24ore.com/art/riparte-l-export-extra-ue-ad-agosto-88percento-AFTTVY2?refresh_ce&nof

درخواست اصلاح مقررات جدید اتحادیه اروپا توسط صنعت بسته‌بندی مواد غذایی ایتالیا 

صنعت بسته‌بندی مواد غذایی ایتالیا از اتحادیه اروپا خواست تا مقررات جدید پیشنهادی خود را که می‌تواند منجر به از دست دادن هزاران شغل و افزایش قیمت مواد غذایی شود، اصلاح کند. اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است تا استفاده از بسته‌بندی‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف، تا سال 2030 به نصف برسد. این پیشنهاد همچنین شامل ممنوعیت بسته‌بندی‌های پلاستیکی برای میوه و سبزیجات با وزن کمتر از 1.5 کیلوگرم است.

صنعت بسته‌بندی مواد غذایی ایتالیا می‌گوید که این مقررات می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های بسته‌بندی، کاهش انتخاب برای مصرف‌کنندگان و افزایش ضایعات مواد غذایی شود. رئیس اتحادیه پلاستیک ایتالیا معتقد است اگر این مقررات به تصویب برسند، می‌تواند منجر به از دست رفتن 15 درصد از شغل‌های موجود در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی شود، اما کمیسیون اروپا می‌گوید مقررات جدید برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط‌زیست ضروری است. رای‌گیری در مورد مقررات جدید به زودی در کمیسیون محیط‌زیست پارلمان اروپا انجام خواهد شد.

https://www.ilsole24ore.com/art/imballaggi-alimenti-modifiche-nuovo-regolamento-europeo-salvare-filiera-AF1Nyn2

تبدیل کابین‌های تلفن قدیمی‌به ایستگاه‌های هوش مصنوعی

کابین‌های تلفن شرکت مخابراتی تیم (TIM) در ایتالیا، به «ایستگاه‌های هوش مصنوعی» تبدیل می‌شوند. این کابین‌ها، اطلاعاتی درباره فرهنگ، گردشگری و تمام اطلاعاتی که شهرداری تهیه می‌کند را به شهروندان و گردشگران ارائه می‌دهند. این اطلاعات شامل پیشنهادات موزه‌ها، سینما، تئاتر، کنسرت‌ها و رویدادهای فرهنگی است و همچنین یک پایگاه امن در مواقع خطر است که با دکمه «زنان+» اجازه درخواست کمک را می‌دهد.

آغاز تغییر کاربری کابین‌های تلفن از میلان شروع شده است و پیترو لابریولا، مدیرعامل شرکت تیم در این خصوص اعلام کرده است که این فرآیند از سال 2023 تا سال 2026 ادامه خواهد یافت. یکی از آخرین کشورهایی که با کابین‌های قدیمی خداحافظی کرد کشور فرانسه بود که تا سال 2017 آنها را فعال نگه داشته بود. اکنون شهر میلان ایتالیا اولین شهری است که یک کابین تلفن خیابانی در آن راه‌اندازی شده و شرکت تیم با توجه به یک توافق با شهرداری میلان برنامه‌ریزی کرده است که ۴۵۰ کابین دیگر نیز راه‌اندازی کند و سپس به تدریج به 13 شهر دیگر رفته و مجموعا حدود 2500 کابین را راه‌اندازی نماید.

کابین‌های دیجیتال جدید، واقعی‌ترین ایستگاه‌های هوش مصنوعی با حالت صفحه لمسی هستند. شرکت تیم در بیانیه‌ای توضیح داد: «کابین‌های دیجیتال یک پایگاه انطباقی و یکپارچه هستند و با اپلیکیشن‌های حس‌گر به افراد با معلولیت‌های حرکتی، مشکلات زبانی یا بصری اجازه می‌دهند تا به اطلاعات و خدمات دیجیتال به صورت آسان و سریع دسترسی داشته باشند.» لابریولا تصریح کرده است که با این پروژه، کابین‌های قدیمی‌که در دهه پنجاه میلادی متولد شدند را به یک صندوق چند خدمتی نسل جدید تبدیل می‌کنیم که به بهبود پایداری شهرهای ما کمک می‌کند.

https://www.ilsole24ore.com/art/la-nuova-vita-cabine-telefoniche-tim-via-nuove-postazioni-digitali-AFZmKi2

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما