معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

فعالیت پارک های علم و فناوری ترکیه در زمینه خودرو

بخش هایی از مقاله ای منتشره در شماره اخیر مجله صادرات خودرو ترکیه ( Oto İhracat ) تحت عنوان ‘’ بذرهای تکنولوژی در حال رشد هستند ‘’ به شرح ذیل ارائه می گردد.

پارک فناوری و تکنولوژی اتاق بازرگانی استانبول در سال 2003 میلادی جهت حمایت از کارآفرینان در بخشهای تکنولوژیک و فناوری، تحقیق و پژوهش تاسیس شد و یکی از دو پارک فناوری نخست ترکیه می‌باشد.

 تعداد پارکهای فناوری در ترکیه بیش از 100 پارک بوده که نقش مهمی در توسعه فناوری کشور ایفا نموده و شتاب قابل توجهی در بخش صادرات فناوری و تکنولوژی ایجاد کرده است.

این مرکز با یک مدل ساختاری منحصربه‌فرد مبتنی بر «اکوسیستم کارآفرینی مبتنی بر فناوری» با تحقیق در مدل‌های مهم تکنوپارک در جهان، تأسیس و فعالیت خود را آغاز کرد. نقش زیرساخت های تحقیقاتی و منابع انسانی دانشگاه فنی استانبول در موفقیت امروز این مرکز بسیار موثر بوده که همواره مورد حمایت دانشگاه استانبول و بنیاد توسعه تکنولوژی ترکیه قرار گرفته است که در نهایت این مرکز را در شرف تبدیل شدن به یک تکنوپارک بین المللی قرار داده است.

این مرکز به عنوان یک پلتفرم تکنولوژی تلقی میشود که در زمینه‌های فناوریهای توسعه یافته رشد کرده و سهامداران بین المللی را نیز در خود جای داده است . پارک فن آوری استانبول در سال 2022 میلادی  در اجلاس انجمن جهانی تکنوپارکها جزو 5 تکنوپارک برتر جهان اعلام شد.این مرکز در سال 2023 میلادی نیز از سوی مرکز جامعه نوآوری و هوشمند UBI Global  مستقر در سوئد به عنوان "بهترین مرکز پژوهش تحقیقات دانشگاهی پایه در جهان"انتخاب شد.

تمرکز این پارک بر توسعه فعالیتهای شرکت های فناوری مستقر در آن بوده که همکاری دانشگاه و صنعت را به یک ارزش تجاری تبدیل نموده و در نهایت موجب افزایش موفقیت شرکتها در عرصه بین المللی شده است.

 بیش از 334 شرکت تحقیق و پژوهش با  9000 پرسنل و سالانه  انجام 600 پروژه مختلف در پارک فناوری استانبول فعالیت داشته و در حال تولید ارزش افزوده برای کشور هستند.

کل گردش مالی شرکتهای فعال در این مرکز 2 میلیارد دلار بوده و کل صادرات آنها نیز به 1 میلیارد دلار میرسد.

از زمان تاسیس این مرکز تاکنون ، بیش از 5000 پروژه تحقیق و توسعه، 992 حق ثبت اختراع و 2810 همکاری دانشگاهی و بخش خصوصی محقق شده است. در 3 سال گذشته مجموع گردش مالی شرکت های این مرکز تکنولوژیک یک میلیارد دلار افزایش یافته و 300 میلیون دلار به کل صادرات اضافه شده است.تنها در 3 سال گذشته ،850 میلیون لیر سرمایه گذاری، پاداش و حمایت مالی بلاعوض به شرکتها در این مرکز صورت گرفته که در سال 2022میلادی این میزان به 343 میلیون لیر رسید.

 دفتر انتقال فناوری ARI که به منظور تغییر ایده‌ها و پروژه‌های کارآفرینان ایجاد شده نیز در این مرکز فعال است. هر سال بیش از 500 پروژه استارت آپ را در برنامه فعالیتهای این مرکز جای گرفته و از سال 2011 تا کنون از بیش از 4200 استارت آپی یعنی بیش از 9500 کارآفرین مورد حمایت قرار گرفته اند.  ارزش کل طرح‌های اصلی که  تا به امروز بیش از 150 میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است به 1.5 میلیارد دلار رسیده است.  

ترکیه با این اقدامات قصد دارد که در خط مقدم کشورهای تولیدکننده و صادرکننده فناوری پیشرفته، افزایش تعداد اشتغال و جذب افراد واجد شرایط باشد. این کشور همچنین با اجرای برنامه مختلف در پارکهای فن آوری نسبت به حمایت از شرکتهای خارجی در خارج از ترکیه نیز اقدام نموده و در نهایت خود را به عنوان مرکز رشد شرکتهای فناوری معرفی مینماید.

تاکنون شرکتهای مختلف از 63 کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه، ایتالیا و سنگاپور تقاضای خود را برای فعالیت در این مرکز ارسال نموده اند که پس از بررسی تنها 28 پروژه استارتاپ موفق شد وارد برنامه فعالیت این مرکز گردد.  

این مرکز همچنین با بخشهای صنفی پیشرو در اقتصاد کشور از جمله صنعت خودرو همکاری داشته و در این راستا بستر همکاری با اتحادیه صادرکنندگان خودرو در سال 2015 میلادی فراهم شد. در سال 2020 میلادی همکاری این نوع مراکز با بخشهای بیمه و در سال 2021 میلادی همکاری با بخش هواپیمایی کشوری و فرودگاه استانبول انجام شد.

هدف اصلی پارکهای فناوری در بخش خودرو آموزش شرکت هایی است که فناوری‌های آینده در صنعت خودرو را تولید میکنند. تاکنون، بیش از 315 طرح خودرویی در این مراکز مورد حمایت قرار گرفته که سرمایه گذاری در آنها بالغ بر 22 میلیون دلار بوده و گردش مالی شرکتهای فعال در این نوع مراکز در حدود 27 میلیون دلار میباشد.

در حال حاضر، خودرو بیش از این که یک صنعت تلقی گردد تبدیل به یک پلتفرم نرم افزاری شده است. امروزه شرکت‌های فناوری و نرم‌افزاری نیز وارد صنعت خودروسازی شده‌اند. سهم نرم افزاری و الکترونیک روز به روز در این صنعت در حال افزایش بوده و میتوان روندهای اولویت فعلی در این حوزه را به صورت ذیل نام برد:  وسایل نقلیه الکتریکی، اقتصاد مشارکتی، وسایل نقلیه مرتبط و وسایل نقلیه خودکار.

خودرو ها دیگر فقط وسیله نقلیه ای برای حمل و نقل نیستند، بلکه به یک پلتفرم و یک کامپیوتر تبدیل شده اند. صنعت خودروسازی به حوزه ای تبدیل شده است که بخش های مختلفی را درگیر خود می‌کند. سرمایه گذاری مداوم بر روی فناوری‌های جدید و دستیابی به یک پایداری یک امر ضروری است.

در حال حاضر حتی بخش سلامت نیز به بخشی از صنعت خودرو تبدیل شده است . صنعت خودرو با فناوریها و ابتکارات جدید بیش از پیش دچار تحول و دگرگونی شده است.

گزارش ثروت جهانی که از سوی گروه مشاوره ای بوستون آمریکا در سال گذشته منتشر شدنشان میدهد که  گردش مالی صادرات خودرو در سراسر جهان تا 10 سال آینده دو برابر خواهد شد، اما خودروسازان معمولی و کلاسیک که امروز 99 درصد از سود صنعت خودرو را دریافت می‌کنند، تا 10 سال دیگر تنها 60 درصد سود خواهند داشت.

آمار و ارقام در صادرات و تحول صنعتی ترکیه در بخشهای مختلف نشان میدهد که اقدامات دولت در توسعه و گسترش فعالیتهای اقتصادی در به روز کردن تکنولوژی و فناوریهای جدید و همچنین استفاده از پلتفرمهای متنوع از جمله پارکهای فناوری روز به روز گسترده تر شده و ترکیه در حال حاضر در حال برداشت ثمره تلاشهای سال های گذشته در این بخش است.

منبع : مجله صادرات خودرو ( Oto İhracat )

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما